Ретейл: українці позбуваються гривні
Українці, злякавшись різкого зростання курсу валют, стали активніше витрачати гроші в магазинах. Найбільшим попитом зараз користується велика побутова техніка і електроніка, а також оздоблювальні матеріали. Водночас українці оминають стороною ювелірні салони і магазини з продажу одягу і взуття.
Попит на техніку зріс
На початку листопада в деяких сегментах роздрібної торгівлі зафіксовано зростання продажів: споживачі, які не змогли купити валюту, вкладають гривню в товари.
Цього тижня порівняно з минулим продажі побутової техніки зросли на 50-200%, розповідає керівник групи управління асортиментом мережі "Ельдорадо" В'ячеслав Склонний. "Найбільшим інтересом у споживачів користується велика побутова техніка - вбудовані шафи, холодильники і пральні машини", - зазначає він.
Солідарний з ним і один з менеджерів з продажу мережі "Фокстрот. Техніка для дому", додаючи, що зараз затребувані практично всі моделі телевізорів. "Покупці побоюються, що ціни зростуть знову, тому намагаються швидше придбати потрібну їм техніку", - пояснює менеджер поведінку споживачів.
За словами керівника мережі "Алло" Валерія Золотухіна, зараз ростуть продажі планшетів і смартфонів. "При цьому середня ціна телефону становить 2,5 тис. грн", - зазначає він.
Високий інтерес в українців і до дорогих телефонів. Розбирають, наприклад, iPhone6.
Автопром
У жовтні зросли продажі автомобілів преміум-класу. За даними Асоціації автовиробників "Укравтопром", в жовтні в Україні було реалізовано 160 нових автомобілів BMW, що на 90,5% більше порівняно вереснем. За минулий місяць дилерам вдалося продати 91 Lexus (зростання до попереднього місяця 26,4%) і 82 Land Rover (приріст 105%). Всього ж, за підсумками жовтня в Україні було реалізовано 5,9 тис. легковиків, що на 1,4% більше порівняно з попереднім місяцем. Але от порівняно з минулим роком статистика невтішна. В жовтні 2013 р. було продано на 63,4% більше автомобілів.
Будмаркети
Продажі активізувалися і в будівельних супермаркетах. Директор однієї з спеціалізованих мереж магазинів розповідає, що за цей тиждень продажі зросли приблизно в два-три рази порівняно з першим тижнем листопада. "Зараз покупці активно купують сантехніку, оздоблювальні матеріал, підлогові покриття", - зазначає він.
Через різке зростання цін на імпортні будматеріали в цьому році на 40-60%, українські товари отримали несподівану перевагу. Наприклад, зараз паркетну дошку місцевої фабрики можна купити за ціною в два рази дешевше, ніж випущену в країнах ЄС тришарову дошку.
Аутсайдери продажів. Ювелірка
Але наростити продажі вдалося далеко не всім ретейлерам. Директор київської мережі вінницького заводу "Кристал" Олександр Статник розповідає, що з початку року продажі ювелірних прикрас впали на 60% порівняно з аналогічним періодом минулого року. На початку листопада ситуація не змінилася. Зараз споживачі не готові витрачати гроші на нові кільця або сережки, а обмежуються лише найважливішими виробами. Наприклад, йдеться про обручки, золоті або срібні хрестики та ланцюжки.
"Якщо минулого року у нас замовляли елітні дизайнерські прикраси, то зараз - найпростіші вироби", - зазначає директор "Студії ювелірного дизайну "Гарарук" Людмила Гарарук. Власниця бренду "Ювелірний дім Zarina" Наталія Нетовкіна каже, що затребуваною виявилася "патріотична" колекція прикрас, виконана в українських національних кольорах. "Нас радує, що, незважаючи на важкі часи, продаж є", - додає вона.
Ринок одягу
Не краща ситуація і на ринку одягу і взуття. Залежно від категорії товару та цінової групи, за десять місяців цього року мережі недорахувалися 30-50% своїх покупців. Не вирушили українці за покупками і в листопаді. "З початку листопада продажі впали на 20-25% порівняно з таким же періодом минулого року", - розповідає співвласник компанії Zeebra (мережі Butlers, Glossip, Peacocks тощо) Дмитро Єрмоленко.
Генеральний директор компанії "Карі Україна" (взуттєва мережа Kari) Максим Мазітов каже, що з початку листопада продажу знизилися в два рази порівняно з аналогічним періодом минулого року. Представники мереж зізнаються, що зараз заманити покупців можна тільки за допомогою знижок і різних програм лояльності (дисконтні картки, при купівлі двох речей, третю дарують подарунок тощо). Саме тому мережі постійно проводять розпродажі і навіть нові колекції пропонуються зі знижками буквально через місяць-півтора після завезення товарів у магазини.
Ціни зростатимуть
Очікується, що різкий обвал національної валюти з 13 до 16 грн за долар призведе до подальшого зростання цін на імпорт. Наприклад, одяг та взуття до кінця року можуть подорожчати ще на 20%. "У цьому році ціни вже зросли на 40-70%", - прогнозує Дмитро Єрмоленко. Максим Мазітов каже, що в їхній мережі товари поки не дорожчали. "Ми думаємо над цим", - пояснює він.
Наталія Нетовкіна каже, що вартість послуг зі створення ювелірних прикрас не зростає, але дорожчає золото, дорогоцінні й напівкоштовне каміння. "Тому ціни на вироби зростуть відповідно до падіння гривні", - пояснює вона.
У грудні у великих мережах з продажу побутової техніки з'явиться продукція за новими цінами, говорить представник "Фокстрот. Техніка для дому". "У цей період надійде техніка, яка буде на 10-15% дорожче існуючої", - пояснює він.
Через зростання цін споживачі будуть переорієнтуватися на більш дешеву продукцію. "Заробітні плати у населення не зростають", - зауважує Максим Мазітов. До цього процесу адаптуються і самі ретейлери, які виводять з асортименту продукцію середнього цінового сегмента і роблять упор на недорогі товари.
Артем Криштафов