ua en ru

Чи варто українцям чекати модернізації пасажирських поїздів

Чи варто українцям чекати модернізації пасажирських поїздів "Укрзализниця" має намір занятися оновленням та ремонтом пасажирських вагонів (фото РБК-Україна)

"Укрзалізниця" має намір суттєво оновити рухомий склад електричок і пасажирських вагонів.

Проїхавшись у електричці, новий керівник "Укрзалізниці" Євген Кравцов вирішив активно зайнятися модернізацією пасажирських вагонів. Плани у компанії амбітні - в цьому і наступному роках УЗ має намір оновити близько 700 вагонів і купити більше десяти нових поїздів. Глава держкомпанії вже назвав ці показники найбільшими за останні 10-15 років. На ці цілі підприємство розраховує витратити до 3,5 млрд гривень. Але учасники транспортного ринку ініціативи залізничної монополії оцінюють скептично, вказуючи на те, що компанія вже неодноразово не виконував свої обіцянки щодо оновлення пасажирського парку. Детальніше - в матеріалі РБК-Україна.

Амбітні плани

На відміну від попереднього керівника "Укрзалізниці" Войцеха Балчуна, новий в. о. голови правління держпідприємства Євген Кравцов активно їздить в українських електричках. Правда, в основному, це відбувається не в годину-пік, коли потяги переповнені, а коли по вагонах можна вільно пройтися.

В. о. голови правління ПАТ «Укрзалізниця» Євген Кравцов проінспектував підготовку до рейсів приміських поїздів у моторва...

Опубліковано ПАТ «Укрзалізниця» 5 жовтня 2017 р.

У результаті цих поїздок Євген Кравцов прийняв рішення активізувати модернізацію електричок і пасажирських поїздів далекого прямування. Про своїх масштабних планах керівник УЗ повідомив вчора, 25 жовтня, у ході засідання уряду. За його словами, до кінця цього року УЗ планує капітально відремонтувати 93 секцій (два вагони, - ред.) електропоїздів. На наступний рік плани – більш амбітні: "На наступний рік запланований капітальний ремонт 159 секцій. Разом це дасть можливість протягом 2017-2018 року оновити майже 20% всього парку приміських поїздів. Це найбільший показник за останні 10 років", - завив він.

При цьому Кравцов уточнив, що модернізація одного вагона обходиться в суму приблизно в десять разів менше, ніж покупка нового. У прес-службі "Укрзалізниці" РБК-Україна пояснили, що, за попередніми підрахунками, держкомпанія планує направити на оновлення пасажирського рухомого складу 3-3,5 млрд гривень. "Мова йде про капітально-відновлювальному ремонті та придбанні нового рухомого складу", - повідомили в УЗ.

Показники щодо закупівлі нових пасажирських вагонів, яких компанія планує досягти у цьому році, за словами Кравцова, стануть максимальними за останні 15 років. Зокрема, УЗ планує модернізувати 188 пасажирських вагонів поїздів далекого прямування, а в 2018 році - близько 310. "Разом це дасть можливість оновити 400-500 спальних пасажирських вагонів, що становить одну шествую всього парку, який ми сьогодні експлуатуємо", - запевнив Євген Кравцов. Серед іншого, наступного року планується встановити нові системи кондиціонування і туалети в 100 пасажирських вагонах.

Прес-служба УЗ уточнила, що з 188 вагонів, які планується оновити в 2017 році, власне капітальний ремонт буде проведений в 150 вагонах. Інші вагони будуть купуватися. А в 2018 році із заявлених 310 вагонів капітально відремонтувати УЗ має намір 160 вагонів, а купити нові - 60. Про плани залишилися 90 вагонів в УЗ не уточнили.

Крім ремонту, в держкомпанії заявляють і про покупку нової техніки, зокрема, заміни дизель-поїздів, зношеність яких перевищує 99%. "Наявні у нас дизель-поїзда не піддаються модернізації. В 2018-2019 роках ми плануємо купити 11 дизель-поїздів", - повідомив Євген Кравцов. Крім того, за його словами, УЗ розглядає можливість закупівлі в перспективі старих дизель-поїздів в інших країнах. "Ми дуже активно працюємо, щоб зрозуміти економічний ефект і технічні можливості виконання цього проекту. Якщо він буде можливим, це буде дуже ефективним механізм для того, щоб оновити парк дизель-поїздів", - вважає Кравцов.

У наступному році УЗ планує модернізувати 300 км залізничних шляхів і реконструювати інфраструктуру стрілочних переводів. "Це дасть можливість істотно зняти обмеження по швидкості руху, які є на сьогодні", - сказав Євген Кравцов.

Не забули в УЗ і про сервіс в пасажирських поїздах. Вже до кінця цього року компанія планує оновити 70% постільної білизни, точніше - 580 тис. комплектів.

Виступаючи на засіданні уряду, Євген Кравцов під оновленням вагонів, швидше за все, мав на увазі їх капітальний ремонт, розповідає координатор проекту "ПОЇЗДка" (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко. "Як правило, під час такої модернізації у вагоні змінюється все внутрішнє обладнання - встановлюються нові електрощити, з розетками в кожному купе, монтуються новий інтер'єр вагона, меблі, спальні полиці, внутрішнє оздоблення вагона, установки кондиціонування повітря, вакуумні туалети і т. д. ", - уточнив він.

Нездійснені обіцянки

Але ініціативи УЗ здивували голову комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослава Дубневича (БПП). Адже, за його словами, плани, анонсовані Кравцовим на засіданні уряду, різняться з раніше оприлюдненими держкомпанією. "Цифри, які 25 жовтня були озвучені на засіданні уряду Євгеном Кравцовим, не відповідають ні програмою оновлення рухомого складу УЗ до 2021 року, ні проекту фінансового плану УЗ на 2018-ий рік", - заявив депутат РБК-Україна.

За його словами, програма оновлення рухомого складу, прийнята УЗ в листопаді 2016 року, передбачає купівлю в 2018 році 89 нових вагонів на суму майже 2 млрд гривень і ремонт 200 вагонів, який обійдеться в 1,7 млрд гривень. "Згідно з проектом плану капітальних інвестицій на 2018 рік, УЗ заплановано придбання 180 нових пасажирських вагонів на суму 4,5 мільярда гривень та капітальний ремонт 200 вагонів на суму 2 мільярди гривень", - уточнив Дубневич.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив РБК-Україна, що у разі оновлення пасажирського парку УЗ якість послуг у поїздах та електричках компанії збільшиться на 5-20%. "Але перешкодити цим планам УЗ може корупція. Хоча, те, що почали приділяти пасажирському напрямку увагу - вже великий крок вперед", - вважає чиновник.

Але експерти впевнені, що плани УЗ з ремонту рухомого складу, швидше за все, залишаться нереалізованими. Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава вважає, що виконати їх можливо, якщо для цього будуть виділені цільові кошти з держбюджету. Нагадаємо, в попередні роки в державному бюджеті окремої статті видатків на оновлення та ремонт рухомого складу передбачено не було. "Така допомога передбачена українським законодавством, але вона ніколи не виділялася, - говорить Кава. - Можливо, є якась домовленість УЗ з Кабміном. Без цієї допомоги в нинішній ситуації буде дуже складно реалізувати плани з модернізації пасажирських вагонів та електропоїздів, тому що УЗ необхідно в першу чергу ремонтувати парк локомотивів і купувати нові вантажні вагони. Це те, що приносить основний дохід УЗ".

Оновлення пасажирських поїздів і електричок може перешкодити і інша проблема – відсутність у УЗ кваліфікованих кадрів і технічних ресурсів. "УЗ не закуповує в достатньому обсязі запчастин, щоб провести навіть поточні ремонти. У кращому випадку, ремонтні підприємства забезпечені ними на 23%. В результаті, того ж провіднику доводиться виходити у своїй вихідний день, щоб провести дрібний ремонт вагонів. Крім запчастин, існує проблема з кадрами, які повинні проводити модернізацію. Кадри йдуть з катастрофічною швидкістю працювати в інші підприємства, тому що там платять більше, ніж в УЗ. Таким чином, залізниця розвалюється", - підкреслив Олександр Бондаренко.

Ярослав Дубневич приводить в приклад нереалізованих планів ситуацію в 2017 році. "За підсумками 2018 року фактичні результати можуть істотно відрізнятися від запланованих. Приклад - 2017 рік. Програмою оновлення рухомого складу було передбачено в поточному році придбання 70 нових і ремонт 200 пасажирських вагонів. У свою чергу, у фінансовому плані УЗ на 2017 були заплановані придбання 50 і ремонт 150 вагонів. За фактом, за станом на жовтень, куплені тільки 25 та відремонтовано 23 вагони. Добре видно, що плани відрізняються від фактично виконаних робіт", - розповідає він. За словами народного депутата, щоб реалізувати наміри УЗ по ремонту і купівлі вагонів, потрібно внести відповідні зміни до фінплану держкомпанії на 2018 рік.

В УЗ не відповіли на питання РБК-Україна про те, чи приведуть витрати на оновлення парку пасажирських вагонів до зростання цін на квитки. В компанії повідомили виданню, що вартість квитків на потяги буде змінюватися в залежності від нової категорійності поїздів: комфорт, стандарт та економ.

Але експерти вважають, що витрати компанії на оновлення пасажирського парку не призведуть до зростання вартості проїзду по залізниці. "У кращому випадку УЗ зможе відремонтувати кілька десятків вагонів із заявлених планів. При наявному парку в 2200 вагонів це не призведе до суттєвого зростання витрат УЗ, тобто не зробить істотного приводу для масово підвищення цін на квитки", - вважає Олександр Бондаренко.

"Пасажирські перевезення - це збитковий бізнес для УЗ з встановлюваними Мінінфраструктури тарифами на перевезення. Ці збитки повинні покриватися за рахунок держбюджету, як це прийнято в Європі, але цього не відбувається. УЗ залишається один на один з цією проблемою. Тому компанії доводиться покривати ці збитки за рахунок прибуткових перевезень вантажів", - пояснив Олександр Кава.