Тягнуться до портфеля: хто може очолити Мінінфраструктури після відставки Пивоварського
Сьогодні міністр інфраструктури Андрій Пивоварський подав у відставку. За інформацією РБК-Україна, ще до його офіційної заяви в Кабміні відбулася нарада щодо того, хто в майбутньому очолить відомство. На ній розглядалися три кандидатури, серед яких найбільш вірогідними претендентами експерти вважають представників фракції БПП - Ігоря Кононенка і Ярослава Дубневича. Втім, не факт, що Пивоварський навіть після своєї заяви покине міністерський пост. Як і у випадку з міністром охорони здоров'я Олександром Квіташвілі, депутати можуть не прийняти його відставку.
Остаточно і безповоротно
Про своє рішення піти у відставку Андрій Пивоварський повідомив на прес-конференції у стінах Кабміну. "Я своє рішення вже прийняв. Воно фінальне", - заявив він. Втім, чутки про його можливу відставку ходили ще з літа. Тоді джерела РБК-Україна називали ключовою причиною ймовірного відходу конфлікт Пивоварського з фінансово-промисловими групами через бажання міністра підвищити тарифи на залізничні перевезення. Глава МІУ планував повернутися до цього питання в 2016 році. Подібні розмови про зміну глави Мінінфраструктури активізувалися на початку цього тижня напередодні річного звіту уряду.
Однією з ключових причин свого відходу Андрій Пивоварський назвав неможливість забезпечити гідну оплату праці працівників Мінінфраструктури.
"Дуже важливий і дуже болючий момент - це питання справедливості оплати бюрократів. Тому що дуже важко керувати індустрією, де оборот майже 100 млрд гривень, де півмільйона людей, де величезна відповідальність, отримуючи при цьому 6 тис. гривень на місяць. Дуже важко мотивувати нових людей приходити з ринку на 5,5 тис. гривень. Це середня зарплата по міністерству. Це найнижча середня заробітна плата серед всього Кабінету міністрів. Міністерство не може виконуватися волонтерами", - заявив він журналістам.
До основних успіхам своєї команди Пивоварський відніс те, що протягом року "міністерству вдалося провести корпоратизацію "Укрзалізниці", домогтися відкритості процедури держзакупівель, що "дозволило УЗ заощадити сотні мільйонів гривень", а крім того, - почати демонополізацію "Укравтодору" і будівництво доріг.
"Міністерство - лідер за кількістю підключених до ProZorro підприємств і проведених торгів, що вже дозволило заощадити 48 млн гривень. І я вірю, що це теж невідворотні зміни, тому що громадянське суспільство вже не дозволить системі повернутися в кам'яну добу закритості", - підкреслив він.
При цьому Андрій Пивоварський підкреслив, що спочатку не сподівався за рік змінити систему роботи галузі.
"Погоджуючись очолити міністерство, я абсолютно усвідомлював свою відповідальність. Разом з моєю командою ми розуміли, що корупцію можна подолати через прозорість і відкритість, що міністерство повинно працювати для людей і бізнесу, а не навпаки. У нас не було ілюзій, що за рік можна побороти те, що сталося за попередні 20 років", - зазначив чиновник.
Міністр уточнив, що не має наміру найближчим часом займати державні посади: "Я планую повернутися в бізнес. Свою долю я пов'язую з Україною і мрію бачити її сильною і успішною".
Разом з ним з Мінінфраструктури планують звільнитися перший заступник міністра Володимир Шульмейстер і заступник міністра-керівник апарату Володимир Омелян.
Володимир Шульмейстер розповів РБК-Україна про три причини, по яких було прийнято рішення про звільнення. Насамперед, за його словами, залишилися міфом обіцяні кошти для зарплат держслужбовців, за рахунок яких можна було б брати на роботу якісних працівників.
"Повна відсутність дотримання норм права в країні. Шахраї гребуть більше колишнього. Їм же Байден сказав: це ваш останній шанс. І вони, шахраї, над нами сміються. І проти нас "суди, прокуратури і ГФС" нацьковують. У них є чим ці органи мотивувати", - заявив Володимир Шульмейстер.
Третьою причиною відходу з поста він назвав відсутність політичної волі усунути перші дві.
Крім того, Володимир Шульмейстер заявив РБК-Україна, що він має намір взяти участь у конкурсі на керівника новоствореного ПАТ "Укразалізниця".
Зв'язатися з самим Андрієм Пивоварским РБК-Україна не вдалося - він не відповідав на телефонні дзвінки.
Позитив з хитринкою
Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава вважає, що за рішенням Андрія Пивоварського не варто шукати прихованих смислів.
"За його рішенням ховається, ймовірно, просто бажання піти. Андрій - хороший менеджер для корпоративного сектора України. Але формувати політику в реальному секторі економіки, не маючи досвіду роботи в ньому, дуже складно", - зазначив він.
На думку директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, що одним з досягнень Андрія Пивоварського є новий рівень відкритості у роботі з бізнесом та профільними асоціаціями, готовність до діалогу.
"Крім того, він показав нову культуру роботи самого міністерства. Зокрема, готувалася хороша аналітика і для обґрунтування рішень, які приймав міністерством. Відомство завжди могло прокоментувати свою позицію з допомогою розрахунків", - підкреслив він.
Разом з тим, на думку Сергія Вовка, що йде команді міністра не вистачило часу для втілення запропонованих ініціатив.
"Підготовлені міністерством профільні законопроекти, зокрема, про залізничному транспорті, про внутрішньому водному транспорті, потребують серйозного доопрацювання. Ці документи зараз направлені у Верховну раду. Але їх необхідно було допрацьовувати в стінах міністерства, і вже як узгоджену позицію з бізнесом направляти на розгляд парламенту", - уточнив він.
Крім того, Сергій Вовк позитивно відгукнувся про ідею проведення конкурсів на посади керівників підприємств, підпорядкованих Мінінфраструктури.
"Ідея конкурсів хороша, але через те що вона була не до кінця опрацьованою, вона ні до чого, крім кількох скандалів і судових рішень про їх припинення, не призвело", - заявив він.
У свою чергу експерт транспортного ринку Володимир Шемаев зазначив, що коли Андрій Пивоварський говорить, що він залишає великий багаж розробок новій команді, він трохи лукавить.
"Ініціативи щодо створення дорожнього фонду, розробка законопроекту про внутрішньому водному транспорті і плани по акціонування "Укрзалізниці" були підготовлені ще задовго до його приходу в крісло міністра. Це були розробки 2011-2012 років. Тобто, ще до приходу Андрія Пивоварського в міністерство там був хороший багаж ініціатив", - розповів він.
При цьому до здобутків команди Андрія Пивоварського Володимир Шемаев відніс дерегуляцію в портовій галузі, створення ПАТ "Укрзалізниця" і призначення керівників на підвідомчі підприємства шляхом відкритих конкурсів.
Серед негативних результатів, на думку Шемаева, так і не створений дорожній фонд, провал з дноуглублением в портах південних регіонів, а також часті кадрові скандали і обезголовлені відомства без повноцінних керівників, зокрема, в УКРЗАЛІЗНИЦІ, Державіаслужбі, аеропортах і морських портах.
"Це надавало певну нестабільність в управлінні транспортною галуззю", - підкреслив він.
Кандидати в наступники
За даними джерела РБК-Україна в уряді, сьогодні в Кабміні відбулася нарада, присвячена розгляду кандидатур, які можуть змінити Андрія Пивоварського в кріслі міністра. За словами джерела РБК-Україна, на нараді обговорювали трьох кандидатів, "один з яких є основним". Однак співрозмовник видання відмовився назвати ім'я головного претендента.
Серед розглянутих в Кабміні кандидатур - заступник голови парламентської фракції "Блоку Петра Порошенко" Ігор Кононенко, голова комітету Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич (БПП) і колишній заступник голови Київської міськдержадміністрації, нардеп попереднього скликання і колишній член парламентського комітету з питань транспорту і зв'язку Павло Рябікін.
За словами джерела РБК-Україна в уряді, якщо Ігор Кононенко стане міністром інфраструктури, то, швидше за все, поєднає цю посаду з посадою віце-прем'єра. Втім, сам Ігор Кононенко заперечує те, що з ним велися переговори про можливе призначення. Він також зазначив, що не має наміру займати головне крісло в Мінінфраструктури.
"Не велися (переговори, - ред.) і не планую", - заявив він РБК-Україна.
Ані у Павла Рябікіна, ані у Ярослава Дубневича отримати коментарі про їх можливе призначення не вдалося.
Втім, співрозмовник РБК-Україна в Кабміні також повідомило, що є ще четвертий кандидат, який розглядається на посаду голови відомства. Мова йде про Олександра Каве, який на початку цього року працював заступником міністра інфраструктури. Однак сам Олександра Кава відмовився прокоментувати РБК-Україна дану інформацію.
Експерти відзначають, що найбільш високі шанси зайняти пост міністра у Ігоря Кононенка і Ярослава Дубневича, оскільки вони обидва мають велику вагу в політичних та бізнес-колах.
"Разом з тим, вони можуть відмовитися йти у виконавчу владу, оскільки через проблеми з пробуксовкою проведення реформ можна втратити свою політичну популярність", - пояснив він.
На думку Володимира Шемаева, кандидатуру висококваліфікованого транспортного експерта Олександра Кави через його роботу в адміністрації президента Віктора Януковича можуть не підтримати патріотичні фракції.
"У разі, якщо три вищевказані кандидатури не захочуть піти у виконавчу владу або не будуть підтримані народними депутатами, Мінінфраструктури може очолити технічний кандидат, яким може стати Павло Рябікін", - прогнозує він.
Доля Андрія Пивоварського в кріслі міністра може бути вирішена вже через тиждень. Пленарні засідання парламенту, на яких, ймовірно, буде розглянуто заяву про відставку, відбудуться з 22 по 25 грудня.
Але, як показує приклад з міністром охорони здоров'я Олександром Квіташвілі, звільнення якого парламент не задовольнив, і відставка Пивоварського може бути також не бути підтримана нардепами. У такому разі Андрію Пивоварскому і його команді доведеться працювати в Мінінфраструктури і далі.