ua en ru

чому абітурієнтам складно подати заяву до університетів

чому абітурієнтам складно подати заяву до університетів З 15 липня абітурієнтам, у яких не вийшло створити електронний кабінет, дозволили подавати документи в паперовому вигляді (фото: УНІАН)

Щоб спростити подачу документів до внз абітурієнтам, тепер процедура повинна проходити виключно в електронній формі. Але самі вступники і приймальні комісії навчальних закладів скаржаться на постійні збої в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (ЄДЕБО). Зареєструватися дуже складно, а інформація часто відображається некоректно. У Міністерстві освіти і науки вже повідомили, що 40 тис. заяв вступників довелося анулювати через часткову втрату даних. Проблеми в роботі системи пов'язують, в першу чергу, з програмним забезпеченням, що замінили в цьому році. У МОН повідомляють, що в останні дні електронні кабінети стали працювати краще. Експерти радять абітурієнтам, які не потраплять до ВНЗ через технічні збої, звертатися до суду. Детальніше про ситуацію, що склалася – в матеріалі РБК-Україна.

Збої в системі

У цьому році абітурієнти подають заяви в навчальні заклади переважно через ЄДЕБО. За допомогою цієї бази інформацію обробляють приймальні комісії.

За інформацією державного підприємства "Інфоресурс" - розпорядника ЄДЕБО - станом на 18 липня абітурієнти створили 140 тис. електронних кабінетів. Було зареєстровано 700 тис. заяв щодо допуску вступників до участі у конкурсі. З них в електронній формі подано 450 тис. заяв. Незважаючи на цю статистику, в ЗМІ і соцмережах з'являються масові скарги на роботу ЄДЕБО. Багато нарікань чути як від приймальних комісій, так і від абітурієнтів. В базі постійно відбуваються збої, дані відображаються некоректно. Можливість виправити помилково введену інформацію з'явилася лише в останні дні.

Поліна з Харкова розповіла РБК-Україна, що 12 липня, в перший день електронної реєстрації, створити особистий кабінет було практично неможливо. Дівчині вдалося зареєструватися тільки на наступну добу – в чотири ранку. Вона подала заяви в два університети - Харківський національний університет будівництва та архітектури та Харківський національний університет міського господарства ім. Бекетова. Провсяк випадок дівчина кілька разів перевірила всі свої дані. Але коли вона знову зайшла на сайт, там було зазначено, що вона отримала сертифікат про проходження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) в минулому році, а не в 2017-му, як це було насправді.

Після цього Поліна намагалася додзвонитися на гарячу лінію міністерства. Їй вдалося це зробити за дві години. Але практичних порад у МОН не дали і під час розмови кинули слухавку. Тоді Поліна поїхала в кожен із внз. Вона написала заяву про помилку і зробила скріншоти особистого кабінету з вірною інформацією. "У приймальних комісіях університетів мені сказали, що це просто помилка на сайті. У них інформація йде через інші сервери, тому в університетську базу даних вона прийшла в потрібному вигляді", - поділилася Поліна.

Як розповів РБК-Україна директор департаменту вищої освіти МОН Олег Шаров, протягом доби це була поширена помилка, коли при демонстрації даних сертифіката, рік сертифіката відображався неправильно. "Був технічний збій, його програмно виправили і він ні на що не впливав", - зазначив Шаров.

У відомстві збої в роботі ЄДЕБО пов'язують з переведенням на нове програмне забезпечення. Попереднє було встановлено в 2011 році. Воно належало приватним особам, яким держава платила за його використання. Після прийняття нового законодавства, стало важко вносити зміни в базу. Тому в МОН вирішили закупити нове. Олег Шаров повідомив, що за підсумками тендера у конкурентів організації, що перемогла, були скарги на процедуру відбору. Згодом їх відхилили, але розгляд забрав час. Тому запуск розробки нового ПЗ затягнувся.

"Розробникам не вистачило часу в повному обсязі. Система функціонує, але доводиться її допрацьовувати вже по ходу", - прокоментував ситуацію Шаров. Зараз на сайті, де абітурієнти реєструють свої заяви, а також в ЄДЕБО щодня з 8.00 до 10.00 ранку проводять технічні роботи. В цей час доступ до бази може бути обмежений. Щодня МОН проводить наради, на яких визначають план робіт на наступну добу. При усуненні помилок враховують скарги і пропозиції, що надходять від внз і абітурієнтів. "Не менше половини цих пропозицій – це те, що спочатку в програмній системі не планувалося. Але зараз ми бачимо, що це доцільно зробити", - зізнався Шаров.

За його словами, в міністерстві не очікували, що доведеться впроваджувати функцію, яка б дозволяла змінювати середній бал атестата. На практиці ж виявилося, що іноді абітурієнти, вказуючи свій середній бал, роблять помилки. Або, через проблеми в роботі ПЗ, може не "піідвантажитись" скан-версія атестату. Враховуючи такі особливості, МОН додало функцію часткових змін даних. Як відзначив Шаров, проблем з системою поступово стає менше. Зараз працюють з проблемами по переможцям олімпіад, так як не у всіх коректно відображаються їх бали. Також вирішують недолік з сільським коефіцієнтом (конкурсні бали абітурієнтів будуть множитися на 1,02. Це стосується колишніх школярів, які отримали середню освіту в сільських школах і прописані в селах або селищах.- ред.). Справа в тому, що не всі місцеві органи самоврядування видали абітурієнтам із сіл довідки потрібного зразка. Виправити середній бал або неправильно використаний сільський коефіцієнт може той ВНЗ, який прийняв заяву конкретного абітурієнта першим.

За словами координатора освітнього напрямку Громадянської мережі "Опора" Наталії Радиш, дуже важливо, що тепер у ВНЗ є можливість виправляти частину даних у базі. У коментарі РБК-Україна вона підкреслила, що раніше доводилося повністю анулювати заяву з некоректною інформацією. А помилки при визначенні середнього балу досить поширені. Крім того, не всі вступники розуміли, що таке сільський коефіцієнт. "Деякі діти з села, які навчалися в міських школах, помилково думали, що на них теж поширюється сільський коефіцієнт", - повідомила експерт.

Як альтернатива - паперові документи

З 15 липня абітурієнтам, у яких не вийшло створити електронний кабінет, дозволили подавати документи в паперовому вигляді. Але це можна зробити лише у випадку, коли в присутності представника приймальної комісії перевірять неможливість створення електронного кабінету. За словами Шарова, перевірка займає всього кілька хвилин. Вона необхідна для того, щоб всі вступники перебували в рівних умовах. Отримані в паперовому вигляді заяви приймальні комісії повинні в кінці робочого дня реєструвати в ЄДЕБО. Також вони зобов'язані направляти підприємству "Інфоресурс" всі необхідні дані абітурієнтів у вигляді таблиць. Директор департаменту вищої освіти МОН зазначив, що в деяких ВНЗ на подачі документів в паперовому вигляді можуть спекулювати, обіцяючи вступникам певні привілеї. Хоча на практиці в приймальних комісіях ніяк не зможуть провести якісь махінації.

Як зазначила Наталія Радиш, після опублікування листа МОН у приймальних комісіях деяких ВНЗ повідомили, що не змогли зареєструвати таких абітурієнтів в базі. "Система давала відповідь, що ці люди не потрапляють до категорії абітурієнтів, які мають право на подачу документів в паперовому вигляді", - поскаржилася Радиш. Враховуючи, що з 20 липня почнуться творчі конкурси, вступникам, які хотіли подавати документи в кілька вузів, буде важко об'їздити їх за кілька днів. "Абітурієнти та батьки хочуть мати гарантії, що у них точно приймуть документи в паперовому вигляді. Але через постійні зміни і доопрацювання системи немає впевненості, що всі бажаючі зможуть взяти участь у конкурсі", - підкреслює експерт.

Для деяких абітурієнтів подача документів у паперовій формі – остання надія. Так, Ліна з Харкова протягом тижня намагалася створити електронний кабінет, але безуспішно. Як розповіла дівчина РБК-Украина, вона пробувала зареєструватися кожен день, але система не приймала її дані. "Я вводила номер свого сертифіката, ім'я. Система писала, що така людина вже зареєструвалася, або, що такий номер для пошуку не підходить", - поскаржилася Ліна. Вона створила нову електронну пошту, але навіть це не допомогло. Зараз дівчина планує поїхати в Харківський національний економічний університет ім. Семена Коваля і особисто подати документи.

Масова ануляція заяв

17 липня "Інфоресурс" повідомив, що частина заяв абітурієнтів анульовані. Видалили ті, в яких не відображався конкурсний бал, або інша інформація, необхідна для розгляду навчальним закладом. Всього було анульовано 40 тис. заяв. Усім абітурієнтам, які опинилися в цьому списку, на електронну пошту розіслали листи про можливість повторної подачі заяви. Такі ж повідомлення розмістили в особистих електронних кабінетах вступників. Шаров пояснив цей інцидент некоректною роботою на початковій стадії. "На самому початку, дванадцятого липня, система ще недостатньо надійно працювала, тому частина заяв не були закінчені", - зазначив директор департаменту вищої освіти.

Експерт з питань освіти Андрій Черних вважає ануляцію неправомірною. У коментарі РБК-Україна він зазначив, що вступники із сільської місцевості можуть навіть не здогадуватися про це: "Такі абітурієнти могли подавати заяви з консультаційних центрів. Вони повернулися додому і не знають про цю проблему, тому що у них в селі немає Інтернету". Те ж саме стосується тих, хто виїхав на відпочинок. Вони навіть не підозрюють, що їм потрібно стежити за тим, що відбувається з електронним кабінетом.

За словами Наталії Радиш, ануляція заяв не мала під собою чітких нормативних підстав. Але ситуацію рятує те, що заяви можна відновити. Так, у міністерстві освіти заявили, що абітурієнти зможуть зайти в особисті кабінети і відновити їх вручну.

Що говорять у ВНЗ

У вишах зазначають проблеми в роботі ЄДЕБО, однак більшості абітурієнтів все-таки вдається подати документи. Як розповіли РБК-Україна в приймальній комісії Київського національного торговельно-економічного університету, до них надійшло вже близько 8 тис. електронних заяв. "Для нас це досить значна цифра, навіть якщо, наприклад, порівнювати з показниками за минулий рік", - відзначили в приймальній комісії. У студентів, які не змогли створити електронний кабінет, в КНТЕУ взяли близько 50-ти заяв в паперовому вигляді. Якщо у заявах абітурієнтів виявляться помилки, у ВНЗ обіцяють їх виправляти. Наприклад, якщо дата здачі сертифіката ЗНО відображається некоректно, це не повинно вплинути на результати надходження. В КНТЕУ порадили подавати заяви в кінці робочого дня – у 17:00-18:00. Вдень система працює гірше.

В Донецький національний університет імені Стуса, який зараз знаходиться у Вінниці, від абітурієнтів надійшло вже близько 4 тис. заяв в електронній формі. Вступників, які подали до приймальної комісії документи у паперовому вигляді, було близько сотні. Співробітники приймальної комісії ДонНУ допомагають створювати електронні кабінети тим абітурієнтам, які не змогли цього зробити через відсутність Інтернету або з якихось інших причин. Як зазначив у коментарі РБК-Україна відповідальний секретар приймальної комісії вишу Віталій Носок, в останні дні система стала працювати краще. Університет підтримує зв'язок з "Інфоресурсом" і ті оперативно реагують на всі зауваження, усувають недоліки. В ДонНУ також зазначили, що у вечірній або нічний час система працює краще.

Як зазначає експерт з питань освіти Андрій Черних, абітурієнти, які не зможуть вступити через помилки в електронній системі, матимуть підстави подати до суду. У них буде шанс виграти процес, так як технічні проблеми з ЄДЕБО – тема резонансна. Наталія Радиш розповіла, що за 10 років її практики вона дуже рідко стикалася з судовими позовами від абітурієнтів через те, що вони не вступили до вузу. "Дуже рідко абітурієнти готові до судових позовів", - резюмувала Радиш.

У той же час, Черних прогнозує, що у зв'язку з технічними проблемами терміни подачі документів до ВНЗ будуть продовжені.