Славомір Новак: Для розвитку економіки України необхідно з'єднувати порти Одеси та Миколаєва з Західною Європою

Славомір Новак: Для розвитку економіки України необхідно з'єднувати порти Одеси та Миколаєва з Західною Європою
Керівник Укравтодору Славомір Новак впевнений, що дороги - кровоносна система економіки країни

Державне агентство автомобільних доріг України готує стратегічний п'ятирічний план з ремонту та будівництва доріг в країні. В. о. голови Укравтодору Славомір Новак розповів РБК-Україна, що в першу чергу агентство зосередиться на створенні дорожніх коридорів між основними українськими містами. Проте одним з основних проблемних моментів є фінансування ремонтних і будівельних проектів. Адже на відміну від європейських країн, яким на ці цілі виділяють кошти з бюджету ЄС, Україна може розраховувати лише на власні сили або іноземні кредити. Про те, як в найближчій перспективі буде змінюватися якість українських доріг, про плани з розвитку дорожньої інфраструктури та залучення фінансування Славомір Новак розповів в інтерв'ю РБК-Україна.

- Коли ви представите стратегію розвитку Укравтодору, яку ви обіцяли після призначення на посаду голови агентства?

- Це не стратегія, а план будівництва і ремонту доріг на 2018-2022 роки. Ще в кінці минулого року ми спільно зі Світовим банком визначили пріоритети ремонту доріг України, які були розроблені з урахуванням інтенсивності руху на дорогах і поточного стану. В ньому було детально розписано, які дороги треба ремонтувати. Але це був тільки перший етап нашої роботи.

Наступним кроком буде розробка безпосередньо самого плану будівництва та ремонту доріг на 2018-2022 роки. Згідно з українським законодавством, нам для цього спочатку необхідно підготувати концепцію цього плану. Ми вже запропонували її міністру інфраструктури Володимиру Омеляну і чекаємо його узгодження. У цьому питанні нас підтримує прем'єр-міністра Володимира Гройсмана. Реалізація плану почнеться в наступному, а не в нинішньому році не випадково. Це пов'язано з тим, що тільки в 2018 році в Україні почне функціонувати Державний дорожній фонд. Кошти, які у ньому будуть акумулюватися, ми зможемо використовувати для довгострокових планів ремонту і будівництва доріг. Наприклад, якщо зараз всі невикористані кошти нам необхідно повертати в держбюджет в кінці року, то кошти з дорожнього фонду ми зможемо залишати у фонді на наступний рік.

- Що саме буде закладено в концепцію?

- На основі звіту Всемировного банку ми пропонуємо концепцію закласти маршрутний принцип ремонту доріг. Ми будемо ремонтувати, в першу чергу, коридори між головними містами України.

- Які саме коридори будуть відремонтовані?

- Мій пріоритет особистий і, сподіваюся, що уряду і міністра Володимира Омеляна, - це коридор Одеса - Умань - Львів - Краковець до Західної Європи. Я називаю цієї проект GО Highway від перших букв назви портів - Гданська і Одеси. Ця дорога з'єднає порти Чорного моря з портами Балтійського моря. Нам необхідно цей коридор зробити дуже швидко, оскільки без з'єднання портів Чорного моря з Західною Європою розвивати економіку України буде складно. Ми починаємо розробляти цей проект вже в цьому році.

- Як саме буде ремонтуватися ця дорога?

- Спочатку ми зробимо середній ремонт ділянки траси М-12 між Львовом та Уманню. Ми почнемо в цьому році і продовжимо в наступному. Зокрема, ми вже провели тендер, де визначили переможця, який займеться ремонтом ділянки цієї дороги у Хмельницькій області. Крім того, якщо отримаємо погодження від ЄБРР, то оголосимо в цьому році тендер на будівництво північного об'їзду Львова. У випадку, якщо нам вдасться змінити законодавство про концесії, оскільки нинішнє мало ефективно, то вже в цьому році ми почнемо процес по концесії дороги Львів - Краковець.

- А частина GО Highway у Польщі вже готова?

- Так, в Польщі є автобан від кордону з Україною до кордону з Німеччиною, а також на північ від цього автобану - з Катовіце до Гданська. Тобто, на сьогодні від кордону з Україною можна вільно проїхати автобаном до Гданська.

- Українська частина GО Highway зазнає якісь зміни, наприклад, розширення дороги?

- Частина дороги буде нової - приватна компанія на умовах концесії побудує за свої або залучені нею кредитні кошти нову дорогу між Львовом і Краковцом. Потім ця компанія отримає право на експлуатацію цієї дороги протягом певного терміну, і, відповідно, буде стягувати за це плату. Між Львовом і Уманню ми проведемо середній ремонт. Ми нічого не будемо тут змінювати нічого не будемо розширювати, просто поміняємо дорожнє полотно, щоб траса була в хорошому стані до початку масштабної реконструкції цієї дороги і розширення її до чотирьох смуг.

Для того, щоб провести найкращий ремонт цієї ділянки, нам необхідно отримати кредит від міжнародних фінансових організацій або гранти Євросоюзу. Але для цього нам необхідно провести приблизно п'ятирічну підготовчу роботу, зокрема, переговори, розробити техніко-економічне обґрунтування, проектну документацію.

Я вже підписав кілька тижнів тому угоду з інженерами, які почнуть розробляти ТЕО модернізації цієї ділянки в майбутньому, в тому числі, розробку альтернативних коридорів проходження цієї дороги. Їм для цього необхідно мінімум півтора року.

- Чому обрано саме такий маршрут для GО Highway?

- Це буде транзитний коридор між портами Чорного моря і Західної Європи. Економіка сучасних країн розвивається між портами. Приміром, у Європі головні транспортні коридори - це коридори від Балтійського до Адріатичного моря, від Північного до Адріатичного моря, від каналу Ла-Манш і Північного моря до Середземного моря. Тому для розвитку економіки України необхідно з'єднувати порти Одеси та Миколаєва з Західною Європою.

- Хто оплатить п'ятирічний план ремонту і будівництва доріг?

- Все буде три джерела фінансування. В першу чергу, це гроші з держбюджету, що кошти будуть надходити у вигляді податків і зборів, які стягуються з автомобілістів. Ці кошти ми будемо використовувати на середній і капітальний ремонт доріг державного значення. Але з 2019 року ми хочемо відмовитися від проведення середнього ремонту і перейти тільки на капітальний ремонт.

Другий джерело - це кошти міжнародних фінансових організацій (МФО) і, можливо, гранти Євросоюзу. І третій - це кошти приватних інвесторів, які будуть вкладати гроші в розвиток доріг на умовах концесії.

- Скільки коштів надійде за цим трьом каналам фінансування?

- Наш стратегічний підхід буде полягати в наступному. Кошти держбюджету будуть витрачатися тільки на ремонт. Кошти МФО - на нове будівництво і реконструкцію, а кошти приватних інвесторів - виключно на нове будівництво. Якщо в наступному році запрацює Державний дорожній фонд, то, згідно з планами уряду, до нього надійде 50% від акцизного збору від продажу пального на АЗС. Це складе приблизно 26-28 мільярдів гривень. Якщо частина з них піде на погашення боргів, то на ремонт доріг залишиться близько 15-19 мільярдів гривень. Що стосується МФО, то ми плануємо отримати від них мінімум мільярд-півтора євро або навіть два в вигляді кредитів протягом п'яти років.

- Зараз Україна реалізує проект ремонту доріг за рахунок польського кредиту. На які цілі планується витратити ці кошти?

- Він буде використаний на покращення інфраструктури у прикордонному регіоні з Польщею - 68 мільйонів євро на покращення стану доріг і 32 мільйона євро - на прикордонні пункти пропуску. Угоду про залучення кредиту була підписана між урядами України і Польщі в 2015 році.

- А скільки в Польщі витрачають коштів на ремонт і будівництво доріг?

- У Польщі існує поділ відповідальності за дороги. Із загальної мережі в 300 тисяч кілометрів доріг уряд і державне агентство автомобільних доріг відповідає тільки за 19 тисяч кілометрів. За решту дороги відповідають місцева влада. На піку інвестицій у ці дороги в 2010-2013 роки в середньому ми витрачали 5 мільярдів євро в рік з Державного дорожнього фонду Польщі та бюджету Євросоюзу. В Україні ж за всю існуючу мережу в 170 тисяч кілометрів доріг відповідає уряд і Укравтодор. Це - ненормальна ситуація. Я сподіваюся, що з 1 січня наступного року відбудеться децентралізація - Укравтодор буде відповідати за 50 тисяч доріг державного значення, а інші дороги стануть зоною відповідальності облдержадміністрацій. Це буде добре і для нас, і для доріг. На їх утримання місцеві влади отримають 35% коштів з Державного дорожнього фонду. Крім того, області зможуть виділяти на ремонт доріг додаткові кошти зі своїх бюджетів.

- Євросоюз готовий фінансувати ремонт і будівництво доріг в Україні з свого бюджету?

- Це політичне питання. Нам необхідно почати з ними переговори з цього приводу.

- Де, крім дороги Львів-Краковець, будуть використовуватися кошти приватних інвесторів, залучених на умовах концесії?

- Серйозний фактор, який визначає інтерес приватних інвесторів до будівництва доріг, це - інтенсивність руху. Як показує світовий досвід, концесіонерам цікаві дороги з середнім трафіком не менше 18-20 тисяч автомобілів на добу. Найкраще підходить під цей критерій проект сполучення Львова з кордоном Польщі, тобто проект Львів-Краковець. Крім того, на мою думку, може бути цікавий приватним інвесторам проект будівництва нового автобана між Білою Церквою і Києвом. Тут можна побудувати нову платну концесійну дорогу, а діюча дорога буде її безкоштовною альтернативою. Також можуть бути цікаві концесіонерам деякі ділянки окружної дороги навколо Києва.

Славомір Новак: Для розвитку економіки України необхідно з'єднувати порти Одеси та Миколаєва з Західною ЄвропоюФото: Славомир Новак впевнений, що інтерес приватних інвесторів до будівництва доріг визначається інтенсивністю руху (фото РБК-Україна)

- Питання необхідності будівництва нової окружної дороги навколо Києва все частіше піднімається на рівні уряду і парламенту. Чи планує Укравтодор зайнятися втіленням цього проекту в життя?

- Це буде дуже серйозний проект на перспективу 10-15, можливо, 20 років. Ми працюємо над проектною документацією. Але, я думаю, що необхідно почекати з його реалізацією, оскільки коштів з держбюджету або інших джерел на нього у нас поки немає. Цей проект дуже дорогий. Якщо буде зацікавленість з боку приватних інвесторів, то ми готові передати їм техніко-економічне обґрунтування цього проекту.

- Скільки коштує реалізація цього проекту?

- Після завершення підготовки ТЕО ми зможемо точно сказати. Але, за моєю інформацією, проект будівництва абсолютно нової окружної дороги навколо Києва обійдеться, як мінімум, в 10 мільярдів євро.

- Раз вже мова зайшла про приватних інвесторів, давайте уточнимо ситуацію навколо будівництва нового мосту через Дніпро південніше Кременчука. Інвестор - китайська компанія China Road and Bridge Corporation (CRBC) - готовий профінансувати цей проект, але міська влада Кременчука проти. Вони мотивують це більш нагальною необхідністю ремонту старого моста безпосередньо в Кременчуці. На якому етапі зараз ця ситуація?

- Відразу хотів би пояснити. Китайська компанія CRBC не готова бути інвестором такого проекту, оскільки в такому випадку інвестор бере на себе великі ризики. В даному випадку китайська компанія готова побудувати даний об'єкт і забезпечити під державні гарантії кредит Укравтодору на його реалізацію. Таким чином, майже всі ризики бере на себе Укравтодор, тобто сторона, яка бере кредит. Хоча потрібно зазначити, що умови кредиту краще, ніж пропонує на сьогодні ринок. Також потрібно зазначити, що після того, як стало відомо про плани CRBC, це питання викликало дискусію на засіданні комітету Верховної Ради з питань транспорту, а в Кременчуці почали збирати підписи проти будівництва нового мосту на південь від міста.

Я поки точно не можу сказати про зацікавленість китайської сторони у питанні будівництва моста. Ми їм запропонували будівництво цього об'єкта. Зараз процес перебуває на стадії розробки техніко-економічного обґрунтування. Але після дискусії я їм запропоную два варіанти - будівництво нового мосту південніше Кременчука, або ремонт старого безпосередньо в місті. Крім того, це питання ми будемо обговорювати з громадськими організаціями, мерією і з депутатами. Якщо китайська сторона прийме рішення будувати міст південніше Кременчука, то ми допоможемо знайти кошти на ремонт старого мосту в Кременчуці.

- Крім CRBC, ви пропонували яким-небудь іншим іноземним компаніям фінансувати проекти в дорожній галузі України?

- наприклад, минулого тижня я зустрічався з представниками уряду Японії та Японського агентства міжнародного співробітництва (JICA). Вони розробляють для нас фінансово-економічне обґрунтування будівництва мосту в Миколаєві. У травні вони нам представлять фінальний звіт з цього питання.

- За рахунок чого окупляться ці вкладення? За рахунок платного проїзду через мости?

- Ні, ці кошти у вигляді кредиту державних банків Китаю або Японії для уряду України. За фактом, їх оплатять громадяни України у вигляді податків до держбюджету.

- На якому етапі реалізація проектів з будівництва Подільського мостового переходу в Києві та ремонту моста в Запоріжжі?

- Міст у Києві - це турбота міської влади Києва, оскільки він перебуває у комунальній власності столиці. Міст в Запоріжжі, на жаль, наша проблема, оскільки кілька років тому уряд взяв на себе зобов'язання завершити його будівництво. На сьогодні із запорізьким пов'язано безліч проблем. У цьому році нам необхідно продовжити будівництво опор і прольотів. Паралельно потрібно розробити нову проектну документацію, оскільки наявна вже застаріла.

- Якщо плани будуть і гроші, хто все це зможе відремонтувати та побудувати? В Україні досить дорожніх компаній, які зможуть реалізувати всі ініціативи Укравтодору? Готові прийти на український ринок іноземні дорожні компанії?

- Це дуже важливе питання. Якщо ми не змінимо підходи до фінансування доріг в Україні, в країні взагалі не буде хороших дорожніх компаній. Як наслідок, не буде конкуренції між ними. В такому випадку ціни на дорожні роботи будуть необґрунтовано високими. Крім того, в галузі будуть зберігатися корупційні принципи роботи.

Якщо ми хочемо це змінити, нам необхідно довгострокове планування, стабільне фінансування Державного дорожнього фонду та затверджений план ремонту і будівництва доріг. Якщо буде довіра до країни та належне фінансування, то гарантовано прийдуть хороші європейські дорожні компанії.

- Хто-то з них вже почав роботу в Україні?

- До мене щотижня приїжджають їх представили і запитують, коли можна почати роботу. Я кажу їм, щоб вони приходили і відкривали свої філії. До нас вже приїжджали представники португальської Mota Engil, іспанською Ferrovial, французької Bouygues. Але я не хочу нікого лобіювати конкретно.

- В якому стані дороги, прилеглі до зони АТО? Їх ремонт передбачає спеціальний підхід, адже багато з них зруйновані військовою технікою. Як збираються ці дороги приводити в порядок?

- Якщо будуть гроші, то буде і спеціальний підхід. На цей і на наступний рік ми запланували проведення ремонту багатьох мостів у цьому регіоні, оскільки маємо велику проблему з їх станом. Без мостів не можна проїхати і по хорошим дорогам.

- Ви вже не раз згадували про початок роботи Державного дорожнього фонду. По суті, це буде просто окремий рядок у спецфонді держбюджету. Звідки у вас впевненість у тому, що в держбюджеті на 2018 році дійсно будуть передбачені кошти на цей фонд? Адже уряд може, наприклад, спрямувати кошти не на дороги, а на підвищення пенсій...

- У нас є запевнення прем'єр-міністра. Кабміну потрібно визначитися, що важливіше витратити кошти. Мені здається, що ремонт доріг для України за важливістю займає перше або друге місце. Дороги - це кровоносна система економіки.

- Раніше з боку уряду звучало безліч заяв і обіцянок про виділення мільярда гривень на ремонт доріг у цьому році. Що за фактом отримав Укравтодор?

- Нам обіцяють і прем'єр-міністр, і президент 15 мільярдів гривень у разі реструктуризації облігацій Кабміну перед Нацбанком. На даний момент ми очікуємо надходження цих грошей. Але крім цієї суми, ми сьогодні вже можемо використовувати 3,5 мільярда гривень на ремонт з держбюджету, 2,5 мільярда гривень за рахунок кредитів, які були отримані в попередні роки від іноземних банків, але так і не були освоєні. Крім того, вже доступні 2 мільярди гривень за рахунок пролонгації облігацій Укравтодору перед державними банками України. Таким чином, на сьогодні є 8 мільярдів гривень на ремонт доріг.

Плюс до цього, в рамках митного експерименту (Кабмін дозволив облдержадміністраціям у разі перевищення плану митних надходжень направляти на дорожні роботи 50% понадпланових митних платежів, - ред.) ми очікуємо отримати кошти на ремонт доріг. Але ці кошти використовуються не нами, а облгосадминистрацими. Ми тільки погоджуємо списки доріг. Поки не відомо, скільки буде отримано коштів в ході цього експерименту. Можливо, це буде сума понад 1,5 мільярдів гривень. Також невеликі кошти на ремонт будуть витрачені в рамках окремих інвестпроектів з держбюджету, зокрема, ремонт того ж мосту в Запоріжжі, ремонт дороги Кобеляки - Решетилівка в Полтавській області, а також ремонт доріг у Львівській області. В сукупності ми можемо розраховувати приблизно на 10 мільярдів гривень.

- Які проекти в дорожньому господарстві будуть профінансовані за кошти МФО в 2017 році?

- Це завершення проекту ремонту дороги М-05 Київ - Біла Церква за кошти ЄБРР і ЄІБ. Я сподіваюся, що до листопада ми завершимо цей проект. Крім того, очікуємо узгодження фінального результату тендера зі Світовим банком з ремонту ділянки дороги М-12 в Хмельницькій області. Також ми завершили перший етап тендеру з реконструкції і розширення північного об'їзду Житомира по трасі М-06. Крім цього, тривають роботи на трасі М-03 в Полтавській області, де ми готові протягом найближчих двох місяців оприлюднити новий тендер на завершення реконструкції після того, як в минулому році розірвали договір з італійською компанією Todini.

Також очікуємо погодження від МФО для оголошення нового тендеру по капітальному ремонту дороги М-01 Київ - Чернігів у Київській області. У минулому році цей тендер виграла азербайджанська компанія Aкord, однак його результати були скасовані, оскільки переможець не зміг своєчасно надати банківську гарантію.

Крім того, я запропонував ЄБРР направити зекономлені кошти на інші проекти на будівництво північної об'їзної Львова. Це буде плюс до проекту GО Highway. Я запропонував МФО запровадити в Україні європейську практику - щоб переможець тендеру розробляв і проектну документацію, і займався будівництвом. Тобто, щоб генпідрядник відповідав не тільки за працю, але і за проектування. В такому випадку ми не будемо отримувати від генпідрядника претензії про те, що проектна документація підготовлена неякісно. Найчастіше саме так і буває.

Славомір Новак: Для розвитку економіки України необхідно з'єднувати порти Одеси та Миколаєва з Західною Європою

Фото: Славомир Новак розповів, які дороги будуть ремонтуватися в цьому році за рахунок коштів МФО (фото РБК-Україна)

- Ви згадали ремонт дороги М-03 в Полтавській області. Одним з її елементів є будівництво обходу Полтави. Чи Не вважаєте ви більш економічно виправданим не будувати цей новий обхід, а просто відремонтувати частину дороги М-03, яка зараз і так проходить по околиці Полтави?

- Абсолютно вірно. Я підтримую такий підхід. Це найправильніший підхід. Я зустрічався з цього приводу з головою Полтавської облдержадміністрації, мером міста, начальником служби автомобільних доріг області. Але для коригування проекту нам необхідно ще отримати погодження Світового банку, який надає кредит на будівництво першої частини об'їзної дороги і у якого передбачено виділення коштів на другий ділянку. Перший ділянці обходу, який вже будується, важливий для транзитних автомобілів з дороги М-03 Київ - Полтава і Н-12 Суми - Полтава на дороги М-22 і Н-52 в напрямку Кременчука і Дніпра. Але будівництво другої ділянки - це марнотратство, оскільки це більш ніж на один мільярд гривень дорожче. Також там можуть бути великі проблеми з викупом землі.

- Викуплена вже ця земля для будівництва дороги?

- Ні, земля належить людям. Якби була викуплена, то ми б не думали будувати чи ні. Краще використовувати громадські кошти на дійсно необхідні дороги, а не на подібне марнотратство. В Україні викуп землі під інвестиційні проекти в дорожній галузі - одна з найбільших проблем, яка стримує будівництво доріг. В Україні необхідно змінити законодавство про викуп земель. Якщо власник землі не згоден з оцінкою, він має право звернутися в суд. Але це не повинно стримувати реалізацію інвестиційних проектів державного значення.

- На якому етапі ремонт дороги Одеса-Рені, який почав ще Михайло Саакашвілі, будучи главою Одеської облдержадміністрації?

- Одеса - Рені - це важливе питання. Ми передбачили кошти на ремонт цієї дороги в поточному і наступному роках. За один рік неможливо відремонтувати таку ділянку дороги.

- В минулому році міст біля села Паланка, який знаходиться на цій трасі, закрили на ремонт з обіцянкою відкрити його на початку літа цього року. В результаті, рух автомобільного транспорту в бік Південної Бессарабії пішло через альтернативний маршрут. Але міст досі так і не відремонтований. Під час туристичного сезону, альтернативний маршрут, який пролягає біля Затоки, не зможе пропустити весь транспорт. Чи Не боїтеся ви транспортного колапсу влітку в Одеській області?

- Є кошти на ремонт дороги біля Паланки. Але є технічні проблеми з будівництва цього мосту, і ми будемо розбирати ці проблеми. Це відповідальність влади Одеської області, але у нас питання під контролем. Якщо не встигнемо відкрити цей міст до літнього сезону, то буде облаштована тимчасова дорога на цій ділянці.

- Не можу не запитати про кадри. Вже досить довго в Укравтодорі немає жодного вашого заступника. Більш того, ви знаходитесь у статусі виконуючого обов'язки. У Кабміні опираються ваших пропозицій щодо кандидатів?

- головне питання в Україні. На останньому засіданні Кабмін призначив мені заступника з технічних питань Олександра Харченко.

- Але в часи президентства Віктора Януковича Олександр Харченко вже був заступником голови Укравтодору. Хто за ним стоїть?

- Я не знаю, хто за ним стоїть. Я зустрічався з багатьма кандидатами, але нелегко отримати хорошого фахівця на таку посаду. Я не буду говорити про "кухню" прийняття кадрових питань. Але щодо Олександра Харченка я отримав хорошу рекомендацію. Він справив на мене гарне враження, він фахівець. Я не знаю, які в нього політичні погляди. Для мене головне, щоб він був фахівцем і добре працював. Якщо цього не буде, то ми будемо змушені з ним попрощатися.

- Ви пропонували інші кандидатури на посади ваших заступників?

- Є ще інші пропозиції на заступника з міжнародних відносин, фінансів, стратегії і так далі. Але поки я не отримав погодження на цих кандидатів з боку Кабміну, я не хочу називати прізвища.

- Вам складно пролобіювати свої кадрові пропозиції?

- Ні, я цього не відчуваю, не відчуваю таких проблем. Був невеликий питання щодо співпраці з одним заступником, який тут працював, але після короткої розмови з Прем'єр-міністром, проблема була вирішена - він був звільнений.

- Ми говоримо про Євгенії Барахе або Володимирі Сущенко?

- Про другому. Євген Барах звільнився сам. Якщо я втратив довіру до людини, я не буду з ним працювати. У мене немає компромісів з прозорістю і корупцією (взимку в ЗМІ розповсюдили відео, на якому чоловік, схожий на в. о. обов'язки заступника голови Укравтодору Володимира Сущенко обговорював корупційні схеми в Укравтодорі, - ред.).

- Веде НАБУ якісь розслідування щодо діяльності Укравтодору?

- Я сподіваюся, що вони роблять свою роботу. Але я не відповідаю за такі органи як НАБУ. Я проти того, щоб для боротьби з політичними опонентами використовувалися звинувачення у нібито корупції, без будь-яких доказів. Якщо є докази корупції в когось з працівників Укравтодору, я готовий звільняти. Але якщо немає доказів, то я не можу нічого зробити.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся