як в Україні намагаються легалізувати нерозмитнені автомобілі
Минулого тижня автомобілісти, які їздять на машинах з іноземною реєстрацією, влаштували масовий мітинг під Верховною Радою. Вони вимагали не ухвалювати закон про щоденний збір у два євро для нерозмитнених авто, який депутати пропонують перенаправляти на ремонт українських доріг.
Після транспортного колапсу у центрі столиці, який стався через мітинг, активісти домовилися з депутатами про те, що будуть внесені правки до документу. Однак які саме - поки невідомо. У той самий час, бізнес не очікує падіння продажів таких авто навіть при введенні щоденного збору для машин з іноземною реєстрацією.
Всі подробиці протистояння водіїв, які їздять з іноземними номерами, з державою - у матеріалі РБК-Україна.
Пересування за схемами
За різними оцінками, в Україні знаходиться до двох мільйонів автомобілів з іноземними номерами. У законопроекті №5567, який передбачає легалізацію таких машин, вказується цифра у 1,5 млн. "У прикордонних регіонах зараз близько 80-90% всіх машин - з іноземною реєстрацією", - зазначив РБК-Україна керівник об'єднання "АвтоЄвроСила" Олег Ярошевич.
Точних даних про кількість таких автомобілів в країні не може назвати ніхто, каже директор інформаційно-аналітичної групи Autoconsalting Олег Омельницький. Він вважає, що дані активістів завищені. "Зараз в Україні 9 млн авто з українською реєстрацією. Якби автомобілів з іноземними номерами було хоча б 1,5 млн, це означало б, що кожен десятий автомобіль в Україні - такий", - зазначив експерт.
За словами Омельницького, прикордонна служба, яка повинна була б володіти точними даними, оперує лише загальною цифрою. Так, служба повідомляє, що минулого року український кордон перетнуло 4,5 млн авто. Однак, каже директор Autoconsalting, скільки разів кордон перетинав один і той самий автомобіль - невідомо.
В Україні є дві основні схеми, які дозволяють українцям їздити на нерозмитнених авто. Перша - можна оформити транзит. У цьому випадку доведеться кожні п'ять днів перетинати кордон через одну і ту саму митницю. Або кожні 10 днів, якщо авто в'їжджає через один пункт пропуску, а виїжджає через інший.
Друга схема - автомобіль з іноземними номерами можна ввезти до України на рік за правилами Стамбульської конвенції. Вона передбачає митний режим, який дозволяє приймати на територію України автомобілі без ввізного мита. У таких випадках авто повинно бути зареєстровано на нерезидента, в Україні, у консульстві відповідної держави. Громадянин України може спокійно їздити на цьому автомобілі, якщо за документами він - співвласник машини і вписаний до техпаспорту, який виданий за кордоном.
Олександр з Києва купив собі Volkswagen Golf III у Литві. До цього у нього був 25-річний "Жигуль". Після того, як за його ремонт на СТО зажадали 1 тис. доларів, чоловік вирішив купити недорогий автомобіль на номерах ЄС. Він знайшов литовський сайт, на якому за 1 тис. євро продавали автомобілі більш високого класу, ніж старий "Жигуль". Купівля авто зайняла близько тижня. Довелося витратити 1200 гривень на квиток і оформити візу до Литви. Там чоловік купив Volkswagen 1996 за 800 євро. "Машина була у відмінному стані, спочатку на ній їздили німці, потім литовці, але все одно тут, в Україні, ніхто не вірить, що машині 20 років, настільки вона добре збереглася", - розповів РБК-Україна Олександр.
За його словами, автомобіль зареєстрований на якусь литовську фірму, чоловік оформив транзит. Тому доводиться щотижня виїжджати на ньому за межі України. Але для Олександра це не проблема, оскільки він працює в охоронній фірмі - супроводжує автомобілі з вантажами за кордон, перевозить документи. Але якщо введуть оплату за транзит авто - два євро на день, він продасть машину на запчастини, тому що його дохід не дозволяє платити такі гроші. "Щоб люди їздили на автомобілях з українською реєстрацією, потрібно, щоб розмитнення коштувало дешевше. Якби зробили тариф хоча б 30-40% від вартості авто, а не так як зараз, коли розмитнення коштує дорожче за саму машину", - нарікає Олександр.
Харків'янин Ігор купив три автомобілі з іноземними номерами. Два з них служать для нього додатковим заробітком - він здає їх в оренду. Півтора роки тому Ігор поїхав до друга до Вільнюса, і той запропонував йому сходити на авторинок. "Там було багато хороших автомобілів по 2-3 тис. євро і мене це вразило. Я запитав, чому вони такі дешеві, а мені сказали, що це ще не межа", - розповідає Ігор. Тоді він купив Opel Astra 1998 роки за 800 євро і зареєстрував його на литовського друга. Щоправда, Ігор зізнається, що в Україні довелося ще вкласти 5 тис. гривень у ремонт. Після цього автовласник кілька місяців їздив на цьому автомобілі, а пізніше здав його в оренду будівельній фірмі. Щоб машину не потрібно було щотижня вивозити за кордон, Ігор попросив друга написати нотаріальну довіреність на нерезидента України. Цим нерезидентом став іноземний студент з медінституту, який знаходиться недалеко від його офісу. Півроку тому Ігор за такою ж схемою, але вже у Баварії, придбав Toyota Prius 2006 року, і теж оформив авто на литовського друга. Цей автомобіль новіший і в хорошому стані, тому і коштував дорожче - більше 4 тис. євро. Третім авто виявилася Skoda 1999 року, вартістю 850 євро. Її він здав в оренду службі таксі.
За іноземний номер - два євро на добу
Парламентський комітет з питань податкової та митної політики вже підтримав законопроект №4932 про введення плати за перебування в Україні автомобілів з іноземними номерами. Отримані кошти автори законопроекту - народні депутати від "Народного фронту" - пропонують витрачати на ремонт і будівництво автомобільних доріг в Україні. Надалі збори планується направляти до Дорожнього фонду, який запрацює з 2018 року.
Якщо законопроект приймуть, водіям легкових авто з іноземною реєстрацією доведеться платити за користування українськими дорогами два євро на добу, 34 євро на місяць або 340 євро на рік. Ця норма стосується машин вагою до 3,5 тонн, де не більше дев'яти місць для сидіння. "Сума до сплати символічна для європейців, які будуть платити ці внески. Є бонус - чим довше вони знаходитимуться в Україні, тим менше плата", - пояснює глава фракції НФ у Верховній Раді Максим Бурбак.
Для вантажних авто і автобусів збір буде більше - 40 євроцентів за кожен кілометр проїзду. При цьому з вантажівок ще будуть стягувати від 5 до 10 євро за проведення контролю, в залежності від маси машини з вантажем. Проведення контролю для автобусів буде коштувати від 2 до 5 євро у залежності від кількості посадочних місць. При порушенні терміну перебування таких авто в Україні, плата за проїзд за кожний наступний день буде дорівнює ставці за один день перебування транспортного засобу.
У пояснювальній записці до документа повідомляється, збір для автомобілістів з іноземними номерами необхідно вводити, тому що ставки єдиного збору на пунктах пропуску через держкордон не переглядалися майже 15 років. Також наголошується, що, за інформацією Держприкордонслужби, у середньому за рік кордон України перетинають близько 10 млн іноземних авто, вагою до 3,5 тонн. З огляду на це, при введенні єдиного збору прогнозується збільшити надходження до загального фонду держбюджету на 2 млрд гривень.
24 травня водії нерозмитнених автомобілів, у тому числі, активісти організації "АвтоЄвроСила", організували акцію протесту проти цього законопроекту під стінами Верховної Ради. Автомобілісти погрожували перекрити вулицю Грушевського і почати палити шини. Мітинг тривав два дні, після чого автомобілістам вдалося зустрітися з Максимом Бурбаком.
У коментарі РБК-Україна Максим Бурбак повідомив, що, за підсумками зустрічі з активістами, вони домовилися про початок консультацій, підсумком яких має стати внесення поправок між першим і другим читанням документа. Поки мова йде про українців, які перебувають за кордоном, стоять на консульському обліку і які придбали там авто - на них запропоновано не поширювати норму про збір. "Цілком логічно, тому що наш студент, який навчається у Варшаві і купив собі там автомобіль, щоб добиратися до університету, коли приїжджає в гості до батьків може цим скористатися", - допускає Бурбак.
З його слів випливало, що про якісь конкретні правки мова поки не йде - вони не розроблені і, відповідно, ні з ким не узгоджені. У той же час відмовлятися від головної ідеї - автомобілі з іноземними номерами повинні платити за пересування українськими дорогами - в НФ, схоже, не збираються. "Після того, як ми отримаємо безвіз, з 11 червня наші 9 млн українських автомобілістів мають можливість подорожувати країнами Європи. І я вам скажу, що людина, яка їде до Греції, платить і в Румунії, і в Болгарії. Тобто, це дзеркальна європейська норма ", - заявив депутат.
"У нас є інформація, що прикордонні служби Польщі повідомили одному з депутатів Верховної Ради, що якщо український парламент підтримає законопроект, Польська республіка прийме дзеркальні заходи для всіх громадян України, які в'їжджають на територію Польщі, - розповів РБК-Україна глава "АвтоЄвроСила " Олег Ярошевич. - Тобто, разом з безвізом ми отримаємо нові збори ". За його словами, на сьогодні у деяких європейських державах встановлені тарифи для користування транспортними коридорами, але вони стосуються тільки автомобілів комерційного призначення, вагою більше 3,5 тонн.
За словами активіста, плата у два євро - не єдина норма, з якою не згодні водії. Законопроект, по суті, передбачає подвійне оподаткування, оскільки збори на розвиток доріг вже закладені у ціну палива: "Близько 30% ціни палива - це акциз, який повинен йти на ремонт доріг. Ми вже платимо три роки, але гроші не доходять на ремонт доріг, їх розкрадають ".
Введення плати у 340 євро на рік за пересування з іноземними номерами нововведення неприємне, але не смертельне і на продажі таких автомобілів практично не позначиться. Про це РБК-Україна заявили в одній з українських компаній, які продають автомобілі з іноземною реєстрацією. "Як ви думаєте, що краще - купити новий Ланос або стару Ауді?", - поцікавилися там у кореспондента, розповівши, що середня ціна автомобілів, які вони продають - 3 тис. доларів.
Серед клієнтів таких фірм і водій Микола, який купив свою машину два місяці тому. Його витрати, включаючи послуги посередників, обійшлися йому у 2700 доларів. Volkswagen Passat B5 зареєстрований на литовську фірму, довіреність оформлена на Миколая і ще одну людину - нерезидента. Тому їздити на кордон щотижня не потрібно, автовласникові доведеться тільки раз на рік, разом з нерезидентом, виїжджати з країни. Свій старий ВАЗ -2110 2008 року випуску з незручними сидіннями і без кондиціонера він продав навіть дорожче, ніж купив Volkswagen - за 3 тис. доларів. "Раніше зі своїм доходом я міг тільки мріяти про подібне авто. Мій друг купив таку ж модель, але розмитнену, за 6 тис. доларів. Причому, у нього машина була у гіршому стані, тому довелося вкладатися і в ремонт", - розповідає Микола.
Одним з аргументів на захист свого законопроекту Максим Бурбак називає безпеку руху. "Я - депутат-мажоритарник із Західної України, з Чернівецької області. Там дуже багато таких автомобілів, і можу відзначити, що кожне друге ДТП зі смертями, або де є питання каліцтва - це аварії з участю авто з іноземною реєстрацією. А часто вже при розгляді справи у судах про нанесення шкоди третім особам з'ясовується, що наразі не має власника в Україні, автомобіль не застрахований. Нема кому відповідати. Виходить так: збили людину, відвезли автомобіль до лісу, і наразі не має власника, а поліція нехай шукає ", - обурений Максим Бурбак .
Якщо особа на авто з іноземною реєстрацією збила людину і втікла з місця злочину, її можна знайти. Однак така ситуація істотно ускладнює слідчі дії, погодився у коментарі РБК-Україна автомобільний юрист Борис Глядик. "Якщо авто перебуває в Україні у режимі транзиту, дані про водія можна отримати на митниці, у прикордонній службі. Є великі шанси, що це саме та особа, яка ввозила авто. Однак якщо машина була ввезена по Стамбульській конвенції нерезидентом, доведеться шукати спочатку цього іноземця, а потім вже через нього українського користувача авто. В цілому ж, знайти винуватця аварії реально, але для цього потрібно опитати свідків, відстежити відео ", - підкреслив Глядик.
За словами експерта, якщо ДТП невелике, отримати страхове відшкодування практично неможливо. У більшості випадків, навіть якщо водії беруть міжнародний поліс обов'язкового страхування - так звану зелену карту - її беруть на короткий термін, а якщо ДТП сталося вже після закінчення терміну, то отримати відшкодування дуже важко. "Зараз вже пішла практика, коли купують для таких авто страховку в Україні. Але оскільки автомобілем керують з порушенням вимог закону, страхова може відмовити", - зазначив юрист.
Вирулили з тіні
Автомобілісти, які протестують проти законопроекту №4932, підтримують законопроект № 5567, авторами якого виступили понад 50 депутатів з різних фракцій. Він передбачає плату за використання машин з іноземними номерами в Україні, але у той самий час передбачає їх часткову легалізацію.
Передбачається, що резидент зможе на рік ввезти до країни автомобіль з іноземними номерами, вагою до 3,5 тонн, без "розмитнення", але під письмове зобов'язання про його вивезення. При цьому, автомобілісти повинні будуть щомісячно оплачувати збір, який складе від 0,2% до 0,3% від вартості "розмитнення" такого авто. Оплату будуть збільшувати поступово: 0,2% вона складе у 2018 році, 0,25% - у 2019-му, а у 2020-му і наступні роки - по 0,3%. Учасники АТО будуть звільнятися від таких платежів. Кожен українець зможе тимчасово ввезти тільки один автомобіль. Норма не буде стосуватися нерезидентів.
Один зі співавторів законопроекту, позафракційний народний депутат Юрій Дерев'янко, розповів РБК-Україна, що документ дозволить посилити контроль за автомобілями з іноземною реєстрацією. "Їх звинувачують у тому, що вони спричиняють багато порушень на дорозі. У законопроекті є чітка позиція, що громадянин України при тимчасовому ввезенні в країну, декларує цей автомобіль на себе, як зобов'язання тимчасового ввезення і потім вивезення. Такий громадянин потрапляє до бази даних митниці, СБУ, поліції. У нас буде прив'язка кожного автомобіля до конкретного громадянина України. Тим більше що, згідно із законопроектом, людина має право ввозити тільки одне авто ", - зазначив Дерев'янко. Він уточнив, що документ був розроблений з урахування вимог фактичних власників автомобілів з іноземними номерами, які вони пред'явили комітету з питань податкової та митної політики.
За його словами, такими автомобілями користується, в основному, середній клас, для якого дорого купувати розмитнені машини. У той же час, ці люди хотіли б легалізувати користування авто, щоб платити до бюджету, уникаючи корупційних схем на митниці. "Люди чітко говорять: давайте ми будемо платити державі офіційно щороку певну суму. Це може бути 250-300 євро, в залежності від автомобіля, підкреслюю, за тимчасове користування автомобілем і із зобов'язанням цей автомобіль вивезти назад", - підкреслив Дерев'янко, який підрахував , що якби всі власники авто з іноземними номерами платили до бюджету, то це дозволило б збирати за рік близько 5,5 млрд гривень.
Норми законопроекту №5567 тільки посилюють проблему з автомобілями з іноземною реєстрацією, впевнений співголова митного комітету Європейської Бізнес Асоціації Олександр Лазарєв. "Пересування на автомобілях з іноземними номерами - одне з найяскравіших проявів правового нігілізму в Україні. На них пересуваються резиденти, а, згідно із Стамбульською конвенцією, повинні їздити нерезиденти. Ми закриваємо очі на явне порушення митних правил. Проблему довели до абсурду: спочатку ніхто не взяв на себе ініціативу по боротьбі з цим порушенням, а зараз намагаємося знайти вихід з уже сформованої ситуації. У такому режимі, як депутати пропонують ввозити авто, ми могли б ввозити без мита будь-які речі, для нібито тимчасового ввезення, щоб покористуватися. Але чим автомобілі відрізняються від будь-якої іншої категорії товарів? Так бути не повинно ", - упевнений Лазарєв. За його словами, з автомобілями з іноземними номерами пов'язані дві основні проблеми: високий рівень акцизного збору і обмеження з екологічних норм. Більшість таких машин офіційно розмитнити неможливо, тому що вони не відповідають європейським нормам Євро 5.
Лазарєв зазначив, що у Європейській Бізнес Асоціації на даний момент немає узгодженої позиції, як вирішити проблему автомобілів з іноземними номерами. Однак єдиний можливий шлях вирішення проблеми, який видається особисто йому - скасувати акцизний збір і тимчасовий дозвіл оформляти машини, які не відповідають нормам Євро-5. "Тоді б наш бюджет отримав суттєві гроші", - резюмував експерт.
Гендиректор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко у коментарі РБК-Україна відзначив, що не можна легалізувати автомобілі, які знаходяться у власності іншої держави. Хоча фактично вони належать українцям, але за документами - це власність підприємств іншої держави. "Її ніяк не можна легалізувати в Україні, тому що це може привести до міжнародного конфлікту. Щоб легалізувати таке авто, власник, наприклад, литовська фірма, повинна зняти з обліку такий автомобіль. І потім вже можна зробити для цих машин якусь амністію", - запропонував експерт. На його думку, законослухняні українці повинні їздити на українських номерах. "Запитайте у німця, скільки б він зміг їздити на українських номерах? 10 днів максимум! Потім він зобов'язаний розмитнити автомобіль і поставити на місцеву реєстрацію", - зазначив Назаренко.
Експерт бачить вирішення проблеми у взаємному скасуванні мит на ввезення авто між Україною та ЄС. "Україна підписала з ЄС Угоду про асоціацію про вільну торгівлю. Але яка ж це вільна торгівля, якщо у нас є мита? Зараз у нас діє перехідний період у 15 років, і ці мита ще діють. Але ЄС теж ввів обмежувальні заходи у 10% для авто, які туди будуть ввозитися. Якби ми взаємно зняли ці мита, то до Україні міг би зайти інвестор, який би створював авто не тільки для автомобільного ринку України, але і більш перспективного - європейського ринку. Потрібно сідати за стіл переговорів, і обговорювати, якими повинні бути податки на імпорт авто, щоб, з одного боку, громадяни могли завозити до України авто недорого, а з іншого боку, щоб вони були прийнятними для інвесторів ", - резюмував Назаренко.
Не підтримує легалізацію автомобілів з іноземними номерами і директор інформаційно-аналітичної групи Autoconsalting Олег Омельницький. За його словами, повинен діяти "один закон для всіх". "Люди, які сплатили високі митні збори, можуть теж обуритися і почати блокувати парламент з вимогою повернути їм частину податків, сплачених до бюджету держави. Повинен діяти єдиний принцип легалізації автомобілів - за допомогою сплати митних платежів", - резюмував експерт.
У той самий час, у відповідь на заклики активістів президент Петро Порошенко в Луцьку заявив, що влада не планує йти на поступки у питанні легалізації автомобілів з іноземними номерами. У п'ятницю 26 травня він видав указ з дорученням до уряду врегулювати питання тимчасового ввезення автомобілів на територію України, спираючись на міжнародні норми.