Нові лідери: навіщо Віктор Пінчук і компанія шукають таланти

Зараз майже весь проект фінансує телеканал ICTV і група Starlight Media, акціонерами яких є Віктор та Олена Пінчук (Фото: yes-ukraine.org) Зараз майже весь проект фінансує телеканал ICTV і група Starlight Media, акціонерами яких є Віктор та Олена Пінчук (Фото: yes-ukraine.org)

"Нові лідери" - це не перша спроба реалізації подібних проектів в нашій країні. Експерти згадують просування "Озимого покоління" - виборчого блоку "нових осіб" на виборах у Раду в 2002 році. Їм також займався Віктор Пінчук і телеканали його холдингу. Першу п'ятірку блоку представляли Валерій Хорошковський, Інна Богословська, Микола Вересень, Остап Процик і Валерій Вощевський. Однак тоді подібна концепція медіапартії зазнала невдачі: КОП не подолала виборчий бар'єр.  

Ще в березні телеканал ICTV і медіагрупа StarLightMedia Віктора Пінчука запустили суспільно-медійний проект "Нові лідери". У рамках шоу учасники, що зареєструвалися, пропонують свої програмні цілі та приступають до їх реалізації. В кінці листопада цього року, після двох місяців прямих ефірів з "новими лідерами", телеглядачі визначать переможців. Враховуючи те, що телепроект відбуватиметься напередодні президентської і парламентської гонки, багато експертів і політиків розцінюють це у якості підбору облич для участі у виборах. Наприклад, у владній команді переконані, що за допомогою телешоу Пінчук підбирає людей для походу в Раду на виборах 2019 року, ймовірно, під проводом Святослава Вакарчука. У той же час опитані виданням експерти не виключають, що учасники проекту згодом можуть підтримати потрібного кандидата в президенти. Детальніше про це - в матеріалі РБК-Україна.

Проект "Нові лідери", що стартував у березні цього року, ще на етапі запуску підняв хвилю обговорень в соцмедіа. Ґрунтом для дискусій стало те, що проект з пошуку нових українських лідерів запущений телеканалом ICTV і медіагрупою StarLightMedia, що належить бизнемену Віктору Пінчуку. Причому, за рік до президентських виборів і за півтора роки до парламентських. Учасники проекту пропонують свої суспільно значущі різногалузеві ідеї - "програмну мету" та шляхи її реалізації. Переможець отримує грошовий приз в розмірі більше одного мільйона гривень (конкретна сума поки не відома) для втілення свого проекту в життя.

Для участі в проекті є кілька умов: громадянство України, вік не менше 25 років, відсутність судимості, відсутність адміністративного правопорушення, пов'язаного з корупцією. У проекті також не можуть брати участь колишні або діючі народні депутати, колишні або діючі керівники центральних органів виконавчої влади.

На першому етапі, з 12 березня по 1 травня, в період реєстрації для участі в проекті, свої анкети подали 1399 бажаючих. Далі з усіх отриманих заявок відберуть 100 кращих. 50 учасників наступного етапу відберуть українці - виборці, які досягли 18 років, які зареєструються на сайті проекту і проголосувати за того чи іншого "нового лідера". Кожен виборець може проголосувати лише один раз і лише за одного кандидата. Ще 50 конкурсантів визначить відбірковий комітет, сформований громадською наглядовою радою. Протягом другого етапу учасники повинні приступити до реалізації своєї програми.

Склад наглядової ради став ще одним предметом скандалів в соціальних мережах. За словами глави ради Лабораторії законодавчих ініціатив, куратора Української школи політичних студій Світлани Матвієнко, наглядову раду проекту спільно формували StarLightMedia та Лабораторія законодавчих ініціатив. "Роль громадських організацій, яку представляє громадська наглядова рада - бути на сторожі аполітичності проекту, прозорості правил і їх дотримання всіма учасниками, гарантувати максимальне обмеження впливу безпосередніх донорів проекту... Розділили відповідальність за комунікацію з широким колом громадських організацій на двох - хтось зустрічався з представниками StarLightMedia, хтось - зі мною, як куратором УШПС. Після зустрічей з представниками громадянського суспільства, була сформована Громадська наглядова рада, учасники якої узгодили правила проекту та майбутньої спільної роботи, разом з повним списком організацій, що входять в Громадську наглядову раду", - розповіла Матвієнко.

До складу наглядової ради увійшли більше 30 громадських організацій. Наприклад, Американська торгова палата в Україні, міжнародний фонд "Відродження", Transparency International Україна, Громадянська мережа "Опора", Комітет виборців України (КВУ), Європейська бізнес асоціація, Фонд "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва, Центр протидії корупції, "Пента" та інші.

"Всі говорять про необхідність нових лідерів, але ніхто нічого для цього не робив. Потрібно від слів переходити до справ - це перший мотив, чому я підтримую цей проект. По-друге, таку ідею я пропонував ще десять років тому різним людям. Зокрема, ми з деякими колегами зверталися з відповідною пропозицією до ICTV та інших телеканалів. Тоді байдуже поставилися. Можливо, й тому, що для цього проекту потрібні фінансові ресурси, розуміння того, наскільки "глядабельним" буде проект. А зараз, оскільки тема "нових облич" стала супер-актуальною, актуальним став і сам проект", - пояснив РБК-Україна керівник центру "Пента" Володимир Фесенко свою участь у наглядовій раді проекту.

Крім того, в наглядовій раді також значився Інститут стратегічних досліджень "Нова Україна" Андрія Єрмолаєва. Засновниками інституту є екс-глава адміністрації президента, нардеп від "Опозиційного блоку" Сергій Льовочкін і Дарія Чепак, колишній прес-секретар Віктора Януковича. Цей факт і став підставою для розмов про причетність Льовочкіна до пошуку нових українських лідерів.

Як пояснив РБК-Україна Володимир Фесенко, в раду запрошували конкретних осіб, а не організації. "У нас маленька організація і для нас це не проблема. А для тих, у кого велика організація, це може викликати певні конфлікти інтересів. Як зараз виникло з Інститутом стратегічних досліджень "Нова Україна". Участь у проекті бере тільки його керівник Андрій Єрмолаєв, а всі говорять про Сергія Льовочкіна, який в проекті не бере жодної участі. З самого початку було вирішено, що проект повинен бути плюралістичним. Думаю, до такого проекту повинні бути залучені різні організації і люди, якщо вони дотримуються проукраїнських позицій, а не проросійських", - говорить Фесенко.

8 травня стало відомо, що інститут "Нова Україна" за ініціативою Єрмолаєва звернувся до наглядової ради з заявою про вихід з її складу. Таке рішення було прийнято відразу після початку публічної дискусії про склад засновників Інституту, йдеться на сайті "Нових лідерів". "Я не хочу створювати проблем проекту і не вважаю за потрібне влаштовувати навколо своєї персони дебати", - зазначив Єрмолаєв у своїй заяві.

У відбірковий комітет проекту увійшли голова правління мережі "Опора" Ольга Айвазовська, керуючий партнер компанії Odgers Berndtson Ukraine Роман Бондар, виконавчий директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський, виконавчий директор ГО "Адвокат майбутнього" Андрій Вижевський, виконавчий директор громадського холдингу "Група впливу" Тетяна Дурнєва, голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко, голова ради Лабораторії законодавчих ініціатив, куратор Української школи політичних студій Світлана Матвієнко, координатор ГО "КрымЅОЅ" Таміла Ташева і виконавчий директор Transparency International Україна Ярослав Юрчишин

Сто відібраних виборцями і відбірковим комітетом "лідерів" на третьому етапі - з 1 червня по 7 вересня - повинні підготувати презентації своїх програм, стан їх реалізації і досягнуті результати. Представляти проекти учасники будуть 4 і 5 вересня в ефірі програми "Свобода слова" на телеканалі ICTV. Учасники також можуть залучати до втілення свого проекту інших осіб для отримання фінансової, організаційної та іншої підтримки. За результатами третього етапу, відбірковий комітет 10 вересня в ефірі ICTV оголосить імена десяти "лідерів", які братимуть участь у фінальному - телевізійному етапі проекту у форматі прямих ефірів. На четвертому етапі - з 10 вересня по 30 листопада - буде визначений переможець проекту, який отримає грошовий приз. Переможця шляхом смс-голосування обиратимуть телеглядачі.

"У переможця буде зобов'язання реалізувати той соціальний, політичний або суспільний проект, який він на себе взяв. Тому по завершенні проекту ми будемо спостерігати за тим, як ця людина відповідально приймає і реалізує проект для змін у нашій країні, про який він заявив на всю країну, отримавши гроші, підтримку, популярність, зв'язки, використовуючи свій авторитет, уміння і навички, які отримав в проекті", - розповів генеральний директор медіагрупи StarLightMedia та телеканалу СТБ Володимир Бородянський в ефірі "Свобода слова" 23 квітня

Як повідомив директор-президент телеканалу ICTV Олександр Богуцький, зараз майже весь проект фінансує телеканал ICTV і група Starlight Media, акціонерами яких є Віктор та Олена Пінчук. "Але ми звернулися до лідерів українського бізнесу, щоб "нові лідери" не відчували залежність від наших акціонерів, навіть якщо вони розділили бізнес і політику. Ми раді, що проект почали фінансувати лідери української економіки, і вважаємо, що таких компаній буде більше і більше", - розповів Богуцький в ефірі "Свободи слова". На даний час на сайті "Нових лідерів" спонсорами та партнерами проекту вказані інвестиційна компанія Dragon Capital Томаша Фіали, фонд "Відродження" американського мільярдера Джорджа Сороса, компанія "Нова пошта" В'ячеслава Климова та Володимира Поперешнюка і K. Fund бізнесмена і екс-нардепа Василя Хмельницького.

До речі, організація, співзасновниками якої є Фіала і Святослав Вакарчук - Центр економічної стратегії (ЦЕС) - увійшла і в наглядову раду проекту. А керівник ЦЕС Гліб Вишлінський був делегований у відбірковий комітет, сформований наглядовою радою. У наглядову раду, як уже зазначалося, увійшла і Європейська бізнес асоціація, президентом якої є Томаш Фіала. Троє з дев'яти членів відбіркового комітету "Нових лідерів" паралельно є членами правління фонду "Відродження", який також входить у наглядову раду.

Як повідомила в ефірі "Громадського радіо" одна з членів відбіркового комітету Світлана Матвієнко, сам проект коштує близько 800 тис. доларів і фінансується за рахунок спонсорів. Реклама проекту, яку здійснює StarLightMedia, зазначила Матвієнко, коштує орієнтовно 3-4 млн доларів. Також Матвієнко у своєму блозі уточнила, що ефірний телевізійний час групи StarLightMedia, який вона виділяє на шоу, складається з 8 телевізійних ефірів протягом 2 місяців восени і супровід проекту. Робота громадської наглядової ради та відбіркового комітету повністю волонтерська і неоплачувана, каже Матвієнко.

Через те, що проект запускається напередодні відразу двох виборчих кампаній, багато хто побачив в "Нових лідерах" політичне підґрунтя. Мовляв Віктор Пінчук з партнерами шукають нові обличчя з прицілом на наступні президентські і парламентські вибори.

На думку представника наглядової ради "Нових лідерів" Володимира Фесенка, у випадку даного проекту особисті інтереси Пінчука збігаються з суспільними інтересами. "Віктор Пінчук дійсно є одним із співорганізаторів. В цьому я не бачу проблеми. По-перше, у Пінчука є інтерес до теми нових лідерів і особистісний (йому давно подобається тема молодих лідерів нового покоління в політиці) і прагматичний (це принципово новий проект для українського телебачення, і він може стати цікавою "фішкою" для ICTV). Але в даному випадку, я вважаю, його особисті інтереси співпадають з інтересами суспільними. Свого часу він також проводив конкурси для молодих людей, яким за результатами таких конкурсів надавали можливість отримувати освіту за кордоном, реалізовувати власні проекти, брати участь в різних міжнародних конференціях та заходах", - говорить Фесенко. "Тому я відкидаю підозри, що він робить щось під себе - у всякому разі, це непомітно. Те, що у нього є свої лобісти в парламенті, я це знаю, але це далеко не молоді лідери", - зазначив Фесенко.

"По-друге, Пінчук і Богуцький розуміли, що при запуску проекту можуть бути певні підозри, обвинувачення. Тому і запросили до дискусії представників громадських організацій, причому дуже різних, з різними поглядами. Наприклад, Андрія Єрмолаєва, Віталія Шабуніна, Олександра Сушка, Ірину Бекешкіну і багатьох інших. Це наглядова рада з шанованими і авторитетними людьми, які точно не будуть працювати в чиїх-небудь інтересах. І це є певним запобіжником того, щоб проект не працював на конкретні політичні інтереси, в тому числі і інтереси Пінчука", - пояснив Фесенко.

Проект "Нові лідери" - це не перша спроба реалізації подібних проектів в нашій країні, зазначив у бесіді з РБК-Україна політтехнолог Дмитро Касьянов. "Можемо згадати "Команду озимого покоління" (КОП). Ще до цього був більш політично обґрунтований проект Віктора Пинзеника - партія "Реформи і порядок". Зараз ми можемо спостерігати у світі багато проектів, спрямованих на шоу-складову", - говорить Касьянов.

Варто відзначити, що просуванням "Озимого покоління", виборчого блоку з "нових облич", на виборах у Раду в 2002 році також, зокрема, займався Віктор Пінчук і телеканали холдингу. Першу п'ятірку блоку представляли Валерій Хорошковський, Інна Богословська, Микола Вересень, Остап Процик і Валерій Вощевський. Однак тоді подібна концепція медіапартії зазнала невдачі: КОП не подолала виборчий бар'єр.

Колишній голова Комітету виборців України (КВУ), нардеп Ігор Попов упевнений, що телепроект "Нові лідери" не спланований під створення окремої політичної партії. "Вони провалилися при створенні окремої партії як кульмінації відбору лідерів ще при "Команді озимого покоління" в 2002 році. Помилка не повториться", - сказав РБК-Україна парламентарій.

Як розповів виданню один із впливових членів команди Порошенка, цим телешоу Віктор Пінчук має намір підібрати і паралельно пропіарити групу нових осіб, які підуть на наступні парламентські вибори в команді Святослава Вакарчука. Раніше РБК-Україна писало про політичні амбіції і перспективи фронтмена "ОЕ". За інформацією видання, підтримку співакові, серед інших, надають Віктор Пінчук і Томаш Фіала. Вони ж є спонсорами проекту "Нові лідери".

"Мені важко уявити, як цей проект може спрацювати на Вакарчука, - говорить член наглядової ради "Нових лідерів" Володимир Фесенко. - Можу спрогнозувати, що більшість представників наглядової ради буде принципово проти його участі в телевізійних ефірах або інших заходах, пов'язаних з проектом, в тій чи іншій ролі. Тому що це буде породжувати підозри, що цей проект створений під Вакарчука. Така позиція буде не тільки по відношенню до Вакарчука, але і до будь-якого іншого потенційного кандидата в президенти". Фесенко також нагадав, що Вакарчук як колишній народний депутат не може брати участь у шоу. "Тому безпосередньо він ніяк не може в ньому засвітитися. Крім того, він не входить до складу наглядової ради, що теж показово. До речі, кілька разів на засіданнях наглядової ради з'являлися деякі молоді народні депутати, зокрема, Мустафа Найєм, Світлана Заліщук, хоча вони не є членами ради і не беруть участь в ухваленні рішень", - сказав Фесенко.

Як вважає Ігор Попов, частина учасників проекту справді може підтримати потрібного кандидата в президенти. "Як я бачу цю технологію. З одного боку, це буде дійсно підбір нових лідерів, оскільки запит залишається. А фонд Віктора Пінчука найбільш системно працює з лідерами, вони підтримують сократовські діалоги, авторські семінари для будь-якого віку, проводять тренінги, без зобов'язань. З іншого боку, на таких проектах можна підтримати певні ідеї. Тобто учасники такого проекту можуть бути носіями певних ідей, які можуть бути цікавими для кандидата в президенти. Основний кандидат, який буде йти в президенти, не буде брати участь у цьому конкурсі. Але в принципі, якщо фіналісти потім скажуть, що мої ідеї поділяє той чи інший кандидат - умовний Вакарчук - цьому кандидату це може іміджево додати авторитет і навіть кілька відсотків рейтингу. Тобто завдання - і почути ідеї, і відібрати особистостей, і частина цих особистостей підтримає потрібну людину", - каже екс-голова КВУ. При цьому він вважає, що такою людиною не буде Вакарчук, оскільки "організатори проекту грають більш тонко".

Подібний сценарій озвучує і політтехнолог Дмитро Касьянов. "Якщо учасники стануть довіреними особами якогось кандидата в президенти - навіть якщо це не буде Вакарчук - це зіграє в плюс такому кандидату, бо вони несуть на собі знак нових осіб, які зараз нав'язуються суспільству. І якщо таке нове обличчя стане біля когось із кандидатів у президенти, такий кандидат в президенти буде уособлювати ту хвилю нових осіб, яка разом з ним зайде до влади. Такий тренд ми спостерігали на минулих виборах, коли Лещенко, Найєм і Заліщук стали біля Порошенка, цей тренд взяли і Тимошенко, і "Самопоміч", і "Народний фронт". Інакше вони б не відповідали критерію оновлення влади", - пояснив Касьянов.

"Але я думаю, що насправді Віктор Пінчук таким чином пропонує якийсь актив, щоб торгуватися з кандидатами в президенти. Крім цього, є і можливість бути кандидатом, але не балотуватися. Наприклад, у Німеччині був комік, який активно просував себе як лідер нової політичної сили, але потім не зареєструвався і не пішов на вибори. Так само може бути і у нас", - резюмував Касьянов.

On Top