Тимошенко: За найскромнішими оцінками наша ГТС коштує понад 200 млрд євро
Екс-прем'єр-міністр України, лідер партії "Батьківщина" Юлія Тимошенко оцінює вартість української газотранспортної системи (ГТС) в 200 млрд євро. Таку цифру екс-прем'єр назвала у відкритому листі до Верховної Ради України.
Говорячи про ціну української "труби", Тимошенко порівнює її з "Набукко" та Північним потоком: "Для прикладу: побудова газопроводу "Набукко" (планує транспортувати 26 млрд кубометрів на рік) за попередніми оцінками обійдеться в 14 млрд євро. А спорудження першої гілки "Північного потоку" потужністю 27,5 млрд кубометрів за фактом обійшлася у понад 10 млрд євро. Українська ГТС пропускає 180 млрд кубометрів газу - в рази більше, ніж наведені приклади! І має унікальні у світовому вимірі газові сховища. За найскромнішими оцінками в сьогоднішніх цінових координатах наша ГТС коштує більше 200 млрд євро".
Також Тимошенко закликала депутатів не розглядати законопроект про можливість здачі в оренду української газотранспортної системи (ГТС). "Я закликаю українську владу притримати свій запал і не чіпати ГТС та інші стратегічні об'єкти. Українське суспільство й український парламент я прошу захистити газотранспортну систему від апетитів Януковича і його сім'ї", - говориться в листі.
За словами Тимошенко ГТС в повному технічному порядку, хоча їй і потрібна "деяка розумна модернізація". "По-перше - це не є критичним для нормальної роботи, а по-друге - максимум фінансових ресурсів, які для цього потрібні - це 2,5 млрд дол.. І щоб забезпечити це фінансування, необхідно виконати угоду з ЄС, якою передбачено довгострокове фінансування такої модернізації Європейським банком реконструкції та розвитку під мінімальні відсотки", - пише екс-прем'єр.
Зазначимо, сьогодні голова фракції Партії регіонів у ВР Олександр Єфремов заявив, що на поточному пленарному тижні парламент не розглядатиме закон про реформування ГТС. До цього повідомлялося, що законопроект розглянуть після того як на запитання депутатів відповість міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко. Мова йде про законопроект № 9429 від 8 листопада 2011 р. про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою забезпечення реформування нафтогазового комплексу. Згідно з текстом проекту закону, реорганізація НАК "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств здійснюється за рішенням Кабінету міністрів України.
Раніше голова Верховної Ради України (ВР) Володимир Литвин раніше заявляв, що питання про продаж газотранспортної системи (ГТС) України "ні сьогодні, ні завтра стояти не буде". А сьогодні Литвин сказав, що питання створення газотранспортного консорціуму потрібно розглядати після отримання домовленостей з Росією щодо газу. "Газотранспортна система в Україні є і буде, і вона повинна бути власністю України. Інше питання, як її ефективно використовувати ... Особисто я стою на тому, що треба вести мову ... про створення газотранспортного консорціуму для того, щоб ми це наше перевагу перетворили на економічну користь для України", - зазначив Литвин.
Нагадаємо, раніше голова правління компанії "Газпром" Олексій Міллер заявив, що Україна оцінює свою ГТС в 20 млрд дол, і разом з додатковими платежами транспортування газу до Європи через Україну вона може виявитися в два рази дорожчою, ніж будівництво "Південного потоку". Крім того, 31 грудня він висловив припущення, що українська ГТС може в 2012 р. впасти в ціні.
Раніше повідомлялося, про можливість створення на базі української газотранспортної системи двох спільних з "Газпромом" підприємств в пропорції 50 на 50, що могло б допомогти Україні домогтися зниження ціни на газ. Однак нещодавно міністр енергетики та вугільної промисловості України Юрій Бойко заявив, що в газових переговорах Президент не піде на утиск національних інтересів.
"Газпром" і НАК "Нафтогаз України" 19 січня 2009 р. підписали два контракти: купівлі-продажу на період 2009-2019 рр.. і про об'єми і умови транзиту природного газу через територію України на період 2009-2019 рр. Контракт на поставку газу передбачає щоквартальне формульне зміна ціни.