Олег Медведєв: "Ми точно не будемо брати приклад з того, як в Росії проходять прес-конференції Путіна"
Олег Медведєв, радник Президента Петра Порошенка. Він давно працює з першими особами держави, зокрема, був радником прем'єр-міністра і кандидата в Президенти в 2010 році Юлії Тимошенко.
Про ефективність парламентської коаліції, іноземців в органах виконавчої влади та принципи медіації українського Президента Олег Медведєв розповів в інтерв'ю РБК-Україна.
РБК-Україна: В четвер у Раді була створена коаліція. Як Ви вважаєте, вона міцна, згуртована? Який Ваш прогноз, як довго вона проіснує?
Олег Медведєв: Конституційно необхідний критичний мінімум для існування коаліції становить 226 депутатів. 75 душ у запасі - вагомий аргумент для того, щоб вважати коаліцію досить міцною, такою, що може проіснувати досить довго. Наявність п'яти суб'єктів коаліції означає, що навіть вихід одного або двох не загрожує припиненням її існування. (Зрозуміло, що конституційна більшість є менш міцною). В Європі, де більшість країн - парламентські демократії, в коаліції входять і виходять, і ніхто з цього не робить трагедії. Коаліційна динаміка є невід'ємним атрибутом парламентаризму.
РБК-Україна: До коаліції увійшли 302 депутати. Це конституційна більшість. Які зміни в Конституцію можна очікувати найближчим часом?
Олег Медведєв: Вже існує президентський проект змін до Конституції, який більш чи менш успішно пройшов експертизу у Венеціанській комісії. З іншого боку, в коаліційній угоді проголошені наміри створити відповідну комісію в парламенті з напрацювання узгодженого проекту поправок до Основного закону. Консенсусним є питання про необхідність децентралізації влади.
Більше того, цей напрямок реформ по суті вже став і міжнародним зобов'язанням України. Тому конституційна більшість необхідна для того, щоб реалізувати обіцянку практично всіх учасників коаліції - децентралізувати владу. Без змін до Конституції це зробити неможливо.
Друга реформа, яка неможлива без внесення змін до Конституції - судова.
РБК-Україна: Чи можуть приєднатися до цієї коаліції групи Єремєєва і Хомутинника? Яроша, Берези, Філатова? Йдуть відповідні переговори?
Олег Медведєв: Переговорів з групами Хомутинника і Єремєєва немає і бути не може, оскільки існує домовленість між усіма членами коаліції, що депутати, які голосували за закони 16 січня, не можуть бути членами коаліції. Якщо я не помиляюся, то в складі цих груп такі депутати присутні.
Більш того, вирішено, що у формуванні коаліції беруть участь виключно фракції, а не депутатські групи чи окремі депутати. За цією логікою, якщо Ярош і Філатов хочуть увійти до складу коаліції, вони спочатку повинні визначитися через яку фракцію проходить цей шлях.
РБК-Україна: У Порошенка завжди були напружені відносини з Тимошенко. Яка ситуація зараз? Чи можна назвати їх міцними союзниками?
Олег Медведєв: Хто старе пом'яне, тому і очей геть. Українські політики роблять висновки з уроків історії. "Батьківщина" Юлії Тимошенко разом з партією "Блок Петра Порошенка" об'єдналися в коаліцію "Європейська Україна" - і цим все сказано.
Було б перебільшенням - принаймні, в це ніхто не повірить - говорити, що вони стали міцними союзниками. Потрібен час, щоб подивитися. Але факт партнерства по коаліції доведений самим фактом її існування.
РБК-Україна: Як Ви вважаєте, чи є політичне майбутнє у Тимошенко? Може вона ще наростити свій потенціал? За рахунок чого?
Олег Медведєв: Майбутнє є завжди, минуле і сьогодення. І не так вже й страшно, що у Юлії Володимирівни тепер ось така компактна фракція. По-перше, не за кількістю, а за якістю вона точно краща, ніж попередні три. У Тимошенко в 2002 році теж була невелика фракція, але її опонентам мало не здавалося.
РБК-Україна: Порошенко заявив, що пости в українських органах влади в найближчому майбутньому займуть іноземці. Про кого саме йде мова? З ким ведуться переговори?
Олег Медведєв: Я не володію інформацією про конкретні кандидатури. Знаю, що партія "Блок Петра Порошенка" відповідні переговори ініціювала. Для України це дещо незвичний хід, але всі, хто вивчав історію реформ в інших країнах, знають, що для проведення перетворень дуже важливо використовувати зарубіжний досвід і його носіїв. Наприклад, команда Саакашвілі залучала з-за кордону людей до роботи в уряді.
Особливо важливою, з моєї точки зору, є ініціатива Президента, щоб іноземець очолив Національне антикорупційне бюро.
Залучення іноземних спеців важливе з двох причин. По-перше, вони носії цінного досвіду. Друга їх перевага - потенційна некоррупціонногенність, відсутність у них будь-яких зв'язків, які заважають прийняттю ефективних рішень. Вони нікому не куми і не брати, вони - поза традиційним нашим непотизмом. Нікому і нічим тут не зобов'язані. Відповідно, у них будуть розв'язані руки.
РБК-Україна: Чи потрібно для залучення іноземних фахівців змінювати законодавство або вони будуть приймати українське громадянство?
Олег Медведєв: Я не юрист, тому не готовий обговорювати правову сторону цього питання. Звичайно, потрібні зміни до законодавства, які дозволять на посади, не пов'язані з державною таємницею, допускати іноземців. Чи необхідні зміни до законодавства про громадянство, які розширять можливості Президента надавати українське громадянство тим людям, які як менеджери являють собою цінність для України. Існує практика надання громадянства за заслуги перед Україною, які вже виявлені, а тут, очевидно, слід наділяти громадянством в кредит. Нехай відпрацьовують.
РБК-Україна: Як Ви вважаєте, чи достатньо відкритий для ЗМІ і для народу Президент Петро Порошенко? Чому він так рідко дає оперативні публічні коментарі і заяви з важливих для країни подій?
Олег Медведєв: Більш ніж. По-перше, Президент - не коментатор, і його робота не в тому, щоб скоріше добігти до камери. Дійсно, була одна досить масштабна прес-конференція, однак зверніть увагу, що з великими прес-конференціями не вчащають і Президенти інших країн. У Петра Порошенка досить багато публічних заходів, підходів до преси. Він регулярно виступає зі зверненням до нації, в яких пояснює ті чи інші свої політичні рішення.
Думка ж про те, що Президент недостатньо активний інформаційно - точка зору репортерів, яку можна і потрібно зрозуміти. Я сам колись був політичним оглядачем, і мені дуже складно уявити собі телевізійника чи працівника друкованих або інтернет-ЗМІ, які були б задоволені кількістю наданої їм інформації. Як колишній журналіст по собі знаю, нам завжди мало, скільки не давай.
РБК-Україна: Володимир Путін на 19 грудня планує велику прес-конференцію. Адже він за рахунок таких заходів нарощує свій рейтинг в країні, чи не так? Чому такою технологією не користується Петро Порошенко? Коли чекати чергову велику прес-конференцію?
Олег Медведєв: Україна - не Росія. Ми країни з дуже різною політичною культурою. Президент Порошенко ніколи не буде проводити прес-конференцію в режимі "говорять і показують всі теле - і радіостанції Радянського союзу". Це не наша технологія. Наш Президент дає прес-конференції за європейськими стандартами. До речі, на великій прес-конференції, яка була в жовтні, він відповів на понад 20 запитань. І жодне з них не було заздалегідь підготовлене або інсценоване. Тому, приклад з того, яким чином проходять прес-конференції в Росії, ми брати точно не будемо.
Що стосується наступної великої прес-конференції, то вона обов'язково буде, причому скоро.
Розмовляв Михайло Криволапов