ua en ru

Уряд підвищив тарифи на пасажирські перевезення на 50%

Автор: RBC.UA
Кабінет Міністрів України затвердив підвищення з 1 червня тарифів на пасажирські перевезення в потягах далекого сполучення на 50%. Про це повідомив на брифінгу міністр транспорту і зв'язку України Віктор Бондар з посиланням на прийнятий сьогодні урядом фінансовий план "Укрзалізниці".

Кабінет Міністрів України затвердив підвищення з 1 червня тарифів на пасажирські перевезення в потягах далекого сполучення на 50%. Про це повідомив на брифінгу міністр транспорту і зв'язку України Віктор Бондар з посиланням на прийнятий сьогодні урядом фінансовий план "Укрзалізниці". Міністр відзначив, що в 2005 році збитки від пасажирських перевезень складали 2,4 млрд грн. За його словами, підвищення пасажирських тарифів дасть можливість компенсувати лише 0,5 млрд грн. збитків, інші 1,9 млрд грн. покриватимуться за рахунок “ Укрзалізниці". За словами міністра, планується, що підвищення пасажирських тарифів до рівня собівартості продовжуватиметься протягом трьох років. В.Бондар також відзначив, що з 1 червня один квиток по Україні в середньому подорожчає на 15-30 грн. залежно від відстані маршруту. Сьогодні Кабінет Міністрів України також затвердив фінансовий план “ Укрзалізниці" на 2006 рік. Відповідно до фінплану, доходи “ Укрзалізниці" в 2006 році складатимуть 22,7 млрд грн., витрати - 21,4 млрд грн. Фінансовий результат до оподаткування складатиме 1,9 млрд грн. Відрахування до бюджету і всі соціальні фонди - 6,76 млрд грн., що на 0,5 млрд більш ніж в 2005 році, з них 3,3 млрд грн. - безпосередньо до Держбюджету. Відзначимо, що 10 травня генеральний директор "Укрзалізниці" Василь Гладких заявляв, що з 1 червня ціни на залізничні квитки для пасажирів підвищаться не на 50%, як планувалося, а в середньому на 34%. За його словами, фінпланом на 2006 рік передбачено підвищення тарифів з 1 червня на пасажирські перевезення на 50%. Разом з тим, як пояснив В.Гладких, для пасажирів квитки подорожчають в середньому на 34%, оскільки вартість додаткових зборів, що нараховуються при покупці квитків, не зміниться. Нагадаємо, що вчора Антимонопольний комітет України назвав можливе подорожчання залізничних перевезень економічно необгрунтованим. Цей транспортний монополіст, вважають в комітеті, непрозоро формує ціни і намагається за рахунок пасажирів вирішити свої внутрішні проблеми. Глава АМКУ Олексій Костусев звернувся до прем'єр-міністра Юрія Еханурова з проханням утриматися від підвищення тарифів до створення Національної комісії регулювання транспорту України, повідомляє прес-служба АМК. АМК також підкреслює, що "відсутність нормативно-методичних документів і прозоро затвердженого порядку формування тарифів не дозволяють чітко і об'єктивно оцінити економічне обгрунтування запланованого "Укрзалізницею" підвищення вартості перевезень". Крім того, Комітет відзначає, що раніше "залізниця неодноразово застосовувала вільні тарифи навіть тоді, коли законодавством передбачалися регульовані", унаслідок чого "вартість перевезень і інших послуг істотно завищувалася". Як повідомлялося раніше, в кінці квітня поточного року перший зампред Антимонопольного комітету України (АМКУ) Юрій Кравченко різко виступив з приводу негативного відношення, зокрема "Укрзілізниці", до створення Нацкомісії регулювання транспорту, що ініціюється антимонопольним відомством. Тоді в одному з інтерв'ю гендиректор залізничного монополіста Василь Гладких сказав, що "напевно, до антимонопольщиків зверталися компанії. Якщо металурги звертаються, у них є капітал, вони можуть давати хабарі". Ю.Кравченко із цього приводу підкреслив, що "для нас важливий сам принцип розділення управлінсько-господарської діяльності і регулювання, які діють у всіх сферах, де є монополісти. І хоче того чи ні керівник "Укрзалізниці", цей принцип застосовуватиметься і до його підприємства". Ще в січні Мінтрансзв'язку запропонував уряду повернути міністерству повноваження тарифоутворення на залізниці. Головним аргументом стала критика адміністрації залізничного транспорту керівництвом провідних гірничо-металургійних підприємств. Як відомо, в минулому році галузь не раз лихоманило від індексації розцінок на перевезення вантажів, введення нових правил і тарифів на послуги залізничників при вантажоперевезеннях. На цьому фоні народився проект ухвали Кабміну "Про внесення змін до додатку до ухвали Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1996 V1548", розробленого Мінтрансом, де повноваження щодо встановлення тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом і пов'язані з ними послуги переведені в компетенцію Мінтранса і Мінекономіки. Фактично документ повертає ситуацію в рамки, що існували до січня 2003 р. Саме тоді уряд України відняв ці повноваження у Мінтрансу і Мінекономіки. І до сьогоднішнього дня транспортники можуть лише вносити пропозиції Кабміну з питань тарифікації, який їх і затверджує. Але навесні минулого року керівництво Кабміну заявило про намір запропонувати ВР законодавчо закріпити вихід на український ринок Нацкоміссії по регулюванню тарифів на транспорті з метою переходу галузі на "об'єктивні ринкові закони". Ініціативу підтримав і УСПП. Промисловці і підприємці ратують за незалежного регулятора на подобу створеної у сфері телекомунікацій НКРС, яка незалежно від уряду займається тарифоутворенням (це - колегіальний орган). А Кабмін при цьому виконує функції управління, але не регулювання. Всесвітній банк і Європейський банк реконструкції і розвитку неодноразово критикували Україну за те, що у сфері транспорту і зв'язку ринкова держава зобов'язана мати незалежні регулюючі органи. З НКРС питання вирішилося літом 2004 р. У сфері перевезень позбутися певних функцій чиновники бояться до цих пір.