Новий керівник "Укрзалізниці" Євген Кравцов: Ми реформуємо держкомпанію за європейським зразком

Новий керівник "Укрзалізниці" Євген Кравцов: Ми реформуємо держкомпанію за європейським зразком
Фото: тимчасово виконуючий обов'язки голови "Укрзалізниці" Євген Кравцов (прес-служба Євгена Кравцова)

Після поляка Войцеха Бальчуна з 9 серпня 2017 року Кабмін призначив тимчасово виконуючим обов'язки глави "Укрзалізниці" (УЗ) Євгенія Кравцова, топ-менеджера, який в 2016 році протягом декількох місяців виконував ці обов'язки. Дві вищі освіти, робота в Міжнародній торговій палаті, партнерство в юридичній фірмі і співпраця з Google і Motorola у 2015 році привели Кравцова в менеджмент найбільшої в Україні держкорпорації. В інтерв'ю РБК-Україна Євген Кравцов розповів про поточний стан компанії, проблеми і способи їх вирішення, а також плани щодо поліпшення якості роботи української залізниці.

- В юридичній фірмі "Астерс" ви консультували відомі світові бренди, такі як Google і Motorola Mobility. Чому ви вирішили залишитися працювати в Україні, ще й у державної компанії?

- Робота з провідними світовими компаніями — це безцінний досвід. Звичайно, були вигідні пропозиції за кордоном, але я своє майбутнє пов'язую з Україною. Останнім часом молодь масово їде жити і працювати за кордон, тому що там пропонують кращі умови. Але я переконаний, що ми в змозі не тільки експортувати українські мізки за кордон.

Треба переймати позитивний зарубіжний досвід і використовувати його для підвищення рівня життя в Україні. За рахунок цих знань поліпшити роботу українських, зокрема державних підприємств, створити умови для того, щоб у молодих, талановитих українців був стимул працювати тут, у себе вдома.

Адже зараз, на жаль, ситуація така, що багато великих державних підприємств працюють по накатаній ще з часів СРСР, і, по суті, в їх системі управління мало що змінилося. Я ж вважаю, що держпідприємства потрібно реформувати за європейським зразком. І мова йде не про якісь абстрактні речі, а про менеджмент.

Ну а якщо говорити про "Укрзалізницю", то в першу чергу необхідно боротися з корупцією. Тільки це дозволить нам поліпшити сервіс для наших клієнтів, пасажирів і вантажовідправників, підняти соціальні стандарти для працівників, платити конкурентну зарплату.

В "Укрзалізниці", на жаль, завжди були скарги на якість обслуговування і перманентні корупційні скандали. Хочу підкреслити: те, що роками було в занедбаному стані, за місяць або навіть півроку змінити не вийде. Той, хто обіцяє швидкі і безболісні результати, – або дилетант, або аферист. Я ж переконаний, що робота чекає дуже важка, але підйомна.

- Поділіться своїми враженнями від організації праці в держкомпанії після роботи в приватних структурах? Робота в УЗ вам подобається більше, ніж у Міністерстві? І які головні відмінності найбільше вас мотивують?

- У бізнесі найголовніше – це прибуток. У державній компанії часто співробітники від вищого до нижчого рангу не зацікавлені у поліпшенні якості своєї роботи. У них просто відсутня мотивація.

Якщо у бізнесі ти повинен поліпшуватися, адже інакше твоя компанія не виживе – і ти позбудешся роботи, то з держструктурами все дещо інакше: як я вже говорив, що радянська система керує процесом за інерцією.

Ми в компанії, залучаючи висококласних фахівців, розробили план перетворення бізнес-процесів в УЗ за європейським зразком. Наше завдання – зробити державну компанію клієнтоорієнтованою.

Що стосується Міністерства, там більше стратегічної роботи, більше планування та розробки концепцій. В "Укрзалізниці" ж більш напружений графік: список проблем, які необхідно вирішувати, ніколи не кінчається. Більшість з них хронічні, але багато років намагалися боротися не з ними, а з симптомами.

Я чітко бачу потенціал розвитку компанії, бачу, як можна зробити УЗ успішним підприємством. Є безліч позитивних прикладів, коли державна залізниця – це успішний проект. Взяти, наприклад, Deutsche Bahn – основний залізничний оператор Німеччини, акціонерне товариство зі стовідсотковою державною участю. Якість роботи, сервіс на вищому рівні, незважаючи на те, що фактично це компанія – монополіст з надання послуг інфраструктури.

- Як ви прокоментуєте те, що в ЗМІ ваше призначення пов'язують то з заступництвом прем'єр-міністра Володимира Гройсмана, то екс-глави АПУ Бориса Ложкіна.

- У нас в країні люди звикли: якщо когось призначили керівником, то він обов'язково чийсь кум або сват. Можу вам чесно сказати: родинних зв'язків з великими чиновниками чи політиками у мене немає. Взагалі, як на мене, це все більше втрачає значення останнім часом. Тенденція у світі зовсім інша. Треба показувати результат. Якщо навіть ти чийсь ставленик, але немає результату – ти довго не протягнеш.

Я не з'явився з нізвідки, за плечима – кілька років роботи в держкомпанії, я встиг вивчити багато управлінських процесів. Враховуючи суспільну увагу до таких підприємств, як УЗ, можу сказати, що результат потрібно показувати, по-іншому ніяк. Єдине, як я вже говорив, це не станеться за один день. Але обов'язково відбудеться.

- За короткий час ви пройшли шлях від радника гендиректора, начальника департаменту, директора з реформування до виконуючого обов'язки керівника "Укрзалізниці". Що в першу чергу ви хочете змінити в роботі держкомпанії?

- Для мене є декілька пріоритетів. Перший – закінчити корпоративну реформу. Сюди ж я відношу і створення наглядової ради з незалежними членами. Це дозволить побудувати чітку вертикаль і в рази збільшити ефективність управління компанією.

Другий – залучення талановитої української молоді, яка дуже потрібна компанії. Як і в багатьох інших великих компаніях в Україні, у нас склалася тривожна ситуація кадрового голоду, особливо за основним робочим спеціальностям. Зараз нами розроблений план диференційованого підняття заробітної плати і соціальних стандартів для наших співробітників.

Третій – розвиток IT-сервісу в УЗ: це і пілотна комп'ютерна система автоматичного розподілу вагонів, і інновації в сервісі онлайн-оплати залізничних квитків.

Четвертий – зміна системи закупівель та тарифоутворення. Це тільки першочергові завдання. І, звичайно ж, є бачення першочергових кроків оперативної діяльності. Це, насамперед підняття нашого парку локомотивів і вагонів, як пасажирських, так і вантажних, а також ряд дій, спрямованих на збільшення безпеки руху та підвищення ефективності перевізного процесу.

- Одним з пріоритетів своєї діяльності ви визначили пасажирські перевезення. Розкажіть, які найближчі плани і чи вдасться за короткий проміжок часу зробити якісний стрибок у підходах до пасажирського сервісу?

- Ви правильно сформулювали питання: чи вдасться зробити якісний стрибок у підходах до пасажирського сервісу. У цьому вся суть того, чого я хочу домогтися. Українці звикли, що залізниця - це організація, що працює за принципами 80-х років. Але це не так. Швидкісні потяги вже показали приклад, як повинна функціонувати залізниця. Це хороший рівень перевезень, безкоштовний інтернет, можливість перекусити, випити кави. Це ті стандарти, до яких поступово переходить УЗ.

Якщо брати конкретні кроки, то вони прописані в програмі діяльності до кінця року. Наприклад, щодо пасажирських перевезень. Тільки в жовтні ми плануємо закупити 18 нових, провести капітальний ремонт 26 старих вагонів, придбати 110 тисяч комплектів постільної білизни. Ми докладаємо великих зусиль, щоб результати нашої роботи відчули люди.

- Які інші пріоритетні напрямки роботи? Які першочергові кроки для підвищення ефективності ви визначили для себе?

- Давайте я перерахую найбільш актуальні. Перший напрямок – це поліпшення якості послуг. Тут найбільш важливим аспектом є стандартизація рівня якості, щоб пасажир, якщо він їде в купе, скажімо, нічного експресу, отримував той самий сервіс незалежно від номера поїзда і напрямку.

Друге – не підвищувати до кінця року тарифів на пасажирські перевезення за всіма напрямами. Ми чітко бачимо, що необхідний диференційований підхід. Є дуже популярні напрямки, де пасажир готовий платити більше. В той же час є напрямки, де можливе зниження ціни для залучення додаткового пасажиропотоку. Наприклад, наші останні дії з міжнародного сполучення.

Третє, в наступному році перейти на прозору систему утворення тарифів по вантажних перевезеннях, прив'язавши її до промислових цін і інфляції.

Четверте – розвивати європейський напрямок і сполучення Схід-Захід.

П'яте – удосконалювати ІТ-технології, тобто сервіс продажу електронних квитків, і загалом підвищувати, так би мовити, цифровізацію компанії.

- Ви також відомі як людина, яка доклала значних зусиль для початку корпоратизації УЗ? На якому етапі знаходиться процес? Яке ваше бачення наступних кроків і їх таймінгу?

- Так, я активний прихильник завершення цього процесу. Нагадаю, що корпоратизація почалася ще в 2015 році, але з різних причин досі не завершена. Вважаю, що корпоратизація дозволить вибудувати чітку і зрозумілу вертикаль управління компанією, що дасть можливість максимально ефективно і швидко провести реформування УЗ. І, найважливіше, дасть чіткий сигнал інвесторам, у тому числі міжнародним, що компанія є досить привабливим об'єктом для вкладення коштів.

Насправді ми не вигадуємо нічого нового. Ми йдемо шляхом, яким йшли інші країни на шляху реформування залізниці. Впевнений, що найближчим часом ми зможемо завершити корпоратизацію УЗ. Тим більше, що 7 вересня відбулося ключова подія в цьому процесі.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку прийняла рішення про реєстрацію випуску акцій ПАТ "Укрзалізниця". Це історична подія для нашої компанії.

По-друге, це розробка нової системи корпоративного управління з чітким планом її впровадження. Найближчим часом при Кабінеті міністрів України планується створення спеціальної комісії та робочої групи, яка в дуже стислі терміни повинна буде це розробити.

alt

- Поговоримо про матеріально-технічну базу УЗ. У ЗМІ часто з'являються цифри про критичний стан шляхів і поїздів. Наскільки все погано?

- Звісно, якщо раніше не було програми реформування компанії, то і кошти в оновлення матеріально-технічної бази майже не вкладалися. Насправді ці цифри не секрет. Я вам їх назву: на 27% магістральних шляхів прострочений термін капітального ремонту, зношеність парку магістральних електропоїздів – 84%, тепловозів – 99%, вантажних вагонів – 90%, пасажирських – 87%. Менеджмент компанії цієї статистики не приховує.

Ми розуміємо, що без системних змін, реформування УЗ довго не протягне. І тут в першу чергу важливо розуміння джерел, звідки будуть братися кошти на оновлення. Саме тому ми говоримо про систему автоматичної індексації тарифів на вантажні перевезення з урахуванням інвестиційної складової.

- Чи є небезпека для пасажирів через наведені вами цифри?

- Питання безпеки перевезень для нас першорядне. Запевняю, що вагон, який не пройшов технічного огляду, на рейс не вийде. Це наша принципова позиція.

Якщо вже я навів невтішну статистику щодо стану рухомого складу, то давайте назву і інші цифри, що свідчать про потенціал розвитку підприємства. УЗ забезпечує 3% ВВП економіки країни. Компанія - один з найбільших платників податків країни: 15 мільярдів гривень ми перерахували державі тільки за минулий рік. 58% вантажообігу в країні забезпечується залізничним транспортом. 4 з 10 міжнародних транспортних коридорів проходять через Україну. УЗ - найбільший роботодавець в країні: у нас працюють більше 270 тисяч осіб. Як бачите, нам є чим пишатися.

- Що за два роки зроблено для боротьби з корупцією на залізниці?

- Почнемо з того, що ця проблема тягнеться з давніх часів. Корупційні схеми вироблялися десятиліттями. І боротися з ними повинні в першу чергу уповноважені компетентні структури. Ми ж, зі свого боку, будемо впроваджувати світовий досвід попередження корупційних проявів.

Наприклад, я запросив всесвітньо відому компанію Ernst&Young для проведення аудиту, оцінки проміжної звітності УЗ за перше півріччя 2017 року. По-друге, ми оголосили набір молодих талановитих кадрів, які готові і здатні розвивати УЗ. Вірю, що нове покоління українців зацікавлене в тому, щоб змінити систему.

Найближчим часом я маю намір сформувати повноцінний compliance office – систему попередження корупційних ризиків. Її мета – не просто виявити зловживання на залізниці, а повне виключення корупційних проявів за рахунок правильної побудови функцій і процедур компаній, у тому числі завдяки прозорим процедурам закупівель.

- Ви один з розробників статуту акціонерного товариства "Укрзалізниця", також брали участь у розробці редакції закону "Про залізничний транспорт". Що ці документи дають держкомпанії?

- Без вжиття таких системоутворюючих документів неможливо реформування галузі. Ці документи встановлюють нові правила на ринку вантажоперевезень для операторів, потенційних інвесторів. Сьогодні залізницею перевозиться більше 80% вантажів. Тому мова йде про конкуренцію в ключових експортних галузях. Також важливо, що в розробці редакції закону брали участь литовські та іспанські експерти у рамках проекту Євросоюзу.

- Ви вже згадували про необхідність індексації тарифів на перевезення. Яка ваша позиція в цьому питанні?

- Підвищення тарифів на вантажні перевезення закладено в проект фінансового плану компанії. Але моя позиція така: нам необхідно це підвищення тарифів для виконання інвестиційної програми підприємства. Вже в 2018 році УЗ повинна перейти на прозору систему утворення тарифів і прив'язати її до індексу цін промислових виробників. Пізніше планується створення спеціального незалежного органу, який буде регулювати тарифи на перевезення.

- Як ви ставитеся до перспектив розвитку міжнародних перевезень? Які плани УЗ в цьому напрямку?

- Залізниці, безумовно, потрібно розвивати міжнародний напрямок. Компанія націлена на прямий вихід на ринок транспортних послуг Європейського союзу, на розвиток міжнародних коридорів. До кінця цього року ми плануємо запустити маршрут до Відня, до середини 2018 року – поїзд Одеса-Перемишль.

Міжнародний ринок диктує свої правила і стандарти. Тому я вважаю, що це добре не тільки з точки зору розширення транспортних сполучень, але і стане додатковим стимулом поліпшення якості послуг, що надаються "Укрзалізницею".

- Через три місяці пройде конкурс на посаду голови УЗ. Ви будете брати у ньому участь?

- Така можливість є. Як і у кожної людини, у мене є мета, і я багато працюю для їх досягнення. Як ви розумієте, за три місяці складно провести системні перетворення у такій великій компанії, як "Укрзалізниця". Але я вже розробив програму та календарний план, де по пунктах розписано, що і коли буде зроблено. Впевнений, що у мене буде більше часу для реформування компанії. Тому ставлю перед собою складну, але розв'язувану довгострокову мету – реформувати УЗ за європейським зразком.

- У попереднього керівника компанії Войцеха Бальчуна були конфлікти з міністром інфраструктури Володимиром Омеляном. Чи є ймовірність продовження конфлікту по лінії міністерство – "Укрзалізниця"?

- З міністром Омеляном я працював в якості його першого заступника. У нас здорові професійні відносини двох чиновників, які відповідають за розвиток своїх сфер. Коли виникають спірні питання, ми в змозі вирішувати їх шляхом цивілізованого діалогу. Я не налаштований конфліктувати.

- Чи вдасться вам швидко зібрати команду, націлену на результат у тому випадку, якщо ви будете продовжувати роботу в УЗ? Які основні ризики ви тут бачите?

- Ще в бізнесі я зрозумів, як важливо зібрати людей, які мислять одними категоріями, об'єднані однією метою. Процес формування команди управлінців компанії майже завершений. Те, в чому я впевнений: ми повинні показати перший відчутний результат протягом кількох найближчих місяців.

On Top
Продовжуючи переглядати www.rbc.ua, ви підтверджуєте, що ознайомилися з Правилами користування сайтом, і погоджуєтеся з Політикою конфіденційності
Пропустити Погоджуюся