ua en ru

Податкова реформа: поки Мінфін чекає "відмашки" МВФ, депутати пропонують свій варіант

Податкова реформа: поки Мінфін чекає "відмашки" МВФ, депутати пропонують свій варіант Профільний комітет Ради підготував зміни до Податкового кодексу (джерело фото - "Дзеркало тижня")
Поки Мінфін зволікає з передачею в парламент проекту так широко розрекламованої податкової реформи, комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики вже завершив роботу над своїм варіантом документа. Цей проект розроблений спільно з експертами та представниками бізнесу. Депутати наполягають на зниженні ставок податку на прибуток і ПДВ до 15%. При цьому податком буде обкладатися тільки розподілений прибуток, а всі переплати - враховуватися в рахунок майбутніх платежів. Також запропоновано зберегти електронну систему адміністрування ПДВ, але з певними обмеженнями і автоматичним відшкодуванням податку для всіх платників. Зазначимо, що Президент може підтримати ліберальний варіант реформи. Однак у Мінфіні кажуть, що Міжнародний валютний фонд проти внесення змін у Податковий кодекс. Причому будь-яких.

Поки Мінфін зволікає з передачею в парламент проекту так широко розрекламованої податкової реформи, комітет Верховної Ради з питань податкової та митної політики вже завершив роботу над своїм варіантом документа. Цей проект розроблений спільно з експертами та представниками бізнесу.

Депутати наполягають на зниженні ставок податку на прибуток і ПДВ до 15%. При цьому податком буде обкладатися тільки розподілений прибуток, а всі переплати - враховуватися в рахунок майбутніх платежів. Також запропоновано зберегти електронну систему адміністрування ПДВ, але з певними обмеженнями і автоматичним відшкодуванням податку для всіх платників.

Зазначимо, що Президент може підтримати ліберальний варіант реформи. Однак у Мінфіні кажуть, що Міжнародний валютний фонд проти внесення змін у Податковий кодекс. Причому будь-яких.

Конфлікт версій

Парламентський Комітет з питань податкової та митної політики завершив роботу над проектом змін до Податкового кодексу, над якими протягом місяця крім депутатів, працювали експерти та представники бізнесу. Ще на початку вересня, після засідання Нацради реформ, Президент доручив створити нову робочу групу з доопрацювання фіскальних правок, так як після піврічного обговорення всіх можливих моделей громадськості у підсумку було представлено відразу три варіанти - Мінфіну, профільного комітету Ради і експертів.

За інформацією РБК-Україна, вчора ввечері варіант комітету вже був поданий на реєстрацію у Верховну Раду, проте поки що документ на сайті не з'явився. За неофіційною версією, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк має намір переконати президента у "неприпустимості прийняття такої редакції".

Також проект реформи вчора був представлений головою комітету Ніною Южаніною на засіданні фракції "Блоку Петра Порошенка". Але це радше формальність, так як один з лідерів фракції Ігор Кононенко проект реформи і так вже схвалив. Нагадаємо, раніше він попереджав Мінфін: якщо не буде урядового варіанту, депутати будуть пропонувати свій. Як і очікувалося, президентська фракція проект, розроблений в комітеті, вчора ввечері підтримала.

Як і передбачалося раніше, комітетська модель є більш ліберальною, ніж міністерська.

"Вона підтримується тими депутатами, які входили у робочу групу. Такі зміни не те щоб були потрібні зараз - вони були потрібні ще вчора. Мінфін хоч і брав участь у цій роботі, але не проявляв ініціативу. Ми, мабуть, по-різному оцінюємо майбутнє економіки, - зазначила Ніна Южаніна. - Багато з депутатів скептично ставляться до того, що бюджет повинен формуватися на старій податковій базі".

Нагадаємо, що Кабмін розробив проект головного фінансового документа країни саме на основі чинного законодавства, але законопроект одразу ж відкликали з парламенту для доопрацювання.

Тиск йде на зниження

Версія реформи від парламентського комітету, презентація якої опинилася в розпорядженні РБК-Україна, передбачає перегляд практично всіх розділів Податкового кодексу. В остаточному варіанті депутати наполягають, зокрема, на зниженні ставки податку на прибуток з 18% до 15%. Об'єктом оподаткування повинен стати розподілений прибуток у вигляді нарахованих дивідендів, що виплачуються на користь фізосіб, неплатників прибутку, нерезидентів.

Виплата юрособі-резиденту та платнику цього податку при цьому не оподатковується. При виплаті дивідендів зберігаються авансові внески. Також підпадають під оподаткування проценти за борговими зобов'язаннями від нерезидентів-пов'язаних осіб, різниці, визначені за правилами трансфертного ціноутворення, виплати неприбутковим організаціям, роялті.

Зазначимо, що заступник голови комітету Андрій Журжій ("Самопоміч") також представив вчора свій варіант податкової реформи, який передбачає наявність податку на розподілений прибуток, але зі ставкою 20%.

Проект реформи, офіційно представленої комітетом, крім іншого передбачає, що накопичені за минулі періоди збитки, не будуть враховуватися при визначенні об'єкта оподаткування (більше 400 млрд грн).

"Збитки взагалі неважливі. Навіть якщо у тебе збиток, а ти знімаєш дивіденди, то потрібно платити податок 15%, - пояснила голова наглядової ради Палати податкових консультантів, учасник комітетської робочої групи Ольга Богданова. - Гроші залишаються на розвиток. Немає перевірок фінрезультату, перевіряються лише статті з розподіленого прибутку".

Також передбачається, що всі переплати можна буде враховувати у рахунок майбутніх платежів. Мова, за даними Мінфіну, може йти про суму в понад 47 млрд грн.

З 20% до 15% також запропоновано знизити ставку ПДВ. У той же час система електронного адміністрування податку (СЕА) повинна зберегти свою дію, але після певних змін. Передбачається збільшення овердрафту для реєстрації податкових накладних шляхом зміни підходу. Він повинен формуватися не з середньомісячних зобов'язань до сплати, а з обсягів нарахованих зобов'язань.

Крім того, пропонується можливість реєстрації податкових накладних із запізненням і без поповнення ПДВ-рахунку. Депутати хочуть дозволити врахувати в електронній системі показники за уточненими деклараціями за період до 1 липня, коли СЕА запрацювала в повному обсязі. Але ця норма буде тимчасовою - на два місяці.

"Навколо депонування основні дискусії, - розповів координатор проектної групи "Податковий кодекс нової країни" Тарас Козак. - Ми пропонували без депонування, а щоб гроші опинялися на спеціальних казначейських рахунках, щоб зняти їх звідти не можна було. Так би кошти не вимивалися".

"Якщо держава вважає, що тільки за допомогою електронного адміністрування можливо побороти корупцію, і інші випробувані методи не допомагають, то мабуть, бізнесу доведеться потерпіти, - додав заступник голови ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник. - Хоча я скептично до цієї системи ставлюся. В жодній країні світу вона не працює. Якби була позитивна статистика, то Мінфін її опублікував, а так рапортувати немає про що".

Крім іншого, депутатська реформа ПДВ передбачає скасування, так званого "9 стану" та можливостей Державної фіскальної служби анулювати реєстрацію платника. Відшкодування податку передбачається в автоматичному режимі для всіх сум ПДВ, підтверджених СЕА. А всі реєстри заявок повинні стати публічними.

За і проти

Всі пропозиції депутатів, а крім зниження ставок прибутку та ПДВ, передбачається ще й скорочення податкового навантаження на фонд оплати праці (суть пропозицій РБК-Україна розкриє в одному з наступних матеріалів, - ред.) може обійтися бюджету в 130-150 млрд грн. Ця "дірка" частково може бути перекрита інфляційним доходом, але ставка зроблена на зростання економіки.

"Президент таку позицію поділяє. Реформу, відповідно, підтримує", - запевнило джерело РБК-Україна в комітеті.

Тарас Козак додав, що тільки з цього року перевиконання бюджету може скласти кілька десятків мільярдів гривень, і якщо їх витратити "з розумом", то певні компенсатори будуть.

"І це ми не говоримо про детінізацію. Досвід показує, що вже через півроку можна побачити зростання надходжень, - заявив він. - Також компенсатори можуть бути за рахунок ліквідації податкових пільг, зменшення корупції у системі держзакупівель. За рахунок реформи витрати можуть бути скорочені на 10-20%".

Ніна Южаніна також зазначила, що Мінфін буде намагатися істотно переписати проект реформи від депутатів. Але парламент згоден лише на незначні коригування. Основна дискусія, прогнозує вона, буде навколо податку на прибуток та податку на доходи фізосіб з ЄСВ.

Уряд поки що тягне з подачею свого законопроекту в парламент - модель від Кабміну узгоджувалася з МВФ, місія якого протягом двох тижнів перебувала в Україні і у п'ятницю завершила свою роботу.

"По реформі ми ще обговорюємо і чекаємо пропозицій фонду", - зазначив співрозмовник РБК-Україна в Міністерстві фінансів.

У той же час, на даному етапі МВФ проти реформи. Причому будь-якої. Тому не виключено, що інших варіантів, крім косметичних правок і змін в частині поліпшення адміністрування, не буде. Серед правок, як уже повідомляло РБК-Україна, індексація ставок акцизного податку, зниження ставки ренти при видобутку газу, врегулювання діяльності грального бізнесу та видобутку бурштину. Як вважають у Мінфіні, вибір тут невеликий - або фінансування армії, або податкова реформа.

Презентація проекту податкової реформи, розробленого парламентським Комітетом з питань податкової та митної політики. Частина 1. Податок на прибуток і ПДВ