Оператори підрахували улов: як окупаються інвестиції в нові покоління мобільного зв'язку

Понеділок 03 квітня 2017 14:59
як окупаються інвестиції в нові покоління мобільного зв'язку
Найбільші мобільні оператори заявили, що готові брати участь в конкурсах з продажу 4G-частот

В Україні повним ходом йде підготовка до запуску зв'язку 4G. Голова Національної комісії з питань регулювання зв'язку та інформатизації Олександр Животовський вже заявив, що до кінця року будуть проведені конкурси на частоти в діапазонах 2600 МГц і 1800 МГц, а їх загальна вартість складе понад 6 млрд гривень. Найбільші мобільні оператори - "Київстар", Vodafone і llifecell - заявили, що зацікавлені в цих конкурсах.

У той же час інвестиції в 4G - ризикове підприємство. В останні два роки вони вклали десятки мільярдів гривень в розвиток 3G-мереж і досі намагаються компенсувати ці витрати. Наскільки їм це вдається, і як це може вплинути на майбутні інвестиції в 4G, з'ясовувало РБК-Україна.

Менше абонентів, більше грошей

До кінця березня всі три найбільших мобільних оператори України відзвітували про результати своєї роботи за 2016 рік. Зі звіту випливає, що їм вдалося збільшити свої доходи. Так, у "Київстар" він виріс на 11%, порівняно з 2015 роком, і склав 14,96 млрд гривень. Також на 11% збільшився дохід Vodafone Україна (11,1 млрд гривень). Показники lifecell дещо скромніше: +8,1% (4,83 млрд гривень). Примітно, що при загальному зростанні доходів, lifecell за рік втратив 1,3 млн абонентів, і зараз його абонбаза становить 9,2 млн осіб. "Київстар", навпаки, збільшив кількість абонентів на 700 тисяч - до 26,1 млн осіб, у Vodafone збільшення на 425 тисяч (20,9 млн осіб).

Головним джерелом зростання доходів операторів став мобільний інтернет. З моменту запуску 3G-мереж в 2015 році споживання мобільного інтернету в Україні збільшилася в 3-4 рази. Наприклад, абоненти "Київстар" у 2014 році використовували 13,5 тис. терабайт інтернет-трафіку, в 2015 році - вже 22 тисячі терабайт, а в 2016 році - 51,5 тисяч терабайт. Дохід оператора від мобільної передачі даних в минулому році склав 2,4 млрд гривень проти 1,4 млрд гривень у 2015 році.

Абоненти купують більше інтернет-трафіку і, відповідно, більше платять за послуги зв'язку. Тільки за останній рік середній дохід від одного абонента (ARPU) у "Київстар" зріс на 9,4% до 45 гривень. У lifecell цей показник зріс на 14,4% до 40,6 гривні. Vodafone свої дані не розкриває, але, за оцінками РКБ-Україна, минулого року кожен абонент оператора щомісяця платив йому на 4 гривні більше, ніж роком раніше, і середній рахунок на одного абонента склав близько 44 гривень на місяць.

У цілому за ці два роки "Київстар" збільшив свої доходи від мобільного інтернету на 2,8 млрд гривень. Vodafone - на 2,2 млрд гривень. Третій оператор, lifecell, не розкриває статистику доходу від передачі даних, однак, як стверджують у компанії, за останній рік він виріс, щонайменше, вдвічі.

Суцільні витрати

Незважаючи на стрімке зростання споживання дата-трафіку, говорити про окупність інвестицій поки рано. Доходи операторів від 3G не дотягують до сум, які їм довелося витратити на запуск зв'язку третього покоління. З початку 2015 року "Київстар" вклав в мережу і купівлю 3G-ліцензій 9,4 млрд гривень, Vodafone - 10 млрд гривень, а lifecell - 8,2 млрд гривень. "В Україні один з найнижчих рівнів ARPU в світі, і це впливає на швидкість повернення вкладених коштів", - пояснюють у прес-службі lifecell.

Крім того, навіть при сприятливих економічних умовах, телекомунікаційна галузь ніколи не відрізнялася швидким терміном повернення вкладень. "Це - один з найбільш капіталомістких ринків, не тільки українським, але і за світовими мірками", - пояснює головний експерт "Київстар" по спектральної стратегії Ігор Єрещенко. В Україні ситуація ще ускладнюється нестабільністю в економіці і внутрішніми труднощами. Але, враховуючи, що 3G-ліцензії видаються на 15 років, "Київстар" вірить у прибутковість цього бізнесу, незважаючи на поточні труднощі.

Якщо Україна почне впровадження 4G, то операторам доведеться повторити той же шлях, що і з 3G - знову почати будувати мережу з великих міст-мільйонників і густонаселених частин країни. В залежності від частотного діапазону, в якому буде розвиватися 4G витрати операторів можуть бути порівняні, або навіть вище, ніж витрати на 3G. Як пояснює Єрещенко, більш вигідно розгортати мережу четвертого покоління в діапазоні 1800 МГц, де зараз вже працюють 2G-мережі операторів. Ці мережі вже частково оснащені мультистандартным обладнанням (Single RAN), яке можна буде досить швидко налаштувати на роботу до стандарту LTE (4G). Що стосується діапазону 2600 МГц, то для запуску зв'язку нового покоління там доведеться ставити набагато більше базових станцій.

"Необхідність нових інвестицій в 4G, безумовно, позначиться і на вартості зв'язку, і на можливості операторів інвестувати в нову технологію, враховуючи, що вкладення в 3G ще не окупилися", - пояснюють в lifecell. Іншими словами, чим більше операторам доведеться вкласти в 4G, тим вище може бути вартість послуг мобільного зв'язку для абонентів.

Втім, у "Київстар" вважають, що на можливості операторів по інвестуванню в 4G впливають не стільки темпи окупності, скільки готовність ринку і клієнтів споживати продукт. Наприклад, в Україні кількість телефонів з підтримкою 4G ще відносно невеликий. В мережі "Київстар" - тільки 11%. Однак, впровадження 4G - необхідний крок для побудови цифрової економіки в Україні та подолання цифрового розриву з Європою і оператори готові на нього піти.

Читайте РБК-Україна в Google News

On Top
Продовжуючи переглядати RBC.UA Ви підтверджуєте, що ознайомилися з Політикою конфіденційності Правилами користування сайтом і згодні з використанням файлів cookie. Ознайомитися
Погоджуюся