ua en ru

Nord Stream залишився геополітичним проектом, - експерти

Автор: RBC.UA
Європейські політики, економісти і журналісти коментують сьогодні значення і перспективи газопроводу "Північний потік", який сьогодні з величезним ентузіазмом відкривали в німецькому Любміні. Примітно, якщо російські і європейські політики висловлювалися в позитивній тональності, то нейтральні експерти не поділяють цього оптимізму, введеного в ЗМІ з подачі російської сторони.

Європейські політики, економісти і журналісти коментують сьогодні значення і перспективи газопроводу "Північний потік", який сьогодні з величезним ентузіазмом відкривали в німецькому Любміні. Примітно, якщо російські і європейські політики висловлювалися в позитивній тональності, то нейтральні експерти не поділяють цього оптимізму, введеного в ЗМІ з подачі російської сторони.

Введення в експлуатацію першої нитки газопроводу "Північний потік" не призведе до надмірної залежності Європи від постачань російського газу. Про це заявив в ефірі радіостанції rbb-Inforadio у вівторок, 8 листопада, єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Еттінгер, пише Deutsche Welle.

Він підкреслив, що Росія вже протягом декількох десятиліть безперебійно - "по старих та нових трубопроводах" - забезпечує близько чверті поставок газу в Європу. В той же час Росія сама залежить від доходів, одержуваних нею від продажу газу, нагадав єврокомісар.

Початок експлуатації газопроводу "Північний потік" Еттінгер назвав "однозначним посиленням" безпеки енергопостачання Європи. Пропускна здатність першої нитки досягає близько 55 млрд кубометрів на рік, що становить близько 10% обсягу всього європейського ринку газу, цитує комісара ЄС агентство DAPD.

Голова німецької енергетичної компанії E.ON Клаус Шефер вважає, що відкриття "Північного потоку" знижує ризики збою поставок енергоносіїв у Європу, які можуть "в ході конфлікту між транзитними країнами і російським постачальником".

"Північний потік" об'єднує інтереси постачальників і клієнтів. Він є довгостроковим рішенням проблем, з якими стикаються основні постачальники газу і європейські клієнти", - заявив Шефер.

В той же час, експерти не такі оптимістичні оцінки значимості і економічної вигоди "Північного потоку". Скептики зауважують, що навіть без "Північного потоку" російські газопроводи в Європі здатні постачати більше газу, ніж передбачено в усіх контрактах "Газпрому" на роки вперед.

Джейсон Буш, економічний оглядач агентства Reuters вважає, що економічні вигоди проекту неочевидні, адже прогнози споживання газу в Європі істотно різняться, а проблеми Єврозони додають невизначеності.

"Північний потік завжди був настільки ж геополітичним проектом, як і економічним. Морський маршрут йде в обхід України, даючи Росії перевагу в непростих переговорах із сусідом. Крім того, чим менше російського газу йде по території України, тим спокійніше сплять європейські клієнти "Газпрому", - відзначає аналітик.

Буш відзначає, що в "Газпрома" зараз безліч проблем - великі клієнти повстають проти високих цін: за день до відкриття Північного потоку польська газова компанія PGNiG подала проти "Газпрому" позов в арбітражний суд, і навіть Україна, яку "Північний потік", здавалося б, "кладе на лопатки", наполегливо вимагає значної знижки. До того ж "Газпром", по всій видимості, не зміг домовитися про постачання газу в Китай.

"Виникає питання: якщо "Газпрому" насилу вдається втримати існуючих клієнтів, як говорити про придбання нових, які потрібні йому для наповнення ще й "Північного потоку"?", - сказав Буш.

Він називає "Північний потік" кращою ілюстрацією несучасні методів ведення бізнесу.

"Багато десятиліть "Газпром" жив у затишних умовах взаємовигідних відносин з урядами європейських країн і національними енергетичними компаніями, особливо в Німеччині. Але тепер енергетична політика все більшою мірою формується не на національному рівні, а в Брюсселі, де, до незадоволення "Газпрому", Єврокомісія активно сприяє розвитку конкуренції.

Аналітик вважає, що якщо "Газпром" не зможе пристосуватися до нових реалій, то тріумфально відкритий "Північний потік" виявиться просто непотрібним.

"Газпром може переконатися в цьому на прикладі все тієї ж України, яка, побудувавши в 2002 р. нафтопровід Одеса-Броди, домоглася політичного успіху - отримала незалежний від російської Транснафти маршрут, але за 10 років так і не змогла знайти ресурси для його повноцінного завантаження", - відзначає експерт.

Зазначимо, заступник голови правління "Газпрому" Олександр Медведєв на брифінгу в Любміні повідомив, що перенесення обсягів газу з білоруської ділянки газотранспортної системи (ГТС) в связи с запуском "Північного потоку" не планується.

"Обсяг транзиту через Україну буде залежати від динаміки на європейських ринках, а перенесення обсягів з білоруської ділянки не планується", - сказав він.
Втім, більшість експертів відзначає, що запуск газопроводу фактично означає ослаблення позицій України - у тому числі і на переговорах щодо формування ціни на газ.

В Україні вважають, що Росія зловживає положенням монопольного постачальника, вимагаючи за свій газ непомірну і несправедливу ціну. Позицію "Газпрому" раніше озвучив його голова Олексій Міллер, який говорив, що Україна "сіла в поїзд під назвою "дешевий російський газ", і він може завезти цю країну в глухий кут.

Міжнародне рейтингове агентство Fitch раніше порахувало, що запуск "Північного потоку" негативно вплине на фінансові показники "Нафтогазу України". На думку експертів Fitch, обсяг транспортування газу і виручка компанії знизяться приблизно на 20%.

Директор енергетичних програм центру "Номос" Михайло Гончар в інтерв'ю BBC відзначив, що 112 млрд кубометрів російського газу, які нині постачаються через Україну до Європи, є удвічі більшими обсягами, ніж загальна планова пропускна потужність "Північного потоку", а планові потужності російських газогонів також часто коригуються у бік зменшення.

"Кажуть, що Південний потік буде розрахований вже на 63 млрд кубометрів. Але згадаємо: "Ямал-Європа" - планувалося збудувати дві гілки, маємо одну. "Блакитний потік" - планували на 32 млрд, зробили на 16 млрд, тобто, він експлуатується на половину потужності. І Росія, до речі, про "Блакитний потік" останнім часом не згадує, бо це не дуже вдалий приклад. Китайський напрямок взагалі зірвався", - нагадав Гончар.

Експерт також звертає увагу на те, що і "Північний потік" поки що не виходить навіть на проектну потужність.

Гончар говорить, що поки український маршрут залишається для європейського споживача незрозумілим та ризикованим через постійні суперечки Києва із Москвою, розраховувати на прихильність європейців до цього маршруту не варто. Але це не означає, що обхідні маршрути, які пропонує "Газпром", стануть єдиною альтернативою для Європи - каже експерт, і згадує, зокрема, термінал для скрапленого газу у Польщі, а також завершення будівництва терміналу із прийняття скрапленого газу у Роттердамі, розрахованого на 16 млрд кубометрів, клієнтами якого будуть більшість традиційних клієнтів "Газпрому".

Колишній радник Президента з міжнародних енергетичних питань Богдан Соколовський також звертає увагу на ще одне альтернативне джерело отримання газу, яке не сприймали серйозно 5-7 років тому, під час розробки нових російських "потоків" - сланцевий газ.

"Коли задумувалися "потоки", Північний і Південний, оцих всіх "страхів" про сланцевий газ, про енергозбереження оце надмірне, у Європі не було. "Потоки" вже не можна зупинити, але й величезні перспективи сланцевого газу у Польщі, поява терміналів для скрапленого газу, повністю змінили ринок", - відзначив Соколовський.

Крім того, експерт звертає увагу на те, що ресурсна база для наповнення української "труби" і Північного потоку є різними, і якщо їхня економіка буде перекручена на догоду політиці, європейці з часом відмовляться платити за це.

Соколовський також вважає, що 1,5 млрд дол., що їх Україна отримує від транзиту російського газу своєю територією, не коштують того, аби боротися за цей транзит "за будь-яку ціну", і лише заради його збереження іти на принципові політичні та безпекові поступки.

Нагадаємо, сьогодні країни-учасниці проекту Nord Stream - Росія, Німеччина, Нідерланди і Франція ввели в експлуатацію першу нитку газопроводу "Північний потік".

Як повідомляв напередодні директор за погодженням компанії Nord Stream AG Дірк фон Амельн, газопровід запрацює з потужністю 1 млн куб. м газу на годину, що дозволить забезпечити прокачування 8,5 млрд куб. м газу в рік.

Раніше сьогодні офіційний представник "Газпрому" Сергій Купріянов повідомив в інтерв'ю телеканалу RT, що після запуску "Північного потоку" частка ВАТ "Газпром" на ринку Європи збільшиться до 2030 р. складе 30%. За його словами, в даний час "Газпром" займає близько чверті ринку в Європі. Купріянов додав, що для поставки через "Північний потік" "Газпром" підписав контракти на додатковий обсяг - майже 22 млрд куб. м газу.

У компанії поки не розраховують на швидку окупність "Північного потоку". Представник холдингу зазначив, що газопроводи будуть працювати протягом 30-50 років, виходячи з цього і будується бізнес-модель таких компаній, як Nord Stream. Купріянов нагадав, що "Північний потік" стане третім експортним коридором "Газпрому", поставки з нього задовольнять потреби покупців газу на півночі Європи. При цьому Купріянов підкреслив необхідність будівництва "Південного потоку", який дозволить споживачам на південному сході Європи отримати додаткову можливість купувати російський газ. Початок його експлуатації намічено на кінець 2015 р.

Газопровід "Північний потік", вартість якого, за різними даними, становить від 7,3 до 8,8 млрд євро, прокладений по дну Балтійського моря. Його довжина перевищує 1,2 тис. км. "Газпрому" належить 51% в проекті, німецькій Wintershall і E.ON - з 15,5%, французькій GDF Suez і голландській Gasunie - 9%.

Слід зазначити, що початок прокладки газопроводу неодноразово переносився. Офіційно будівництво почалося в грудні 2005 р. Спочатку через невирішені проблеми з урядами країн, через території яких повинен був пройти газопровід, початок прокладки відклали до 2007 р., потім у зв'язку з процесом отримання узгодження в країнах балтійського регіону будівництво було відкладено до 2009 р. Але в підсумку початок укладання "Північного потоку" по дну Балтійського моря почалося 6 квітня 2010 р., коли було отримано всі дозволи. Чи варто очікувати, що "Північний потік" буде працювати з таким же скрипом, як і будувався?