Крок у "хмари": як "Укртелеком" будує новий бізнес
Найбільший в Україні оператор фіксованого телефонного зв'язку та інтернет-послуг "Укртелеком" минулого літа зайшов в нову для себе сферу "хмарних" послуг. РБК-Україна з'ясувало, що з цього вийшло, і які ще послуги для бізнесу готує колишній держоператор.
Антикризова інвестиція
Для багатьох українських компаній минулий рік став найгіршим в історії. Економічна криза, девальвація гривні, війна на сході країни — все це змусило бізнес відмовитися від звичних стратегій і звернутися до нестандартних рішень.
Одним з таких нестандартних рішень стало використання так званих "хмарних" сервісів, що передбачають відмову від власної фізичної інфраструктури на користь віртуальної. У звичайних умовах компанії довелося б купувати комп'ютери і комплекти програмного забезпечення для співробітників, підводити кожному телефон. "Хмари" ж дозволяють перенести всі процеси і програми на віртуальні сервера. Незалежно від того, за який комп'ютер сідає співробітник, туди підтягується його робоче місце та телефонна лінія.
За даними аналітичної компанії IDC, в минулому році хмарні послуги стали єдиним сегментом IT-ринку, який продемонстрував зростання. Обсяг цього сегменту зріс на 10% до 9 млн доларів. І це при тому, що весь IT-ринок України впав на 42% до 1,4 млрд доларів.
Це ж дослідження показує, що за останні роки керівники українських компаній та IT-директора більше дізналися про "хмари". Серед опитаних менеджерів не знайшлося нікого, хто б не знав, що це таке.
Перший підхід "Укртелекому"
Не дивно, що все більше операторів зв'язку починають надавати хмарні послуги. У червні 2015 року найбільша телекомунікаційна компанія "Укртелеком" теж вийшла на цей ринок з послугою "Віртуальна АТС". Оператор запропонував своїм бізнес-клієнтам організувати телефонні лінії для співробітників по IP-каналах (інтернет-каналах).
Щоб підключити послугу, компанії-замовнику необхідно просто мати підключення до інтернету від будь-якого провайдера. "Укртелеком" буде укладати з клієнтом окремий договір на послугу "Віртуальна АТС". Після активації послуги клієнт поштою отримає тимчасовий пароль і посилання на сайт, де можна налаштувати послугу. Можна, наприклад, вибрати короткі номери для співробітників або створити "чорні списки" номерів, куди дзвонити заборонено. При цьому дзвонити один одному з коротких номерів співробітники будуть абсолютно безкоштовно. Для дзвінків можна використовувати як стаціонарний IP-телефон (його можна взяти в оренду в "Укртелекому"), так і смартфон. Додаток для смартфона Ukrtelecom i10 можна скачати в магазинах додатків App Store або Google Play.
Якщо компанія, що використовує "Хмарну АТС", вирішить переїхати за новою адресою, всі існуючі налаштування, включаючи номери телефонів, збережуться.
Як розповідає директор з розвитку корпоративного сегменту "Укртелеком" Микола Давиденко, вже через півроку після старту послуги у неї було близько 2,5 тис. користувачів. З початку 2016 року число користувачів "віртуальної АТС" продовжує зростати і щомісяця до неї підключаються сотні ліній. За підсумками першого півріччя 2016-го їх уже було 3,5 тис.
Продовження попереду
Цієї осені "Укртелеком" збирається представити ще одне "хмарне" рішення. Компанія поки тримає свої плани в секреті. Але, як раніше заявляв директор компанії Юрій Курмаз, оператор збирається зосередитися на розвитку власних потужностей дата-центрів і нових послугах на їх базі. Це означає, що компанія зможе віддалено представляти цілий спектр послуг по зберіганню та обробці даних за допомогою хмарних технологій.
Технічні можливості для цього істотно покращаться в процесі модернізації, що стартувала в Укртелекомі в 2015 році. Фінансовим партнером якої виступив China Development Bank, загальна сума кредитної лінії склала 400 млн. доларів США.
Як правило, великі телеком гравці, які стають на такий шлях, починають надавати як держструктур, так і бізнесу певні набори сервісів. Наприклад, віртуальні дата-центри або сервер, віртуальний офіс "під ключ": корпоративна пошта, офісні програми, спеціалізований хмарний софт для роботи з клієнтами та надійні системи безпеки. Великий потенціал в "Укртелекому" в такому напрямку, як організація віртуальних сховищ даних. Наприклад, це може бути рішення для відео-сервісу або онлайн-кінотеатру, який хотів би віддати технічну частину проекту на аутсорсинг. При виконанні подібних проектів, пов'язаних з великим обсягом "важких" даних, у "Укртелекому" є явна перевага перед іншими дата-центрами: наявність власної транспортної мережі. Її розгалужена інфраструктура з дублюванням каналів на сьогоднішній день має пропускну здатність до 500 Гб в секунду всередині України. А доступ до зовнішнього інтернету на граничних переходах – більше 200 ГБ в секунду. Таким чином, компанії, які зважилися на хмарний аутсорсинг від "Укртелекому", зможуть отримати велику кількість сервісів.