ua en ru

S&P: Збільшення EFSF загрожує Європі зниженням кредитних рейтингів

Автор: RBC.UA
План Європи збільшити фонд порятунку для боротьби з борговою кризою може спровокувати зниження кредитних рейтингів у регіоні. Про це заявив високопоставлений співробітник міжнародного рейтингового агентства Standard&Рoor's

План Європи збільшити фонд порятунку для боротьби з борговою кризою може спровокувати зниження кредитних рейтингів у регіоні. Про це заявив високопоставлений співробітник міжнародного рейтингового агентства Standard&Рoor's, повідомляє Reuters.

Глава відділу суверенних рейтингів S&P Девід Бірс повідомив, що поки неясно, як влада Європи збираються збільшити Європейський фонд фінансової стабільності, наскільки ефективною буде ця міра і які наслідки матиме для кредитування. Європейські чиновники планують збільшити стабфонд розміром 440 млрд євро за рахунок кредитного плеча, про що в суботу заявив єврокомісар по фінансам Оллі Рен.

Деякі аналітики сказали, що Європі потрібно як мінімум два трильйони євро, щоб убезпечити такі країни, як Італія і Іспанія, на випадок широкого поширення грецької кризи боргів.

"Ми майже дійшли до такої точки, коли принцип гарантій, який закладений в EFSF, дає збій", - сказав Бірс.

Країни у складі єврозони надають гарантії фонду EFSF, який виділяє кредити членам валютного блоку, що зазнають фінансових труднощів, таким як Греція. Але ряд держав, наприклад, Німеччина, заявили, що більше не хочуть давати грошей на порятунок.

Бірс пояснив, що через подібні вислови регулятори в Європі тепер обговорюють альтернативні сценарії, включаючи фінансовий важіль за рахунок коштів Європейського центрального банку або відкритих ринків і навіть більш тісну фінансову інтеграцію в єврозоні, у якої є єдиний ЦБ, але немає єдиного Мінфіну.

Ідея кредитного плеча за рахунок грошей ЄЦБ знімає необхідність у політично непопулярних вливаннях коштів європейських урядів. Таке рішення, хоча і може пом'якшити тиск на суверенні рейтинги, швидше за все, підвищить обсяг зобов'язань на балансі ЄЦБ і, ймовірно, змусить єврозону нарощувати капітал банку на випадок дефолтів. Збільшення фонду за рахунок фінансового важеля також може призвести до зниження його рейтингу з поточного рівня "ААА".

Застереження S&P співзвучно побоюванням низки європейських регуляторів, висловлених на піврічних зборах в Міжнародному валютному фонді і Світовому банку у Вашингтоні. "Ми не повинні вважати застосування фінансового важеля до загального фонду безкоштовним обідом", - сказав журналістам член керуючої ради ЄЦБ Патрік Хонохан.

Агентство S&P, що в липні в черговий раз знизило кредитний рейтинг Греції, вважає, що європейські політики нарешті усвідомили, що реструктуризація боргів Афін відбудеться з істотним списанням боргів. "Тому ряду банків буде потрібний додатковий капітал", - сказав Бірс.

У той же час агентство вважає, що банки, як і раніше, зможуть залучати кошти на ринках і не покладатися на державну підтримку. "Банкам потрібно піти і поговорити з потенційними інвесторами. У цьому році події розвивалися цікавим чином. Очевидно, банки в Європі залучають капітал", - сказав Бірс.

Відзначимо, напередодні, міністр фінансів Німеччини Вольфганг Шойбле висловився за якнайшвидшу реалізацію ініціативи зі створення постійного стабілізаційного фонду ЄС. «Якщо процес розробки європейського стабілізаційного механізму (ESM) почне прискорюватися, ми не будемо заперечувати", - заявив Шойбле, виступаючи у Вашингтоні на спільній сесії Міжнародного валютного фонду і Світового банку. У той же час він нагадав, що для запуску цього механізму повинні бути створені правові основи - мова йде, насамперед, про ратифікацію документа всіма 17 країнами єврозони.

На думку Шойбле, створений у минулому році стабілізаційний фонд EFSF грає перехідну роль. Однак слід якнайшвидше знайти довгострокове рішення. Саме таку довгострокову, стабілізаційну і відновлює довіру функцію покликаний взяти на себе європейський стабілізаційний механізм, вважає міністр.

У той же час він застеріг від надмірних очікувань. "Договору у нас поки немає, його треба обговорити, затвердити і ратифікувати. Можливо, нам вдасться це зробити дещо раніше, ніж заплановано", - сказав Шойбле.

Відзначимо, ESM створюється за образом і подобою Міжнародного валютного фонду (МВФ) як організація, що має схожі з ним функції. У цьому полягає основна відмінність ESM від спішно сформованого в минулому році Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF), що є з юридичної точки зору всього лише цивільно-правової цільової компанією.

Втім, єдності думок з приводу майбутньої конструкції ESM в зоні євро поки немає.

На думку Німеччини, договір про створення ESM повинен передбачати, що в разі дефолту однієї з країн зони євро витрати несуть і приватні інвестори. Тому при випуску всіх нових державних облігацій має бути передбачено положення про колективну відповідальність всіх власників зобов'язань. Однак, як стверджують джерела газети Handelsblatt, проти подібних формулювань в статуті ESM виступає ряд членів зони євро.

Крім того, досі відкритим залишається питання про те, чи зможе ESM, подібно звичайному комерційному банку, займати ліквідність в ЄЦБ, для того щоб фінансувати купівлю держоблігацій. Уряд Німеччини ідею цю підтримує, так як в такому випадку інтервенції ESM на фінансових ринках могли б бути набагато масштабнішими.

Пручається в даному випадку в першу чергу сам ЄЦБ. Європейський центробанк не має фінансувати держави ні побічно, ні безпосередньо, заявив член керуючої ради ЄЦБ, голова Бундесбанку Йенс Вайдманн. Втім, слова ці належать лише до створеного тільки на короткий термін EFSF. Впевненості ж у тому, що ЄЦБ зможе відмовити в грошах і ESM, немає.

Ратифікація договору про ESM затягується, тому що європейські країни ще не завершили переговори про те, яким має бути Європейський стабілізаційний механізм.

Для того щоб забезпечувати фінансову підтримку проблемних країн зони євро, ESM повинен буде мати у своєму розпорядженні 500 млрд євро. Суму цю складуть внески і гарантії членів валютного союзу. Найбільший внесок доведеться на Німеччину - 27,15%. Так що міністр фінансів ФРН Вольфганг Шойбле вже сьогодні планує в бюджеті країни на 2013-2017 роки щорічні витрати на поповнення основного капіталу ESM в розмірі 4,3 млрд євро.