Росія завершила розслідування аварії "Булгарії"
Комісія Федеральної служби по нагляду у сфері транспорту (Ространснадзор) завершила розслідування аварії дизель-електрохід "Булгарія", що знаходиться в оренді у ТОВ "АргоРечТур" (Казань), яке затонуло 10 липня 2011 р.
Як говориться в повідомленні Ространснагляду, безпосередньою причиною затоплення судна стало істотне зниження його остійності в штормових умовах в результаті попадання забортної води в приміщення судна через відкриті бортові ілюмінатори, що призвело до виникнення значного крену судна на правий борт.
Крім того, в ході огляду аварійного судна в доці були виявлені чотири отвори в корпусі судна з правого борту, в місці розташування цистерни для збору стічних вод, загальною площею 44 кв. см.
Встановлено, що 10 липня 2011 капітан дизель-електрохід "Булгарія", незважаючи на діюче штормове попередження на Куйбишевському водосховищі (пориви вітру до 20 м/сек.), не поставивши до відома найближчого диспетчера про майбутній рейс, прийняв рішення на перехід судна від причалу населеного пункту Болгари в Казань.
Перед виходом у водосховище на суднах внутрішнього водного плавання повинні задраювати всі ілюмінатори і люкові закриття нижче головної палуби, у тому числі в пасажирських каютах. Проте екіпаж судна "Булгарія" проігнорував цю вимогу безпеки, а також не забезпечив контроль за його виконанням в пасажирських каютах. В ході огляду затонулого судна водолазами було зафіксовано, що на лівому борту дизель-електрохід було відкрито 27 ілюмінаторів, на правому - 11 ілюмінаторів. При русі судна спостерігався крен на правий борт близько 4 градусів.
Близько полудня 10 липня судно потрапило під вплив сильного пориву вітру з лівого борту, розпочалася сильна злива з грозою. У цей момент "Булгарія" входила в лівий поворот, для чого керма судна були покладені вліво на 5 градусів. Слід зазначити, що при перекладці рулів вліво все теплоходи набувають додаткового динамічний крен на правий борт.
"Комісія припускає, що після початку повороту в лівий борт судна вдарив вітрової шквал під кутом, близьким до прямого. Через дію шквалистого вітру на площу всього лівого борту судно ще більш накренилося на правий борт. Кут крену на правий борт склав 9 градусів. При такому крені ілюмінатори правого борта увійшли у воду, внаслідок чого через відкриті ілюмінатори за 1 хвилину у відсіки судна надійшло близько 50 т забортної води ", - йдеться в повідомленні відомства.
Для зменшення площі впливу вітру на лівий борт капітан прийняв рішення лягти курсом "на вітер", керма були покладені на 15 градусів вліво, внаслідок чого судно ще більше накренилося на правий борт. "В результаті складання наявного статичного крену на правий борт, інерційних сил, що виникають при виконанні судном повороту, тиску, викликаного дією вітру на лівий борт, а також впливу хвилювання і качки судна, виник додатковий крениться момент, який утворив крен в 13 градусів на правий борт", - пояснюється в повідомленні Ространснагляду.
"При цьому сумарна кількість надходить у відсіки судна води досягло 125 т на хвилину. У результаті всі ілюмінатори та частина головної палуби правого борту занурилися у воду. Вода через відкриті ілюмінатори, бризгозащітний двері і вхідні люки головної палуби стала інтенсивно надходити у внутрішні приміщення судна. За наступні 5-7 секунд відбулося різке збільшення крену від 15 до 20 градусів, внаслідок чого судно перекинулось на правий борт і затонуло", - повідомляє Ространснадзор.
Комісія відомства серед причин аварії відзначає невиконання судновласником і капітаном судна вимог нормативних документів, що регламентують безпеку судноплавства при плануванні, підготовці та здійсненні рейсу. Так, судновласником і капітаном судна свідомо були порушені обмеження Російського річкового регістра до судів даного проекту, що забороняють їх експлуатацію у разі несправності суднових механізмів (на судні з 8 липня 2011 р. не працював лівий головний дизель-генератор), при наявності пошкоджень корпусу, а також при силі вітру більше 7 балів (13,5-17,4 м/сек.). За даними відомства, сила вітру на момент аварії становила 20 м/сек. з поривами, що досягають ще більших величин.
Крім того, Ространснадзор заявляє про низьку кваліфікацію і недисциплінованість членів екіпажу судна. Зокрема, вони не вжили необхідних заходів безпеки при виході судна у водосховищі і при отриманні штормового попередження. На судні не було задраєно ілюмінатори правого і лівого борту, у тому числі в машинному відділенні, де несли вахту тільки члени екіпажу. Старший механік самовільно, без отримання команди з містка, відключив головний дизель-генератор правого борту. Крім цього деякі суднові механізми були виведені з ладу через недотримання правил технічної експлуатації.
Капітан при здійсненні маневрів не дотримувався загальноприйнятих прийомів і способів управління судном. Так, маневр повороту вліво був здійснений без урахування особливостей остійності судна, вже наявного крену в 4 градуси на правий борт, а також без урахування додатково виникаючого крену на правий борт, викликаного відцентровою силою при циркуляції ліворуч, міцного вітру, що дме в лівий борт і велику парусність судна.
Матеріали розслідування в установленому порядку будуть направлені в Генеральну прокуратуру Російської Федерації.
Нагадаємо, теплохід "Булгарія", побудований в 1955 р., затонув 10 липня 2011 в Куйбишевському водосховищі в 3 км від берега на території Татарстану. Судно здійснювало дводенний круїз по маршруту Казань - Болгар - Казань. На борту судна в момент аварії перебувала 201 особа, врятувати вдалося лише 79. За даними Слідчого комітету РФ, в результаті аварії судна загинули 122 людини, у тому числі 28 дітей.
У зв'язку з аварією корабля "Булгарія" відносно генерального директора компанії-орендаря ТОВ "АргоРечТур" Світлани Інякіной і старшого експерта Камської філії Російського річкового регістра Якова Івашова було порушено кримінальну справу за ознаками злочину, передбаченого ч.3 ст.238 Кримінального кодексу РФ (надання послуг, що не відповідають вимогам безпеки, що призвело з необережності смерть двох і більше осіб).