Організатори IPO Facebook сприяли падінню котирувань компанії
Банки - співорганізатори IPO Facebook (Goldman Sachs і JP Morgan) паралельно з виведенням компанії на біржу давали її акції в позику шортселлерам, що сприяло падінню котирувань Facebook, повідомляє The Wall Street Journal (WSJ).
Вони грали не тільки проти клієнтів, але і проти провідного андеррайтера IPO Morgan Stanley, який у перший день торгів утримував акції Facebook від падіння. Приватні інвестори, які втратили гроші на IPO соціальної мережі, можливо, почали мстити їй, не чекаючи рішень суду: у п'ятницю хтось наповнив статтю про Facebook в Wikipedia порнографічними зображеннями.
Публічний дебют Facebook 18 травня пройшов з ускладненнями, а після першого дня торгів котирування і зовсім обвалилися. Торги п'ятниці папери завершили на позначці 31,91 дол. - на 16% нижче ціни розміщення. Аналітики та інвестори намагаються зрозуміти, чому найбільше технологічне IPO обернулася катастрофою. The Financial Times (FT) пов'язує обвал котирувань з технічними збоями в перший день торгів. Через помилки програмного забезпечення біржі NASDAQ торги акціями соціальної мережі почалися з затримкою на півгодини, ще протягом двох годин дані про операції з акціями компанії відображалися некоректно. В результаті брокерські компанії не знали, скільки саме акцій Facebook і за якою ціною вони придбали. Коли перебір паперів виявився, вони почали продавати їх, що й сприяло падінню котирувань соціальної мережі, пояснює британська газета. За даними FT, Knight Capital і Citadel зафіксували втрати по 35 млн дол. Ще по 20 млн дол. могли втратити брокерські підрозділи банків Citigroup і UBS.
Однак обвал котирувань, схоже, був цілеспрямованим і причетні до нього якраз співорганізатори розміщення - інвестбанки Goldman Sachs і JP Morgan. Вони давали акції Facebook позику шортселлерам. Шортселлеры акції беруть у борг для продажу, розраховуючи на їх падіння в ціні, а після того як папери подешевшають ще сильніше, викуповують їх, щоб повернути кредитору, а різницю кладуть собі в кишеню. За даними газети, в перший день торгів чверть від загального обсягу угод - рекордні 580 млн акцій змінили власників - припадала на короткі продажі. У минулий понеділок ця частка знизилася до 16%, однак у вівторок знову підскочила до 20%, а в середу досягала вже 36%. Правда, і обсяг торгів тоді був майже на порядок нижче - 73,7 млн дол., свідчать дані Bloomberg. Банки - андеррайтери IPO Facebook інформацію WSJ не коментують.
Короткі продажі акцій, навіть компаній, які тільки що вийшли на біржу, американські закони не забороняють. Однак у випадку IPO ця діяльність ускладнюється тим, що шортселлеры повинні знайти вже конкретних власників акцій, у яких вони на руках. У випадку з Facebook перші покупці паперів стали фактичними їх власниками тільки в минулий вівторок. Однак андеррайтери IPO можуть обійти це обмеження і, відповідно, виступали до тих пір єдиним джерелом позикових акцій для шортселлеров. Формально підрозділи інвестбанків, які виводять приватні компанії на біржі, і підрозділи, що працюють з хедж-фондами, шортселлерами розділені так званою китайською стіною - їх співробітники не вступають в контакти один з одним. Тому формального порушення закону в діях Goldman Sachs і JP Morgan немає, проте експерти говорять про конфлікт інтересів.
Примітно, що хедж-фонди, грали на зниження акцій Facebook, зверталися за акціями компанії і до ведучого андеррайтеру IPO Morgan Stanley. Проте, за даними WSJ, там їм відповіли відмовою. У перший день торгів банк вийшов на ринок і допоміг акціям соціальної мережі утриматися вище позначки 38 дол. за їх підсумками. Однак аналітики Morgan Stanley незадовго до IPO знизили свої прогнози щодо майбутньої виручки Facebook, що могло сформувати у учасників ринку очікування того, що короткі продажі акцій соціальної мережі можуть принести прибуток.
Чим більше подробиць щодо IPO стає відомо, тим більше незадоволені інвестори, які купили папери компанії. Раніше інвестори вже подали позов до Morgan Stanley, мережі Facebook і Марка Цукерберга, звинувативши їх в замовчуванні важливої інформації про перспективи бізнесу Facebook і вимагаючи компенсації збитку.
Нагадаємо, в ході IPO Facebook розмістила на біржі NASDAQ 421,2 млн акцій (180 млн запропонувала сама компанія та 241 млн 233 тис. 615 паперів - її акціонери). Ціна розміщення Facebook склала 38 дол./акція, що є верхньою межею діапазону, встановленого 15 травня 2012 р. на рівні 34-38 дол./акція.
Facebook - одна з найпопулярніших соціальних мереж в світі, в ній зареєстровано більше 900 млн людей. Штаб-квартира компанії розташована в Менло-Парку (Каліфорнія). Кількість активних користувачів Facebook, які хоча б раз на місяць заходять в свій аккаунт, становить не менше 845 млн осіб. Очікується, що в 2012 р. кількість активних користувачів Facebook досягне більше 1 млрд.