ua en ru

Парламент відмовився надавати журналістам держохорону

Автор: RBC.UA
Верховна Рада України (ВР) відхилила законопроект № 2508 від 16 травня 2011 ініційований від фракції Партії регіонів Антоном Яценком, про державно-правові гарантії захисту професійної діяльності журналістів. За прийняття законопроекту проголосувало 27 народних депутатів з мінімально необхідних 226.

Верховна Рада України (ВР) відхилила законопроект № 2508 від 16 травня 2011 ініційований від фракції Партії регіонів Антоном Яценком, про державно-правові гарантії захисту професійної діяльності журналістів. За прийняття законопроекту проголосувало 27 народних депутатів з мінімально необхідних 226.

Законопроект визначав основні напрямки та принципи професійної діяльності журналіста, професійні журналістські права, обов'язки і відповідальність, право журналіста на журналістське розслідування, право на безперешкодну акредитацію журналістів, гарантії професійної діяльності журналістів, відповідальність за порушення законодавства про захист професійної діяльності журналіста.

Так, законопроектом передбачалося частину третю статті 7 закону України "Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб" доповнити словами "та журналістів".

А статтю 171 Кримінального кодексу України доповнити частиною третьою такого змісту:
"Умисне заподіяння журналістові легких тілесних ушкоджень або середньої тяжкості тілесних ушкоджень, а так само нанесення йому побоїв або вчинення інших насильницьких дій у зв'язку з виконанням ним законної професійної діяльності, - карається штрафом в розмірі від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до п'яти років";

б) статтю 171 доповнити частиною четвертою такого змісту:
"Умисне заподіяння журналістові або його близьким родичам тяжких тілесних ушкоджень у зв'язку з виконанням ним законної професійної діяльності, - карається позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років";

в) статтю 171 доповнити частиною п'ятою такого змісту:
"Посягання на життя журналіста або його близьких родичів у зв'язку з виконанням ним законної професійної діяльності, - карається позбавленням волі на строк від восьми до п'ятнадцяти років".

За висновками Головного науково-експертного управління, законопроект не повною мірою узгоджувався з положеннями низки чинних законів України. Так, статтею 37 Закону України "Про інформацію" визначається інформація, яка не підлягає наданню для ознайомлення - таємну, конфіденційну, інформацію про оперативну та слідчу роботу, про особисте життя, інформацію фінансових установ тощо.

Натомість, законопроект передбачав можливість запитувати та одержувати від державних органів, підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, та громадян будь-яку інформацію (пункт перший частини другої та частина третя статті 3 законопроекту). Крім того, проект дублює чимало інших положень і норм вищезазначеного закону. Те ж саме стосується й чинного Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні". В одних випадках законопроект повторює його положення, в інших - недостатньо узгоджується з ними.

При цьому сумнівно виглядала пропозиція щодо прирівнювання усіх журналістів до вищих посадових осіб в частині надання їм державної охорони (доповнення до частини третьої статті 7 закону України "Про державну охорону органів державної влади і посадових осіб").

Крім того, на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України внесений аналогічний законопроект №2636 від 12.06.2008 р. За висновками Головного науково-експертного управління цей законопроект потребує суттєвого доопрацювання.