ua en ru

Вчені довели, що сон після навчання поліпшує запам'ятовування матеріалу

Автор: RBC.UA
Американські вчені провели дослідження, яке показало, що сон відразу ж після вивчення нового матеріалу позитивно позначається на його засвоєнні. У сні краще, ніж наяву, відкладаються факти, що стосуються, перш за все, декларативної пам'яті, яка відповідає за здатність свідомо пам'ятати події і факти.

Американські вчені провели дослідження, яке показало, що сон відразу ж після вивчення нового матеріалу позитивно позначається на його засвоєнні. У сні краще, ніж наяву, відкладаються факти, що стосуються, перш за все, декларативної пам'яті, яка відповідає за здатність свідомо пам'ятати події і факти.

Декларативна пам'ять може бути розбита на епізодичну (пам'ять на події) і семантичну (пам'ять про загальні поняттях про світ). Люди щодня використовують обидва типи пам'яті, завдяки чому вони можуть сказати, де конкретно припаркована їх машина або як їх колега вважає за краще, щоб до нього зверталися.

Психолог Джесіка Пейн і її колеги з Університету Нотр-Дам вивчили поведінку 207 студентів, які вночі спали не менше шести годин. Учасників довільно розподілили на дві групи для засвоєння семантично пов'язаних і непов'язаних пар слів. Частина студентів вчила слова о 9 ранку, а інша о 9 вечора. Після цього вчені провели два контрольних тесту, один - через 12, а другий - через 24 години.

Тест, проведений через 12 годин, показав, що студенти, яким вдалося поспати перед контрольною перевіркою, впоралися із завданням краще, ніж ті, яким довелося весь день не спати.

Другий тест, проведений через 24 години, виявив, що пам'ять працює ефективніше у тих студентів, які лягали спати відразу після навчання, а не через кілька годин після занять.

"Наше дослідження підтверджує той факт, що сон відразу після вивчення нового матеріалу сприятливо впливає на його засвоєння. До цього ще ніхто не намагався з'ясувати вплив сну на обидва типи декларативної пам'яті - семантичну і епізодичну", - розповіла Пейн.

Керівник Російського товариства сомнологи Володимир Ковальзон вважає, що ефект сну грає невелику роль в запам'ятовуванні.

"Вся справа в інтерференції - потрібний матеріал погано запам'ятовується через те, що людина протягом дня взаємодіє зі сторонньою інформацією. Саме тому студенти та учні в школі погано засвоюють матеріал. Навіть якщо учень не відволікається, а сумлінно слухає і записує, то знання , які він отримав на першій лекції, до кінця дня витісняються новою інформацією ", - цитує Ковальзона РБК Daily.

Якби ефект сну відігравав велику роль, то його відсутність сильно позначалося б на пам'яті, а цього не відбувається. Ніч без сну лише незначно впливає на запам'ятовування, переконаний Ковальзон.