ua en ru

Відправляють в Нацгвардію: Кабмін визначився з компенсаціями за вилучені автомобілі

Відправляють в Нацгвардію: Кабмін визначився з компенсаціями за вилучені автомобілі Вже найближчим часом уряд може оприлюднити порядок відшкодування збитків власникам автомобілів, які були вилучені Національною гвардією
Вже найближчим часом уряд може оприлюднити порядок відшкодування збитків власникам автомобілів, які були вилучені Національною гвардією. Гроші доведеться чекати в черзі.

Вже найближчим часом уряд може оприлюднити порядок відшкодування збитків власникам автомобілів, які були вилучені Національною гвардією. Гроші доведеться чекати в черзі.

Збираючи документи

Кабінет міністрів України має намір прийняти порядок відшкодування витрат і збитків, пов'язаних з використанням військовослужбовцями Національної гвардії транспортних засобів фізичних або юридичних осіб. Копія відповідної постанови уряду є в розпорядженні РБК-Україна.

Як випливає з документа, порядок буде регулювати випадки, коли автомобілі або судна вилучаються для припинення злочину, приїзду до місця події, ліквідації стихійного лиха, супроводу в лікувальні заклади осіб, які потребують термінової медичної допомоги, для переслідування правопорушників і конвоювання їх для передачі органам внутрішніх справ. Зазначимо, що транспортні засоби можуть вилучатися тільки на термін, який необхідний для виконання цих функцій. У разі відсутності перерахованих вище ситуацій, представники Нацгвардії вилучати транспортні засоби не мають права.

Витрати і збитки, пов'язані з використанням автомобілів Нацгвардією, будуть виплачуватися власникам з коштів статей держбюджету, закріплених за Нацгвардією.

Для того, щоб при вимозі виплати компенсації довести, що транспортний засіб використовувалося військовослужбовцями Нацгвардії, власникам автомобілів необхідно отримати від них акт тимчасового використання транспортного засобу. Якщо автомобіль потрібен терміново, то військовослужбовець повинен видати власнику картку тимчасового використання машини. Форми акта і картки повинне буде затвердити МВС.

Щоб отримати компенсацію, власник автомобіля повинен буде подати в органи Нацгвардії заяву про відшкодування витрат і збитків, копії акта або картки використання транспортного засобу, документів на право власності та документів, що підтверджують витрати і збитки.

Щоб визначити розмір витрат і збитків, власнику автомобіля необхідно буде за свій рахунок провести експертну оцінку використаного, пошкодженого або знищеного транспортного засобу. Причому, в результаті Нацгвардія повинна буде компенсувати витрати на таку оцінку.

Розглядати питання компенсацій буде постійно діюча комісія при Головному управлінні Нацгвардії. Вони будуть виплачуватися в порядку черги подачі заяви. Примітно, що конкретні терміни розгляду заяв в проекті постанови не вказані.

Чергове правило

Зазначимо, що це вже не перший документ, яким уряд встановлює або оновлює правила, за якими транспортні засоби можуть вилучатися у їх власників для потреб Міноборони або Нацгвардії, а також визначає порядок виплати компенсації за заподіяну в результаті вилучення шкоду.

Так, у червні Кабмін своєю постановою прийняв оновлену версію Положення про військово-транспортні обов'язки. Воно визначає порядок виконання військово-транспортного обов'язку для задоволення потреб збройних сил та інших законних військових формувань на особливий період транспортними засобами, їх повернення під час демобілізації і компенсації шкоди.

Тернистий шлях

Цікаво, що не всі відомства погодили проект порядку відшкодування збитків власникам автомобілів, які були вилучені Національною гвардією. Цього разу на заваді виявилося Міністерство фінансів. У своїх зауваженнях воно поскаржилося на те, що МВС не надало фінансово-економічних розрахунків обсягів видатків на виплату компенсацій. У зв'язку з цим Мінфін запропонував МВС підрахувати фактичні випадки залучення Нацгвардією автомобілів і суден, середній рівень пошкоджень у розрахунку на рік, а також вивчити міжнародний досвід з цього питання.

У відповідь на це МВС повідомило, що надати розрахунки неможливо, тому що відсутнє правозастосування з питань використання військовослужбовцями Нацгвардії автомобілів фіз - і юросіб. Як наслідок, у МВС немає статистики з цього питання, в тому числі в пункті відшкодування витрат і збитків за їх використання або пошкодження.

Втім, судячи по супровідних документах до проекту, пізніше Мінфін зняв свої зауваження.

Приводи для занепокоєння

Партнер юридичної фірми "Анте" Андрій Гук вважає, що власнику, який зіткнеться зі необхідністю вимагати компенсацію від Нацгвардії за цим порядком, буде непросто її отримати.

Приблизно такої ж думки дотримується керуючий партнер "Адвокатського бюро Юрія Котлярова" Юрій Котляров.

"Впевненості в ефективності і, тим більше, реалістичності отримання адекватних компенсацій, у мене немає", - зазначив він.

На жаль, сама процедура визначення розміру компенсації збитків не до кінця залишається ясною і прозорою, пояснив Юрій Котляров.

"Немає однозначності - що саме розуміється під витратами та збитками в контексті цієї постанови Кабміну. Зберігаються ризики того, що власник транспортного засобу, особливо знищеного, не зможе зробити оцінку його ринкової вартості, оскільки для експерта-автотехніка необхідно провести його огляд", - підкреслив він.

У свою чергу Андрій Гук вказав ще на декілька невизначеностей, які містить документ.

"Наприклад, порядок передбачає, що постійна комісія Нацгвардії має право ініціювати проведення службового розслідування вилучення автомобіля. Якщо воно покаже, що військовослужбовець незаконно вилучив машину, то Нацгвардія має право відмовити у компенсації, після чого власнику доведеться вже самостійно вимагати компенсацію з військовослужбовця", - зазначив партнер юрфірми "Анте".

За його словами, це дозволить Нацгвардії або затягувати час виплати відшкодування, або взагалі відмовляти в ньому.

Крім того, впевнений Андрій Гук, одна з норм порядку відшкодування може призвести до зловживань або відмов у компенсації. Адже найчастіше автомобілі будуть вилучатися в екстрених випадках, коли немає часу для детального акта вилучення, в якому будуть вказані вже наявні пошкодження автомобіля, говорить він. В цих випадках будуть видаватися картки, в які складно швидко вписати всі пошкодження.

"Якщо після повернення автомобіля власнику він вимагатиме компенсації, то експертиза зможе встановити тільки наявні пошкодження, але не те, отримала машина їх до вилучення або після. Як наслідок, це може призвести до зловживання - приміром, будуть виплачуватися компенсації власникам автомобілів, які вже мали які-небудь, припустимо, подряпини, або, навпаки, Нацгвардія буде відмовляти у виплатах, мотивуючи це тим, що подряпини були вже до вилучення. Тому варто зобов'язати вписувати в картки вилучення хоча б коротку інформацію про пошкодження", - зазначив Андрій Гук.

На його думку, чиновникам слід було б піти іншим шляхом і визначити порядок виплат з допомогою страхових компаній.

"У перелік виплат по обов'язковому страхуванню відповідальності автовласників варто було б включити норму про те, що її дія поширюється і на збиток, який може призвести вилучення автомобіля Нацгвардією", - пояснив Андрій Гук.

В такому разі, за його словами, власник автомобіля безпосередньо отримав би виплату від страхової компанії, а вона вже сама би розбиралася з отриманням компенсації від Нацгвардії, зокрема, проводила б експертизи.

І, нарешті, оскільки здійснення виплат за вилучені транспортні засоби буде здійснюватися в порядку черги і в рамках бюджету, виділеного відомству, існує ризик невиплати компенсації, наприклад, у зв'язку з відсутністю коштів, зазначив Юрій Котляров.

"Альтернативні джерела відшкодування в разі відсутності коштів у бюджеті за цією статтею порядку не передбачені", - поскаржився він.