ua en ru

Рада прийняла за основу законопроект, що дозволяє акціонувати залізничний транспорт

Автор: RBC.UA
Верховна Рада Україна прийняла в першому читанні і за основу урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості формування державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. За відповідний законопроект проголосували 229 народних депутатів з мінімально необхідних 226.

Верховна Рада Україна прийняла в першому читанні і за основу урядовий законопроект № 9337 від 24 жовтня 2011 р. Про особливості формування державного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування. За відповідний законопроект проголосували 229 народних депутатів з мінімально необхідних 226.

Так, згідно з проектом закону створення, реорганізація та ліквідація товариства здійснюються за рішенням Кабінету міністрів України.

Товариство створюється як публічне акціонерне товариство, 100% акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, що реорганізовуються шляхом злиття.

До статутного капіталу створюваної компанії вноситься майно залізничного транспорту загального користування, 100% акцій підприємств з ремонту рухомого складу, право користування земельними ділянками "Укрзалізниці", магістральні залізничні лінії, станції, енергопідстанції та інше профільне майно.

Проект закону забороняє відчуження акцій створюваної компанії: "У держвласності знаходяться 100% акцій товариства, які заборонено відчужувати, передавати в управління, заставу".

Закон забороняє приватизацію або відчуження магістральних залізничних ліній, станцій, споруд, які прямо залучені до процесу забезпечення перевезень, контактної енергомережі, систем контролю перевезень.

Актуальність розробленого проекту закону зумовлена ​​необхідністю прийняття кардинальних заходів щодо вдосконалення системи управління залізничним транспортом, розмежування функцій державного і господарського управління галуззю, що на сьогоднішній день виконуються Державною адміністрацією залізничного транспорту України.

Метою законопроекту є створення умов щодо підвищення ефективності його функціонування для задоволення потреб національної економіки і населення в перевезеннях.

Відповідний законопроект був поданий до ВР 26 жовтня.

Зазначимо, народний депутат з фракції КПУ Сергій Гордієнко підкреслив, що цим законопроектом передбачається початок приватизації, що відбудеться на залізничному транспорті. "Спочатку буде акціонування, корпоратизація, а потім і приватизація", - зазначив депутат.

Пізніше генеральний директор "Укрзалізниці" заявив, що вона ніколи не буде приватизована. "Я вважаю, що ніколи приватизації "Укрзалізниці" не буде. Ті реформи, які сьогодні йдуть і що намічаються, це лише зміна форми роботи", - заявив Козак.
За його словами, приватні компанії, які частково ведені в сферу залізниці України лише допомагають перекривати збитки, які несе "Укрзалізниця".

Зазначимо, про реформування «Укрзалізниці» говорять уже давно. Ще в 2009 р. тодішній гендиректор Михайло Костюк заявляв, що найкращою формою реформування "Укрзалізниці" є її акціонування. Він зазначав, що реформування "Укрзалізниці" може здійснюватися через поступове акціонування 6 залізниць, що входять до її складу як окремі держпідприємства.

3 серпня ц.р. віце-прем'єр, міністр інфраструктури Борис Колесніков заявив, що Закон про реформування "Укрзалізниці" може бути прийнятий в 2011 р. Раніше Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) заявляв, що готовий до співпраці з "Укрзалізницею" і готовий подвоїти фінансування своїх проектів за умови реформування залізничного транспорту України. Про напрями реформування тоді не повідомлялося

Зазначимо, збитки "Укрзалізниці" від пасажирських перевезень за 10 місяців 2011 р. виросли до 5,3 млрд грн у порівнянні з аналогічним періодом 2010 р. Збитки від пасажирських перевезень у приміському сполученні становлять 2,7 млрд грн від загальної суми. Рухомий склад залізниць України сьогодні зношений на 86%, 11 пасажирських локомотивів та 202 вагони підлягають списанню через неможливість подальшої експлуатації. За словами прес-служби, за останні 10 років кількість пасажирських вагонів скоротилася на 3 тис. 623 одиниці, а було закуплено лише 550 одиниць.

Нині в структуру "Укрзалізниці" входять шість регіональних залізниць, 22 тис. км залізничних шляхів, 7 заводів по ремонту складу і виробництва шпал і близько 20 інших підприємств і центрів. "Укрзалізниця" є монополістом у сфері залізничних перевезень. Державна адміністрація залізничного транспорту України була створена в 1991 р. і є органом управління залізничним транспортом загального користування.