Реструктуризація боргу: три роки перепочинку, але не для відпочинку
Україна завершує процедуру реструктуризації зовнішнього боргу. Підсумковим документом з точки зору українського законодавства стало прийняття Кабінетом міністрів України 11 листопада 2015 року Постанови № 912, що закріплює умови обміну зовнішніх облігацій на нові випуски.
Україна завершує процедуру реструктуризації зовнішнього боргу. Підсумковим документом з точки зору українського законодавства стало прийняття Кабінетом міністрів України 11 листопада 2015 року Постанови № 912, що закріплює умови обміну зовнішніх облігацій на нові випуски.
Обміну підлягають єврооблігації держави та державного підприємства "Фінансування інфраструктурних проектів" на початкову суму 15 млрд. доларів. Це три чверті всіх зовнішніх єврооблігацій України. Відповідно, списання 20% номіналу цього боргу означає скорочення державного боргу України на 3 млрд. доларів (більше 3% ВВП).
Графік виплат за суверенними єврооблігаціями до і після реструктуризації*, млн. дол.
|
Погашення |
Відсотки |
Погашення (було) |
Відсотки (було) |
Вер-груд 2015 |
3 000** |
93** |
4 181 |
518 |
2016 |
- |
963 |
2 250 |
1 105 |
2017 |
- |
963 |
4 418 |
1 000 |
2018 |
- |
963 |
690 |
567 |
2019 |
2 155 |
954 |
1 000 |
532 |
2020 |
2 531 |
846 |
2 500 |
514 |
2021 |
1 378 |
718 |
1 500 |
329 |
2022 |
1 355 |
611 |
2 250 |
269 |
2023 |
1 330 |
506 |
1 250 |
47 |
2024 |
1 315 |
403 |
- |
- |
2025 |
1 306 |
301 |
- |
- |
2026 |
1 295 |
200 |
- |
- |
2027 |
1 286 |
100 |
- |
- |
ВСЕГО |
16 951 |
7 623 |
20 039 |
4 882 |
* Не включає плановану реструктуризацію єврооблігацій міста Київ (очікується їх переклад в суверенні єврооблігації).
** Включає єврооблігації з погашенням у грудні 2015 року (3 млрд. дол.), поки що не беруть участь у реструктуризації, а також решту процентного платіжу по них (75 млн. дол.).
Джерела: Кабінет міністрів України, Альфа-Банк Україна
Але головне в цій угоді - це докорінна зміна графіка погашення боргів. Досі основна маса виплат припадала на 2015-2017 роки. В умовах повномасштабної економічної кризи цей багатомільярдний тягар був непідйомним для України.
Тепер графік погашення боргу зроблено більш рівномірним. До того ж він подовжений на 4 роки - до 2027 року. Такий профіль кредитної навантаження набагато м'якше колишнього і не буде створювати авральних ситуацій у контексті валютної ліквідності і платоспроможності країни. Раніше короткостроковий характер боргу з великими локальними навантаженнями був великою проблемою для України, що призводило до планомірного підвищення премії за ризик при здійсненні запозичень.
Що стосується компенсації кредиторам списаної вартості в 3 млрд. доларів у вигляді деривативів VRI, то відповідні виплати повинні початися в кращому випадку в 2021 році (за умови, якщо ВВП України сягне 125,3 млрд. доларів в 2019 році, а зростання реального ВВП за підсумками 2019 року перевищить 3%).
Отримана трирічна перерва у виплатах по комерційному зовнішнього боргу не є самостійною перемогою України. Її задум полягає в тому, що протягом трьох років країна повинна провести всі необхідні реформи, і до 2019 року вийти на стабільне економічне зростання та стійкі збалансовані державні фінанси. Це дозволить не тільки розраховуватись з кредиторами, але і наздоганяти інші країни світу за рівнем соціально-економічного розвитку.
Без реформ досягнутий успіх з реструктуризацією боргу буде всього лише відстрочкою проблеми і втраченим шансом для України. Щоб встигнути до 2019 року, величезний фронт незворотних структурних реформ має бути розгорнуто вже сьогодні.