ua en ru

Уряд Яценюка бере під контроль поставки в зону АТО

Уряд Яценюка бере під контроль поставки в зону АТО Арсеній Яценюк має намір повністю перевести товарний потік в зону АТО (і назад) під свій контроль

Кабмін Арсенія Яценюка має намір узаконити економічну блокаду окупованого Донбасу і посилити правила перевезення вантажів на неконтрольовану Україною територію. Фактично, провезти в зайняті сепаратистами регіони Донецької та Луганської областей можна буде лише гуманітарну допомогу. Для цього Міністерство економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) розробило законопроект, прийняття якого встановить урядовий контроль над залізничними та вантажними перевезеннями. Зараз - це сфера компетенції СБУ. Перевізники та бізнес впевнені, що ця ініціатива лише збільшить оборот контрабандних товарів в зоні АТО, а також стане передумовою для зростання контрабандного потоку з Росії. Крім того, Кабмін отримає можливість контролювати постачання сировини і продукції великих промислових підприємств, які перебувають на окупованих територіях, що стане приводом для зростання корупції.

Мораторієм по контрабанді

Урядовий законопроект "Про особливий порядок вантажних перевезень на територію (з території) окремих районів Донецької та Луганської областей" (див. копію документа в кінці тексту), яким фактично встановлюється повна економічна блокада окупованого Донбасу, складається всього з п'яти статей. Перша з них - визначення термінів. Остання - прикінцеві положення.

Ключові норми документа, розробленого в МЕРТ, поміщаються всього в два абзаци ст. 4. Зокрема, забороняється здійснювати перевезення вантажними автомобілями на територію, неконтрольовану українською владою, і, відповідно, вивозити вантажі в зворотному напрямку.

Виняток становить гуманітарна допомога, яка може бути доставлена в райони, захоплені сепаратистами, на великогабаритному транспорті. Мораторій не діє на перевезення вантажів невеликим транспортом - автомобілями загальною масою не більше 3,5 тонн.

При цьому, можна буде здійснювати ввезення і вивезення вантажів залізничним транспортом у відповідності зі спеціальним порядком, встановленим Кабміном Арсенія Яценюка.

Втім, як пояснили РБК-Україна в Мінекономіки, цей документ ще знаходиться в стадії обговорення і розробки. "Новий порядок буде відрізнятися від того документа, який розробив Антитерористичний центр при СБУ. Про конкретику говорити поки рано - все в стадії узгодження і обговорення, але вже зараз можу сказати, що урядовий документ буде більш докладним і чітким", - пояснило на правах анонімності джерело РБК-Україна в МЕРТ.

Нагадаємо, 17 червня почали діяти нові правила пропускного режиму в зону АТО для цивільних осіб і транспортних засобів, встановлені СБУ. Зокрема, громадському пасажирському транспорту заборонений в'їзд на окуповані території східних областей. На ввезення продуктів харчування, медикаментів (крім гуманітарних вантажів), підакцизних товарів, нафтопродуктів, введено мораторій.

Перевезення всього лише ряду товарів можна здійснювати лише у відповідності зі спеціальними дозволами, виданими на контрольних пропусках в зоні АТО. Для цього власник вантажу зобов'язаний звернутися в Головне управління міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО Державної фіскальної служби (ДФС).

Після п'ятиденної перевірки документів податківці повинні направити відповідне подання в Координаційний центр при штабі АТО про включення вантажу в перелік дозволених до перевезення товарів. Отримати дозвіл можна тільки у разі відсутності у компаній-власників вантажу податкових боргів.

У МЕРТ пояснили, що нові правила, розроблені СБУ, будуть діяти для фізосіб. Підприємцям доведеться слідувати закріпленому законом порядку.

"Дотримання порядку, встановленого СБУ, дозволить нормалізувати ситуацію і значним чином скоротити кількість контрабандних товарів, які, як ми знаємо, є в АТО, - сказав РБК-Україна чиновник МЕРТ. - А ми пропишемо правила перевезення вантажів. Ми не намагаємося замахнутися на сферу компетенції СБУ, а лише хочемо закріпити пропускний режим на рівні закону і тим самим ще більше вдарити по контрабандній торгівлі і нелегальним схемам. Регуляторна процедура така, що нормативно-правові акти на виконання законів - компетенція Кабміну, тому уряд і буде формувати додатковий порядок перевезення вантажів".

У пошуках відповідальних

Чиновники - не перші, хто спантеличені введенням економічної блокади окупованих частин Донбасу. Практично аналогічні норми передбачені депутатськими законопроектами №2004а (розроблений групою нардепів фракцій "Блоку Петра Порошенко" і "Народного фронту") і №2004а-1 ("Самопоміч"). Ці документи були внесені до парламенту на початку червня.

Відповідно, згідно з регламентом, МЕРТ повинен був зареєструвати альтернативний законопроект не пізніше, ніж через два тижні - крайній термін 19 червня. Але, за даними джерела РБК-Україна в Кабміні, відомчий документ ще не розглядався профільним урядовим комітетом, і може бути винесений на засідання Кабміну не раніше наступної середи.

За порушення встановлених обмежень на ввезення і вивезення вантажів в окремі райони окупованих областей, законопроектом пропонується встановити адміністративну і кримінальну відповідальність. Зокрема, порушення порядку перевезень через контрольно-пропускні пункти може загрожувати штрафом у розмірі 100-300 неоподатковуваних мінімумів (1700-5100 грн).

Випадки, коли порядок перевезення буде порушений "з метою нанесення збитку державі", будуть каратися позбавленням волі до трьох років, а повторні дії - від трьох до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади протягом трьох років, а також супроводжуватися конфіскацією транспортних засобів.

Згідно до протоколу узгодження позицій, який доданий до законопроекту, подібні ініціативи викликали здивування в СБУ. "Зазначене не є коректним, оскільки, в разі прийняття закону, ускладнить процедуру кваліфікації правопорушення як адміністративного", - зазначається в протоколі.

Доопрацювати законопроект просять і в Луганській обласній військово-цивільній адміністрації. Зокрема, адміністрація вказує на необхідність чіткіше прописати визначення окупованих районів області відповідно до закону "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей".

Але, незважаючи на те, що в інших відомствах визнають необхідність суттєвого доопрацювання документа, і в СБУ, і військово-цивільних адміністраціях двох областей підтримують його прийняття.

Вітає ініціативи Кабміну і "Укрзалізниця". "Прийняття цього закону дозволить законодавчо закріпити порядок перевезення вантажів, встановлений Антитерористичним центром СБУ, що дає більше можливостей вимагати і контролювати його дотримання", - сказав начальник Головного комерційного управління "Укрзалізниці" Юрій Меркулов.

Він пояснив, що і зараз для перевезення вантажів залізницею їх власникам потрібно отримати дозвіл ДФС і СБУ. "У нас працюють чотири контрольно-пропускних залізничних пункти ("Волноваха", "Червоний Лиман", "Переїзна", "Костянтинівка") і два прикордонних ("Кривий Торець" і "Шипилово"). На них пред'являють дозволи фіскальної служби і проходить огляд", - уточнив Меркулов.

Разом з тим, за його словами, новий порядок перевезень, закріплений СБУ, дозволить істотно полегшити процес для "Укрзалізниці" вже зараз.

"Досі у нас склади з вантажами стоять 10-12 днів в пунктах пропуску, а, згідно з новим порядком, часовий параметр огляду буде регламентований всього 24 годинами. Саме "Укрзалізниця" несе відповідальність за своєчасну доставку вантажів, і за відстрочку ми зобов'язуємося повернути власнику вантажу 30% від тарифу. Сподіваємося, що з прийняттям урядового законопроекту, контроль за такими моментами стане жорсткішим", - висловив Юрій Меркулов.

Чиновник також уточнив, що зараз залізницею в Донецьку і Луганську області перевозиться близько 150-180 тис. тонн на добу (з урахуванням окупованих районів).

"Минулого року вантажопотік в цьому напрямку становив 340-350 тис. тонн. В основному зараз ми перевозимо сировину. Туди - вугілля для наших електростанцій, звідти, з Алчевська, вивозимо трохи чорних металів, а з інших районів, областей, контрольованих українськими військовими - трохи хімії, коксу, флюсу", - повідомив РБК-Україна Меркулов.

Донбас зупинився

Якщо законопроект уряду Арсенія Яценюка буде прийнятий, він може фактично заморозити роботу великих промислових підприємств у Донецькій і Луганській областях, впевнені експерти.

У той же час, і в ДФС, і в МЕРТ змогли вказати конкретну кількість підприємств, які знаходяться на окупованій території і продовжують платити податки до українського бюджету.

"Дуже складно отримати більш-менш достовірну інформацію з цього приводу", - сказав РБК-Україна чиновник у МЕРТ.

"Ми збираємо інформацію по крихтах, з цими підприємствами майже немає ніякого зв'язку. Але прийняття закону не означає, що вони не зможуть збувати свою продукцію на мирній території України - у окремому урядовому порядку буде визначена номенклатура і перелік товарів, які підлягатимуть пропуску. Основними з них буде сировина і продукти важкої промисловості", - пояснив співрозмовник РБК-Україна.

Промисловці незгодні з такою позицією. "Ми змушені домовлятися і з бойовиками, і з українськими військовими. Така блокада призведе тільки до того, що з нас будуть вимагати більше хабарів, як результат - посилення наших і без того багатомільйонних збитків", - заявив РБК-Україна менеджер однієї з великих промислових компаній, потужності яких розташовані на Донбасі.

Співрозмовник РБК-Україна також сказав: "Ми платимо податки в український бюджет, але як би нам це не подобалося, ми змушені "годувати сніданками" бойовиків, інакше нам взагалі не дадуть працювати. Блокада ставить під загрозу наші підприємства - а це мільйони тонн ресурсів і тисячі людей. Не варто забувати, що це і серйозні втрати для бюджету країни".

За даними Донецької військово-цивільної адміністрації, на території області розташовано майже 5 тис. підприємств (з урахуванням окупованих районів). Раніше в Луганській військово-цивільній адміністрації називали цифру в 3 тис. підприємств.

Згідно інформації ДФС, яку має в своєму розпорядженні РБК-Україна, у травні відрахування підприємств Донецької області до загального фонду держбюджету склали 316,3 млн грн (недовиконання плану на 12%). При цьому було сплачено 21,3 млн грн податку на прибуток.

Луганська область перерахувала до бюджету майже 192 млн грн, перевиконавши план на 24%, і сплативши при цьому 2,2 млн грн податку на прибуток.

Крім того, підприємства Донбасу можуть розраховувати на повернення ПДВ - підприємства в Донецькій області сплатили на 15% більше плану - 104 млн грн, а в Луганській - перевиконали план на 9,6% (13,5 млн грн).

Перевізники і рітейлери впевнені, що прийняття законопроекту Кабміну без доопрацювання може призвести до посилення нелегальних схем і до збільшення потоку контрабанди.

"По-перше, неясно, чому по відношенню до окупованого Криму йдеться про створення вільної економічної зони, а у випадку окупованого Донбасу - про блокаду. Ще кілька тижнів тому представники низки компаній говорили, що продовжують працювати з ритейлерами, які все ще працюють на цих територіях, але з іншою реєстрацією. Процедура перевезення була непроста, але рітейлери працювали зі спеціальними місцевими компаніями-перевізниками, і доставити продукцію було можливо. Безумовно, компанії, що працюють легально не перейдуть на контрабандні схеми, наприклад, на перевезення товарів під виглядом гуманітарної допомоги. І потік товарів на Донбас може скоротитися. Враховуючи, що українські продукти в два рази дорожче на окупованих територіях, ніж у нас, а російські також коштують не менше, варто очікувати зростання російської контрабанди", - заявив РБК-Україна директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.

При цьому, регіональні перевізники зазначають, що правила перевезення, розроблені СБУ, вже зупинили вантажопотік на Донбас. За словами голови Ради регіону учасників АсМАП України (Асоціація міжнародних перевізників) Юрія Тимченко, сьогодні автомобільне сполучення з регіоном повністю відсутнє.

"Зараз заїжджає лише гуманітарна допомога. За фактом всі перевезення були зупинені в понеділок", - уточнив Тимченко.

Він також зазначив, що досі існували цілком чіткі правила перевезень. "Бралися дозволи, підприємства, які ввозили або вивозили продукцію, реєструвалися в реєстрі ДФС і СБУ. І на підставі цього видавався дозвіл на ввезення чи вивезення продукції. Зараз же все закрито. Доходить до маразму - автомобіль дніпропетровського перевізника з дніпропетровською реєстрацією привіз в АТО гуманітарну допомогу, але потім машина поламалася. Після ремонту порожній автомобіль не можуть вивезти. Також не можуть повернутися в Донецьк порожні пасажирські автобуси", - сказав Юрій Тимченко.

Перевізник підкреслив, що ввозити контрабанду під виглядом гуманітарних вантажів практично неможливо. "Там чітко формується колона, вона йде в супроводі. Це автомобілі класу "Газель". Возити вантажі для такого великого регіону такими автомобілями - це як черпати озеро чайною ложкою. Нерентабельно везти на невеликій вантажівці дешеву продукцію", - впевнений Тимченко.

Експерт транспортного ринку Дмитро Подтуркін теж сумнівається, що перевезення великих партій вантажів (для промисловості і торгових мереж) переорієнтується на використання мікроавтобусів (до 3,5 т) або легкові автомобілі. Він пояснив, що дроблення партій вантажів в 10-20 тонн на більш дрібні - нерентабельне.

А перевести перевезення багатьох видів вантажів з автомобільного на залізничний транспорт просто неможливо, зважаючи на відсутність у залізниці відповідного вагонного парку та логістичних центрів для переробки, підкреслив експерт.

Дмитро Подтуркін вважає, що потенційно найбільше може постраждати від нових правил велика промисловість, наприклад, меткомбінати, які працюють у зоні АТО і використовують для перевезення вантажів на іншу частину України потужності залізниці.

"Раніше для перевезення вантажів залізницею через лінію розмежування не існувало спеціального порядку і все вирішувалося "за місцем". А тепер існує небезпека того, що, Кабмін у розробленому ним на виконання норм закону порядку організації перевезення вантажів зможе в ручному режимі дозволяти чи не дозволяти перевезення окремим підприємствам. Це буде потужний лобістський інструмент впливу на фінансові потоки", - резюмував експерт.