ua en ru

Російський авіаексперт Олег Пантелєєв: Поки що сторони йдуть за сценарієм ескалації конфлікту

Російський авіаексперт Олег Пантелєєв: Поки що сторони йдуть за сценарієм ескалації конфлікту Олег Пантелєєв розповів про те, якими будуть наслідки взаємної заборони на авіасполучення між Україною і РФ
Після оголошення про взаємне заборону на авіасполучення, українські та російські авіакомпанії намагаються передбачити розвиток подій: хто і наскільки програє, а кому, можливо, вдасться навіть вийти зі ситуації, що склалася, з плюсом. Прагнучи найбільш об'єктивно і всебічно висвітлити ситуацію, РБК-Україна вирішило розпитати провідного профільного експерта з Росії про те, хто, на його думку, найбільше постраждає від заборони, хто перетягне транзитних пасажирів, і що вигідніше російським авіакомпаніям: літати в континентальну Україну або в Крим. На ці та інші питання в інтерв'ю РБК-Україна відповів керівник аналітичної служби галузевого агентства "АвіаПорт" (Росія) Олег Пантелєєв.

Після оголошення про взаємне заборону на авіасполучення, українські та російські авіакомпанії намагаються передбачити розвиток подій: хто і наскільки програє, а кому, можливо, вдасться навіть вийти зі ситуації, що склалася, з плюсом.

Прагнучи найбільш об'єктивно і всебічно висвітлити ситуацію, РБК-Україна вирішило розпитати провідного профільного експерта з Росії про те, хто, на його думку, найбільше постраждає від заборони, хто перетягне транзитних пасажирів, і що вигідніше російським авіакомпаніям: літати в континентальну Україну або в Крим. На ці та інші питання в інтерв'ю РБК-Україна відповів керівник аналітичної служби галузевого агентства "АвіаПорт" (Росія) Олег Пантелєєв.

РБК-Україна: Хто, на вашу думку, більше постраждає від заборони на польоти - російські або українські авіакомпанії?

Олег Пантелєєв: Найбільше постраждають громадяни двох країн, яким набагато складніше буде подорожувати.

Якщо ж говорити про бізнес, то тут можуть бути різні оцінки. Якщо дивитися кількість рейсів і пасажирів, що обслуговуються російськими авіакомпаніями, то цей показник у них вище, ніж число рейсів і обслуговуваних пасажирів авіакомпаніями України на лініях між Україною і Росією. Тобто в разі взаємного заборони в абсолютному вираженні російські авіакомпанії недоберуть більшу кількість пасажирів, ніж авіакомпанії України.

Якщо ж брати співвідношення частки втраченого пасажиропотоку до загального пасажиропотоку авіакомпаній, то болючіше обмін санкціями вдарить по авіакомпаніям України. У них на російські напрями у відносному вираженні припадає трохи більше рейсів і пасажирів, ніж у російських - на українські маршрути.

РБК-Україна: Не секрет, що багато пасажирів російських і українських авіакомпаній, яких вони вивозили з України або Росії в свої аеропорти-хаби, були транзитними. Які втрати і вигоди тут можна позначити для авіакомпаній?

Олег Пантелєєв: Частину пасажиропотоку з Росії в Європу, яку раніше обслуговувала МАУ, забере "Бєлавіа", частину - Turkish Airlines. Вони ж зможуть компенсувати, хоча і частково, скорочення провізних ємностей між Києвом і Москвою.

Втім, транзит скоротився ще до введення заборони. Раніше були російські пасажири, які обирали українські аеропорти для транзиту в Європу. Приміром, з Ростова-на-Дону було дешевше по землі дістатися до Донецька, а звідти полетіти в Європу.

Після того як в авіацію втрутилася політика, бажаючих подорожувати дешевше не стало менше, але аеропорту в Донецьку вже немає, а російські авіакомпанії стали більш привабливі за ціною при польотах в Європу, особливо якщо згадати щедрі розпродажи "Трансаеро".

Нарешті, власне, пасажиропотік у Європу різко скоротився: на квиток ще можна знайти гроші, але готелі, харчування, транспорт всередині - все подорожчало, якщо рахувати в рублях або гривнях.

РБК-Україна: Причина введення санкцій проти російських авіакомпаній - польоти до Криму. Що для російських перевізників болючіше: втратити право на польоти в континентальну Україну чи Крим? Що приносить більше прибутку?

Олег Пантелєєв: З офіційного повідомлення Росавіації (російського Федерального агентства повітряного транспорту, - ред.) випливає, що з січня по серпень 2015 р. пасажиропотік міжнародного аеропорту "Сімферополь" перевищив 3,6 млн осіб. За перші два тижні вересня кількість обслужених пасажирів склала понад 440 тис. осіб, що дало змогу переступити рубіж у 4 млн осіб. Всього з початку року було виконано понад 26 тис. рейсів. Очікується, що за підсумками 2015 р. аеропорт обслужить понад 4,5 млн пасажирів.

У той же час на Київ прийшлося 800 тис. осіб за січень-серпень. Після цих цифр, я так думаю, коментарі зайві.

Що стосується прибутковості, можливо, один пасажир до Києва приносить і більше в рублях, адже міжнародні перевезення, як правило, більш маржинальні (російські авіакомпанії виконують польоти до Сімферополя як внутрішньоросійські, Україна, у свою чергу, ще в 2014 р. заборонила польоти в Крим всім перевізникам, - ред.). Але, як ми бачимо, таких пасажирів - набагато менше.

РБК-Україна: Ймовірно, кримські рейси більш прибуткові, оскільки Росія платить дотації за польоти на півострів?

Олег Пантелєєв: Субсидії компанії отримують тільки при польотах з регіонів. "Аерофлот" і "Трансаеро", які літають з Москви, їх не отримують.

Та й при одержанні субсидій є свої особливості. Насамперед, вони дозволяють знизити ціну на квиток. Позитивна рентабельність там є, хоч і мінімальна. У результаті ціна - доступна для пасажирів.

РБК-Україна: Росія ввела санкції проти всіх українських авіакомпаній, які літали, літають чи планували літати в РФ. Разом з тим Україна не забороняла польоти для російського "ЮТейра". Як Ви можете прокоментувати більш жорстку заборону зі сторони Росії?

Олег Пантелєєв: З одного боку, це жорстка реакція на явно політизоване рішення українського уряду. З іншого - у повітряних сполученнях передбачається паритет. "Аерофлот" і "Трансаеро" здійснювали і не зможуть виконувати в майбутньому п'ять і три рейси між Москвою і Києвом в день. Відповідно, якщо забрати в українських авіакомпаній вісім частот, виходить приблизний паритет заборонених частот. Якщо порахувати частоти усіх трьох літаючих в Росію українських авіакомпаній, це все одно менше, ніж 8 в день. Приміром, більше всіх літає МАУ - у неї зараз три частоти в день.

РБК-Україна: Тобто ви не припускаєте, що Україна тепер введе заборону і для "ЮТейра"?

Олег Пантелєєв: Я не можу виключити цього. На жаль, поки що сторони йдуть за сценарієм ескалації конфлікту. Хоча ще влітку російські авіаційні власті були готові скасувати обмеження на транзит для МАУ у відповідь на такі ж заходи з боку Києва (стосовно "Аерофлоту" і "Трансаеро"). Але потепління закінчилося, так і не розпочавшись.

РБК-Україна: До яких наслідків взаємний заборона призведе для економік України і Росії?

Олег Пантелєєв: Складне питання... Якщо подивитися на нього по-філософськи, то тільки прямі зв'язки, ділові, культурні, родинні, дають надію на те, що конфлікт не буде розвиватися по наростаючій. Обриваючи ці зв'язки, політики завдають шкоди не стільки поточним бізнес-проектам, скільки майбутньому обох держав.

РБК-Україна: Наскільки складно буде відновити авіасполучення, наприклад, через рік?

Олег Пантелєєв: Якщо немає політичних перешкод, питання можна вирішити за місяць-другий. Почати з чартерів, потім відновити регулярні польоти.

Бесіду вів Дмитро Уляницький