У пошуках дешевих квитків: коли прилетять в Україну європейські лоукостери
Незважаючи на багаторічні очікування пасажирів, літаки великих європейських лоукостерів Ryanair або easyJet все ще не приземляються в українських аеропортах. Проте в найближчій перспективі ситуація може змінитися – Ryanair веде переговори з Україною про можливий вихід на наш ринок. Чи варто українцям розраховувати на дешеві авіаквитки, і які перспективи розвитку лоукост-сегмента в країні - з'ясовувало РБК-Україна.
Реальні плани
Європейські лоукостери поступово починають проявляти інтерес до польотів в Україну, зокрема, найбільший бюджетний перевізник ЄС ірландська авіакомпанія Ryanair.
Генеральний директор міжнародного аеропорту "Львів" ім. Данила Галицького Тетяна Романовська повідомила РБК-Україна, що аеропорт веде переговори з Ryanair. "Комерційна пропозиція від Ryanair є. Але тільки після переговорів, які відбудуться найближчим часом, буде остаточне розуміння реальності заходу цієї авіакомпанії в аеропорту Львова, термінах і маршрутах", - повідомила вона РБК-Україна.
Втім, Ryanair не спростували, але й не підтвердили свої плани щодо виходу на український ринок. Менеджер з комунікацій Ryanair Ліза Кэшин запевнила РБК-Україна в тому, що компанія завжди зацікавлена в нових маршрутах, проте заявила, що Ryanair не коментує свої плани до їх реалізації.
Разом з тим, плани Ryanair щодо виходу на український ринок прокоментував міністр інфраструктури Володимир Омелян, повідомивши РБК-Україна, що "вони реальні". "Поки Львів. Побачимо", - відповів чиновник на питання про те, чи буде компанія літати в Київ.
Більш конкретно про свої плани повідомив конкурент Ryanair - британський лоукостер еasyJet. "еasyJet постійно аналізує свою мапу маршрутів. Зараз у нас немає ніяких планів літати в Україну", - повідомила РБК-Україна PR-менеджер easyJet Кеті Кершоу.
Зацікавлений у лоукостерів і столичний аеропорт "Бориспіль". За словами в. о. гендиректора "Борисполя" Євгена Дихне, зараз з аеропорту літає лоукостер Air Arabia і ізраїльська UP (лоукост-підрозділ компанії ElAl). "Протягом останніх кількох років у зв'язку з економічним спадом кілька лоукост-компаній припинили польоти, проте керівництво "Борисполя" продовжує вести переговори з нашими потенційними партнерами. Зараз ми спостерігаємо деяке пожвавлення інтересу до українського ринку, проте поки що рано говорити про початок польотів нових лоукостерів", - сказав він.
Малоймовірні перспективи
Потенціал для розвитку лоукост-сегмента ринку авіаційних перевезень в Україні величезний, впевнені експерти. "Поки що не присутні на українському ринку такі лоукостери як Ryanair і easyJet , німецька Germanwings, австрійська Niki, норвезька Norwegian Air Shuttle та інші перевізники. Простіше назвати лоукостери, які літають в Україну: три європейські Wizz Air (Угорщина), Pegasus (Туреччина), Vueling (Іспанія) і 2 близькосхідні Аіг Аrabia і flydubai", - зазначив експерт авіаринку Андрій Ярмак.
Визнає, що говорити про масовий вихід лоукостерів на український ринок рано, і експерт з транспорту Офісу ефективного регулювання BRDO Сергій Хижняк: "Модель цих авіакомпаній працює в країнах з платоспроможним населенням і високою мобільністю. За обома показниками Україна займає останнє місце в Європі. Наш авіаційний ринок малий і бідний".
За прогнозом Хижняка, іноземні авіакомпанії, як класичні, так і лоукостери, будуть поступово виходити на наш ринок. "Найбільш ймовірно, що авіакомпанія Wizz Air почне відновлювати свою мережу з країн ЄС, в першу чергу з Італії та Іспанії. Це накатані маршрути, на яких є стабільний пасажиропотік: туристи і українські іммігранти, які працюють в цих країнах", - говорить він.
Відкриття рейсів авіакомпанії Ryanair в найближчій перспективі є малоймовірним. "Поки що тільки українська сторона говорить про те, що переговори йдуть. Але безпосередньо Ryanair ніяких чітких посилань не робив. На моїй пам'яті, Ryanair веде переговори з українським урядом вже більше п'яти років. І якщо вони не вийшли на наш ринок у його піку, 2012-2013 роках, те, що змусить їх зробити це сьогодні?" - згадує Сергій Хижняк.
Комерційний директор з авіаційної діяльності аеропорту "Харків" Владислав Ільїн звернув увагу на те, що свої польоти в Східну Європу Ryanair і EasyJet починають тільки після того, як ринок "підготує" Wizz Air. "На прикладі Польщі видно, що Ryanair і еasyJet прийшли в ті міста, куди Wizz Air виконував польоти не один рік. Тобто сформував досить стабільний попит від якого можна "відкусити" свою частку досить швидко", - говорить він.
Нагадаємо, раніше Wizz Air виконував польоти в 5 міст України, мав бази в Києві, Донецьку, також планував відкрити базу у Львові. "Якщо б розвиток Wizz Air тривало в такому ж темпі, то до 2015-2016 років ми могли б спостерігати прихід Ryanair і еasyJet в Україну. Сьогодні ж ми "відкотилися" в цьому питанні на кілька років назад", - зазначив Ільїн.
Зараз Wizz Air не виконує внутрішні рейси в Україні і літає тільки в Київ. "Тому, коли Wizz Air повернеться до Львова, сподіваюся, в Харків, додасть на базування в Києві 1-2 літака, тоді прихід Ryainair і еasyJet буде більш реальним", - підсумовує Владислав Ільїн.
Вагомі аргументи
Основна причина відсутності на українському авіаринку великих лоукостерів – дефіцит платоспроможних пасажирів, а також незацікавленість європейських туристів відвідувати Україну. "Для подорожей в Європу недостатньо придбати дешевий авіаквиток, необхідні також достатні кошти для оплати транспорту, житла та інших потреб на місці. Як тільки в Україні почнеться підйом економіки, з'явиться попит з боку платоспроможних пасажирів, перевізники самі почнуть вживати активні дії для входу на ринок", - упевнений Євген Дихне.
Крім візових бар'єрів, з якими стикаються українські громадяни при відвідуванні ЄС, виходу іноземних лоукостерів на наш ринок заважають труднощі з отриманням призначень на польоти в Україну. "Приміром, Wizz Air Hungary зараз не може отримати призначення на польоти в Україну з Італії і Іспанії від влади цих країн", - говорить Владислав Ільїн, допускаючи, що Ryanair може зіткнутися з такими проблемами.
Крім того, Владислав Ільїн звертає увагу на низький рівень зацікавленості громадян ЄС у відвідуванні України. "Одна з особливостей стратегії лоукостерів - возити громадян Великобританії, Німеччини, Франції, тобто, досить багатих європейців, на відпочинок і, по можливості, у відрядження. Для цих цілей сьогоднішня Україна не особливо підходить. Винятком може бути, можливо, Львова і, можливо, Київ з Одесою. Але цього можна домогтися, лише підготувавши належним чином туристичну інфраструктуру", - зазначив він.
Андрія Ярмак додає до списку причин, які заважають заходу нових лоукостерів, не завжди задовільний технічний стан регіональних аеропортів та недосконалі процедури наземного обслуговування в них. "Аеропорти не завжди можуть забезпечити розворот літака за 25-30 хвилин як того вимагають лоукостери", - пояснює він.
Вихід європейських лоукостерів на українських ринок також може вплинути на зниження вартості авіаперельотів для українців. Однак серйозного здешевлення авіаквитків очікувати не варто. "Пасажир чекає тарифи по 10-20 євро, але як же перевізник їх зможе дати, якщо тільки аеропортові та держзбори за кожного вилітає пасажира, наприклад, з Києва або Львова обходяться в 23 і 18 доларів відповідно. Перевізник повинен літати безкоштовно для себе і ще субсидувати наші аеропорти?", - задається питанням директор консалтингової компанії Style Avia Євген Хайнацький.
На думку Сергія Хижняка, все буде залежати від стратегії самого Ryanair. "Якщо вони почнуть розвивати програму польотів за маршрутами, які українськими авіакомпаніями не обслуговуються, то зможуть мирно співіснувати. Як, наприклад, з Wizz Air Ukraine, який відкрив і накочувався нові для ринку напряму — Катовіце, Кутаїсі та інші, - зазначив аналітик. - Якщо ж лоукостери почнуть виходити на старі накатані напрями, наприклад, з Парижа, Лондона, Рима, з метою перетягнути на себе пасажиропотік вже літають на лінії авіакомпаній, тоді існуючим перевізникам доведеться міняти стратегію. Або йти з ринку, або опускати тарифи до рівня лоукостера. Як приклад - лінія Київ - Вільнюс. На ній середній тариф МАУ в кілька разів нижче, ніж на інших рейсах порівнянних по протяжності".