ua en ru

Одеський морський торговельний порт йде на рекорд

Одеський морський торговельний порт йде на рекорд Чи піде "Одеський морський торговельний порт" у приватні руки - це питання поки залишається відкритим
Міністерство інфраструктури вперше оприлюднило фінансові показники роботи "Одеського морського торговельного порту" - найбільшого порту країни і найбільшого державного стивідора. Показники в цьому році на 70% вищі попереднього, що може бути позитивно сприйнятим потенційними претендентами на управління портом або на підставі концесії, або на підставі приватизації.

Міністерство інфраструктури вперше оприлюднило фінансові показники роботи "Одеського морського торговельного порту" - найбільшого порту країни і найбільшого державного стивідора. Показники в цьому році на 70% вищі попереднього, що може бути позитивно сприйнятим потенційними претендентами на управління портом або на підставі концесії, або на підставі приватизації.

Плани на півмільярда

Уряд Арсенія Яценюка затвердив фінансовий план держпідприємства "Одеський морський торговельний порт" на 2015 р. Відповідне розпорядження Кабмін прийняв минулого тижня, 19 серпня.

В прес-службі Мінінфраструктури уточнили, що держпідприємство "Одеський морський торговий порт" (ОМТП) є юрособою і державним портовим оператором, який де-юре може здійснювати перевалку вантажів нарівні з приватними операторами. Де-факто саме ДП практично не перевалює вантажі, це роблять приватні стивідори.

Оскільки все портове майно знаходиться у віданні Фонду держмайна, при наявності його дозволу, держпідприємство ОМТП здає приватним стивідорним компаніям в оренду портове майно, що використовується в перевалці.

Також в Одесі є філіал Адміністрації морських портів України, який безпосередньо розпоряджається державною інфраструктурою порту (наприклад, причалами, акваторіями, дорогами загального користування).

Стивідори можуть використовувати інфраструктуру на договірних умовах - за умови дотримання прав рівного доступу всіх стивідорів до цього майна. Наприклад, коли одним причалом можуть користуватися кілька стивідорів (сервітут).

Згідно із затвердженим планом, до 2015 року ДП ОМТП має отримати 504,9 млн грн чистого доходу, що на 73,2% більше, ніж в 2014 році, і на 10,4% більше, ніж у 2013 році.

Позитивні показники очікуються і по зростанню чистого прибутку. У 2015 р. держпідприємство має намір отримати 293,9 млн грн. Це в два рази більше попереднього року та на 64,2% більше показників 2013 року.

У 2015 р. держпідприємство планує отримати, наприклад, 111,2 млн грн від здачі в оренду майна, 171,6 млн грн - від курсової різниці (частину прибутку підприємство отримує в валюті) і т. п.

"Одна з причин зростання прибутку ДП ОМТП - це збільшення обсягів послуг ДП послуг портового флоту, послуг механізації, судноремонту, навчального комбінату", - додав експерт транспортного ринку Володимир Шемаєв.

61,7 млн грн чистого прибутку за 2015 р. підуть на капітальні інвестиції. Так, у 2015 році ДП ОМТП планує направити 48,7 млн грн на модернізацію і реконструкцію активів. Зокрема, на реконструкцію готелю "Одеса" (15 млн грн), системи водовідведення та асфальтобетонної дворового покриття (11 млн грн), автобази - 12 млн грн).

У Мінінфраструктури кажуть, що через відсутність затвердженого фінансового плану ДП ОМТП не міг починати капітальні інвестиції. Але у відомстві зазначили, що ДП планує до кінця 2015 р. здійснити всі заплановані на цей рік капінвестиції.

30% від чистого прибутку піде на користь держави - 88,2 млн грн. Залишок нерозподіленого прибутку залишається в розпорядженні підприємства.

В подальшому в ОМТП очікують істотного уповільнення зростання чистого доходу і навіть зниження чистого прибутку. Так, в 2019 році чистий дохід зросте, порівняно з планом на 2015 рік, на 4,6% - до 528,2 млн грн, а чистий прибуток знизиться на 12,2%, до 258,1 млн грн.

Також вже готується фінплан ОМТП на наступний рік. У Мінінфраструктури повідомили, що попередньо проект фінансового плану ДП ОМТП на 2016 рік вже був розглянутий у міністерстві. Зараз підприємство доопрацьовує його відповідно з отриманими зауваженнями.

"Восени документ буде поданий на розгляд до зацікавлених органів влади", - пообіцяли РБК-Україна в Мінінфраструктури.

Чи то продаж, чи то концесія

Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський не раз висловлював ідею про необхідність приватизації державних стивідорних компаній. Зокрема, в інтерв'ю РБК-Україна він говорив, що зараз державні стивідорні компанії заборонені до приватизації.

"Необхідно, щоб парламент проголосував за виведення держстивідорів зі списку підприємств, що не підлягають приватизації. Кабмін вніс відповідний законопроект у Верховну Раду", - говорив міністр інфраструктури.

Не всі учасники ринку підтримують приватизацію держстивідирів. Володимир Шемаєв вважає, що до кожного з працюючих в українських портах держстивідирів необхідно підходити індивідуально. "Десь можна піти по шляху приватизації, десь - по шляху концесії, десь - по шляху державно-приватного партнерства", - зазначив Шемаєв.

Він також вважає, що з приватизацією ДП ОМТП не варто поспішати. "Процес залучень в порти приватних інвестицій треба продовжувати, однак у випадку ДП ОМТП швидко приватизувати не вийде через заплутаність договірних відносин на території порту, - сказав експерт. - Для початку необхідно провести аудит всіх укладених цим державним підприємством угод про оренду майна та договорів про спільну діяльність, щоб ясно розуміти, що саме виставляється на приватизацію або передається в концесію".

Разом з тим джерело у ФДМ повідомило РБК-Україна, що поки питання про приватизацію державних стивідорів на рівні фонду не піднімалося, але розглядався варіант концесії.

"Ідею про концесію Білоус (голова ФДМ Ігор Білоус, - РБК-Україна) підтримує. Але для її реалізації потрібне нове законодавство, зрозуміле і іноземним інвесторам у тому числі. Буде законодавство - можна буде займатися концесією", - підкреслив співрозмовник у ФДМ.

Віддає перевагу концесії і гендиректор компанії-стивідора "Трансінвестсервіс" (порт "Південний") Андрій Ставніцер.

"Краще концесія, ніж приватизація, тому що в нинішніх умовах складно щось продати. Підготувати до продажу можна і, якщо через рік буде все добре, то можна продавати за дуже хороші гроші, - сказав Ставніцер. - Концесія може бути цікава для китайців, арабів, американців. Нам це може бути цікаво, але все залежить від умов. Ми брали б участь у такому конкурсі, якщо б він був прозорим і мова йшла про закон, який гарантує наші права".

На думку Андрія Ставніцера, сьогодні потрібно адаптувати закон про концесії, довести його до розуму і здавати в концесію. "Він не дає потенційному концесіонеру комфорту та гарантій довголіття. Згідно із законом, який зараз діє, концесія знаходиться на рівні 2-3% в рік від вартості активу. Це неприпустима ціна, вона повинна знаходиться на рівні 10%. А здавати в концесію за безцінь - вірний шлях комусь сісти у в'язницю, а в інвестора можуть забрати актив", - зазначив представник ринку.

Джерело у ФДМ повідомило, що поки проводилася тільки оцінка держпідприємства "Морський торговельний порт "Южний", але не ДП ОМТП.

Нагадаємо, в травні, в тому ж інтерв'ю РБК-Україна Андрій Пивоварський, кажучи про передачу держстивідора ДП "Морський торговельний порт "Южний"" в приватні руки, не виключав обох варіантів - і приватизації, концесії.