Нові менеджери в "Укрзалізниці": як може змінитися склад правління держкомпанії
"Укрзалізниці" очікується зміна правління. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
найближчим часом в одній з найбільших держкомпаній України - "Укрзалізниці" - очікується кадрова ротація. Як стало відомо РБК-Україна, Кабмін може практично повністю змінити склад правління УЗ. При цьому посади може втратити і нинішній глава компанії Євген Кравцов, і члени правління, призначені при колишньому керівнику УЗ Войцеху Балчуне. Нову потенційну команду менеджерів, які можуть увійти до складу правління, учасники ринку називають "професійними залізничниками". Втім, експерти сумніваються, що їм вдасться швидко навести порядок в УЗ. Подробиці - в матеріалі РБК-Україна.
Перевірені кадри
Як стало відомо РБК-Україна, найближчим часом Кабінет міністрів має намір оновити склад правління державної залізничної компанії ПАТ "Укрзалізниця". За даними відразу декількох джерел видання на транспортному ринку, новими представниками цього органу можуть стати: нинішній директор регіонального філіалу "Південна зализниця" Микола Уманець, екс-керівник філії "Одеська зализниця", депутат Одеської облради (БПП) Григорій Бойко, народний депутат від групи "Відродження", член комітету Ради з питань транспорту Віктор Остапчук, операційний директор УЗ, який раніше очолював Держадміністрації залізничного транспорту Віталій Жураківський, екс-нардеп попереднього скликання від "Партії регіонів" Олександр Момот та директор регіонального філіалу "Приднипровська зализниця" Микола Кужавський При цьому в правлінні можуть залишитися діючі в. о. голови правління Євген Кравцов і член правління Сергій Михальчук.
Четверо з семи нинішніх членів правління були призначені в 2016 році після того, як УЗ очолив Войцех Балчуна. Тоді ж керівництво УЗ потрапили поляки - Іренеуш Василевський, Ремігіуш Пашкевич і Марек Роберт Злосний, і Желько Марчек зі Словенії, який раніше працював в інших українських компаніях. До правління також входить Олександр Бужор.
Співрозмовники РБК-Україна на транспортному ринку, знайомі з ситуацією, розповіли, що після зміни правління розглядається варіант про призначення його нового голови. За словами джерел, замість Євгена Кравцова главою компанії може стати депутат Віктор Остапчук, який знайшов підтримку як кандидата на цю посаду в Адміністрації президента.
Але сам Остапчук запевнив РБК-Україна, що з ним не вели подібних розмов ні представники АП, ні Кабінету міністрів. "Зі мною ніхто не розмовляв. Мене багато людей знають. Все-таки я тривалий час працював начальником залізниці (очолював регіональний філія "Південна зализниця з невеликою перервою з 2000 по 2012 роки, - ред.)... Це якась провокація, я так думаю", - заявив він виданню. Але при цьому Остапчук не приховує, що у нього є бажання повернутися до роботи в УЗ. "Я знаю, що робити. Є команда колег, друзів ... Повірте, для того, щоб змінити ситуацію має прийти один чоловік. Це повинна прийти команда, до десяти осіб, яким дадуть карт-бланш. Необхідно почистити авгієві коншни" в УЗ. Люди, які зараз керують залізницею, вони далекі від цього", - впевнений Віктор Остапчук.
"Питання не зовсім до мене, - відповів на прохання прокоментувати можливу зміну членів правління в. о. голови правління УЗ Євген Кравцов. - В даному випадку можу тільки ініціювати це питання перед Кабінетом міністрів як перед вищим органом і перед Міністерством економіки, яка подає відповідні документи на Кабінет міністрів. Певні зміни у складі правління, справді потрібні. Ніхто і не приховує. Сподіваюся, вони найближчим часом будуть проведені. Але питання навіть не лише в цьому, а в загальній системі корпоративного управління та в (оновлення, - ред.) наглядової ради. Я вважаю, що все має бути в комплексі і спільно".
Кравцов також заявив, що, згідно із законодавством, йому заборонено розголошувати інформацію про те, подавав свої пропозиції про зміну членів правління в Мінекономрозвитку. "Мені про це нічого невідомо", - відповів Кравцов на питання про можливу зміну керівника правління УЗ. Не надали РБК-Україна конкретної відповіді про можливу зміну правління компанії і в прес-службі УЗ, не володіють такою інформацією і прес-службі Мінекономрозвитку.
Логічна зміна
Учасники ринку і експерти зміну правління УЗ вважають очікуваної. "Деякі зміни в правлінні УЗ є логічним кроком, з урахуванням того, що Войцех Балчун пішов, а члени правління, які заходили за його квотою, залишилися", - вважає голова комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич. При цьому депутат оцінює як незадовільну роботу на тих напрямках, які досі керують ставленики Балчуна. "Зокрема, незадовільна робота щодо забезпечення вантажних перевезень, які курирує член правління Іренеуш Василевський. Крім того, продовжує погіршуватися стан інфраструктури, яку курирує член правління Ремігіуш Пашкевич, і на яку виділяються кошти за залишковим принципом. Це призвело до рекордного в цьому році обмеження швидкостей руху, не оптимістична ситуація з безпекою на транспорті", - каже Дубневич.
Незадоволений роботою діючого правління УЗ і координатор проекту "ПОЇЗДка" (онлайн-сервіс правової підтримки пасажирів УЗ) Олександр Бондаренко. "Приміром, такий можна визнати роботу по вантажним перевезенням. Один з найважливіших експлуатаційних показників - оборот вагона, тобто час між двома навантаженні, вже становить майже 11 діб. У 2013 році було менше чотирьох діб. Аграрії вже просто волають: "Якщо оборот вагона складе 12 діб - ми урожай на експорт не вивеземо"", - обурюється він.
Колишній в. про. голови правління "Укрзалізниці" Олександр Завгородній вважає, що зміна менеджменту без зміни підходів до моделі управління УЗ нічого не дасть. "Зараз є дуже короткий список потенційних осіб на призначення. На превеликий жаль, всі вони з різних груп, тому разом працювати в одній лінійці не зможуть. Для цього потрібно змінювати модель управління УЗ", - говорить він. "Більшість з озвучуваних прізвищ кандидатів у члени правління УЗ - професійні залізничники з великим досвідом роботи і, звичайно, можуть розглядатися на керівні посади, - вважає Ярослав Дубневич. - Але кандидати на посади в правління повинні не просто розбиратися, але і бути здатними активно розвивати економічно-фінансовий блок, блок безпеки і технічної політики, а також блок європейської стратегії розвитку УЗ".
За словами Завгороднього, успішно керувати УЗ зараз зможе тільки група людей з важким залізничним досвідом разом з фахівцями з великого бізнесу". "Всі вони повинні працювати під жорсткою централізацією в зміненої моделі управління. Але до цього варто додати те, що голова правління УЗ повинен мати підтримку уряду і повну свободу дій по кадрам. Тоді можна сподіватися, що за п'ять-сім місяців ситуація в компанії буде стабілізована", - уточнив експерт.
Не вірить у те, що новий менеджмент держкомпанії буде ефективним і Олександр Бондаренко. "Максимум, що вони зможуть зробити - законсервувати ситуацію на якийсь час. Змінити щось на краще можна було років 10-12 тому. Тоді ще не був розтрачений весь запас міцності системи і були команди, які могли все круто змінити в кращу сторону. Але, на жаль, цього не сталося. І тепер залізниця гине. Приміром, животрепетне контракт з General Electric (контракт на постачання 30 локомотивів для УЗ, - ред.) так і не підписаний. Хоча його лобіювали на найвищому рівні", - підсумовує він.