ua en ru

Хто торгує в дьюті-фрі в українських аеропортах

Хто торгує в дьюті-фрі в українських аеропортах Світові гравці ринку дьюті-фрі не поспішають в Україну
Закордонний відпочинок або відрядження для багатьох українців починаються відразу після проходження паспортного контролю у вітчизняних аеропортах. Відкладені на подорож гроші починають витрачатися в магазинах дьюті-фрі. РБК-Україна спробувало розібратися, хто торгує в точках безмитної торгівлі в українських аеропортах.

Закордонний відпочинок або відрядження для багатьох українців починаються відразу після проходження паспортного контролю у вітчизняних аеропортах. Відкладені на подорож гроші починають витрачатися в магазинах дьюті-фрі. РБК-Україна спробувало розібратися, хто торгує в точках безмитної торгівлі в українських аеропортах.

Розширення на захід

На початку цього тижня Міністерство інфраструктури повідомило, що визначений переможець відкритого конкурсу на оренду комерційних площ в аеропорту Львова для розміщення магазину безмитної торгівлі.

За результатами конкурсу, який проводив Фонд державного майна, переможцем стало приватне підприємство Донецька асоціація незалежних підприємців "Авіакомпанія АНП". Ця компанія працює в українських аеропортах під брендом Pavo.

За даними Мінінфраструктури, фірма погодилася платити 8846 грн/кв. м в місяць. Раніше аналогічні комерційні площі аеропорту орендувалися за 266 грн/кв. м в місяць, повідомили у відомстві.

"Думаю, інфляція допомогла. Іншої причини не бачу", - зазначив на своїй сторінці у Facebook міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

UKR/ENG. Провели відкритий конкурс на оренду комерційних площ під duty free у Львівському аеропорті. Отримали ціну 8 846...

Posted by Андрій Пивоварський - Andrii Pyvovarskyi on 19 жовтня 2015 р.

Примітно, що за даними держпідприємства "Інформаційно-ресурсний центр", Донецька асоціація незалежних підприємців "Авіакомпанія АНП" зареєстрована в Донецьку. Тобто на території, яка в даний момент не контролюється українською владою.

За даними комерційного директора з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислава Ільїна, в українських аеропортах працює кілька операторів дьюті-фрі, і Pavo є одним з найбільших. Так, у харківському аеропорту працюють тільки магазини Pavo.

"Крім того, після виходу Pavo у Львів, ця мережа складе конкуренцію вже працюючій там польській компанії Baltona. Щоправда, більша частина площ у Львівському аеропорту все-таки залишиться за польською фірмою", - зазначив Владислав Ільїн.

Крім цього Pavo працює в аеропорту Запоріжжя, "Борисполі" (Зал офіційних делегацій), а також в аеропорту "Київ" ("Жуляни"). В останньому вона конкурує з українсько-німецькою фірмою "Львів-Трейдінг".

У той же час у головному аеропорту країни функціонують ще два оператора дьюті-фрі. За даними прес-служби "Борисполя", в терміналі D з червня минулого року працюють "Київріанта", а також BF & GH Travel Retail Ltd. Останній, крім "Борисполя", також працює в аеропорту Одеси, де конкурентом йому виступає Duty Free Odessa.

Зазначимо, що нещодавно з компанією BF & GH Travel Retail Ltd вибухнув скандал. У програмі "Схеми" були оприлюднені дані, за якими ця компанія входить в орбіту відомого українського підприємця Леоніда Юрушева.

Пізніше представники BF & GH Travel Retail Ltd виступили у ЗМІ із заявою про те, що дана інформація не відповідають дійсності. За даними оператора, його акціонером є відома німецька компанія Gebr. Heinemann, яка працює в різних країнах на ринку безмитної торгівлі.

Правда, за даними держпідприємства "Інформаційно-ресурсний центр", засновником BF & GH Travel Retail Ltd є BF & GH Holding Ukraine Ltd з розміром внеску в статутний фонд 884 грн.

Не всі прийшли

Владислав Ільїн зазначив, що в Україні поки що не представлені багато світових гравців ринку дьюті-фрі, наприклад, компанія Aelia. У той же час гендиректор компанії "Майстер-Авіа" (управляє аеропортом "Київ") Олексій Яковець пояснив слабкий інтерес до України великих міжнародних гравців дьюті-фрі відсутністю концентрованого пасажиропотоку.

"Коли будувався термінал у "Києві", то в тендері брали участь німецькі та австрійські фірми. Нещодавно приїжджали представники якоїсь датської компанії, але для них поки що немає достатнього пасажиропотоку", - заявив він.

За словами Владислава Ільїна, коли будувався термінал в аеропорту Харкова, то працювати на пощадах під дьюті-фрі запрошувалися багато світових компаній, проте відреагували тільки в Pavo.

"Зараз аеропорт Харкова планує провести розширення, у тому числі зони дьюті-фрі. Однак, швидше за все, і ці площі займе Pavo, оскільки вже є попередня домовленість з цією фірмою", - зазначив він.

Директор з розвитку компанії "Майстер-Авіа" Євген Бєлік також припустив, що не варто очікувати найближчим часом приходу в країну багатьох міжнародних гравців ринку безмитної торгівлі. Він пояснив це тим, що, як правило, в цьому бізнесі в кожній країні працює кілька локальних гравців.

"Втім, після виходу економіки країни із "зони турбулентності" варто очікувати приходу в країну кількох нових міжнародних гравців ринку дьюті-фрі. Відзначається зацікавленість таких фірм як DU FRY і Peter Justesen Company A/S, оскільки вони вже відвідували Україну та проводили ряд переговорів з представниками українських аеропортів, висловлюючи зацікавленість у налагодженні бізнесу в нашій країні", - зазначив Євген Белык.

Разом з тим Олексій Яковець впевнений, що якщо б цей бізнес був невигідний, то ніхто б в ньому і не працював.

"Але там особливих надприбутків в одному аеропорті бути не може. Необхідна мережа магазинів по всім або по багатьом аеропортам України. Ось тоді цей бізнес ефективний", - підкреслив він.

Втім, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький вважає, що це хороший прибутковий бізнес для вузького кола компаній.

"Хто попало не отримає право від брендів торгувати їх продукцією", - заявив він.

За оцінкою Олександра Ланецького, в цілому в світі, прибутковість магазинів дьюті-фрі в два-три рази вище, ніж у простих рітейлерів.