ua en ru

Одеса-Броди: Російській "Транснафті" поставили умову "качай або плати"

Автор: RBC.UA
Домовленості з транспортування російської нафти по нафтогону "Одеса-Броди" в реверсному режимі планують закріпити на основі принципу "качай або плати". Про це РБК-Україна повідомило джерело в українській делегації за підсумками вчорашніх переговорів міністра палива і енергетики Юрія Бойко в Москві з президентом ВАТ "Транснефть" Семеном Вайнштоком.

Домовленості з транспортування російської нафти по нафтогону "Одеса-Броди" в реверсному режимі планують закріпити на основі принципу "качай або плати". Про це РБК-Україна повідомило джерело в українській делегації за підсумками вчорашніх переговорів міністра палива і енергетики Юрія Бойко в Москві з президентом ВАТ "Транснефть" Семеном Вайнштоком. Ця формула передбачає гарантію надходження коштів за послуги "Укртранснафти" з прокачування 9 млн. т нафти в рік, незалежно від реальних об'ємів транспортування. Натомість українська сторона повинна знизити тариф по цьому маршруту, що досягає 10,2 дол за тонну разом з перевалюванням в порту "Південний". Російська сторона хотіла б, щоб маршрут "Одеса-Броди" міг конкурувати за вартістю з постачаннями нафті на Новоросійськ. У чинній угоді з ТНК-ВР записана умова транспортування "до 9 млн. т" нафти в рік. В результаті в 2006 р. по "Одеса-Броди" прокачають не більше 4 млн. т сировини, що формально відповідає умовам домовленостей. ТНК-ВР, що відповідає за залучення ресурсу для системи "Одеса-Броди", відзначає небажання інших російських компаній користуватися цим маршрутом через його дорожнечу. Нагадаємо, вчора Україна і Росія домовилися збільшити прокачування нафти по нафтопроводу Одеса-Броди в 2007 р. до 9 млн. т в рік. сторони домовилися також про збільшення транспортування нафти по нафтопроводу "Дружба" і Придніпровським магістральним нафтопроводам. Додаткові постачання в 2007 р. очікуються на рівні 5 млн. т. Зараз транспортується 3,7 млн. т в рік. До липня 2007 р. уряд має намір домовиться з РФ про об'єми нафти, що транспортується, через територію України, зокрема буде розглянуто питання збільшення об'ємів транзиту системою "Придніпровські магістральні нафтопроводи". А до кінця 2008 р. планується провести переговори з Москвою по використанню нафтопроводів "Дружба" і "Адрія" за участю Казахстану. Згідно проекту розвитку Евро-Азійського нафтотранспортного коридору, до кінця 2006 р. НАК "Нафтогаз України" повинен надати бізнес-план будівництва нафтопроводу Одеса-Броди-Плоцьк. Джерело фінансування - кредити Європейського банку реконструкції і розвитку і Європейського інвестиційного банку. Не виключається також можливість участі в даному проекті казахстанської компанії "Казмунайгаз", переговори з якою планується закінчити на початку 2007 р. В рамках реалізації проекту також розглядаються варіанти транспортування каспійської нафти по залізниці в порти Латвії (Вентспілс), Литви (Бутінге) і на Мажейкяйський нафтопереробний завод. Нафтопровід Одеса-Броди використовується з осені 2004 року для прокачування російської нафти в порти Чорного моря. При запуску системи передбачалося, що щорічно через нафтопровід Одеса-Броди транспортуватиметься до 9 млн. т нафти. Але за підсумками 2006 р. об'єми постачань не перевищать 4 млн. т. (у 2005 р. прокачування нафти склало 5,7 млн. т.) З початку 2007 р. ВАТ "Укртранснафта" планує здійснювати роботу нафтопроводу Одеса-Броди в реверсному режимі.