ua en ru

Новий "антипіратський" закон загрожує свободі слова, або як без суду і слідства будуть блокувати Інтернет

Автор: RBC.UA
Нові законодавчі ініціативи, в разі їх прийняття, дозволяють заблокувати практично будь-який Інтернет-контент в т.ч. журналістську статтю, фотографію або інформацію у Вікіпедії. Це несе загрозу свободі слова і порушує як Конституції України, так і низку українських законів і міжнародних норм.

Керуючий партнер юридичної компанії
"ProveGroup" Владислав Кочкаров

Нові законодавчі ініціативи, в разі їх прийняття, дозволяють заблокувати практично будь-який Інтернет-контент в т.ч. журналістську статтю, фотографію або інформацію у Вікіпедії. Це несе загрозу свободі слова і порушує як Конституції України, так і низку українських законів і міжнародних норм.

До такого висновку можна прийти, проаналізувавши, запропонований Держслужбою інтелектуальної власності України, законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту авторського права і суміжних прав у мережі Інтернет". Хочу відразу зазначити, що цей проект потребує суттєвого доопрацювання з залученням до цього процесу як мінімум представників громадськості, юристів і експертів.

Розглянемо, як виглядає реалізація цього закону на перший погляд:

- власник авторських прав на будь-який твір або будь-який інший об'єкт авторського права (пісня, фільм, книга, фото) дізнається, що хтось розмістив в Інтернеті його твір без дозволу;

- власник звертається до власника сайту з заявою, в якій просить припинити порушення його прав та вимагає припинити поширення його твори;

- власник сайту видаляє цей контент або припиняє доступ до нього.

Є ще дрібні нюанси, але вони не принципові і не змінюють механіку процесу. Здається, все нормально, але якщо уважно проаналізувати, то з'являються декілька дуже важливих моментів, на які хотілося б звернути увагу.

Для обмеження контенту достатньо звернутися з відповідною заявою до власника сайту. Причому в проекті закону не виписані ніякі вимоги до такої заяви. Також, що особливо цікаво, до заяви обов'язково прикріплювати які-небудь докази, що заявник дійсно є власником цих авторських прав. Інтернет-провайдери або власники сайтів, отримавши заяву, повинні заблокувати такий контент.

Крім того, звертаю увагу, що законопроект не містить вимог, власник сайту яким-небудь чином встановив, є наявність на сайті такого контенту дійсно порушенням права інтелектуальної власності. Та й цікаво, як інтернет-провайдер або власник сайту, а це в основному технічні фахівці, це будуть проводити? Особливо якщо вимога буде стосуватися більш складного контенту, такого як - журналістська стаття, художній твір або що-небудь подібне. Навіть професійні експерти роблять такі висновки по кілька місяців, а інтернет-провайдер повинен встигнути за п'ять днів?

Крім того, хочу звернути увагу, що законопроект суперечить як Конституції, так і деяким міжнародним документам. Наприклад, проект суперечить положенням ст. 34 Конституції україни та ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод", які передбачають, що кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. А також, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій розсуд.

Також зазначу, що інтернет-провайдери є суб'єктами господарювання, а не органами влади, які уповноважені обмежувати права особи або позбавляти її цих прав у разі порушення законодавства України. Тому єдиним підставою для блокування будь-якого вмісту може бути тільки рішення суду. Про це до речі свідчить і міжнародний досвід. Тих же Великобританії, Австрії, Бельгії.

Таким чином, в даній редакції законопроект має бути відхилений. В подальшому проект потребує суттєвого доопрацювання з залученням до цього процесу представників громадськості, юристів і експертів.