ua en ru

Цар доріг: хто і як бореться за крісло голови Укравтодору

Цар доріг: хто і як бореться за крісло голови Укравтодору Міністр інфраструктури Володимир Омелян в пошуках нового голови Укравтодору
Після зміни керівництва Міністерства інфраструктури за крісло глави Укравтодору йде серйозна боротьба. Своїх протеже на цей пост лобіюють фракції парламентської коаліції. Ціна питання - доступ до оперативного управління близько 20 млрд гривень, які складають бюджет Укравтодору. За даними джерела РБК-Україна, чинний глава Укравтодору Андрій Батыщев вже написав заяву про відставку. Про політичних іграх у транспортній галузі – в матеріалі РБК-Україна.

Після зміни керівництва Міністерства інфраструктури за крісло глави Укравтодору йде серйозна боротьба. Своїх протеже на цей пост лобіюють фракції парламентської коаліції. Ціна питання - доступ до оперативного управління близько 20 млрд гривень, які складають бюджет Укравтодору. За даними джерела РБК-Україна, чинний глава Укравтодору Андрій Батыщев вже написав заяву про відставку. Про політичних іграх у транспортній галузі – в матеріалі РБК-Україна.

Тягнуть-потягнуть

В Укравтодорі розгортається кампанія по зміні керівництва. Про це РБК-Україна повідомили відразу три джерела, близькі до Міністерства інфраструктури. Цю ж інформацію підтвердили виданню в парламентській коаліції. Один зі співрозмовників РБК-Україна повідомив, що сьогодні, 13 травня, голова Держагентства автомобільних доріг (Укравтодор) Андрій Батыщев написав заяву про відставку. Тепер справа за Кабміном, який повинен прийняти відповідне кадрове рішення. "Батывщев зустрічався з прем'єром Володимиром Гройсманом і обговорював з ним свою відставку. Прем'єр дав главі Укравтора два тижні на передачу справ", - розповів РБК-Україна джерело в уряді, давши зрозуміти, що, швидше за все, відставка Батыщева буде прийнята урядом.

Андрій Батыщев очолив Укравтодор у жовтні минулого року за рішенням Кабміну Арсенія Яценюка. Раніше він обіймав посаду заступника голови правління держкомпанії "Автомобільні дороги України". "Він займає свою посаду приблизно півроку. Але для того, щоб увійти в курс справи і представити якусь ефективну роботу, необхідно від півроку до року. Тому вимагати від Андрія Батыщева конкретних ефективних результатів складно. Будь-дорожній проект для фінансування міжнародними фінансовими організаціями розробляється мінімум півроку", - зазначив начальник відділу інвестицій в інфраструктурні проекти Агентства інвестицій і розвитку Одеської облдержадміністрації Володимир Шемаев говорить.

Проте, джерела, знайомі з ситуацією, розповіли РБК-Україна, що Батыщев керує Укравтодором не одноосібно. Серйозний вплив на прийняття рішень має його радник Ігор Довбань. За часів мера Києва Олександра Попова Довбань очолював Головне управління економіки та інвестицій Київської міськдержадміністрації.

Положення Батыщева, якого називають креатурою екс-міністра інфраструктури Андрія Пивоварського, стало хитким після того, як міністерство очолив Володимир Омелян. Різні групи впливу в парламенті стали боротися за те, щоб посадити в крісло головного будівельника українських доріг своїх кандидатів. Експерти вважають, що можлива зміна керівника Укравтодору може бути пов'язана з бажанням отримати контроль над бюджетом Укравтодору. "Нова провладна команда хоче отримати контроль через довірених осіб над відомством, операційний бюджет якого доходить до 19-20 млрд гривень. Я пов'язую можливу зміну керівництва Укравтодору виключно з цим", - зазначив Володимир Шемаев.

Замахнулися на посаду

Найбільші шанси отримати ласу посаду керівника "Укравтодору" у нинішнього глави держпідприємства "Укрдорінвест" Романа Гнатенко. Ця компанія належить Укравтодору і займається супроводом проектів з будівництва та ремонту доріг за кошти міжнародних фінансових організацій.

За інформацією джерел РБК-Україна, Романа Гнатенко на посаду лобіюють у фракції "Блок Петра Порошенка", відзначаючи, що він – протеже заступника голови фракції Анатолія Матвієнка та голови парламентського транспортного комітету Ярослав Дубневич.

Втім, РБК-Україна Анатолій Матвієнко спростував цю інформацію. "Я нічого не лобіюю. Я не знаю, звідки у вас така інформація", - сказав він. "Це – false", - заявив виданню його колега по фракції Ярослав Дубневич.

В "Укрдоринвесте" не володіють якою-небудь інформацією про те, що їх керівник Роман Гнатенко збирається очолити Укравтодор. "На даний момент Роман Гнатенко знаходиться на лікарняному", - повідомили РБК-Україна в компанії.

Втім, на цьому список бажаючих зайняти крісло глави Укравтодору не вичерпується. Ще одним можливим претендентом джерела називають голови правління держкомпанії "Автомобільні дороги України" (знаходиться в стані ліквідації) Ореста Проника. Втім, сам він інформацію про своє можливе призначення спростовує. "Я нічого не знаю. Вперше про це чую", - повідомив він.

Не проти завести в Укравтодор свою людину і деякі депутати "Народного фронту", які, за словами джерел на транспортній галузі, просувають на посаду керівника Укравтодору начальника служби автомобільних доріг у Харківській області Євгена Зражевца.

Співрозмовник РБК-Украина, знайоме з ситуацією в Мінінфраструктури зсередини, розповів, що згідно з неформальним коаліційним домовленостям посаду керівника Укравтодору закріплена за "Народним фронтом". Голова депутатської фракції "Народний фронт" Максим Бурбак не підтвердив і не спростував цю інформацію, зазначивши, що "Народний фронт" не повинен впливати на підвідомчі Мінінфраструктури підприємства.

Все ще чинний глава Укравтодору Андрій Батыщев, посада якого так завзято ділять політики, не балує пресу своєю увагою. Але в прес-службі Укравтодору інформацію про зміну керівництва агентства не змогли не спростувати, ні підтвердити. "Кадрові рішення щодо призначення і звільнення голови Укравтодору відносяться виключно до компетенції центральних органів виконавчої влади", - повідомив РБК-Україна прес-секретар Укравтодору Тимур Душко. При цьому він уточнив, що радник голови Укравтодору Ігор Довбань не планує йти у відставку.

Сам міністр інфраструктури Володимир Омелян волів "залишитися над сутичкою" і відмовився коментувати ситуацію.

Примітно, що Укравтодор міг повторити долю Укрзалізниці та Укрпошти та отримати керівника-експата. Замість Андрія Батыщева відомство міг очолити громадянин Литви Робертас Габулас - директор компанії "Сучасні технології доріг", проживає 17 років в Україні. Інформацію про те, що Габулас був одним з кандидатів, РБК-Україна підтвердив колишній міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

Сам Габулас розповів, що був вже в кроці від призначення. "Мене підтримало і посольство Литви в Україні, і уряд Литви. Я пройшов співбесіду у прем'єр-міністра України. Дійшли до того, що я підготував документи для отримання громадянства України, але в апараті Адміністрації президента мої документи несподівано зникли", - каже він.

Співрозмовники РБК-Україна на транспортному ринку говорять, що ініціативи Робертаса Габуласа по проведенню реформи дорожнього господарства можуть знову знадобитися Мінінфраструктури. Зокрема, джерела уточнюють, що у Габуласа є литовська команда, яка ще минулої осені приступила до розробки реформи.

Втім, яким би не був результат кулуарної боротьби за головне крісло в Укравтодорі, стан українських доріг від цього не покращиться. Адже, на думку колишнього заступника міністра інфраструктури Олександра Кави , проблема Укравтодору полягає не в персоні його керівника, а в недостатньому фінансуванні. "Поки держава не змінить свій підхід до фінансування, результат роботи Укравтодору буде таким же, як і зараз. Ефективний результат може бути відчутний по всій країні тільки за умови фінансування хоча б 50-60 млрд гривень в рік протягом десяти років. Локальні зміни можуть відбуватися, але з-за того, що буде відремонтована дорога Київ-Харків жителю Закарпатської або Сумській області - все одно", - каже аналітик.