Ryanair заманюють знижками: що придумав "Бориспіль" для виходу лоукостера в Україну в 2018 році
В 2018 році на український авіаринок може вийти європейський лоукостер Ryanair. Для цього аеропорт "Бориспіль" підготував нову програму знижок.
В 2018 році Україна зробить другу спробу залучити в свої аеропорти найбільший європейський лоукостер Ryanair. Основною перешкодою, що зірвало старт польотів в минулому році, було небажання головного аеропорту країни "Борисполя" і авіакомпанії Ryanair домовитися про умови надання знижок на аеропортове обслуговування. Нещодавно "Бориспіль" опублікував новий порядок отримання знижок, який, як вважають експерти, простимулює лоукостер все-таки почати польоти в країну. Виходу Ryanair в 2018 році очікує і міністр інфраструктури Володимир Омелян. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Готові скинутися
З 1 лютого поточного року в самому великому українському аеропорту діє нова програма надання знижок (оферта) для обслуговуваних там авіакомпаній. Документ з назвою "Положення про застосування понижуючих коефіцієнтів до аеропортових зборів, що справляються в держпідприємство міжнародний аеропорт МА "Бориспіль"" опублікований на його офіційному сайті.
В оферті містяться принципи застосування знижок, розміри, умови їх отримання. Відзначається, що знижками можуть скористатися всі авіаперевізники, які працюють в "Борисполі".
"У нас було три місяці важких переговорів з більшістю авіакомпаній, щоб узгодити нову оферту", - повідомив РБК-Україна генеральний директор "Борисполя" Павло Рябікін.
У запропонованому документі "Бориспіль" встановив кілька видів знижок. Зокрема, авіакомпанії зможуть розраховувати на знижки від 20% до 80% на збір за обслуговування пасажирів в аеровокзалі за всіх нових пасажирів на регулярних рейсах, яких вдасться залучити авіакомпаніям порівняно з показниками у 2017 році. Знижка буде поступово знижуватися з 80% до 20% протягом чотирьох років.
Друга категорія знижок - від 80% з подальшим зниженням до 20% протягом чотирьох років - дисконт до збору за зліт-посадку літаків. Його можуть отримати авіакомпанії за весь приріст числа регулярних рейсів у порівнянні з 2017 роком. Третя категорія знижок - за обслуговування трансферних пасажирів в аеровокзалі. Її розмір буде незмінним - 80%.
Четверта категорія дисконту передбачає знижку до збору за обслуговування пасажирів в аеропорту, яка буде нараховуватися за обсяг перевезених пасажирів, що вже літали на регулярних рейсах. Її розмір буде залежати від місячних обсягів перевезення пасажирів. Мінімальний розмір знижки складе 5%. Для цього необхідно буде перевезти за місяць від 5 до 9,9 тис. пасажирів. Для отримання максимальної знижки в 55% необхідно перевозити в місяць 260 тис. пасажирів і більше. При підрахунку кількості пасажирів, за перевезення яких можна скористатися цим четвертим видом знижок, можна буде включати в обсяг перевезення пасажирів, за які нараховуватимуться перший і третій вид знижок.
Аеропорт зможе змінити норми оферти тільки за умови погодження з авіаперевізниками, які за попередній квартал забезпечили понад 70% обсягів пасажирських перевезень "Борисполя". Програма знижок буде діяти до 31 січня 2022 роки або до досягнення аеропортом пасажиропотоку в 20 млн пасажирів. У 2017 році, який визнаний базовим, цей показник склав близько 10,6 млн пасажирів.
Кожен за своїх пасажирів
пропозицією про знижки аеропорт, по суті, відмовився від стимулювання, в першу чергу, відкриття нових рейсів, як це було в попередній оферті. Таким чином, аеропорт вирішує проблему із запитом авіакомпаній на отримання знижок при відкритті нових рейсів з "Борисполя" в інші аеропорти міст, куди вже виконуються польоти. Торік на отримання знижок на рейси Лондон-Київ розраховував європейський лоукостер Ryanair, але "Бориспіль" не погоджувався надати їх. Це стало причиною зриву виходу авіакомпанії на український ринок. Як відомо, в Лондон, зокрема, в аеропорт Gatwick вже літають "Міжнародні авіалінії України", а в інший місцевий аеропорт - Heathrow - British Airways. Ryanair мав намір літати в ще один лондонський аеропорт - Stansted.
Павло Рябікін розповів РБК-Україна, що в новій оферті аеропорт відмовився від вимоги про так звану "100-кілометровій зоні". Згідно цьому правилу, "новим рейсом" не міг вважатися той, який виконується в аеропорти в радіусі до 100 кілометрів від тих, куди вже здійснюються рейси з "Борисполя". Тобто, відкривши такий рейс з "Борисполя", авіакомпанія не отримала б знижок.
Але для того, щоб не допустити перетікання пасажирів за одним і тим же напрямках від "старої" авіакомпанії до "нової", аеропорт запропонував ввести поняття "канібалізація пасажирських перевезень". По суті, цей механізм спрямований на те, щоб авіакомпанії, які вийдуть на напрями, де вже літають інші авіаперевізники, не перетягнули до себе пасажирів "старих" авіакомпаній, а залучали нових. Якщо ж "нові" авіакомпанії все ж "заберуть" пасажирів у "старих" авіаперевізників, то "нові" не зможуть розраховувати на знижки на цих пасажирів.
"Наша мета - зростання пасажиропотоку, а не його перетікання від однієї авіакомпанії до іншої. Тому замість поняття "стимулювання нових рейсів" у нашій новій оферті вводиться більш широке поняття "стимулювання приросту". Іншими словами, тепер авіакомпанія зможе отримувати знижки не лише відкриваючи новий маршрут, але і перевозить більше пасажирів або виконуючи більше рейсів на існуючих напрямках. Очевидно, що такий принцип стимулювання вигідний новим авіаперевізникам, для яких всі рейси і пасажири будуть вважатися "приростом". І тут, для відновлення справедливості і рівноправної конкуренції, включиться ще один новий механізм - "тест на каннибализацию". Якщо у історичного авіаперевізника на певному маршруті через приходу нової авіакомпанії на той самий маршрут починає падати пасажиропотік (тобто відбувається "канібалізація" - відтік частини пасажирів на рейси нового перевізника), то новий авіаперевізник за таких "каннибализированных" пасажирів сплачує "Борисполю" аеропортові збори без знижок", - пояснив виданню генеральний директор "Борисполя"
За словами Рябікіна, "канібалізація" буде визначатися для аеропортів, які за довідником Міжнародної асоціації повітряного транспорту IATA відносяться до одного і того ж міста. "Як відомо, при онлайн-покупці авіаквитка пасажир в рядку пошуку вводить назву міста, куди він хоче полетіти. У цьому рядку можуть з'явитися як один аеропорт, так і декілька. Наприклад, при виборі відповідного пункту призначення Лондон йому на вибір випаде до п'яти місцевих аеропортів. І якщо якась авіакомпанія почне літати в будь-який з аеропортів Лондона, і перетягне на свої рейси частина пасажирів з вже існуючих рейсів на Лондон, то за цих пасажирів даний перевізник повинен буде сплатити аеропортові збори без знижок", - розповів він.
Рябікін назвав нові механізми "стимулювання приросту" і "тест на каннибализацию", які будуть введені замість "правила 100-кілометрової зони", "компромісом, який дозволить нам домовитися з будь-яким перевізником про співпрацю".
Міністр інфраструктури Володимир Омелян підтримує нову програму знижок "Борисполя". "Вона була введена в дію на підставі нового наказу Міністерства інфраструктури про тарифи в "Борисполі" і дозволяє знизити вартість аеропортових зборів. Програма встановлює однакові правила гри, в тому числі для лоукостерів. При цьому базовий авіаперевізник не буде дискримінована. Тепер у нас рівні правила гри для всіх", - сказав він.
На догоду МАУ і Ryanair
Нова програма знижок розрахована на те, щоб залучити в аеропорт лоукостери, припускають опитані РБК-Україна експерти. Так, юрист-аналітик юридичної компанії Kinstellar Олексій Бурчевский (спеціалізується на авіаційному право) вважає, що нове положення про застосування понижуючих коефіцієнтів до аеропортових зборів в аеропорту "Бориспіль" є прикладом досить креативного і нестандартного для українського ринку підходу до розрахунку знижок на аеропортове обслуговування. "Спроби розрахувати каннибализацию пасажирських перевезень і прив'язати до неї розмір знижки, безумовно, заслуговує уваги перевізників. На мою думку, це ні що інше, як чергова спроба аеропорту залучити знижками бюджетного перевізника, зберігши при цьому максимум доходів від "традиційних" авіакомпаній", - зазначив він.
З одного боку, говорить Олексій Бурчевский, формула розрахунку канібалізації досить зрозуміла і може бути переперевірена, адже кількість відправлених пасажирів є частиною обов'язкової державної звітності авіакомпаній. "З іншого боку, інформація про кількість відправлених пасажирів у помісячному розрізі, яку аеропорту доведеться включати в розрахунки знижок, дозволяє легко вирахувати завантаженість (load factor) кожного окремого існуючого рейсу перевізника на окремому маршруті, а це вже є конфіденційною інформацією авіакомпанії. Також, не слід забувати, що кількість відправлених пасажирів на тому чи іншому ринку не залежить виключно від конкуренції, але також від ціни квитка, зручності розкладу, рівня сервісу, репутації авіакомпанії, так і просто від комерційної політики перевізника на ринку. Той факт, що знижки не поширюються на "каннибализированных" пасажирів, робить застосування положення для маршрутів, де конкуренти вже здійснюють перельоти, досить ризикованим", - продовжує він.
Про вигоду для лоукостерів говорить і експерт авіаринку Сергій Хижняк. "Схоже, що мета документа, швидше за все, пропозицію для Ryanair, яке на перші три роки фактично дає лоукост знижку 80% до двом основним аеропортових зборів, - вважає Хижняк. - З іншого боку, всі позиції договору дуже вигідні для МАУ, які ймовірно з легкістю підійдуть під прописані критерії. Положення передбачає безумовні знижки для трансферних пасажирів. До них додаються знижки на приріст пасажиропотоку. При цьому базовим роком для розрахунків усіх знижок прийнятий 2017-й рік. Таким чином, положення привабливо тільки для тих перевізників, які будуть значно нарощувати свою присутність у "Борисполі" - а це може бути Ryanair, якщо вийде на ринок, і МАУ за умови збереження тренда нарощування пасажиропотоку в останні роки. Іншим авіакомпаніям, літаючим в Бориспіль, пропозиція не так цікаво".
Володимир Омелян заперечує, що нова програма знижок в "Борисполі" розроблена для задоволення вимог Ryanair. "У цьому році Ryanair полетить в Україну", - все ж уточнив РБК-Україна Володимир Омелян.
Програми знижок, подібні тій, яку опублікував "Бориспіль", сьогодні загальноприйнята практика, говорить керуючий партнер ECOVIS Бондар і Бондар Олег Бондар (спеціаліст з авіаційного праву). "Аеропорт і перевізники - це партнери, які мають рівний інтерес у збільшенні пасажиропотоку, - уточнив експерт. - Аеропорт полегшив доступ до знижками, поставивши їх у залежність від щомісячних показників роботи, а не річних, як раніше. Найбільший ефект становище швидше за все дасть новим авіаперевізникам, які не виконували рейси з аеропорту. Саме цього, по-моєму, так наполегливо домагався Міністерство інфраструктури. Тому можна припустити, що великі європейські перевізники, історично літаючі в Бориспіль, можуть стримано поставитися до даної ініціативи аеропорту".
Авіакомпанія Ryanair на запит РБК-Україна не відповіла, але раніше перевізник неодноразово заявляв виданню, що не коментують хід переговорів з українською стороною. А ось національний авіаперевізник, авіакомпанія МАУ – ініціативу аеропорту "Бориспіль" коментує стримано. "МАУ, як базовий перевізник, підтримує аеропорт в бажанні встановити механізми, що стимулюють зростання пасажиропотоку. У той же час, будь-які мотиваційні програми не повинні йти врозріз з хабовой концепцією, яку задекларував аеропорт. Чи буде це положення відповідати заявленій стратегії розвитку аеропорту, покаже час", - пояснили РБК-Україна в прес-службі української авіакомпанії. У МАУ також уточнили, що раніше авіаперевізник користувався знижками до збору за зліт-посадку та за обслуговування пасажирів у "Борисполі", згідно з попереднім положенням про застосування понижуючих коефіцієнтів до аеропортових зборів в аеропорту, яке було затверджено влітку 2017 року.
Не всі згодні з тим, що нова програма знижок буде поширюватися і на пасажирів, які вже літають по "старим" рейсам. Виконавчий директор авіакомпанії "Аероджет" Анатолій Мазуренко вважає, що надавати знижки авіаперевізникам, які вже літають по розкрученим маршрутами, безглуздо. "Якщо KLM вже літає за маршрутом Амстердам-Київ і платить повну ставку аеропортових зборів, то який сенс йому давати за це знижку? Адже знижка на аеропортові збори не вплине суттєво на ціну квитків. Припустимо, квиток тепер коштує 300 доларів, а з урахуванням знижки ціна повинна знизитися до 295 доларів. Але авіакомпанія не поставить таку ціну, - каже Мазуренко. - Сумарно за рахунок усіх знижок, які за рік надасть "Бориспіль", держбюджет недоотримає один мільярд гривень. Я проти такого", - говорить він.
Мазуренко зазначає, що нова програма знижок з'явилася після торішнього спору з Ryanair, який вимагала знижки на виконання рейсів за маршрутом Лондон - Київ. "Але до цього по цьому маршруту літала авіакомпанія British Airways, яка не просила знижок. Так чому тепер ми повинні давати знижку Ryanair? Не можна заради однієї авіакомпанії вводити знижки для всіх інших авіаперевізників", - вважає Анатолій Мазуренко.
Крім того, у експертів викликає питання норми про необхідність узгодження змін у оферту з авіакомпаніями, які забезпечують за попередній квартал 70% пасажиропотоку аеропорту. "Ситуація, коли один-два перевізника фактично можуть впливати на умови роботи головного аеропорту країни з усіма іншими учасниками ринку, швидше за все, приверне увагу Антимонопольного комітету України", - вважає Олексій Бурчевский.