Уряд робить правила реклами в медичній галузі більш жорсткими
Кабінет міністрів має намір зробити більш жорсткими правила реклами у сфері охорони здоров'я - на цей раз чиновники взялися за рекламу дієтичних добавок. Через урядові ініціативи їх постачальники, особливо ті, що продають товари під виглядом ліків, можуть постраждати від відтоку клієнтів. Однак незабаром вони переорієнтовуються на інші канали просування своєї продукції, вважають експерти.
Правки на добавки
Сьогодні, 7 жовтня, Кабінет міністрів має розглянути законопроект, який істотно посилює правила реклами в медичній сфері. За даними джерела РБК-Україна на фармринку, вчора, 6 жовтня, цей документ був підтриманий урядовим комітетом з питань гуманітарного розвитку і соціальної політики. Законопроект підготовлений Міністерством охорони здоров'я.
Зокрема, чиновники пропонують доповнити закон "Про рекламу" нормою про те, що в рекламі дієтичних добавок забороняється вказувати контактні номери телефонів.
Крім того, законопроектом запропоновано заборонити вказувати контактні номери телефонів в друкованих виданнях та під час трансляції інформаційних та інформаційно-аналітичних програм, передач на медичну тематику. Виключення складе реклама закладів охорони здоров'я та фізичних осіб-підприємців, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що він розроблений з метою врегулювання ситуації, яка склалася у зв'язку зі зловживанням особами, що реалізують дієтичні добавки населенню в якості лікарських засобів. А саме - виключити ситуації, коли по телефону, вводячи в оману, в якості ліків реалізуються дієтичні добавки.
Також у пояснювальній записці Мінздрав вказує, що звернення щодо можливих шахрайських дій таких осіб були направлені в Міністерство внутрішніх справ. Але у відповідь від нього МОЗ отримує лише повідомлення про призупинення перевірок за даними зверненнями "у зв'язку з відсутністю фактів, які вказували б на наявність кримінального правопорушення".
"Під час проведення робочої наради з даного питання з представниками держорганів, правоохоронних відомств, у тому числі і СБУ, надійшли пропозиції щодо законодавчого врегулювання ситуації. У зв'язку з цим, а також через триваючі звернення від ошуканих громадян, Мінздрав і вирішив підготувати даний законопроект", - зазначається в пояснювальній записці.
Удар по схемам і по ЗМІ
Голова правління Союзу споживачів медпослуг, лікзасобів і виробів медпризначення Владислав Онищенко підтримує прийняття ініціативи МОЗ. За його словами, в Україні дуже сильно розвинена описана Мінздравом схема.
"Фактично шахраї при рекламуванні своїх нібито чудодійних ліків вказують номер телефону кол-центру, зателефонувавши куди можна придбати ці препарати. Після того як люди дзвонять за цими номерами, працівники кол-центрів починають чинити на них психологічний тиск, нав'язують купівлю тих чи інших препаратів", - пояснив Владислав Онищенко.
Зокрема, за його словами, співробітники кол-центрів дізнаються у тих, хто подзвонив, їх скарги на той чи інший стан організму, захворювання тощо, після чого передзвонюють і повідомляють, що для таких пацієнтів у них є той чи інший препарат або навіть їх набір.
"Якщо пацієнт відмовляється, то дзвінки тривають постійно, протягом місяців, з тим, щоб змусити купити продукт. Фактично коїться жорсткий психологічний пресинг з метою продати нібито ліки, які насправді не потрібні", - зазначив Владислав Онищенко.
Він також розповів, що вартість таких продуктів починається від 2-3 тис. грн, і їх купують, як правило, пенсіонери або пацієнти з важкими захворюваннями.
"Після того як лікарі не допомогли, люди йдуть до шарлатанів і ворожок", - пояснив Владислав Онищенко.
При цьому він зазначив, що зараз в Україні можна проконтролювати рекламу і спосіб її донесення до споживача, але саму розмову по телефону між клієнтом і співробітниками таких кол-центрів - неможливо.
"Це було вузьке місце, яке в разі прийняття даного закону парламентом буде прибрано з фармринку", - резюмував Владислав Онищенко.
Разом з тим генеральний директор Української асоціації видавців періодичної преси Олексій Погорєлов не підтримує дану ініціативу Кабміну. За його словами, асоціація не підтримує майже всі ініціативи, спрямовані на скорочення рекламного ринку та зменшення економічної самостійності ЗМІ.
"Заборони, як правило, не діють на тих людей, які не збираються дотримуватися законодавства. Заборони діють для законослухняних громадян", - пояснив він таку позицію.
За словами Олексія Погорєлова, якщо продавцям біологічно активних добавок (БАДів), дієтичних добавок заборонять розміщувати в рекламі телефони, вони переорієнтовуються на розміщення реклами в інтернеті, будуть роздавати флаєри і т. д., оскільки не зацікавлені розміщувати рекламу без контактів. При цьому він зазначив, що категорія БАДів, дієтичних добавок займає суттєву частку в загальній рекламі в медіа, доходячи до 10-15% в регіональних ЗМІ.
"Чиновники борються з наслідками, а не з причинами. Замість заборон їм варто реформувати систему охорони здоров'я, пропагувати такі цінності, як здоровий спосіб життя тощо", - підкреслив Олексій Погорєлов.