ua en ru

Повноваження РНБО переформатуються під його майбутнього секретаря Олександра Турчинова

Повноваження РНБО переформатуються під його майбутнього секретаря Олександра Турчинова
Автор: RBC.UA
Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект, яким планується розширити повноваження Ради національної безпеки і оборони. Депутатів не зупинив висновок парламентських юристів, які розглянули в документі не тільки дублювання деяких положень, а й загрозу «тотального контролю за діяльністю органів виконавчої влади з боку РНБО». Користуватися цим законом буде не тільки президент, але і поки ще не призначений секретар Радбезу. Тобто, Олександр Турчинов.

Валерій Калниш, для РБК-Україна

Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект, яким планується розширити повноваження Ради національної безпеки і оборони. Депутатів не зупинив висновок парламентських юристів, які розглянули в документі не тільки дублювання деяких положень, а й загрозу «тотального контролю за діяльністю органів виконавчої влади з боку РНБО». Користуватися цим законом буде не тільки президент, але і поки ще не призначений секретар Радбезу. Тобто, Олександр Турчинов.

Той, хто думає, що процес формування органів влади завершився з призначенням Кабінету міністрів, помиляється. На цьому тижні буде доопрацьований, а на наступній - проголосований закон, яким вносяться зміни в інший нормативний акт - закон «Про Раду національної безпеки і оборони». У першому читанні депутати схвалили його 11 грудня, але цей факт залишився майже ніким не поміченим, оскільки в цей же день парламент слухав прем'єр-міністра Арсенія Яценюка.

Прем'єр представляв програму дій уряду. Її прийняття означало, що Кабінет Яценюка отримує імунітет на відставку на один рік. Втім, це було далеко не головним аспектом. У всіх фракцій були свої пропозиції, тепер уже не істотні.

Найбільше запитань до програми були у фракції Блок Петра Порошенка (БПП), які не побачили в ній завдань і цілей, які раніше були оформлені в коаліційній угоді. На те, щоб, як згодом висловився лідер БПП Юрій Луценко, сторони «опинилися в одному човні», а «коаліційна угода стала невід'ємною частиною програми діяльності уряду» пішло багато часу плюс майже цілий день 11 грудня.

Кажуть, доходило навіть ультиматумів. «На закритих переговорах Яценюк якось пригрозив тим, що подасть у відставку, якщо Рада не прийме програму діяльності уряду - розповіло високопоставлене джерело в одній з фракцій більшості. - Правда, він виклав цю заяву як жарт. Луценко у відповідь сказав, що фракція може висунути Найєма (Мустафа Найєм, заступник голови фракції БПП) на його пост. І сказав він це начебто серйозно».

У цій метушні і був прийнятий законопроект №1343, який в Раді був зареєстрований всього за день до цього, 10 грудня. Якщо коротко, то Радбез з координаційного органу, члени якого виробляють пропозиції для глави держави у сфері національної безпеки, перетворюється на структуру, яка на додаток до цього буде контролювати і формувати порядок денний для інших органів влади.

РНБО запропоновано наділити правом приймати рішення щодо «невідкладніх заходів із розв'язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України». Якщо раніше цей орган лише здійснював «поточний контроль діяльності органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони», то тепер він буде їх ще й «координувати», тобто видавати ЦУ і впливати на їх перебіг і реалізацію.

Крім того, «координувати і контролювати» РНБО тепер буде не тільки названі сфери, а й «сфери протидії корупції, забезпечення громадської безпеки та боротьби зі злочинністю».

Але і це не все. Раніше цього пункту взагалі не було в законі, а тепер він з'явився. Отже: «Рішення Ради національної безпеки і оборони, введені в дію указами Президента України, є обов'язковими для виконання органами виконавчої влади».

Трохи про секретаря Радбезу. Його пропонується зробити більш самостійним. Йому буде дозволено самому підбирати собі заступників (правда, схвалює їх все одно глава держави), брати участь в обговоренні кандидатур на пости, пов'язані з обороною або нацбезпекою, вносити пропозиції з приводу відповідних статей держбюджету, організовувати Ставку верховного головнокомандувача. До речі, якщо зараз, у разі дострокового складання повноважень Президентом передбачається, що головою Радбезу стає прем'єр-міністр, то поправки передбачають, що цей пост займе секретар РНБО.

Що цікаво. Ні в БПП, ні в «Народному фронті» не виникло серйозних розбіжностей з приводу цього документа - в першому читанні за нього проголосували 316 депутатів. Хоча, здавалося б, наділення органу, головою якого є Президент, функціями і повноваженнями, що ущемляють уряд, мало викликати як мінімум невдоволення, висловлене в дипломатичній формі. Але і його не було. Депутат Дмитро Тимчук («Народний Фронт») побачив у цьому документі можливість для появи «реального координуючого органу, який дуже потрібен саме зараз для захисту інтересів національної та безпеки, і оборони».

Пазл збирається, якщо знати хто буде новим секретарем Радбезу, і хто опиниться в керівництві структури яка, як висловився народний депутат Віктор Чумак (БПП) «напевно, є єдиним конституційним майданчиком, на якому... можуть бути розроблені рішення не тільки в (сфері - ред.) обороноздатності країни, але і всіх органів виконавчої влади, всіх державних органів, інституцій».

Мова йде про Олександра Турчинова - у недавньому минулому в.о. Президента України та голови Верховної Ради, а зараз - лідера фракції «Народного фронту» в парламенті. Про те, що саме він буде призначений на цей пост підтвердили три джерела з БПП, НФ і Радикальної партії Ляшко (РПЛ).

«Тісно йому в Раді», сказало одне з джерел, підкресливши при цьому, що «дров за дев'ять місяців Турчинов наламав чимало».

Цим, мабуть і пояснюється, спокій прихильників Арсенія Яценюка, який і сам входить до складу Радбезу - Олександр Турчинов «свій» і те, що він стане «правою» рукою Президента Порошенка в питаннях нацбезпеки і це в умовах неоголошеної, але від цього не менш реальної війни з Росією, може бути сприйнята прем'єром як важлива тактична перемога. Звичайно, за умови, якщо сам Олександр Турчинов не захоче перестати бути «своїм» і вести самостійну гру.

А адже таке вже було. Згадайте. 2005 рік. Вересень. Колишній глава секретаріату Президента Олександр Зінченко збирає прес-конференцію, на якій заявляє, що тодішній секретар Радбезу огородив Президента Віктора Ющенка від дійсності і намагається ним маніпулювати. Секретарем РНБО тоді був Петро Порошенко.

«Мета - монополія, перебирання владних повноважень у свої руки. Як говориться «вузьке коло цих акціонерів, страшно далекі вони від народу». Якщо не зупинити ці процеси жорстко і своєчасно, в країні відбудеться контрреволюція, - говорив тоді Зінченко. - Слова, які стали звучати останнім часом в критичному плані про оточення Президента вимагають персоніфікації. Назву деякі. Секретар Ради національної безпеки і оборони Порошенко, перший помічник Президента Третьяков, кілька їхніх партнерів, як Мартиненко, цинічно і системно реалізують свій сценарій використання влади у власних цілях. Зміст сценарію має наступні основні елементи: власність, суди, правоохоронні органи, кадри, засоби масової інформації, влада. Саме Порошенко наполягав і тепер досяг незаконної передачі під контроль РНБО судової гілки влади, хоча вона по самому своїм змістом є незалежною».

Згодом Віктор Ющенко звільнив їх з посад, а заодно і Юлію Тимошенко - з поста прем'єр-міністра.

Олександр Зінченко помер у червні 2010 року. Петро Порошенко став Президентом України. Олександр Третьяков - депутат, член БПП і глава комітету у справах ветеранів та інвалідів, Микола Мартиненко - беззмінний глава парламентського комітету з питань ПЕК (очолював його в V, VI, VII скликаннях Ради, очолює і зараз). Історія може повторитися. В принципі, вона завжди повторюється. От тільки тепер не треба буде штучно вибивати собі повноваження. Їх дасть законопроект №1343.

Практично ніхто не звернув уваги (а якщо і звернув, то вирішив не виступати публічно) на висновок, яке зробило Головне науково-експертне управління Верховної Ради - саме до них приходять законопроекти, які вони піддають вивчення та аналізу на предмет відповідності чинному законодавству.

Процитуємо п. 7 цього висновку. «Звертаємо увагу, що у пункті 8 частини першої статті 13 (законопроекта №1343, - ред.) пропонується встановити координацію і контроль за виконанням рішень РНБО центральними та місцевими органами виконавчої влади, правоохоронними органами, військовими формуваннями майже в усіх сферах їх діяльності. На наш погляд, тим самим створюється основа для тотального контролю за діяльністю органів виконавчої влади з боку РНБО (який не є органом виконавчої влади), внаслідок чого виникає небезпека порушення принципу поділу державної влади в Україні на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша статті 6 Конституції України)». Курсив і підкреслення - це так у документі вказано.

«Тотальний контроль». Давайте дочекаємося прийняття цього документа в другому читанні. Після того, як це відбудеться, ми і дізнаємося дату призначення Олександра Турчинова секретарем РНБО.