Підводні камені нових ПДР
МВС і народні депутати ініціюють внесення змін до правил дорожнього руху (ПДР). Експерти, у цілому позитивно оцінюючи нові ініціативи, підкреслюють: головне на дорозі - дотримання закону як водієм, так і пішоходом. При цьому, навіть самі благі нововведення в ПДР загрожуть зловживаннями, корупцією і замаскованим лобізмом інтересів комерційних структур.
Міністерство внутрішніх справ розробило і направило на затвердження в Кабмін зміни в ПДР. Паралельно у Верховній Раді зареєстрований законопроект №2026 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері дорожнього руху».
Ці ініціативи викликані страхітливою статистикою ДТП. Загальна кількість ДТП в Україні з постраждалими у 2012 р. склало 30,5 тис., 5 тис. 46 осіб загинули та 37 тис. 400 - травмовані. У МВС заявляють, що нововведення в ПДР спрямовані на різке зниження кількості ДТП, і, відповідно, зменшення смертності на дорогах.
Читайте також: Нова система реєстрації автомобілів ДАІ дала збій
Такі ж цілі переслідує і зазначений законопроект. У пояснювальній записці до законопроекту зазначається: «Встановлений розмір штрафів не цілком забезпечує дисциплінованість водіїв. Особливо водіїв дорогих авто. Наслідки аварій за участю дорогих автомобілів набагато важчі, враховуючи їх швидкісні якості, масу і, як це не здасться дивним, ступені їх захисту... Прийняття Закону... дозволить істотно підвищити дисципліну учасників дорожнього руху та зменшити кількість порушень водіями ПДР». По суті, законопроект передбачає ввести градацію штрафів в залежності від класу автомобіля, згідно Європейської класифікації легкових автомобілів.
Серед важливих змін у ПДР автоексперт Олексій Климов зазначає як позитивні, так і негативні пункти. «Новими ПДР всіх водіїв хочуть зобов'язати їздити з включеним світлом поза населеними пунктами в будь-який час доби в період з 1 жовтня по 1 травня. Передбачається, що нововведення дозволить учасникам дорожнього руху бачити один одного на більш далекій відстані, що має зменшити ризик зіткнень», - сказав РБК-Україна Клімов.
Читайте також: Пасажирський автобус впав в річку в Закарпатській обл.: Постраждали 4 людини (фото)
Він зазначив, що важливим нововведенням стане обов'язкова заміна автомобільних шин по сезону. «У новій редакції ПДР експлуатація транспортного засобу, на якому не встановлено шини по сезону, прямо заборонена. З цим згодна більшість водіїв», - підкреслив експерт.
Також нова редакція правил дорожнього руху зобов'яже водіїв в обов'язковому порядку мати в транспортному засобі поряд з аптечкою і вогнегасником сигнальний жилет. «Передбачається, що такий жилет виділить власника транспортного засобу, якщо йому доведеться вийти з автомобіля в темний час доби під час вимушеної зупинки», - пояснив Клімов.
Разом з тим, в нових ПДР з'являться і вимоги до пішоходів - пішохід буде зобов'язаний позначити себе світловідбиваючими елементами на одязі та ручній поклажі в темний час доби і в умовах недостатньої видимості. «Цей пункт і сьогодні не знаходить одноголосної підтримки», - пояснив Клімов.
Читайте також: ДАІ має намір впровадити в 2013 р. комплекс автоматичної фіксації перевищення швидкості "Гарпун"
Варто відзначити, на офіційному сайті ДАІ ведеться опитування відвідувачів, в якому запитується: «Чи вважаєте Ви обов'язковим використання світловідбиваючих елементів і пристроїв на одязі та ручній поклажі пішоходів, особливо у темний час доби?». Станом на 1 лютого «за» і «проти» висловилося приблизно рівна кількість респондентів - 10 тис. 661 і 10 тис. 050, відповідно.
Віце-президент Міжнародної федерації захисту прав водіїв Вадим Карнаухов вважає, що всі нововведення в цій сфері необхідні лише в тому випадку, якщо будуть працювати вже існуючі норми. «Усі законопроекти, які обговорюються і приймаються в даній сфері, переслідують благі цілі, пов'язані з євроінтеграцією. Але часто такі благі наміри в процесі реалізації обростають зловживаннями, а також додатковими проблемами для автомобілістів. Так само може статися і з черговими нововведеннями в ПДД», - запевнив РБК-Україна Карнаухов.
Читайте також: ДТП у Запоріжжі: причіп КамАЗа протаранив маршрутку, є жертви (відео)
Багато з нових пропозицій вже озвучувалися раніше, але при цьому переслідували інші цілі. «До прикладу, ідею обов'язкового включення ближнього світла лобіювала компанія, яка спеціалізувалася на імпорті автомобільної електротехніки. Також був законопроект про обов'язкове наклеюванні на бампери світловідбивних елементів. Як з'ясувалося пізніше, законопроект лобіювала ізраїльська компанія, близька до керівництва нашої країни. Таким чином, були спроби збільшити обсяги продажу продукції», - розповів Карнаухов.
При цьому, він не впевнений в ефективності норми, закладеної в парламентському законопроекті, про класифікацію автомобілів і підняття штрафів за категоріями автомобілів.
Читайте також: У Полтавській області вантажівка зіткнулася з маршруткою, є постраждалі (відео)
«Навряд чи з його прийняттям знизиться аварійність і смертність на дорогах країни. Можна збільшувати розміри штрафів, але чи буде результат? Адже сьогодні система побудована таким чином, що можна не платити офіційний штраф, а дати хабар інспектору. Тому є дуже великі сумніви щодо працездатності зазначеного законопроекту. Ми всі пам'ятаємо збільшення штрафів у 2008 р. і сьогодні бачимо, що це ніяк не вплинуло на безпеку руху. Потрібно почати з того, щоб закони та постулати, прийняті ще за радянських часів, почали виконуватися. А після цього вже можна щось удосконалювати, щось доповнювати», - резюмував віце-президент Міжнародної федерації захисту прав водіїв.
Таким чином, ініціативи МВС і народних депутатів слід підвернути додаткової громадській експертизі. А ефективність нових ПДР, у разі їх вступу в силу, зможе показати виключно практика.
Ілля Іванов