Рахунок на секунди: АМКУ запідозрив мобільних операторів в обмані
Антимонопольний комітет України розпочав розслідування щодо операторів мобільного зв'язку lifecell, Vodafone Україна і "Київстар". Комітет підозрює, що заявлена операторами посекундна тарифікація дзвінків насправді не дотримується. Це порушення підпадає під статтю 15-1 Закону України "Про захист від недобросовісної конкуренції" - поширення інформації, яка вводить користувачів в оману.
Як повідомили РБК-Україна в прес-службі АМКУ, зараз комітет збирає факти, аналізує матеріали, які можуть підтвердити або спростувати наявність таких порушень. По суті, ведеться розслідування. Тому в АМКУ не можуть спрогнозувати, коли вона завершиться. "Сьогодні ми знаходимося на етапі збору додаткових фактів, які потрібно підтвердити документально. Після цього буде сформована остаточна позиція Комітету і прийнято рішення", - повідомили в прес-службі відомства.
Закон і реальність
Згідно з чинним законодавством, оператори зв'язку повинні не тільки давати абонентам повну і правдиву інформацію про ціну своїх послуг, але і дотримувати певний порядок тарифікації. Ще в 2012 році Кабінет міністрів затвердив правила надання та отримання телекомунікаційних послуг, які зобов'язують операторів враховувати лише повні тарифні одиниці в межах окремого сеансу зв'язку — хвилини чи секунди. Неповні одиниці тарифікації (наприклад, 30 секунд або 59 секунд) не повинні вважатися взагалі.
Наприклад, якщо абонент поговорив по телефону хвилину і 15 секунду, з нього повинна знятися вартість однієї хвилини, так як у випадку з мобільним зв'язком відрізок 15 секунд не є повною тарифною одиницею. Пятнадцатисекундная тарифікація дозволяється тільки для таксофонного зв'язку.
Найбільш чесним по відношенню і до абонентів, і до оператора виглядає посекундна тарификаци. У її випадку оператор міг би зняти плату за кожну секунду сеансу, яку надав абоненту. У 2010 році, коли регулятор ініціював розробку правил надання телеком-послуг, учасники робочої групи пропонували прописати зробити посекундну тарифікацію обов'язковою. За час роботи над документом змінилося три складу Національної комісії з питань регулювання зв'язку та інформатизації. Лобі операторів в підсумку перемогло. "Скрізь, де тільки можна було, НКРЗІ пішла на поводу операторів, залишивши їм можливість трактувати правила по-своєму", - розповідає учасник робочої групи з розробки документа Роман Химич.
Як стверджують оператори, для посекундної тарифікації є ряд технічних обмежень. "Наприклад, у випадку міжнародних дзвінків або надання послуг у роумінгу компанія повинна розраховуватися з рядом партнерів, виходячи з принципу похвилинної тарифікації дзвінків", - повідомили в прес-службі Vodafone Україна.
Назад в 90-е
На світанку мобільного зв'язку в Україні у всіх операторів була похвилинна тарифікація і рахунок округляється в бік більшого показника. Поговоривши хвилину і 15 секунд, абонент отримував рахунок за 2 хвилини. Але із зростанням популярності мобільного зв'язку, а потім і під тиском регулятора, оператори стали відмовлятися від такої практики, вводити посекундну тарифікацію і експериментувати з 30-секундними інтервалами.
Як з'ясувало "РБК-Україна", зараз троє найбільших операторів використовують однаковий принцип тарифікації. Вони заявляють, що тарифікація посекундна, хоча за фактом кожна хвилина розмови умовно поділяється на два відрізки: перший завдовжки в 1 секунду, другий - 59 секунд. Плата, еквівалентна вартості однієї хвилини, стягується тільки за першу секунду розмови. Неповний відрізок часу, як і наказано правилами телеком-послуг, не тарифікується. Такий принцип тарифікації дотримується як в традиційних тарифах з платою за хвилину, так і в пакетних тарифах.
Наприклад, при покупці 200 хвилин за 50 гривень, вартість кожної хвилини теоретично повинна скласти 25 копійок. У разі посекундної тарифікації - трохи більше 4 копійок за секунду. Але по факту, 25 копійок стягуються за кожну першу секунду дзвінка. Тобто, поговоривши хвилину і 15 секунд, абонент отримує рахунок за 2 хвилини — 50 копійок.
Оператори наголошують, що працюють в рамках законодавства, але при цьому намагаються не виставляти свою тарифікацію напоказ. З трьох операторів тільки у прес-службі Vodafone Україна відразу підтвердили, що вартість дзвінків в його тарифах вказується за першу секунду кожної хвилини розмови. Аналогічну тарифікацію застосовує і lifecell — ця інформація вказана на сайті оператора. Хоча у прес-службі lifecell сказали, що не можуть коментувати запит, так як оператору нічого не відомо про розслідування АМКУ. У "Київстарі" повідомили, що оператор здійснює тарифікацію у відповідності з діючими правилами і тарифікує реально використані тарифні одиниці. Однак на сайті "Київстару" зазначено, що тарифікується перша секунда кожної хвилини у розмірі вартості хвилини. Секунди з другої по шістдесяту не тарифікуються. Щоб знайти дані про тарифікації на сайтах операторів, абоненту потрібно знайти свій тариф і відкрити його повні умови, яких немає в основний вкладці.
Зачіпки для АМКУ
Формально оператори дотримуються правила надання телеком-послуг. Як вважає керівник телекомунікаційної практики адвокатського об'єднання "Юскутум" Юрій Котляров, дії операторів не суперечать правилам надання телеком-послуг. З іншого боку, можна припустити, що не для кожного споживача очевидно, як працює той чи інший тарифний план. Особливо, якщо це виразно не описано у відповідному тарифному плані та інформації для абонента. "У цьому зв'язку, теоретично, АМКУ може побачити факти введення в оману абонентів, вивчивши фактичну інформацію про реальному застосуванні того чи іншого тарифного плану та інформування абонентів про його застосування", - вважає Котляров.
Якщо такі факти будуть встановлені, АМКУ може дати рекомендації про усунення відповідних порушень або застосувати санкції. Ззгідно законодавства, недобросовісна конкуренція, до якої належить дане порушення може каратися штрафом до 5% від річної виручки.
Хіміч припускає, що НКРЗІ могла б дати пояснення до правил телеком-послуг і прописати, що прийнята мобільниками практика тарифікації є невірним їх трактуванням. І тоді б операторам довелося змінити облік виговорених хвилин на більш вигідний для абонента, не чекаючи висновків АМКУ. Але, як додає Котляров, регулятор може дати своє бачення щодо застосування правил, але не може встановлювати порядок їх виконання.