ua en ru

Над туризмом в Єгипті збираються хмари

Над туризмом в Єгипті збираються хмари У цьому сезоні українці можуть не долетіти до Єгипту
Українці ризикують залишитися без зимового відпочинку в Єгипті. Авіакомпанії поступово припиняють польоти на курорти цієї країни. Зокрема, на такий крок вже зважилися влада Ірландії, Великобританії, Нідерландів. Перед подібним вибором можуть встати і українські авіакомпанії. Державіаслужба України офіційно попередила вітчизняних перевізників про те, щоб вони оцінювали ризики польотів в єгипетський Шарм-ель-Шейх.

Українці ризикують залишитися без зимового відпочинку в Єгипті. Авіакомпанії поступово припиняють польоти на курорти цієї країни. Зокрема, на такий крок вже зважилися влада Ірландії, Великобританії, Нідерландів. Перед подібним вибором можуть встати і українські авіакомпанії. Державіаслужба України офіційно попередила вітчизняних перевізників про те, щоб вони оцінювали ризики польотів в єгипетський Шарм-ель-Шейх.

Нелегкий вибір

В зимовий сезон (листопад-березень) Єгипет займає 60-70% від всіх закордонних пляжних турів з України. Це відбувається через те, що тури в Єгипет є найбільш дешевими закордонними турами для українців.

Наприклад, тур з вильотом 15 листопада на тиждень в п'ятизірковий готель на двох безпосередньо в Шарм-ель-Шейх буде коштувати мінімум 17,6 тис. грн. Разом з тим, найдешевші тури в країни-конкуренти будуть коштувати значно дорожче. Так, за тур в Об'єднані арабські емірати доведеться віддати, як мінімум, 26,2 тис. грн., а в Шрі-Ланку і того більше - 41,7 тис. грн.

Проте недавня катастрофа російського літака в Єгипті може призвести до обмежень у питанні відпочинку в Єгипті для українських туристів.

Сьогодні стало відомо, що влада Ірландії, Великобританії, Нідерландів заборонили місцевим авіакомпаніям польоти в єгипетський Шарм-ель-Шейх. Судячи з онлайн-табло цього аеропорту, в четвер були скасовані рейси в це місто також з італійського Мілана.

Робити спроби якось вплинути на польоти до Єгипту стала і українська Державна авіаційна служба. Вчора вона розіслала вітчизняним перевізникам відповідну телеграму. Як пояснили РБК-Україна у відомстві, одним з її пунктів було зазначено авіакомпаніям в цілях кращої безпеки летіти в Єгипет над Середземним морем, на захід від Близького Сходу.

Крім того, Державіаслужба у телеграмі визначила ділянку Єгипту, при польоті до якої українським авіакомпаніям доручено "самостійно виконувати аналіз ризиків щодо виконання польотів". Як пояснили у відомстві, цією ділянкою визначено Синайський півострів, включаючи курортні міста Шарм-ель-Шейх і Таба.

Як пояснили РБК-Україна в Державіаслужбі, телеграма була розіслана, оскільки є певні ризики для польотів у цьому неспокійному регіоні. У відомстві кажуть, що відповідальність за польоти у цьому регіоні покладається на авіакомпанії, вони зобов'язані відслідковувати ситуацію, моніторити спеціалізовані повідомлення аеронавігаційних органів, які регламентують використання повітряного простору і т. д.

Разом з тим в Державіаслужбі підкреслили, що Україна не вводить заборону, подібно ряду європейських країн, оскільки "поки ми не бачимо жорстких підстав для того, щоб повністю закрити польоти... Поки ми не бачимо абсолютної загрози для безпеки".

Експерт авіаринку Сергій Хижняк вважає, що введені Державіаслужбою обмеження можна розглядати як спробу перестрахуватися.

"Поки невідома найбільш ймовірна причина авіакатастрофи (нові версії з'являються кожен день), авіаційні влади діють швидше на випередження і закликають авіакомпанії більш уважно відстежувати ситуацію в регіоні та оцінювати ризики", - зазначив Сергій Хижняк.

Крім того, він нагадав, що протягом декількох днів після авіакатастрофи Airbus A321 над Синайським півостровом авіаційні влади низки країн попередили своїх авіаперевізників про підвищений ризик польотів в цьому регіоні. Наприклад, Lufthansa, Air France і Emirates відразу ж заявили, що тимчасово припиняють польоти над півостровом.

"Такі рішення, ймовірно, пов'язані з великою кількістю версій авіакатастрофи Airbus A321. Серед причин розглядається зовнішній вплив", - заявив Сергій Хижняк.

Поки що літаємо

Разом з тим українські авіакомпанії планують продовжувати польоти в аеропорти Єгипту. Наприклад, про це повідомили в "Міжнародних авіалініях України".

Корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька пояснила РБК-Україна, що МАУ не планує припиняти польоти до Єгипту, зокрема, в Шарм-ель-Шейх. Разом з тим вона підтвердила, що МАУ вчора отримала відповідну телеграму від Державіаслужби, в якій відомство порадило перевізнику бути більш уважним до ризиків при польотах в Єгипет, а також відповідно інструктувати екіпажі рейсів.

У свою чергу гендиректор авіакомпанії Windrose Володимир Каменчук повідомив, що його авіакомпанія також продовжить польоти, "але не по трасах, які заборонили".

Євгенія Сацька підкреслила, що МАУ готова сприяти доставці інспектора української Державіаслужби для аудиту безпеки в аеропорт Шарм-ель-Шейха.

"Крім того, після проведення державного аудиту, МАУ також планує попросити авіаційні служби Єгипту дозволити співробітнику служби авіабезпеки МАУ провести позачерговий аудит в аеропорту Шарм-ель-Шейха", - додала вона.

При цьому Сергій Хижняк зазначив: "Я не думаю, що якась авіакомпанія відправить туди свій літак з пасажирами, якщо буде знати, що існує загроза безпеці".

Разом з тим, одним з наслідків продовження польотів у зазначеному напрямку вже зараз може стати підвищення страхових платежів з боку страхових компаній та власників повітряних суден, які виконують польоти в цей регіон, вважає Сергій Хижняк.

"За аналогією з аеропортом Харкова. Офіційно польоти в Харків не заборонені, але ряд авіакомпаній (наприклад, Wizz Air) скасували свої рейси, так як страхові компанії значно підняли ставки. Рейси перестали бути економічно вигідними", - пояснив він.

Крім того, авіакомпанії, у випадку з лізинговими літаками, можуть їх втратити, якщо будуть продовжувати польоти в неспокійну зону.

"Лізингодавець може вимагати отримати інформацію про експлуатацію і зреагувати, наприклад, відкоригувати умови лізингу... Чим більш ризикова експлуатація, тим жорсткіше можуть бути вимоги лізиногодавця", - розповів партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук, який спеціалізується на авіаційному праві.

Крім того, за його словами, лізингодавець може навіть вимагати повернути літак, але власники літаків рідко користується таким правом.

Катастрофічні ціни

Старший менеджер туркомпанії Tour planet Юлія Лисюк зазначила, що ситуація в Єгипті вже відобразилась на попиті на тури в цю країну.

"Ті клієнти, які дивляться новини, вже відреагували і відмовляються від турів. Але це одиниці, це не масово", - заявила вона.

У той же час директор з розвитку туроператора TPG Валерій Паренчук розповів, що останні новини, пов'язані з катастрофою літака в Єгипті, негативно позначаються на туристичному бізнесі.

За його словами, туроператорам доводиться знижувати ціни, щоб утримувати турпотік.

"Тенденція на ринку - дуже великий демпінг по Єгипту, який не витримує жодної критики", - заявив Валерій Паренчук.

За інформацією Юлії Лисюк, ціни на тури в Єгипет в районі Шарм-ель-Шейха знизилися приблизно на 20%, в основному, на найближчі дати. За її словами, здешевлення, а також звичка відпочивати в Єгипті в цей час, сприяють підтримці попиту на даний напрямок.

Як зазначив Валерій Паренчук, у разі можливого закриття польотів до Єгипту, українці зможуть полетіти на відпочинок в ОАЕ або Шрі-Ланку.

"В майбутньому очікується зниження цін на тури в ОАЕ, оскільки місцеві готелі відчули загальне падіння третинного ринку і готові давати низькі ціни для туристів з України", - зазначив він.