Росія скоротила обсяги транзиту нафти територією України
ВАТ "Укртранснафта", що експлуатує українські магістральні нафтопроводи, скоротило об'єми транспортування нафти по магістральних трубопроводах у січні-серпні 2011 р. порівняно з відповідним періодом 2010р. на 8,4% - до 18,6 млн т, за даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості країни.
У тому числі транзит скоротився на 12,6% - до 12,1 млн т. Постачання сировини по трубопроводах на нафтопереробні заводи (НПЗ) країни зросли на 0,5% - до 6,5 млн т. В обсязі перекачки нафти транзит склав 65 %, поставки на НПЗ - 35%.
Як очікується, ВАТ "Укртранснафта" в 2011 р. прокачає близько 30 млн т нафти. За даними компанії, зниження обсягів прокачування нафти по нафтопроводах Україні в липні і серпні 2011р. на 200-300 тис. т щомісячно обумовлені зупинкою на плановий ремонт одного з НПЗ в Чехії.
"Російська" Транснафта ", яка здійснює постачання на цей НПЗ, обіцяє їх компенсувати в наступні три місяці цього року", - повідомили на підприємстві.У 2012 р. планується транспортувати трубопроводами 35,11 млн т нафти.
ВАТ "Укртранснафта" скоротило об'єми транспортування нафти в 2010 р. в порівнянні з 2009 р. на 22,7% - до 29,801 млн т. Зокрема транзит до країн Євросоюзу скоротився на 30,8% - до 20,139 млн т. Постачання нафти по трубопроводах для потреб НПЗ Україні зросли на 2,5% - до 9 млн 661,6 тис. т.
Раніше повідомлялось, що постачання російської нафти на НПЗ України скоротилося за 8 місяців 2011 р. порівняно з відповідним періодом 2010 р. на 23% - до 3,08 млн т. При цьому, як повідомляє уряд України, закупівля української нафти знизилася на 16,7% - до 1,394 млн т, азербайджанської - на 21,5% - до 704,7 тис. т. У Казахстані закуплено 141,4 тис. т нафти (за 8 місяців 2010 р. - 16 тис. т). В цілому постачання нафти на НПЗ скоротилося на 19,2% - до 5,32 млн т.
Нафтозаводи скоротили випуск бензину в січні-серпні 2011 р. на 4,2% - до 1,677 млн т. Випуск дизпалива знизився на 18,9% - до 1,69 млн т, мазуту - на 10,6%, до 1,338 млн т. Переробка нафтової сировини зменшилася на 21,6% - до 5,365 млн т.
Лисичанський НПЗ (Луганська область) компанії ТНК-ВР збільшив випуск бензину в січні-серпні на 21,2% - до 997,1 тис. т, дизпалива - на 23,2%, до 973,9 тис. т, мазуту - на 9,7%, до 936,2 тис. т. Переробка зросла на 9,5% - до 3,282 млн т. НПЗ збільшив закупівлю нафти на 11,3% - до 3,212 млн т, у тому числі в Росії - на 7,2%, до 3,06 млн т. Імпорт з Казахстану зріс до 141,4 тис. т з 16 тис. т. Закупівля української нафти скоротилася на 35,7% - до 11 тис. т. Лисичанський НПЗ може переробляти 7,2 млн т нафтової сировини на рік.
Кременчуцький НПЗ (Полтавська область) скоротив випуск бензину в січні-серпні 2011 р. на 11,2% - до 623,6 тис. т, дизпалива - на 25,5%, до 614,4 тис. т, але збільшив виробництво мазуту на 12,5% - до 331,4 тис. т. Постачання нафти знизилося на 21,6% - до 1,738 млн т, з них української на 16,5% - до 1,102 млн т, азербайджанської - на 29,1%, до 636,1 тис. т. Проектна потужність підприємства становить 18,6 млн т на рік.
Дрогобицький НПЗ (Львівська область) скоротив випуск бензину в січні-серпні на 39,8% - до 39,6 тис. т, дизпалива - на 33%, до 55,3 тис. т, мазуту - на 11,6%, до 59,3 тис. т. Постачання нафти скоротилося на 17% - до 192,2 тис. т, у тому числі української на 29,9% - до 162,3 тис. т. Завод вперше закупив 10 тис. т нафти в Азербайджані. Завод може переробляти близько 3 млн т нафти на рік.
Надвірнянський НПЗ (Івано-Франківська область) переробив 128,5 тис. т нафти в порівнянні з 96,4 тис. т у січні-серпні 2010 р. НПЗ виробив 16,3 тис. т бензину, 46,7 тис. т дизпалива, 11,3 тис. т мазуту, тоді як у серпні 2010 р. - 8,2 тис. т бензину, 33,6 тис. т дизпалива і 8,9 тис. т мазуту. Закупівля нафти зросла на 69,4% - до 177,2 тис. т, у тому числі української - на 13,4%, до 118,6 тис. т. Завод вперше купив 58,6 тис. т нафти в Азербайджані. Потужності НПЗ - 2,6 млн т нафти на рік.
Слід зазначити, що українські НПЗ в даний час не можуть покрити потреби внутрішнього ринку, так як їх робота рентабельна при вартості нафти не більше 70 дол./бар. (аргументація лобіювання введення імпортних мит з урахуванням невисокої глибини переробки на застарілому обладнанні українських НПЗ). Крім того в теперішній час працюють лише два НПЗ - Лисичанський та Кременчуцький, який постачає паливо виключно одному оператору паливного ринку.
Необхідно враховувати той факт, що в даний час найбільший на Україну Лисичанський НПЗ переробляє нафту за давальницькими схемами. Такі дії власника українського НПЗ пов'язані з дефіцитом палива на російському ринку і діями російської влади, спрямованих на максимальну переробку нафти на своїй території (крім давальницьких схем, при яких всі нафтопродукти все одно повертаються до Росії).
Більш того в російському уряді толінгових схема, при якій нафта для вітчизняного ринку буде перероблятися на іноземних НПЗ, зараз розглядається як найбільш прийнятна.
Змінити ситуацію могла б модернізація НПЗ, але їх власники не охоче інвестують у даний напрямок, а існуюче обладнання не дозволяє досягти більш високого рівня переробки нафти, що робить їх роботу збитковою. При цьому на думку виконавчого директора групи А-95 Сергій Куюн, для того щоб Лисичанський і Кременчуцький НПЗ отримували високий відсоток світлих нафтопродуктів, їм необхідно вкласти у своє провадження від 500 млн до 1 млрд дол.