S&P на один щабель підвищило короткостроковий суверенний рейтинг РФ
Міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's (S&P) підвищило короткостроковий суверенний рейтинг РФ за зобов'язаннями в іноземній валюті на один ступінь, до А-2 з А-3, йдеться в повідомленні агентства. При цьому довгостроковий кредитний рейтинг за зобов'язаннями в іноземній валюті підтверджений на рівні ВВВ, довгостроковий і короткостроковий рейтинги по зобов'язаннях в національній валюті - на рівні BBB +/A-2. Прогноз - "стабільний".
"Підтвердження рейтингів відображає той факт, що обсяг активів розширеного уряду Російської Федерації трохи перевищує обсяг зобов'язань внаслідок бюджетного профіциту в минулі періоди і помірного поточного дефіциту, а також позицію країни в цілому як зовнішнього нетто-кредитора, з ліквідними зовнішніми активами, в цілому трохи перевищують зовнішній борг", - зазначив кредитний аналітик S&P Кай Штукенброк.
Разом з тим структурні слабкості російської економіки, зокрема сильна залежність від вуглеводнів та інших сировинних ресурсів, а також слабкість політичних і економічних інститутів, як і раніше перешкоджають поліпшенню конкурентоспроможності економіки і негативно впливають на інвестиційний клімат і бізнес-середовище, що обмежує рівень рейтингів, підкреслюють в агентстві.
"В результаті ми очікуємо, що заходи, спрямовані на просування економічної і фіскальної реформ, як і раніше будуть проводитися поступово. Ми також вважаємо, що російський державний капіталізм і тісні зв'язки між політикою і бізнесом, вочевидь, збережуться", - підкреслюють в агентстві.
Торкаючись перспектив економічного зростання РФ, в агентстві відзначили: "Ми очікуємо, що річне зростання ВВП до 2015 р. складе приблизно 3,5% і буде стримуватися значними обмеженнями структурного характеру, в тому числі моделлю державно-централізованої економіки, що сприяє створенню регіональних монополій і перешкоджає розвитку конкуренції, недостатнім розвитком інфраструктури, а також бізнес-середовища, несприятливої як для внутрішніх, так і для зовнішніх інвестицій".
Крім того, підвищення короткострокового рейтингу РФ за зобов'язаннями в іноземній валюті з А-3 до А-2 обумовлено переглядом критеріїв Standard & Poor's, що відносяться до взаємозв'язку довгострокових і короткострокових суверенних рейтингів. Відповідно до цих критеріїв, короткостроковий суверенний рейтинг взаємозалежний - безпосередньо і виключно - з довгостроковим суверенним кредитним рейтингом. В результаті зміна короткострокового суверенного рейтингу Росії по зобов'язаннях в іноземній валюті не відображає поліпшення кредитоспроможності країни за короткостроковими зобов'язаннями.
В агентстві також попередили, що якщо дефіцит бюджету буде вище очікуваного S&P в даний час, то рейтинги РФ можуть бути знижені. Це може бути обумовлено стійким падінням цін на нафту та відповідним зниженням доходів уряду, зростанням витрат, що було характерно для фіскальної політики протягом останнього десятиліття, або комбінацією обох факторів, пояснюють в агентстві.
Позитивний вплив на рейтинги може надати реалізація урядом заходів, які призведуть до розширення економічної бази та зростання економіки, а також здатність уряду повернутися до збалансованої фіскальної позиції протягом циклу коливань цін на нафту.
Нагадаємо, в кінці березня 2012 р. S&P опублікувало доповідь "Росія на нафтовій голці: залежність країни від цін на нафту", в якому змальовано негативний сценарій розвитку російської економіки в найближчі роки. Зокрема, в ньому зазначалося, що тривалий період низьких цін на нафту може негативно позначитися на стані російської економіки і державної скарбниці, а також привести до зниження довгострокових суверенних рейтингів РФ.
Так, зниження цін на нафту на 10 дол./Бар. прямо і побічно призведе до скорочення бюджетних доходів РФ на 1,4% ВВП, відзначали експерти рейтингового агентства. У стресовому сценарії при середньорічній ціні нафти Urals на рівні 60 дол S&P очікує дефіцит федерального бюджету РФ вище 8% ВВП, що може привести до зниження довгострокових рейтингів РФ на три сходинки.
У березні 2012 р. S&P також передувало Росії в перші роки президентства Путіна застій із середніми темпами зростання економіки в 3,8% до 2014 р. з "обмеженою" ймовірністю структурних реформ і боротьби з нафтовою залежністю економіки.