Чому Кабмін не виконує плани фінансування ремонту доріг
Експерти вважають, що на отримані гроші в кращому випадку можна відремонтувати до двох тисяч кілометрів доріг з наявних в Україні 170 тисяч кілометрів.
В 2017 році уряд Володимира Гройсмана розраховував направити на ремонт і будівництво доріг понад 56 млрд гривень. Схоже, що ці обіцянки так і залишаться на папері. За фактом, за перші три квартали на дорожнє господарство було виділено лише близько 20 млрд гривень. Незважаючи на нездійснені мрії, чиновники розраховують отримати на дороги в 2018 році ще більші суми — близько 45 млрд гривень. Детальніше – в матеріалі РБК-Україна.
Кругла сума
Обіцянки уряду відремонтувати якомога більше доріг у цьому році, схоже, залишаться невиконаними. Приміром, у червні прем'єр-міністр України Володимир Гройсман пообіцяв за 3-7 років привести автодороги України у нормальний стан. "У минулому році ми відновили масштабні дорожні роботи по всій країні, цього року в квітні ми вийшли на ямковий ремонт, а зараз робимо реконструкцію. Ми не будемо зупинятися і через три-сім років приведемо українські дороги в нормальний стан", - сказав глава уряду.
У 2017 році для приведення доріг у нормальний стан уряд запланував направити близько 60 млрд гривень.
За даними прес-служби Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодор), в 2017 році на дорожню галузь було заплановано 24,8 млрд гривень. З цієї суми власне на дороги мало піти 19,5 млрд гривень. Залишок – 5,3 млрд гривень – на погашення боргів.
При цьому 24,8 млрд гривень мали бути наповнені з трьох джерел - держбюджет (17,3 млрд гривень), кредитні кошти під гарантії уряду (3,7 млрд гривень) та кошти міжнародних фінансових організацій (3,7 млрд гривень).
Але запланована сума в 24,8 млрд гривень не враховує ще два джерела фінансування, з яких уряд мав намір профінансувати дорожні роботи. Як повідомили в Укравтодорі, в 2017 році планувалося направити 16,6 млрд гривень на ремонт доріг в рамках так званого митного експерименту – спрямування частини надпланових митних платежів на дороги. Крім того, як раніше писало РБК-Україна, в рамках репрофайлинга (реструктуризації державного боргу перед НБУ) Укравтодору планувалося направити 15 млрд гривень.
Таким чином, у 2017 році чиновники хотіли направити на дорожнє господарство понад 56 млрд гривень.
Але ці плани виявилися далекі від реальності. Станом на 1 жовтня, Укравтодор отримав з державного бюджету 9,7 млрд гривень, кредити під гарантії уряду на 2 млрд гривень і кошти МФО на 0,9 млрд гривень. Загалом вийшло трохи більше 12,7 млрд гривень, або на 51,1% із запланованих у держбюджеті 24,8 млрд гривень.
Приблизно такий же обсяг коштів у відсотковому відношенні був отриманий і в рамках митного експерименту. За даними Державної фіскальної служби, за січень-вересень 2017 року на ці цілі було виділено 8,3 млрд гривень. Таким чином, в рамках митного експерименту на дороги було направлено 50% від запланованих спочатку 16,6 млрд гривень. Але навіть не всі кошти з 8,3 млрд гривень дійшли до доріг. За даними Укравтодору, в рамках експерименту регіони отримали лише 7,4 млрд.
При цьому від репрофайлінгу Укравтодор взагалі нічого не отримав. Тільки нещодавно Кабмін погодив з Нацбанком умови реструктуризації облігацій, яка намічена на 2018 рік. Кошти за цією програмою Укравтодор у 2017 році не отримає.
Таким чином, за січень-вересень на дороги з усіх джерел було отримано приблизно 20,1 млрд гривень, або близько 36% всього обсягу запланованих надходжень.
У прес-службі Укравтодору на питання РБК-Україна про те, яка ймовірність надходження недоотриманих коштів протягом жовтня-грудня 2017 року, повідомили, що з Мінфіном йде плідна співпраця. "Поки немає жодних підстав сумніватися в отриманні 100% від запланованих коштів (з 24,8 млрд гривень, - ред.) до кінця року", - відповіли там. Крім того, в.о. голови Укравтодору Славомір Новак сказав РБК-Україна, що в рамках митного експерименту за підсумками року очікується надходження 10 млрд гривень.
Можна було б сподіватися на те, що роботи на дорогах виконуються в борг. Але самі дорожні роботи виконані на суми менше виділених з усіх джерел. За даними Укравтодору, з отриманих 12,7 млрд гривень, станом на 5 жовтня, роботи проведені на суму близько 11,9 млрд гривень. Приблизно така ж ситуація з коштами від митного експерименту – з одержаних 7,4 млрд гривень освоєно лише 5,5 млрд гривень.
Експерт транспортного ринку Олександр Кава вважає, що невиконання урядом обіцянок щодо фінансування дорожнього господарства обумовлено декількома причинами. "Виконання ремонтних робіт на автомобільних дорогах безпосередньо залежить від розміру фінансування галузі головним чином з державного бюджету. Укравтодор не винен у тому, що він отримав мало коштів. Державне агентство забезпечує організацію ремонту та будівництва доріг в рамках тих грошей, які йому виділяються з держбюджету, - пояснює експерт. - На жаль, не всі кошти, про виділення яких заявляли політики, були закладені в держбюджет. Зокрема, це стосується коштів від репрофайлінгу. Що стосується невиконання плану з надходження коштів в рамках митного експерименту, то зниження фінансування ремонту доріг з цього джерела обумовлене підвищенням Міністерством фінансів плану для митниці з надходження платежів, що, відповідно, знизило надпланові обсяги. В результаті цього перевищення плану виявилося не таким істотним, як очікувалося".
Разом з тим Олександр Кава налаштований оптимістично. "Ще не закінчився рік, тому підбивати підсумки ремонтного сезону ще занадто рано. Що стосується коштів МФО, то всі проекти багаторічні та фінансування проектів продовжиться в наступному році. В цьому році вже завершився один проект – капітальний ремонт дороги Н-01 на відрізку від Києва до Обухова", - говорить він.
Незважаючи на невдалі плани, експерт автодорожньої галузі "Реанімаційного пакету реформ" Андрій Мартенс каже, що в 2017 році обсяги фінансування дорожнього господарства значно більші, ніж було у попередні роки. "Але якщо порівнювати з сумами, які нам необхідні для того, щоб в дорожній галузі ситуація почала кардинально змінюватися в кращу сторону, то 21 мільярд гривень - мізер. На отримані гроші в кращому випадку можна відремонтувати до двох тисяч кілометрів доріг з наявних в Україні 170 тисяч кілометрів. Це крапля в морі", - зазначає він.
Мрії з майбутнього
Незважаючи на невдалі плани виділення коштів на ремонт доріг в 2017 році, чиновники не перестають будувати грандіозні плани. До 2017 року в Україні має запрацювати Державний дорожній фонд, який, по суті, являє собою гарантований рядок у державному бюджеті, який буде наповнюватися за рахунок акцизного збору з пального. У 2018 році в цей фонд буде надходити 50% від усіх зібраних акцизних зборів. Чиновники заклали в проект держбюджету на 2018 рік надходження від акцизів в Державний дорожній фонд у розмірі 32,6 млрд гривень.
Крім того, в Укравтодорі пропонують народним депутатам профінансувати ще кілька дорожніх проектів на загальну суму близько 10 млрд гривень, зокрема, ремонт доріг Львів-Тернопіль-Умань, Біла Церква-Умань-Одеса, Миколаїв-Херсон, Дніпро-Миколаїв і т. д.
Крім того, в Укравтодорі розраховують, що в держбюджеті на 2018 рік будуть додатково закладені витрати в розмірі 13 млрд гривень на кілька проектів з ремонту доріг. Наприклад, це стосується доріг Київ-Харків-Довжанський, Дніпро-Миколаїв, Кропивницький-Миколаїв і т. д.
Таким чином, чиновники планують у наступному році направити на дорожнє господарство понад 45 млрд гривень. Правда, частина цих коштів піде на погашення боргів – 6 млрд гривень.
Голова комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич вважає, що для того, щоб підтримувати українські дороги в нормальному стані, необхідно виділяти на них щорічно, як мінімум, 50 млрд гривень. "Тому запланованих на 2018 році коштів у держбюджеті не вистачить на дорожнє господарство. Необхідно, щоб обласна влада також виділяла зі своїх бюджетів розвитку гроші на дороги. Крім того, не можна припиняти дію митного експерименту, оскільки він показав свою ефективність в залученні коштів на дорожній ремонт", - відзначає він.
Високопоставлене джерело в уряді, яке попросило не називати себе, вважає, що єдиним виходом із ситуації, коли не виконуються обіцянки про виділення коштів на дороги, є створення Державного дорожнього фонду. "Тому тільки дорожній фонд! Всі ці обіцянки - до лампочки", - заявив він.
Разом з тим в Україні існує ще одна проблема в дорожньому господарстві, яка може завадити виконати плани уряду в 2018 році. Андрій Мартенс каже, що навіть, якби держава виділила більше коштів, то сьогодні фізично в Україні недостатньо компаній, які могли цей обсяг грошей освоїти. "На жаль, наявні в країні компанії здійснити дорожніх робіт більше, ніж на 20 мільярдів гривень не зможуть, - говорить він. - Через те, що в Україні немає довгострокової програми розвитку доріг, дорожня галузь розвивається повільно, і, як наслідок, на ринок неактивно заходять нові компанії. Заходити в дорожньо-будівельний бізнес на один рік інвесторам нецікаво. Якщо б Україна пообіцяла точне фінансування дорожнього комплексу на три-п'ять років, то ситуація б істотно змінилася".