До чого дійшов прогрес: в Україні запущена автоматична система відшкодування ПДВ

в Україні запущена автоматична система відшкодування ПДВ
Олександр Данилюк впевнений, що нова система не дозволить красти ПДВ з бюджету

Автоматичне відшкодування ПДВ для бізнесу, до чого Україна йшла понад 20 років, розпочалося. З 1 квітня Мінфін запустив публічний реєстр заявок і сум повернення податку. Зараз реєстр працює в тестовому режимі: повного доступу до інформації поки немає, процес наповнення системи даними займе максимум місяць. Ще через кілька місяців запрацює автоматизована система блокування фіктивних заявок на відшкодування ПДВ, що, за словами міністра фінансів Олександра Данилюка, унеможливить крадіжки податку з бюджету.

Незаконне повернення ПДВ відбувався не без участі податківців: до 60% корупції у фіскальних органах пов'язано з непрозорою процедурою відшкодування. Нова система вже пережила "атаку" ззовні. Спроби втручання у процес бізнес все ще вважає одним із головних ризиків. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.

Роки очікування

1 квітня Мінфін запустив електронний реєстр ПДВ. Це - нова система, яка надає можливість бізнесу в автоматичному режимі вносити свої заявки на відшкодування податку, відслідковувати статуси податкових перевірок та сум до повернення, а громадськості - моніторити обсяги відшкодовується з бюджету податку. "І це вже зовсім не жарт. Ми не просто повинні відкрити цей реєстр, але і зробити так, щоб черговість відшкодування була прозорою", - заявив напередодні запуску системи президент Петро Порошенко, виступаючи на засіданні Нацради реформ.

3 квітня міністр фінансів Олександр Данилюк і прем'єр-міністр Володимир Гройсман особисто продемонстрували президенту та представникам бізнесу реєстр у роботі. Правда, ця зустріч пройшла в закритому форматі. "Україна йшла до цього з 1996 року. 21 рік українські підприємства чекали прозорості відшкодування ПДВ, - пізніше процитувала голову держави його прес-служба. - 21 рік система відшкодування ПДВ живила корупціонерів, які за непрозорі механізми повернення часто отримували хабарі. 21 рік кошти витягувалися з бюджету, і це мало негативні наслідки для економіки".

За даними Олександра Данилюка, 50-60% всієї корупції в Державній фіскальній службі було пов'язано з непрозорим відшкодуванням податку для бізнесу. Така система була "священною коровою" для податківців. "Ніхто не міг контролювати цей процес. Ні в кого, крім обмеженого кола "державників" ДФС, не було доступу до інформації. Махінація на махінації, і ніякої відповідальності", - написав міністр на своїй сторінці в Facebook в день запуску реєстру.

 

Ми запускаємо відкритий електронний реєстр відшкодування ПДВ. Щоб ви розуміли, 50-60% всієї корупції в Державній фіскаль...

Опубліковано Олександром Данилюком / Oleksandr Danyliuk 1 квітня 2017 р.

Реєстр протягом трьох місяців буде працювати у тестовому режимі. Крім того, як розповів РБК-Україна міністр фінансів, з 1 липня запрацює механізм автоматичного блокування фіктивних податкових накладних і, як результат, буде виставлений бар'єр для незаконного відшкодування ПДВ. До цього, такої процедури не було, хоча запущена з середини 2015 року система електронного адміністрування ПДВ і передбачала очищення від "схемних вкидань" сум для крадіжки податку з держбюджету.

Електронне адміністрування не прибрало і "ручне втручання" в процес відшкодування. Хоча нині відсторонений голова ДФС Роман Насіров неодноразово наголошував, що боротьба зі схемами та детінізація все ж таки дали свій результат. На прес-конференції в середині січня Насіров заявив, що в перший місяць 2017 року зафіксовано найбільший за всю історію адміністрування ПДВ показник сплати бізнесом податку - 22,4 млрд гривень. Для порівняння, у січні 2016 року обсяг сплати становив 13 млрд гривень, у грудні того ж року - 16,6 млрд гривень.

Покрокова інструкція

Суть нового механізму в наступному. Реєстр веде Мінфін. Платники подають свою декларацію з заявкою на відшкодування в ДФС. Вже на наступний день фіскальні органи, з урахуванням часу надходження заявки, повинні автоматично внести її до реєстру. Протягом 30 днів податківці повинні провести камеральну перевірку заявлених сум. Інформація про результати перевірки також передається в Мінфін для оприлюднення в системі.

Якщо порушень не виявлено, то через п'ять операційних днів Держказначейство відшкодовує ПДВ на рахунок платника. ДФС у певних випадках має право на документальну перевірку, що може вдвічі збільшити термін отримання ПДВ. Таким чином, будь-яка транзакція, яка відбувається за поданою на відшкодування заявкою, в обов'язковому порядку фіксується в реєстрі і публікується. Якщо ДФС з якихось причин не внесла інформацію в систему, то сума ПДВ автоматично є узгодженою та підлягає відшкодуванню. Дані будуть публікуватися щодня, повернення ПДВ буде відбуватися в будь-який день місяця. Нагадаємо, що до введення системи повернення податку бізнесу відбувалося в останні п'ять днів місяця.

Хронологічний відлік на автоматичне відшкодування, за словами Олександра Данилюка, починається з 1 квітня. Хто перший подав заявку і перший пройшов перевірку, той, в першу чергу і отримає ПДВ. Заявки на відшкодування податку, які подані до 1 квітня, будуть повернуті у звичайному режимі. За даними Держказначейства, з початку 2017 року бізнес отримав майже 27 млрд гривень ПДВ, середньомісячний обсяг відшкодованого податку перевищив 9 млрд гривень. Яким був обсяг заявок в першому кварталі, в ДФС уточнити не змогли.

З 3 квітня реєстр вже доступний для моніторингу на сайті Мінфіну. У нього вже внесена інформація щодо сум бюджетного відшкодування з 1 лютого 2016 року по 31 березня 2017 року і по проведеним перевіркам. На даний момент завантажуються дані по поверненим обсягам ПДВ. Голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна розраховує на те, що протягом місяця вся необхідна інформація з'явиться в новому реєстрі. "По суті, він поки не зовсім автоматичний. Важливо завантажити всю інформацію, звірити, щоб нічого не загубилося", - заявила вона РБК-Україна.

З моменту запуску системи вже відбулася атака на реєстр. Олександр Данилюк повідомив, що в неділю, 2 квітня, близько 11.00 ззовні "поклали" систему акредитованого центру сертифікації ключів в ДФС. "Чому це проблема? Всю вхідну інформацію формує ДФС на підставі заявок бізнесу і закріплює ці дані електронним цифровим підписом. Тобто, безперебійна робота центру сертифікації ключів є обов'язковою для успішного запуску цього реєстру", - пояснив міністр.

У розмові з РБК-Україна представники бізнесу відзначають, що оскільки супротивників у нової системи доволі багато, оскільки "на кону" втрата мільярдних сум, які одержувалися незаконно, то подібні кібератаки можуть бути систематичними. І це є одним з ризиків подальшої успішної роботи реєстру, так як в даному випадку не виключені спроби "ручного" втручання. "Якщо система буде лягати, як сталося на вихідних, то будуть питання, - говорить виконавчий директор Європейської бізнес-асоціації Ганна Дерев'янко. - Багато хто заробляв на системі, тому будуть намагатися втручатися і псувати її. І міністр, і прем'єр розуміють, що тактику ще потрібно відпрацьовувати. Ми, як законний бізнес, якщо будемо бачити такі спроби, також будемо реагувати". У той же час, Олександр Данилюк запевнив РБК-Україна, що система досить захищена добре, що дозволить уникнути втручання в неї.

Ще один представник бізнесу розповів, що моніторив процес заливки даних до реєстру. "Ми робили принт-скріни, і наші підприємства були в хронологічній послідовності, але через кілька годин між ними почали з'являтися інші компанії, чиї дати заявок не збігалася з нашими", - розповів учасник ринку.

Ніна Южаніна зазначає, що законодавством не була передбачена поетапність впровадження реєстру. Тому вона побоюється, що до моменту запуску автоматичного блокування фіктивних податкових накладних "півбюджету можна розкрасти" на відшкодування. "Позитивний ефект величезний. Ми йшли до цього декілька років, але тепер потрібно працювати над тим, щоб не було втручання в систему", - резюмує голова комітету. За її даними, саме зараз діяльність з формування "схемного" ПДВ активізувалася, а обсяги розкрадання податку досягають 1 млрд гривень в місяць. Тільки в столиці протягом останніх декількох місяців обсяги незаконно отриманого ПДВ почали різко зростати - майже до 800 млн гривень. У той же час, робота ДФС в напрямку протидії "вкидання" незаконних сум досить слабка.

в Україні запущена автоматична система відшкодування ПДВв Україні запущена автоматична система відшкодування ПДВ

в Україні запущена автоматична система відшкодування ПДВНа заяви Южаніной відреагував її перший заступник по комітету Андрій Журжій: "Чому саме зараз Ніна Петрівна підняла це питання, а не при керівництві Романа Насірова? Ні для кого не секрет, що в 2016 році були зафіксовані неодноразові випадки вкидання незаконного податкового кредиту". За його даними, Насіров і голова податкової міліції Сергій Білан фігурують ще в одному кримінальному провадженні за втручання в електронну систему ПДВ.

Олександр Данилюк: "Online реєстр автоматичного відшкодування - революційний крок для нашої країни"

РБК-Україна поспілкувалося з міністром фінансів Олександром Данилюком. Він розповів про переваги нової системи, реакції Мінфіну на махінації і блокування запуску нового реєстру з боку ДФС.

- Чим нинішній реєстр відрізняється від попереднього?

- Тим, що він автоматичний і по-справжньому прозорий. Підприємство подає заявку на відшкодування ПДВ. ДФС з урахуванням хронології вносить її до реєстру і закріплює накладну електронним цифровим підписом. Як тільки ДФС узгоджує суму, ця інформація вноситься до реєстру та Казначейство виплачує цю суму протягом п'ять днів. У ДФС є максимум 30 днів, щоб провести камеральну перевірку. Результати цієї перевірки також вносяться в реєстр і можуть бути оскаржені в суді. Якщо ДФС за 30 днів не проводить камеральну перевірку або в результаті її проведення не виявлено помилок, то сума вважається автоматично узгодженої на наступний день після закінчення цього терміну, і Казначейство відшкодовує ПДВ. У деяких випадках ДФС може провести документальну перевірку. Для цього у них є ще 30 днів. Але така перевірка може бути призначена в дуже рідкісних і чітко визначених законом випадках. Її результати також вносять до реєстру.

Якщо раніше бізнес міг чекати і сто, і двісті днів, перш ніж він отримував відшкодування або навіть якусь інформацію про стадію, на якій знаходився його платіж, то тепер все визначено, і є чіткі дедлайни. Більш того, будь-яка зміна статусу поданої заявки на відшкодування ПДВ, вноситься в реєстр, і ця інформація оприлюднюється Мінфіном на сайті. Будь-який бажаючий може проаналізувати, хто, коли, і на яку суму подав заявку, яку перевірку пройшов, і скільки підприємству відшкодували ПДВ. Бізнес сам в режимі online зможе відстежувати статус своєї заявки. Інформація буде оновлюватися щодня.

- Тобто максимум через 30 днів, якщо з заявкою все нормально і не потрібна документальна перевірка, підприємство отримає ПДВ? Можуть гроші надійти і раніше цього терміну?

- Звичайно. Якщо ДФС узгоджує суму, наприклад, за чотири дні, то відразу після узгодження суми Казначейство відшкодовує ПДВ. 30 днів - це максимум, який є у ДФС на узгодження суми в рамках камеральної перевірки. Ще важливо відзначити, що раніше ПДВ повертався в останні п'ять днів місяця. Тепер податок буде відшкодовуватися в будь-який день місяця після узгодження сум або по закінченню відведених на перевірку 30 днів. Тобто, бізнес отримає додаткові оборотні кошти і зможе краще планувати свою діяльність. Більше не буде "отримаю ПДВ тоді, не знаю коли, якщо отримаю".

- Реєстр запущений з 1 квітня. Він вже на 100% наповнений інформацією?

- Реєстр вже запущений, і заповнена вся інформація, яка була в старому реєстрі. Але для більш комплексного аналізу та моніторингу ми доповнюємо новий реєстр даними, яких у старих реєстрах не було. Зараз наші фахівці працюють, щоб якомога швидше завершити цей процес.

- Про який обсяг інформації йде мова, про які суми заявок в середньому щомісяця?

- В середньому, з початку цього року, було відшкодовано ПДВ на суму понад 9 мільярдів гривень щомісяця. Суми, звичайно, важливі, але головне, щоб процес був прозорим. Ми, як держава, повинні виконати всі свої зобов'язання. Бізнес вже давно чекає прозорого та передбачуваного механізму відшкодування.

- Яким чином буде здійснюватися хронологія, з якого моменту?

- З 1 квітня. Всі, хто з цього терміну подав заявки, пройшов перевірки, почнуть отримувати ПДВ в хронологічному порядку. Online реєстр автоматичного відшкодування - революційний крок для нашої країни, він повністю виключить так зване "втягування" фіктивних заявок в систему і незаконне відшкодування. З 1 липня ще заробить автоматичне блокування фіктивних податкових накладних. Система буде виявляти підозрілі накладні в автоматичном режимі на основі факторів ризику. Основний фактор - так званий "пересорт" товару - невідповідність товарів на вході і на виході підприємства. Наприклад, підприємство купує банани, а потім продає труби. Тобто купує податковий кредит для податкової оптимізації. Банани при цьому вже давно продали за готівку.

З 1 квітня система працює в тестовому режимі, і поки накладні не будуть блокуватися. До 60% всієї корупції в податкових органах було пов'язано саме з непрозорим відшкодуванням податку бізнесу. Ніхто не міг контролювати цей процес. У систему "втягували" фіктивні заявки, і хтось отримував ці гроші, а хтось взагалі не отримував відшкодування. Тепер цього не буде. Будь-які зміни, внесені до реєстру, будуть доступні всім на сайті. Кожна зміна вноситься з використанням цифрового підпису, тому буде не складно з'ясувати, хто ці зміни вніс.

- А хіба, коли вводили систему електронного адміністрування ПДВ, не було можливості блокувати фіктивні накладні?

- Ні. Механізм блокування на законодавчому рівні не встановлено. Система виявляла ризикові накладні, але пред'явити претензію порушнику можна було в ході проведення перевірки, до проведення якої порушник, як правило, зникав.

- Ще на етапі впровадження обіцяли, що система дасть можливість відстежувати "схемні" податкові кредити, мінімізувати незаконне отримання.

- От це велике питання, чому тоді так не вийшло.

- Який обсяг ринку фіктивного ПДВ? Голова профільного парламентського комітету Ніна Южаніна заявила, що зараз активізувалася діяльність з формування "схемного" ПДВ. Обсяги розкрадання податку з бюджету сягають більше одного мільярда гривень в місяць. Тільки в Києві цей обсяг за останні кілька місяців виріс до 800 мільйонів гривень, при тому, що ще в липні 2016 року він становив 130 мільйонів гривень. Чи є у вас такі дані, чи аналізуєте ви цю ситуацію?

- Я боровся за прозоре адміністрування ПДВ і за повну відкритість цього процесу. Новий реєстр буде працювати саме так, щоб не було зловживань. За інформацією, отриманою від ДФС, в середньому за місяць співробітники ДФС виявляють близько 850 мільйонів гривень "схемного" кредиту. Раніше це робилося вручну. З моменту запуску системи призупинення реєстрації накладних виявляти "підозрілі" накладні буде програма, розроблена на підставі критеріїв ризику. Ми очікуємо, що це істотно мінімізує можливості для "скруток". Але вже сьогодні, коли система працює в тестовому режимі, вона дає ДФС додаткову інформацію для проведення перевірок.

- Яка відповідальність може бути для учасників "тіньових" схем? Я маю на увазі посадових осіб.

- Відповідальність передбачена законом. Цим будуть займатися правоохоронні, антикорупційні органи.

- Тобто, ви гарантуєте, що після запуску відкритих реєстрів та нової системи відшкодування, маніпуляції, схеми і фіктивні "вкидання" заявок будуть зведені до нуля?

- Тут потрібно розділяти. Відкритий реєстр дозволить звести до нуля махінації з відшкодуванням ПДВ, а система призупинення реєстрації накладних спрямована на мінімізацію можливості "вкидання" фіктивного податкового кредиту в систему.

- Якщо повернутися до хронологічного порядку відшкодування, яке розпочнеться з 1 квітня, що буде з заявками, поданими до цього терміну?

- Ці заявки також вносяться до реєстру, відшкодування за ними відбувається після отримання від ДФС інформації про їх погодження.

- З моменту прийняття рішення про запуск реєстру було багато спроб саботувати процес. Ви писали про те, що Мінфін і Держказначейство ще місяць тому були готові запустити процес, але в ДФС все робилося для того, щоб цього не сталося. Що конкретно робилося, і хто це робив? Відсторонений голова ДФС Роман Насіров вже місяць як не при виконанні службових обов'язків, тому мова про саботаж йде з боку кого, вже нинішнього керівництва?

- Ми розбираємося, хто не робив свою роботу і не виконував прямі норми закону. Але, коли три тижні тому ми зайшли в ДФС, то у них навіть не було технічного завдання для програмного забезпечення, необхідного для запуску реєстру.

- Другого квітня ви заявили про те, що систему "поклали". Хто це зробив, чи є зв'язок між нинішньою атакою на систему акредитованого центру сертифікації ключів та хакерською атакою на бази даних Мінфіну і Казначейства наприкінці минулого року?

- Не факт, що це була хакерська атака. Проблема вже вирішена, але компетентні органи розберуться, чому вона виникла, і хто в цьому винен. Важливо, що заблокований був не реєстр, а центр сертифікації ключів ДФС. Так, від безперебійної роботи цього центру залежить успішне функціонування реєстру. Але електронні ключі використовуються для більшості транзакцій в податковій, і не тільки, тому важливо розібратися в тому, що сталося.

- Бізнес побоюється, що подібні атаки триватимуть, адже у противників системи "на кону" втрата мільярдних сум. Чи є гарантії захисту системи, що при систематичних атаках реєстр "не ляже"?

- Система захищена, і ми продовжимо вдосконалювати її захист.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся