Торг доречний: що Кабмін пообіцяв МВФ за 5,8 млрд доларів
МВФ змінив риторику. Від умовлянь активізувати процес реформування України фонд перейшов до конкретних погроз припинити фінансування. Хоча ще кілька тижнів тому президент Петро Порошенко запевняв, що вже в лютому країна може розраховувати на отримання чергового траншу. У той же час в оновленій версії проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику з МВФ, влади підтверджують, що "налаштовані на реалізацію політики та виконання завдань". У документі йдеться про антикорупційних діях, відстрочення пенсійної реформи і в першу чергу, підвищення пенсійного віку, а також зобов'язання не переглядати ставки основних податків до 2018 року, але збільшити тарифи на газ і тепло.
"МВФ отримав пряме свідчення, що у вищих ешелонах влади з корупцією борються тільки на словах, - заявили РБК-Україна в уряді: Це був дуже дохідливий сигнал для Банкової, раз всіх попередніх не розуміють, чим це загрожуватиме, якщо нічого не зміниться". МВФ не те, що дипломатично натякнув, а прямо сказав, що не виключено припинення фінансування України з-за відсутності реформ. "Я стурбована тим повільним прогресом, який демонструє Україна поліпшення державного управління, боротьби з корупцією та зниження впливу корисливих інтересів на політику, - заявила директор-розпорядник МВФ Крістін Лагард: При відсутності помітних зусиль, щоб надати новий поштовх реформам в управлінні державою та боротьби з корупцією, складно уявити, що підтримується МВФ програма буде продовжуватися і надалі буде успішною"
За її словами, Україна ризикує повернутися до практики невдалих економічних кроків, яких і так вистачало в історії. Тому зараз "життєво важливо", щоб українські лідери повернули держава на обнадійливий шлях реформ.
Прозорі натяки
МВФ, як основний кредитор України, від рішень якого залежить і фінансова підтримка ЄС з США, неодноразово говорив про необхідність активізації реформ. Не лише у фінансово-банківському та бюджетному секторах, але і в питаннях боротьби з корупцією. Перестали мовчати вже навіть українські міністри. Звинувативши народного депутата, друга і бізнес-партнера президента Ігоря Кононенка у лобіюванні своїх інтересів, голосно у відставку подав міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавічус. "Тут справа навіть не в тому, хто пішов, а в тому, що, йдучи, він сказав", - говорить співрозмовник РБК-Україна в Кабміні. Заява Абромавичуса ще більше загострила політичну кризу в країні. "Якщо зроблені ним (міністром, - ред.) під час відставки заяви вірні, то це свідчить про те, що антикорупційні заходи, які були вжиті урядом, поки не працюють", - сказала Лагард тоді.
Ще до офіційної заяви МВФ активно ходили чутки про можливе згортання програми фінансування. У парламенті розповідають про неформальні бесіди з представниками фонду, які підтверджували, що траншей поки не буде, як і фінансування від Світового банку, поки в кріслі Генпрокурора знаходиться Віктор Шокін і поки не буде "показано суттєвий прогрес у боротьбі з корупцією". Крім того, з загостренням протистояння між прем'єр-міністром і президентом, конфліктами у парламентської коаліції, у МВФ постало резонне питання - з ким підписувати меморандум і хто візьме зобов'язання з реалізації програми, якщо Арсеній Яценюк перебуває на межі відставки. Питання у депутатів є і до міністра фінансів Наталії Яресько. Підписи цих двох людей також стоять під меморандумом, крім президента і голови Нацбанку. Доля кабінету Яценюка вирішиться вже на наступному тижні 16 лютого, після подання звіту про діяльність Кабміну за 2015 рік.
Незважаючи на те, що уряд перебуває в підвішеному стані, у всякому разі, офіційно, вчора Кабмін навіть затвердив нову програму своєї діяльності. І, за словами прем'єр-міністра, в документі міститься 379 "конкретних, предметних рішень". І першим пунктом у ньому - повна нетерпимість до затримки реформ.
Ще в кінці січня в Давосі і Петро Порошенко, і Валерія Гонтарєва запевняли, що черговий транш Україна отримає в лютому. Тепер головний банкір країни говорить, що затримка з відновленням співпраці з фондом може мати негативні наслідки, як для фінансової стабільності, так і рівня добробуту громадян. А президент в день заяви МВФ про можливу простановке фінансування вирішив обмежитися лише заявою, що влада підготують дорожню карту пріоритетних реформ, так як він все-таки налаштований на рішучі дії "для забезпечення політичної та фінансової стабільності в державі". Але за умови перезавантаження уряду без дострокових парламентських виборів.
Вчора Порошенко був більш конкретний: "Я хочу сказати нашим ворогам і опонентам - тим, хто сподівався що програма фінансування і програма нашої співпраці з МВФ припинена - не дочекаєтеся. Раджу, щоб уряд і парламент сконцентрувалися на прискоренні впровадження ефективного корпоративного управління найбільших підприємств, продовжили реалізацію та імплементацію програми корпоративного управління НАК "Нафтогаз-України", в перший же пленарний тиждень сконцентрувалися і проголосували законодавство про приватизацію та закони щодо безвізового режиму" І все це повинно бути розглянуто як невідкладне.
Таким чином, такий стусан владі з боку фонду дозволив активізувати дії України. І вже увечері стало відомо, що МВФ все-таки продовжить співпрацю після завершення перегляду програми. Як передає Інтерфакс-Україна, про це повідомив офіційний представник фонду Джеррі Райс: "Ми продовжуємо співпрацю з владою щодо політики, яка необхідна для посилення економіки країни і відкриє шлях для завершення другого перегляду".
Курс на реформи
У розпорядженні РБК-Україна опинився оновлений варіант проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику, доопрацьований в січні. У документі йдеться про те, що Україна "підтверджує налаштованість на реалізацію політики та виконання завдань економічної програми". З урахуванням того, що вже зроблено, Україна просить фонд завершити другий перегляд і надати транш в обсязі 1,18 млрд SDR (1,7 млрд доларів). З урахуванням деякої затримки по перегляду і виконання низки завдань, третій перегляд повинен базуватися на критеріях ефективності на кінець березня, а доступ до ресурсів забезпечуватися наступними трьома траншами в 978 млн SDR кожен (4,1 млрд доларів).
Таким чином, обсяг кредитування в 2016 році повинен скласти 5,8 млрд доларів. За словами міністра фінансів Наталії Яресько, від співпраця з МВФ залежить і надання 1 млрд доларів держгарантій США; 1,2 млрд. доларів від ЄС і Японії. В цілому міжнародна допомога в цьому році може скласти 8-10 млрд доларів, які підуть не тільки на поповнення міжнародних резервів, а й на реалізацію інвестпроектів.
Проект Меморандуму містить кілька розділів і цілий ряд завдань, які влада має намір реалізувати в грошово-кредитної, валютно-курсової, фіскальної політики в енергетичному секторі, судовій системі. Україна бере зобов'язання продовжувати дерегуляцію і покращувати бізнес-клімат, в 2016 році почати приватизацію і боротися з корупцією.
Наприклад, Нацбанк обіцяє послаблювати адміністративні заходи валютного контролю, коли це дозволять зробити умови. "Спілкувалися з польськими інвесторами днями, кажуть, що ні долара прибутку отримати не можуть, валюту нормально купити не можуть, так працювати не можна", - каже один із депутатів коаліції, член комітету з питань податкової та митної політики. Один з менеджерів "Великої четвірки" аудиторів зазначає, що іноземні інвестори поки що не бачать сенсу вкладати гроші в Україну. "Можна заходити заради прибутку, але її немає, заради низьких податків - добре, але в умовах війни, політичної кризи і злодіїв у владі, і низькі податки не здадуться плюсом. Їх активи повинні бути захищені і не повинно бути обмежень на розпорядження цими активами. А у нас бізнес, навіть дивіденди не може заплатити за валютних обмежень", - пояснює експерт.
До кінця квітня найбільші держбанки повинні будуть завершити розробку своїх стратегічних бізнес-планів з графіком поступового скорочення присутності держави в фінансовому секторі. Вчора на засіданні уряду була затверджена стратегія реформування банківського сектора, яка зокрема, передбачає продаж 20% акцій двох держбанків до 2018 року - "Ощадбанку" та "Укрексімбанку". В парламенті повинен буде опинитися законопроект з новими підходами до корпоративного управління і передачі відповідальності уряду за результати діяльності держбанків, який повинен бути прийнятий до кінця червня.
При реалізації реформ у фіскальному секторі уряд бере зобов'язання протягом 2016-2017 років не переглядати ставки на основні податки. Варто відзначити, що в нещодавно опублікованому звіті МВФ, датованому жовтнем, тобто за кілька місяців до перегляду податкового навантаження, фонд рекомендував Мінфіну знизити ставку ЄСВ всього до 26% (в результаті ставка знижена в середньому з 41% до 22%), так як світовий досвід показує, що немає зв'язку між зниженням ставки та детінізацією економіки. Голова Українського товариства економічних свобод Мар'ян Заблоцький вважає, що повна детінізація бізнесу сама по собі, звичайно не відбувається через зниження окремих податків. "Для цього необхідні певні зусилля і певні умови, наприклад, введення системи єдиних податкових ставок, загальне зниження, жорсткий контроль за обігом готівки, дестимулювання розрахунків готівкою", - пояснює він.
За даними Державної фіскальної служби, надходження в січні від ЄСВ склали 10,4 млрд гривень, в той час як за відповідний період минулого року було зібрано майже 12 млрд гривень. Але податківці фіксують зростання відрахувань з податку на доходи фізосіб на 35%. "Трохи позитиву для скептиків, - написав у своєму Facebook замголови податкового комітету Андрій Журжій ("Самопоміч"): Знизивши ставку, надходження по ЄСВ порівняно з січнем 2015 року знизилися лише на 12,6% або на 1,5 млрд гривень. А в січні 2015 по відношенню до 2014 року вони впали на 10,5% без якого-небудь зниження податків". Більш-менш перший адекватний аналіз щодо детінізації можна буде зробити за результатами 1 кварталу. "Всі компанії, корпорації, з якими ми спілкувалися і просили зменшити ставку ЄСВ, підняли зарплату",- каже голова податкового комітету Ніна Південця (БПП). Почасти цим чинником можна пояснити зростання надходжень по ПДФО.
Примітно, але в проекті Меморандуму уряд не згадує про реформу спрощеної системи оподаткування та ліквідації спецрежиму з ПДВ для аграріїв. "Рубати "спрощенку" з плеча не можна, але потрібно готувати підприємців до того, що на пільговій системі повинні залишитися дійсно підприємці, а не ті, хто в тому числі використовує систему для мінімізації податків,-- каже представник "Великої четвірки": Привчити їх використовувати касові апарати і дати повну свободу, але поставити умови, що через 3 роки ситуація буде іншою Хто займався схемами, буде нести відповідальність у повній мірі".
У той же час, як і раніше не відмовляється Мінфін і від необхідності підвищення пенсійного віку, так як в результаті різкого зниження навантаження на фонд оплати праці та демографічних проблем істотно зросте дефіцит Пенсійного фонду. "Ми вже зробили перший етап реформи, скасувавши спецпенсії і збільшивши пенсійний вік і необхідний стаж для ряду професій, представники яких мають право на достроковий вихід на пенсію... Продовжили практику утримання пенсій для працюючих пенсіонерів", - йдеться в проекті листа про наміри. Але центральним елементом має стати підвищення пенсійного віку і влада просить МВФ перенести терміни на 1 січня 2017 року. З цього моменту, цей показник буде підвищуватися кожен рік на півроку поки не досягне єдиного - 62 років. Саме таким чином, пенсійна система буде життєздатною і можна буде переходити до впровадження другого рівня. Єдності в Кабміні з цього питання немає. "Не буде такого пункту в Меморандумі, - заявив РБК-Україна міністр соціальної політики Павло Розенко: Наша тверда позиція - ні і ще раз ні".
Українська влада має намір знову підвищити тарифи на газ і тепло. Відповідно до програми співробітництва з МВФ, Кабмін прийме рішення про підвищення роздрібного тарифу на газ для населення. Зокрема, для всіх домогосподарств, які використовують газ для опалення в період з 1 жовтня 2015 року до 31 березня 2016 року, вартість обсягу споживання менше 1200 куб. м., зросте до 75% від паритету імпорту. Тобто, зараз споживачі за обсяг меньше 1,2 тис. куб.м. платять 3,6 тис. грн / тис. куб.м. (50% від ринкової ціни газу). З 1 квітня тариф зросте ще на 25% і складе більше 5 тис. грн / тис. куб. м. За обсяг споживання понад 1,2 тис. куб.м. домогосподарства, які використовують газ для приготування їжі та підігріву води, як і раніше будуть платити 7,18 тис. грн / тис. куб.м. Ця ціна максимально дорівнює 100% від парітету імпорта. Це новий структурний "маяк". У проекті документа також йдеться про те, що тариф для домогосподарств, що споживають більше 1200 куб. м. буде коригуватися щоквартально для відображення динаміки міжнародних цін на газ та обмінного курсу, щоб забезпечити 100% покриття витрат.
Уряд обіцяє не запроваджувати повторний мораторій на стягнення НАК "Нафтогаз-України" боргів енергогенеруючих компаній і держпідприємств. І якщо парламент навіть і ухвалить таке рішення, президент застосує право вето.
У сфері приватизації всі сторони налаштовані на продаж Одеського припортового заводу і "Центренерго". Антикорупційна і судова реформи будуть прискорені. Зміни в цих сферах здійснювалися повільніше, ніж очікувалося, визнають автори проекту Меморандуму. Так, уряд і президент беруть зобов'язання щодо реалізації вимог щодо розкриття інформації про активи високопоставлених чиновників. Як відомо, у бюджеті-2016 виявилася норма про перенесення строків декларування на 2017 рік. Пізніше депутати обіцяли повернути цю вимогу з поточного року, але кілька разів голосування було провалено. Також влада, зокрема, планують оприлюднити статистику щодо справ про корупцію, які стосуються високих посадових осіб.
Очевидно, Україні без допомоги МВФ не обійтися. Теоретично країна може обійтися без підтримки і рік, зазначає голова експертно-аналітичної ради Українського аналітичного центру Борис Кушнірук: "Але це породжує негативні очікування і штовхає курс гривні, а це призводить до розбалансування бюджету, так як він не буде відповідати поточній ситуації". Поки кредитори не відмовляються від України, курс гривні можна вважати відносно стабільним, додає Мар'ян Заблоцький.
Проект Меморандуму про економічну і фінансову політику з МВФ: