ЦВК спотикання: чому коаліція досі не домовилась щодо виборів у Маріуполі та Красноармійську
Через тиждень після зірваних виборів у Маріуполі та Красноармійську коаліція так із змогла домовитись щодо того, коли та на якій підставі відбудуться вибори до місцевих рад, до яких не відбулося голосування 25 жовтня. "Блок Петра Порошенка" та "Народний фронт" пропонують зробити це шляхом перенесення дати голосування, натомість "Самопоміч" і "Батьківщина" найперше вимагають ще до 15 листопад змінити склад ЦВК.
В той же час для вирішення цього питання законодавчим шляхом в парламенті вже напрацювали аж три документи: законопроект за авторством Руслана Князевича, законопроект за співавторством Юрія Бойка та постанову Верховної Ради, зареєстровану Сергієм Тарутою.
Парламентськими шляхами
Для вирішення проблеми міст, де вибори 25 жовтня не відбулися (мова йде про Маріуполь і Красноармійськ, - ред.), у "Блоці Петра Порошенка" (БПП) запропонували, щоб там, де не було голосування, воно було перенесене на 15 листопада - дату, коли має відбутися другий тур виборів мерів великих міст. Для цього Русланом Князевичем був підготований законопроект, який у парламенті, щоправда, досі не зареєстрований.
В БПП впевнені, що напрацювали законопроект, який відповідає українській Конституції.
"Ми за те, щоб в Маріуполі найскоріше все таки пройшли вибори. Після консультації з юристами, з ЦВК, ми бачимо єдиний шлях, і нашою фракцією напрацьовані зміни до закону про вибори, презентовані паном Князевичем, щодо переносу дати голосування. Це єдиний юридичний шлях, який дозволяє в скоріші терміни провести вибори в Маріуполі. Цю позицію підтримує фракція "Народного фронту". На жаль, фракції "Батьківщина" і "Самопоміч" мають іншу позицію, що потрібно проводити нові вибори, але ця позиція протирічить, положенню Конституції і юридично не узгоджена", - розповів вчора після засідання Ради коаліції заступник голови фракції БПП і відповідальний за вибори в цій політичній силі нардеп Ігор Кононенко.
Він додав, що цей проект закону буде поставлений на голосування тільки в тому разі, якщо знайде підтримку всіх коаліційних фракцій.
"Ми не хочемо, щоб нас знову звинуватили в тому, що ми голосуємо з "Опозиційним блоком", - пояснив Кононенко.
Водночас Кононенко не розповів, коли у Маріуполі в такому разі може бути проведено другий тур виборів мера. Адже, відповідно до закону про місцеві вибори, якщо кандидат в мери не набере більше 50% голосів, то в Маріуполі відповідно до кількості виборців (згідно з інформацією з держреєстру виборців, у місті нараховується 341 731 виборець, - ред.) має відбутися другий тур виборів.
Разом із тим депутати "Опозиційного блоку" 29 жовтня зареєстрували власний законопроект №3371 за співавторства Юрія Бойка та ще шести депутатів. У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що парламент призначає голосування у Маріуполі та Красноармійську на 15 листопада 2015 р., на тій підставі, що, відповідно до діючого закону про місцеві вибори, призначити таке голосування ЦВК не має підстав.
В свою чергу, у фракціях "Самопоміч" та "Батьківщина" власні пропозиції щодо законодавчого врегулювання ситуації у законопроект досі не оформили. Юлія Тимошенко лишень заявила журналістам, що вибори мають відбутися відповідно до закону, а Сергій Власенко - що він бачить аж три законодавчі шляхи, але конкретна позиція "Батьківщини" так і не зрозуміла.
"Один із варіантів - це прийняття рішення територіальною виборчою комісією про визнання виборів такими, що не відбулися, що тягне за собою певні правові наслідки. Другий варіант - це внесення змін до виборчого закону, які більш чітко унормовують причини та підстави для того, щоб визнати голосування таким, що не відбулося. І третій варіант - після визнання виборів такими, що не відбулися, запустити механізм нових виборів", - повідомив Власенко журналістам.
В той же час, фракція "Самопоміч" має чітку позицію щодо того, що для того, щоб врегулювати це питання, треба внести зміни до закону про місцеві вибори.
"Де-факто виборчий процес в Маріуполі перервався, саме тому необхідно або отримати роз'яснення Центрвиборчкому або, в ідеалі - внести відповідні зміни до закону про місцеві вибори, якими врегулювати ту прогалину, що виникла внаслідок безвідповідальної поведінки ЦВК. У закон про місцеві вибори треба внести дефініцію, що "в тому разі, якщо вибори не відбулися по причині неможливості їхнього проведення, то вони вважаються такими що не відбулися", - зазначив РБК-Україна член комітету з питань правової політики та правосуддя Руслан Сидорович ("Самопоміч").
За його словами, виборчий процес у Маріуполі був перерваний, але не можна говорити про те, що вибори там не відбулися.
"Юридичний казус зараз полягає в тому, що вибори, які не відбулися в Маріуполі, не можна вважати виборами, які не відбулися, тому що, згідно закону, вибори, що не відбулися, вважаються такими лише в тому разі, якщо не обрано дві третіх складу ради. І тому така ситуація, яку ми маємо на сьогоднішній день, не підпадає під жодну юридичну дефініцію. Можна було б з певною натяжкою сказати, що оскільки жодного депутата не обрано, то можна застосувати норму, що вибори такі, які не відбулися, до даної ситуації", - пояснив Сидорович.
Крім того, в парламенті 27 жовтня було зареєстровано проект постанови №3361 "Про забезпечення констиутційних прав виборців міст Маріуполя та Красноармійська". У проекті постанови нардеп Сергій Тарута (позафракційний) пропонує, щоб ЦВК в установленому законодавством України порядку призначила у цих містах повторні вибори.
У пояснювальній записці до постанови говориться про те, що таким чином буде забезпечено конституційні права громадян, так як 25 жовтня виборці Маріуполя та Красноармійська не змогли скористатися своїм конституційним правом через те, що виборчі дільниці не відкрилися через відсутність бюлетенів.
Коли міняти ЦВК
Водночас фракції "Батьківщина" і "Самопоміч" вважають, що для проведення відкритих і демократичних виборів в Маріуполі та Красноармійську недостатньо буде врегулювати це питання законодавчим шляхом. На думку депутатів, спершу треба усунути самі причини зірваних виборів у цих містах. Тобто до другого туру виборів мерів міст і виборів у Маріуполі змінити склад ЦВК, "який не здатний був забезпечити проведення виборів у цих містах". Зазначимо, що забезпечення проведення виборів в Донецькій області в ЦВК координує Олександр Шелестов.
"В нас відбулося засідання Ради коаліції в четвер перед виборами, коли ще було не пізно і було можливо виправити ситуацію. Ми викликали представника ЦВК, ми пояснили всі моменти, які нас турбують як по Маріуполю, так і по Тернополю і по інших містах... Усі наші застереження були проігноровані Центрвиборчкомом, з чого ми робимо висновок, що при підготовці до наступної дати виборів у Маріуполі ЦВК все буде робитися не з метою забезпечення вільного волевиявлення громадян, а з метою забезпечення політичних інтересів тої чи іншої групи осіб", - розповів Руслан Сидорович.
Тому, за його словами, сьогодні вимогою фракцій №1 є саме зміна складу ЦВК. Юлія Тимошенко вчора після засідання ради коаліції також зазначила, що "Батьківщина" вимагає аби голова Центрвиборчкому Михайло Охендовський прозвітував у парламенті.
Водночас, Ігор Кононенко із БПП вчора заявив, що своїх кандидатів до нового складу ЦВК фракція внесе в найближчий понеділок, 2 листопада, а загалом він спрогнозував, що новий склад комісії з'явиться не раніше ніж через місяць, вже після проведення другого туру виборів.
"Це досить складна процедура - формування нового складу ЦВК, я не впевнений що це буде вирішено на наступному тижні, але думаю, що за місяць це питання реально вирішити", - заявив Кононенко.
Він додав, що раніше змінити склад Центрвиборчкому не було можливості, так як "Батьківщина" ініціювала зміну складу ЦВК за місяць до виборів, вже після того, як розпочався виборчий процес.
З такою аргументацією не згоден Руслан Сидорович, який вважає, що відповідальність за зміну складу ЦВК лежить на Президенті.
"Затвердження (складу ЦВК, - ред.) відбувається в парламенті, але повноваження по поданню кандидатур належить Президенту. В даному випадку Петро Порошенко міг би, якби він хотів, цю проблему вирішити набагато раніше. Там де в нас виникали б якісь проблеми по врегулюванню цього питання на законодавчому рівні, вистачило б коротеньких змін до закону, і в цілому це можна було б вирішити на одному засіданні. На цей момент, так як виглядає ця ситуація, я вбачаю, що Президент блокує зміни до складу Центрвиборчкому. Враховуючи той факт, що Охендовський якимсь дивним чином отримав орден від Президента, це для мене є абсолютно незрозумілою обставиною, яка не збільшує ніяким чином довіри до такого органу, як ЦВК", - заявив нардеп.
Не завадить нагадати, що пройшло вже більше року, як закінчились повноваження 12 із 15 членів ЦВК.
За останньою інформацією, обидва питання - законодавче забезпечення виборів в Маріуполі і зміну складу ЦВК - депутати розглянуть на погоджувальній раді в понеділок 2 листопада.