Перетворюючись у міністерство справедливості
У Мін'юсті розповіли про досягнення за останні півтора роки
З двох міністерств, які найбільше контактують з громадянами - МВС і Міністерство юстиції - зміни в Мін'юсті були менш публічними. Тим не менш, багато реформ, які відомство здійснило, вже стали підмогою для бізнесу і мільйонів звичайних громадян. На колегії, присвяченій підбиттю підсумків роботи, прем'єр Арсеній Яценюк закликав міністра Павла Петренко прагнути перетворити Мін'юст у міністерство справедливості - для кожного жителя країни.З двох міністерств, які найбільше контактують з громадянами - МВС і Міністерство юстиції - зміни в Мін'юсті були менш публічними. Тим не менш, багато реформ, які відомство здійснило, вже стали підмогою для бізнесу і мільйонів звичайних громадян. На колегії, присвяченій підбиттю підсумків роботи, прем'єр Арсеній Яценюк закликав міністра Павла Петренко прагнути перетворити Мін'юст у міністерство справедливості - для кожного жителя країни.
Стати міністерством справедливості - така амбіція, на думку прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, повинна бути в роботі міністерства юстиції. Прем'єр на колегії Мін'юсту виглядав задоволеним, місцями пафосним, але не зло іронічним. Слухав, уточнював, хвалив, ставив завдання, але не махав шаблею. Відомству, що почало активні реформи в усіх напрямках, відступати нікуди: глава уряду зобов'язав довести до логічного завершення все, до чого Мін'юст уже доклав руку - від реформ у реєстрації до люстраційного очищення чиновницьких рядів і тяганини з РФ у міжнародних судових інстанціях.
Почали з кадрів
Оскільки щороку в органи юстиції звертається близько 21 млн громадян, особливу роль у роботі відомства грають "фронт-офіси", тобто люди, які безпосередньо спілкуються з клієнтами. Черги, хабарі, махрова бюрократія - ось з чим традиційно асоціювалися у пересічного громадянина реєстраційна служба, ЗАГС, служба виконання судових рішень. І не в останню чергу - "завдяки" кадровій проблемі. Зміна міністрів і керівників обласних управлінь юстиції ніколи не приводила до ротацій середньої та нижньої ланки. В результаті за 15 років свої крісла просиджували люди, які вибудовували схеми і не хотіли чути про реформи.
Коли у відомство на посаду заступника міністра і керівника кадрової комісії прийшов грузинський експерт Гія Гецадзе, ситуація докорінно змінилася. "Нашою метою було, по-перше, скоротити апарат, а по-друге, перевірити професійну придатність всього керівного складу відомства від заступників міністра до керівників управлінь в районах. За перший період роботи кількість співробітників міністерства скоротилася на 20%, а у центральному апараті - на 30%. З 40 структурних підрозділів залишилося 26", - розповів він в ході колегії за участю прем'єра.
За його словами, після цього Мін'юст спільно з незалежними кадровими фахівцями з компанії Ernst&Young приступили до тестування, і вже перші результати були вражаючими. "З 85 чиновників вищої ланки - це керівники департаментів Мін'юсту та обласних управлінь - 47 були звільнені через профнепридатність. На місце тих, що пішли, за відкритим конкурсом на роботу у відомство прийшли дійсно зацікавлені в роботі і реформі юристи. Причому, половина з них ніколи не працювала на держслужбі", - повідомив він. Зараз у відомстві проходить конкурс на вакантні посади в органи юстиції на рівні районів. До 1 жовтня цього року Мін'юст обіцяє завершити безпрецедентні кадрові зміни.
На думку прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, закріпити кадрові новації повинна фінансова підмога. "Не можна на державну службу взяти фахівців, якщо рівень оплати чиновників буде таким, який є зараз. Ми самі себе обманюємо. Не можна боротися з корупцією, якщо у тебе тотально корумпована служба просто через відсутність нормальної заробітної плати!", - зазначив глава уряду, закликавши Мін'юст і далі скорочувати штат відомства і за рахунок цього підвищити зарплату чиновникам. "Все, що ви заощадите, ми залишаємо вам, за рахунок цього підвищуйте зарплату",- сказав він.
Крім тотальної заміни керівників органів Мін'юсту на місцях, тут провели також великий конкурс з відбору директорів центрів безоплатної правової допомоги. Радикальне розширення мережі таких центрів - це один з кроків на шляху до перетворення у міністерство справедливості для всіх громадян.
Замість одного центру на область, тепер їх стане від 3 до 7 в залежності від щільності населення. Крім того, якщо раніше такі центри займалися виключно кримінальними справами, то тепер будуть братися за цивільні та адміністративні (проти органів влади) позови. Також, якщо раніше основними клієнтами таких центрів були виключно малозабезпечені громадяни, то з 1 липня сюди зможуть звертатися і внутрішньо переселені особи (незалежно від поточного статусу), і учасники АТО, та члени їх сімей. За оцінками Павла Петренка, якщо в 2014 році послугами центрів скористалися близько 70 тис. осіб, то після розширення мережі потенційно до них зможуть звернутися до 8 млн щорічно. "Це дозволить нарешті реалізувати гарантоване Конституцією право на справедливе правосуддя і право на адвоката", - зазначив міністр.
Операція - демонополізація
Мабуть, найбільш помітними зміни в роботі Мін'юсту стали для бізнесу. В першу чергу, мова йде про відкриття цілого ряду реєстрів і можливості отримувати виписки, витяги, довідки й інші документи, а також подавати папери на відкриття бізнесу або громадських організацій. Це стало можливим завдяки впровадженню "онлайн-сервісів Мін'юсту", якими з моменту їх запуску в квітні вже скористалися понад 1 млн громадян. Тепер, відзначають в Мінюсті, виписку про реального власника нерухомості, підприємства можна отримати за п'ять хвилин, сплативши її банківською карткою в Інтернеті. При цьому шукати можна не тільки за адресою або коду ЄДРПОУ, але і за прізвищем власника або директора, не стоячи в багатогодинних чергах в реєстраційній службі. А електронний документ має таку ж юридичну силу, як документ з мокрими печатками, виданий реєстратором.
Кожна п'ята довідка Мін'юсту сьогодні видається в електронному вигляді. За словами першого заступника міністра юстиції Наталії Севостьянової, в Міністерстві розраховують, що це тільки старт, і до кінця року половина українців перейде на онлайн-варіант отримання документів. "З 1 жовтня жоден державний орган більше не буде мати права вимагати довідки взагалі, так як буде доступ до реєстру. Це буде стосуватися не тільки довідок, виписок та витягів, але й інших документів про народження, шлюб і так далі", - пообіцяла перший заступник міністра.
Власне процес реєстрації бізнесу та нерухомості буде передано місцевим органам самоврядування, нотаріусам, а також акредитованим банкам. Крім того, вже сьогодні в пілотному режимі, а з осені - на регулярній основі буде працювати принцип екстериторіальності: зареєструвати підприємство або квартиру можна буде незалежно від місця прописки (для нерухомості - в межах області). "Це реальна децентралізація і демонополізація реєстраційних послуг", - заявив міністр Петренко.
До речі, документи на реєстрацію бізнесу можна також подати онлайн, більше того, ця процедура займає не більше 24 годин і безкоштовна. У той час як у багатьох західних країнах її вартість перевищує еквівалент 100 дол. США. Через Інтернет можна буде також отримати виписку з реєстру банкрутств, що зробить цю процедуру простішою і прозорішою як для кредиторів, так і для контрагентів підприємств. Крім того, онлайн буде подаватися звітність арбітражних керуючих про майно, що стягується з боржників.
Спростити життя бізнесу і простим громадянам обіцяє і реформа виконавчої служби. Раніше в Україні виповнювалося лише близько 20-30% судових рішень. Введення інституту приватних виконавців і створення системи мотивації виконавців дозволило поліпшити ситуацію. Що стосується системи торгів арештованим майном, яка працює вже рік, то на сьогоднішній день в базу системи онлайн-аукціонів внесено 39 тисяч лотів на суму близько 3,5 млрд грн. Завдяки спрощеній процедурі загальний обсяг майна, яке передається на реалізацію, збільшилося в 6 разів, а вартість майна зросла, що дозволяє отримувати суттєві кошти як на користь держави, так на користь того, чиє майно реалізується.
Для звичайних громадян цікавим нововведенням стане можливість подавати документи на реєстрацію шлюбу, народження, зміну прізвища тощо онлайн. Більш того, там також можна буде оплатити послуги РАГСів, не вишукуючи відділення "Ощадбанку" і номери рахунків РАГСу в окрузі. "Також ми незабаром плануємо підключити можливість обміну даними системи ГАГС з фіскальною службою, пенсійним фондом, і це буде першим кроком щодо створення державної бази даних громадян країни. До цієї бази буде прив'язуватися інформація з усіх реєстрів",- запевнила Севостьянова.
Завдяки цим змінам, на думку прем'єра, людина повинна відчути, що в країні є справедливість. "Міністерство юстиції часто-густо називають міністерством справедливості, саме така справедливість повинна панувати в Україні. За це боролася країна",- закликав Яценюк керівництво Мін'юсту. "Окремо хотів щиро подякувати за роботу по європеїзації української юстиції, яку ви провели в цей складний період, починаючи від системи торгів арештованим майном і закінчуючи новою, якісною системою видачі довідок, вся ця жахлива радянська бюрократія повинна бути знищена", - додав прем'єр-міністр, звертаючись до Петренка і його заступників.
На світовій арені
Одним з найважливіших завдань, яке було поставлене перед Мін'юстом урядом, стала імплементація закону "Про очищення влади" - розгортання в країні люстраційних протестів. Незважаючи на численні диверсії і спроби ухилитися від звільнень за нормами закону, документ врешті-решт отримав позитивні висновки Венеціанської комісії, а технічні правки, які внесли представники комісії, Мін'юст вже готовий вносити. "Ряд технічних рекомендацій, які були озвучені Венеціанською комісією, український уряд обов'язково врахує...
Мова йде про створення незалежного органу, який буде займатися люстрацією, мова про те, що суддівський корпус буде проводити технічну процедуру люстрації через спеціальний орган - Вища рада юстиції",- пояснив міністр Петренко. Таким чином, завершення люстраційних перевірок до кінця 2016 року стане реальним. Міністр упевнений, що після укладення ВК "ті, хто розраховував на згортання люстрації або скасування закону рішенням Конституційного суду, зазнали поразки". За словами Петренка, зараз завдання української влади і уряду - завершити цей процес і фактично оголосити українському суспільству той перелік осіб, які потрапили під заборону, визначену законом про очищення влади. Прем'єр підтримав такі наміри, попросивши Мін'юст завершити процедуру люстрації, не зупиняючись на досягнутому.
Втім, великою проблемою залишається реалізація люстрації на місцях: за підсумками півріччя, за даними люстрационного департаменту Мін'юсту, жодне міністерство і відомство не надало в повному обсязі інформацію про працівників, що підлягають звільненню. Їх ховають, переводять на більш низькі посади, приховують їх взаємодію з попередньою владою, тим самим затягуючи глобальний процес кадрового перезавантаження країни.
Видимі результати продемонстровані на іншому напрямі - супроводження судових справ проти Росії в Європейському суді з прав людини. "Наше міністерство юстиції знайшло всі можливі юридичні засоби і методи, щоб судити РФ. У нас три позови в Європейському суді з прав людини проти РФ.
Ми почали процес залучення Росії до відповідальності за порушення конвенції ООН про боротьбу з тероризмом, Мін'юст почав процес звернення в суди українських компаній проти РФ з метою покарати Росію за незаконну анексію Криму, за захоплення Донецька і Луганська", - розповів Яценюк.
Для того, щоб збільшити шанси України в міжнародних інстанціях, прем'єр-міністр доручив Мін'юсту залучити до захисту інтересів держави "міжнародне співтовариство і найсильніших адвокатів світу". За його словами, це необхідно для того, щоб була можливість максимально оперативної подачі позовів від суб'єктів підприємницької діяльності проти Росії.
"Росія повинна понести покарання, як геополітичне, так і економічне! Немає прощення незаконній анексії Криму і вторгнення в Донецьк, Луганськ і за тисячі загиблих людей, які на совісті Путіна", - заявив прем'єр.
Втім, висока оцінка роботи Мін'юсту главою уряду не повинна засліплювати керівництво відомства. Попереду величезний пласт реформ, які належить реалізувати в системі пенітенціарної служби (зараз до цього тільки підходять), в питаннях створення окремого органу по поверненню коштів втікачів чиновників, в ряді інших напрямків. Перешкодити реалізувати зміни можуть хіба що розбіжності всередині коаліції, які вже не раз ставали перешкодою для прийняття необхідних для реформування системи юстиції законів. Однак при наявності належної політичної волі і явного ефекту для кінцевого споживача послуг держави - громадянина - ці перешкоди, очевидно, можуть бути подолані.