Платний безвіз: як зміняться правила в'їзду в Євросоюз

Платний безвіз: як зміняться правила в'їзду в Євросоюз
Для в'їзду в ЄС українцям доведеться подавати платну заявку (фото УНІАН)

Посли країн ЄС узгодили проект запуску єдиної інформаційної системи авторизації подорожей ETIAS. Якщо ця ініціатива буде схвалена Європарламентом і Радою ЄС, то українці раз на три роки будуть подавати онлайн-заявку на право в'їзду в ЄС та сплачувати збір в 7 євро.

В Європейському союзі вирішили змінити правила в'їзду в країни Шенгенської угоди для громадян держав, з якими у ЄС діє безвізовий режим. З 2020 року подорожуючих в ЄС авіаційним і морським транспортом, а пізніше – і решту туристів, зобов'яжуть заздалегідь заповнювати спеціальну онлайн-заявку, подання якої обійдеться у сім євро. У Єврокомісії говорять, що дані, подані громадянами третіх країн, будуть оброблятися єдиною системою, підключеною до баз Європолу та Інтерполу. Це, на думку європейців, дозволить підвищити безпеку подорожей в країни Шенгену і навіть прискорить процедуру проходження прикордонного контролю. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.

Посли країн ЄС узгодили з комітетом Європарламенту проект запуску єдиної інформаційної системи авторизації подорожей ETIAS (EU Travel Information & Authorisation System). Така база буде містити всі дані про громадян 59 країн, які мають право на безвізовий в'їзд до Євросоюзу.

Передбачається, що з 2020 року перед поїздкою подорожуючі до ЄС авіаційним або морським транспортом повинні будуть онлайн або з допомогою мобільного додатку заповнити на сайті ETIAS заявку, сплативши при цьому сім євро. Від сплати такого збору будуть звільнені громадяни молодше 18 і старше 70 років. Автоматичну відповідь з підтвердженням або відмовою на в'їзд в Шенгенську зону можна буде отримати протягом 96 годин. Таку заявку нерезидентам Євросоюзу, які мають право на безвізовий в`їзд, потрібно буде заповнювати раз у три роки, або якщо термін дії закордонного паспорта закінчився раніше. В такому випадку необхідно буде вказати в системі дані нового паспорта. З 2023 року дія системи буде поширюватися і на тих, хто перетинає кордон ЄС автомобільним або залізничним транспортом.

"Система розроблена для того, щоб поїздки в ЄС стали більш безпечними. Система дозволить посилити боротьбу з організованою злочинністю і нелегальною міграцією", - пояснив РБК-Україна прес-аташе представництва Євросоюзу в Україні Давид Стулік. За його словами, після того, як Європарламент і Рада ЄС схвалять створення нової системи ETIAS, вона об'єднає бази даних Європолу та Інтерполу, а також країн Шенгенської зони, що полегшить проходження кордону мандрівникам і здійснення контролю прикордонниками. Після цього будуть розроблятися інтерфейси. Очікується, що все буде готове до 2020 року, а вартість розробки і впровадження ETIAS складе 212 млн євро.

Це вже не перша спроба Єврокомісії створити єдину інформаційну базу мандрівників. Вперше про подібну ініціативу у ЄС заговорили ще в 2016 році. За інформацією DW, в процесі обговорення роботи ETIAS з різними відомствами, первинні пропозиції були дещо змінені. Зокрема, спочатку передбачалося, що збір подорожуючих в ЄС при оформленні заявки складе п'ять євро, і заявка буде дійсна протягом п'яти років.

Довідка:

Українці отримали право безвізового в'їзду в ЄС з червня 2017 року. За даними Держприкордонслужби України, до кінця квітня 2018 року, безвізовим режимом з Євросоюзом скористалися 490 тисяч українців. Але про відсоток відмов у в'їзді в ЄС українські прикордонники не повідомили. За інформацією Європейського агентства з прикордонної і берегової охорони, на грудень 2017 року частка відмов у в'їзді в ЄС для громадян України була близько 2,6 відсотків - 9 тисяч відмов на 355 тисяч українців, що відвідали ЄС по безвізу.

За словами Давида Стуліка, впровадження єдиної інформаційної системи ETIAS не варто розцінювати як обмеження безвізового режиму, а, швидше, як доповнення до нього. "Безвізовий режим продовжує діяти для України та інших країн. Отримавши в системі дозвіл раз у три роки, весь цей час громадяни зможуть безперешкодно відвідувати країни ЄС", - говорить він. Він також уточнив, що схожа система діє, наприклад, в США, Канаді та Австралії.

Заповнюючи анкету в системі, в ній необхідно вказувати ім'я та прізвище, дату народження, місце проживання, номер паспорта і мету поїздки. Також заявнику на в'їзд до ЄС необхідно буде відповісти на питання про наявність судимості, раніше отриманих заборон на в'їзд до ЄС, депортації із зони Шенгену. У Єврокомісії запевняють, що процедура оформлення онлайн-заявки буде займати не більше 10 хвилин. Незважаючи на те, що на обробку даних системою та отримання відповіді передбачається четверо діб, розробники системи очікують, що відповідь з підтвердженням права в'їзду буде приходити на протязі декількох хвилин - система обробить заявку автоматично.

Якщо у ETIAS виникнуть сумніви в необхідності задоволення заявки мандрівника, її розглянуть вручну. Це означає, що обробляти отриману системою інформацію в цьому випадку будуть відповідні фахівці. На власний розсуд вони можуть запитати у заявника додаткові дані або навіть провести співбесіду в онлайн-режимі. Саме в таких випадках на обробку заявки потрібно 96 годин. У разі негативної відповіді мандрівник зможе подати апеляцію з проханням роз'яснити причини відмови, уточнив РБК-Україна Давид Стулік.

Якщо особі відмовляють у видачі дозволу на поїздки від ETIAS, заявник буде проінформований про причини відмови і про те, який національний орган несе відповідальність за обробку і рішення про його або її дозвіл на поїздки. У разі, якщо заявник вважатиме відмову несправедливою, йому буде надано право подати апеляцію, отримати відшкодування або запросити доступ до інформації через національний орган. Коли підстави для відмови у видачі дозволу на поїздки більше не застосовуються, нова заявка може привести до позитивної відповіді, роз'яснили РБК-Україна порядок апеляції в Єврокомісії.

Важливо, що без оформлення заявки в системі ETIAS в'їзд в ЄС буде неможливий. Але остаточне рішення про можливість в'їзду все ж як і раніше будуть приймати прикордонники. "Визначальним для прикордонника моментом буде заявка, але якщо у мандрівника інформація про цілі поїздки не буде відповідати, наприклад, його багажу, такій людині можуть відмовити у в'їзді. Або, наприклад, якщо в заявці буде зазначено "туризм", а прикордонник побачить, що у людини немає підтвердження бронювання готелю, зворотного квитка, належної кількості готівкових коштів. Тоді людині можуть відмовити у в'їзді", - пояснив виданню прес-аташе представництва ЄС в Україні.

На практиці створення і робота єдиної системи дозволить спростити користування безвізовим режимом, оскільки прикордонники не будуть витрачати час на перевірку кожного паспорта з різних баз даних, очікують в Єврокомісії. За словами Давида Стуліка, очікується, що з впровадженням ETIAS частка відмов у в'їзді не буде перевищувати 5%. "Сама авторизація в системі буде проходити настільки швидко, що заявку можна буде заповнити з мобільного телефону прямо в аеропорту, якщо ви, наприклад, забули зробити це заздалегідь", - уточнив він. Це заощадить час для подорожуючих по безвізу, а для тих, хто в'їжджає в ЄС з візою в паспорті, процедура проходження прикордонного контролю не зміниться.

Оператори туристичного ринку України впевнені, що ініціатива Євросоюзу не вплине на потік туристів з України в Європу. Директор Центру розвитку туризму України Володимир Царук зазначає, що ЄС - один з найпопулярніших напрямків для туристів з України. У списку найбільш відвідуваних країн, за його словами, -Польща, Угорщина, Чехія та Греція. "Звичайно, потік туристів з України до ЄС зріс після введення безвізу. Він також зростає зараз і буде рости далі. Особливо на це впливає конкуренція між авіаперевізниками-лоукостерами Wizzair і Ryanair та авіакомпанією МАУ", - повідомив експерт.

Екс-директор "Мережі агенцій горящих путівок" Равіль Хамітов також вважає, що на турпотоці з України в ЄС робота ETIAS не позначиться. "Буде трошки незручно спочатку, але туриста це не відлякає. Раніше взагалі візи в Шенген треба було робити за 35 євро, і українці подорожували. А тут треба буде заплатити сім євро. Люди погаласують спочатку трохи, та й то не факт", - розповів Хамітов.

"Крім психологічного ефекту, це нововведення для туристів нічого в собі не містить. Люди, які регулярно подорожують, фінансових незручностей відчувати не будуть", - впевнений Царук.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся