ua en ru

Подорожчання проїзду в київській підземці витає в повітрі

Автор: RBC.UA
Мер Києва Віталій Кличко на початку вересня повідомив жителям столиці дуже неприємну новину - їх чекає неминуче подорожчання проїзду в метро.

Мер Києва Віталій Кличко на початку вересня повідомив жителям столиці дуже неприємну новину - їх чекає неминуче подорожчання проїзду в метро. Пояснив він це тим, що київський метрополітен сьогодні збитковий, а його тариф не підвищувався вже дуже давно. "Я думаю, що це відбудеться", - сказав тоді мер.

До кінця місяця стало відомо, що міська влада вже займається цим питанням. "На сьогоднішній день керівництвом міста обговорюється питання зміни тарифу в підземці", - наголошувалося в повідомленні комунального підприємства "Київський метрополітен". Проте на скільки буде підвищуватися вартість проїзду і коли це станеться, ніхто так і не повідомив.

При цьому в КП нагадали, що столичне метро залишається чи не найдешевшим в Україні та Європі. Навіть харків'яни платять 3 грн за поїздку, а жителі Відня і Парижа викладають за подібну послугу суму, еквівалентну 30 грн.

Звичайно, європейські ціни киян навряд чи торкнуться, але до 3,5 грн тариф цілком може дійти. Такий прогноз зробив голова постійної комісії Київради з питань житлово-комунального господарства та паливно-енергетичного комплексу Олександр Клюс.

Так коли ж подорожчає підземний транспорт, на скільки та чи справді в цьому є необхідність?

Відповідаючи на ці питання, в прес-службі КП "Київський метрополітен" повідомили, що збитковість підприємства - це факт. Вся надія зараз на компенсацію з міського бюджету.

"Економічно обґрунтований тариф складає 3 грн 11 коп. Якщо влада знайде кошти для компенсації збитків, то, можливо, тариф залишиться незмінним, але якщо коштів не буде - необхідно підвищувати вартість проїзду", - повідомив співробітник прес-служби в коментарі РБК-Україна.

При цьому на підприємстві зазначили, що ще в кінці минулого року направили в Київську міськадміністрацію розрахунки по собівартості разової поїздки і тепер чекають рішення мерії.

За інформацією прес-секретаря КП "Київський метрополітен" Наталії Макогін, зараз питання підвищення тарифів на проїзд в міському метро опрацьовується у фінансовому департаменті КМДА, після чого проект рішення буде винесено на сесію міськради. Однак коли це станеться, вона не знає.

"Це питання розглядається вже давно - останні два роки", - розповідає Макогін. "Існує знос вагонів, рейок, шпал. Ми поки, звичайно, не переходимо межу безпеки, але працюємо в екстреному режимі", - скаржиться чиновник на брак коштів.

У свою чергу прес-секретар Київської міської ради Оксана Грязнова повідомила РБК-Україна, що в порядку денному сесії Київради, яка запланована на 9 жовтня, питання зміни тарифів на послуги метрополітену відсутня. "Київрада поки що питання підвищення цін на метро не надходило", - заявила вона.

Однак, зазначила при цьому Грязнова, порядок денний ще формується і все може бути. Прес-секретар Київради розповіла, що, згідно з процедурою, Київміськадміністрація повинна подати документи, що стосуються підвищення ціни на проїзд, постійну комісію Київради з транспорту і зв'язку. Звідти проект рішення, у разі його схвалення, подається на розгляд погоджувальної ради, який вже має повноваження включити його до порядку денного сесії.

"Якщо профільна комісія це питання у себе розгляне, і не буде заперечень депутатів, то питання не відправлять на доопрацювання, а винесуть на погоджувальну раду, де він може бути включений до порядку денного", - розповіла вона.

За інформацією прес-секретаря, і погоджувальна рада, і сесія пройдуть наступного тижня.

Що стосується доцільності подорожчання проїзду в метро, то економіст Борис Кушнірук вважає ідею в цілому правильною. Проте застерігає від спроб на цьому заробляти. На його думку, збитковість та дотаційність комунальних підприємств громадського транспорту - цілком нормальне явище для розвинених країн.

"Метро - це такий вид громадського транспорту, який є збитковим не тільки в Україні, але і в інших країнах. Інша справа, що у нас збитковість обумовлена великою мірою банальним розкраданням. Якщо брати західні країни, то там не завжди ціна покриває собівартість, але й громадський транспорт там не функціонує заради прибутку, бо і дотується", - розповів він РБК-Україна.

Також, на думку експерта, потрібно припинити збиткову практику безоплатного перевезення до метро пільговиків. Замість цього їм потрібно виплачувати адресну допомогу на проїзд, що дозволить уникнути певних зловживань.

"Модель, що працює зараз - неефективна. Вона породжує корупцію і шахрайство, оскільки інформація про кількість пільговиків, яку подають комунальники, не відображає реального стану справ. А саме - комунальні підприємства часто завищують дані, завдяки чому отримують з бюджету відшкодування за послуги, яких насправді не надавали", - зазначає Кушнірук.

На закінчення економіст висловив думку, що ціну на проїзд в метро підвищувати все ж потрібно, але в розумних межах. Адже, інакше, столичні пасажири пересядуть на дешевший наземний транспорт і перетворять місто на суцільний затор.

Щоб дізнатися, на якій стадії знаходиться розгляд питання про вартість проїзду в метрополітені, РБК-Україна спробувало зв'язатися з Київською міською державною адміністрацією. Але там або не брали трубку, або відмовлялися коментувати в телефонному режимі, або посилали за інформацією назад у КП "Київський метрополітен".

"Ніхто не буде коментувати такі серйозні заяви мера (про плановане подорожчання проїзду в метро, - ред.). Це повинен робити сам", - відповіла на питання РБК-Україна прес-секретар одного із заступників Кличко.

Євген Кізілов