чи передадуть аеропорт "Бориспіль" в концесію
Кабінет міністрів може перетворити головний український аеропорт "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" з державного підприємства в акціонерне товариство. На думку експертів, це дозволить менеджменту авіавузла більш оперативно і ефективно управляти майном аеропорту. Але ж це може стати першим кроком до передачі аеропорту в концесію або на приватизацію. Подробиці – в матеріалі РБК-Україна.
Менше бюрократії
За даними джерела РБК-Україна в уряді, найближчим часом Кабінет міністрів своєю постановою планує перетворити державне підприємство "Міжнародний аеропорт "Бориспіль" в публічне акціонерне товариство. Відповідний проект урядового розпорядження ініціювало Міністерство інфраструктури.
В коментарі РБК-Україна міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що Міністерство інфраструктури веде послідовну політику щодо корпоратизації державних підприємств. "Корпоратизація - нова прогресивна форма управління державними активами. Це - єдиний спосіб зменшити політичні, ділові та інші впливи на роботу державних компаній, залучити професійний незалежний менеджмент, - сказав він. - Приємно, що ми рекордсмен серед інших відомств у цьому. Міністерство інфраструктури успішно провело корпоратизації "Укрзалізниці" та "Укрпошти", запускає процес корпоратизації аеропорту "Бориспіль". Сподіваюся на підтримку уряду в цьому питанні".
Раніше, в інтерв'ю РБК-Україна генеральний директор "Борисполя" Павло Рябікін повідомив, що корпоратизація аеропорту передбачає проведення реформи корпоративного управління, тобто створення наглядової ради, і перетворення держпідприємства в акціонерне товариство. "Я думаю, що спостережну раду буде сформовано до кінця року. Ми в цьому дуже зацікавлені. А питання корпоратизації з точки зору реорганізації нашої діяльності, я думаю, не швидкий процес. Це питання не цього року", - сказав він.
Старший партнер юридичної фірми "Ільяшев і Партнери" Роман Марченко каже, що рішення уряду лежить в загальному тренді переведення держпідприємств в статус ПАТ. "Стратегічних змін від того, щоб просто перетворити держпідприємство в публічне акціонерне товариство, немає. Але це дозволить менеджменту "Борисполя" бути більш гнучким у прийнятті рішень. Крім того, форма ПАТ, по-англійськи joint-stock company, більш зрозумілий статус для іноземних партнерів, ніж держпідприємство, state enterprise", - зазначив він.
Експерт авіаринку Андрій Ярмак вважає, що перетворення "Борисполя" в публічне акціонерне товариство повинно зменшити вплив державних органів на діяльність підприємства. "Після переходу "Борисполя" в статус ПАТ Кабінет міністрів повинен буде призначити в аеропорт незалежну наглядову раду, яка буде уповноважена управляти підприємством. Це дозволить організувати більш ефективне управління підприємством, як у стратегічних питаннях, так і в комерційних", - пояснює він.
Про більшу незалежність у прийнятті рішень каже ще один експерт авіаринку Сергій Хижняк. "Підвищиться роль ради директорів та наглядової ради. Приміром, зараз аеропорт сам не може здавати в оренду власні площі. За нього це робить Фонд держмайна. Це призводить до того, що аеропорт не може вибирати, хто буде орендувати приміщення. Приміром, зараз аеропорт не може вирішити буде орендарем ресторан або аптека, - розповідає він. – Крім того, така ситуація призводить до того, що нові авіакомпанії, які починають літати в аеропорт, стикаються зі складнощами взяти в оренду приміщення під своє представництво. Для того щоб його відкрити "Бориспіль", Фонд держмайна повинен провести протягом декількох місяців конкурс на те чи інше приміщення, і тільки у разі виграшу, авіакомпанія зможе відкрити там своє представництво. Це все уповільнює розвиток аеропорту і прихід нових авіакомпаній". На думку Андрія Ярмака, можливість самостійно, без Фонду держмайна, приймати рішення щодо здачі в оренду приміщень, дозволить "Борисполю" підвищити надходження від неавіаційних видів діяльності, до чого прагнуть багато аеропортів світу.
Разом з тим Ярмак зазначає, що ефективність роботи "Борисполя" у новому статусі буде залежати від того, наскільки незалежним буде конкурс на посади членів наглядової ради, який буде проводити Кабмін. "Якщо його члени будуть обрані за "квотним принципом між політичними силами, то проект корпоратизації підприємства не принесе очікуваних результатів", - вважає він.
Крім того, Сергій Хижняк додає, що після переходу в статус ПАТ "Бориспіль" виходить з-під дії закону "Про державні закупівлі". "Тобто йому більше не треба буде проводити свої тендери через систему ProZorro. Зараз деякі інші державні ПАТ, наприклад, "Укрзалізниця" проводить тендери в цій системі лише з власної волі. Тому необхідно передбачити якісь інструменти, щоб не допустити можливих зловживань при закупівлях у "Борисполі", - відзначає він.
Наступний крок
Але це не всі новації, які можуть спричинити за собою рішення уряду. Роман Марченко вважає, що питання корпоратизації "Борисполя" можна розглядати як перший крок підготовки до приватизації або передачі підприємства в концесію. "Зараз держпідприємства можна взяти в концесію. Але для концесіонера більш зрозумілий статус ПАТ, ніж держпідприємства", - говорить він.
Згідно з українським законодавством, в даний час "Бориспіль" не підлягає приватизації. Але в липні Кабмін своїм протокольним рішенням відніс державні аеропорти "Бориспіль" і "Львів" до об'єктів державної власності, які рекомендовані до передачі в концесію.
Член наглядової ради Української логістичної асоціації Артур Вінюков-Прощенко думає, що цікава концесія аеропорту "Бориспіль" турецькому холдингу TAV, який управляє найбільшим аеропортом Стамбула імені Ататюрка, для стримування розвитку "Борисполя" як конкуруючого хаба. "Не виключено, що з такими ж цілями це буде цікаво комусь із європейських холдингів-операторів аеропортів", - припускає він.
Але Сергій Хижняк вважає, що навряд чи якась велика професійна іноземна компанія, приміром Fraport (управляє декількома іноземними аеропортами, зокрема, у Франкфурті-на-Майні, - ред.), захоче взяти в концесію аеропорт "Бориспіль". "По-перше, в Україні досить складно вести прозорий бізнес, до якого звикли такі компанії. По-друге, необхідно розчистити договірні відносини з контрагентами. По суті, раніше аеропорт підписував кабальні угоди на оренду, управління паркуванням і т. д., які можуть негативно вплинути на прибутковість підприємства в найближчі роки", - вважає він.
Що стосується приватизації, то, на думку Артура Вінюкова-Прощенко, в ній, насамперед, повинні бути зацікавлені структури афільовані з МАУ. "Концесія передбачає розвиток за рахунок концесіонера, а структури пов'язані з МАУ не хочуть вкладати гроші в "Бориспіль", а лише мати над ним легальний контроль", - пояснив він. Корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька повідомила, що МАУ не зацікавлена в концесії чи приватизації "Борисполя".