"Нафтогаз" звинувачують у можливому зриві опалювального сезону
Як стало відомо РБК-Україна, українська газотранспортна система може виявитися не готовою до майбутнього опалювального сезону. Про це заявили глави профспілок і члени ради директорів держкомпанії "Укртрансгаз", звернувшись в Кабмін, РНБО та до президента за допомогою. Зокрема, колектив компанії звинувачує керівництво свого основного акціонера - "Нафтогаз України" - у зриві термінів виконання планів ремонтів і інвестиційної програми. Менеджмент компанії називає ці заяви маніпуляцією і говорить про необхідність "вичистити" проблемні тендери і реформувати процедуру закупівель для потреб "Укртрансгазу". У ситуації розбиралося РБК-Україна.
Задіяли вищі сили
У розпорядженні РБК-Україна виявилося три листа, в яких колектив ПАТ "Укртрансгаз" звертається до президента Петра Порошенко, прем'єр-міністра Володимира Гройсмана та секретаря РНБО Олександра Турчинова з проханням провести розслідування по підготовці газотранспортної системи до опалювального сезону і вжити заходів. Документи були направлені в органи влади минулого тижня.
З листів випливає, що приводів для скарг у співробітників "Укртрансгазу" кілька - низький рівень підготовки ГТС до зими і кадрова політика акціонера компанії - НАК "Нафтогаз України". Зокрема, члени ради директорів УТГ та голови профкомів заявляють, що "за перше півріччя 2017 року програми технічного обслуговування і поточних ремонтів виконано лише на 24%, а інвестиційна програма - на 4%". У зв'язку з цим, на думку колективу держкомпанії, "успішне проходження опалювального сезону під загрозою зриву".
Але в правлінні "Укртрансгазу" з позицією колективу не згодні і озвучені у зверненнях співробітників цифри називають маніпулятивними. "Існує кілька показників, які свідчать про виконання компанією технічних регламентів та фінансових програм поквартально, - пояснив РБК-Україна член правління ПАТ "Укртрансгаз" Сергій Олексієнко. - Важливо розуміти, що не кожен квартал протягом року несе однакове фінансове навантаження". За його словами, згідно з фінансовим планом "Укртрансгазу" на 2017 рік, який погоджений з правлінням та наглядовою радою НАКу, істотна частка робіт запланована на III і IV квартали. "Говорити про виконання ремонтів за рік у 24% - це маніпуляція. Оскільки, по-перше, некоректно порівнювати два квартала до року, по-друге, якщо дивитися поквартально, то в першому кварталі план по поточних ремонтах був перевиконаний на 26%, а в другому виконання склало 85%", - запевнив Олексієнко.
"Тобто, це означає, що ми повинні будемо основні ремонти здійснювати в зимовий період, коли опалювальний сезон вже в розпалі і вартість робіт в рази вища", - дивується директор однієї з філій УТГ, який підписав звернення до влади, але не побажав назвати своє ім'я.
Турбує співробітників УТГ і те, що в першому кварталі правління "Нафтогаз України" змінило менеджмент компанії і "призначило на відповідальні посади осіб без належних знань і досвіду експлуатації газотранспортної системи". Ні в одному з листів не уточнюється, про яких саме осіб йде мова, але невдоволення колективу викликають "необґрунтовані звільнення" професійного, на думку співробітників, і нібито став незручним" для НАКу керівництва "Укртрансгазу". У приклад таких необґрунтованих відставок наводиться зняття з посади голови правління УТГ в червні 2014 року Ігоря Лохмана, який поновлювався на посаді за рішенням суду, але вже в жовтні того ж року був знову звільнений правлінням "Нафтогазу".
Друга відставка, якою колектив обурений, сталася в березні 2017 року. Рішенням правління та спостережної ради Нак був звільнений президент УТГ Ігор Прокопів. Приводом до відставки стали виявлені в ході аудиту УТГ порушення по проведенню цілого ряду тендерів із закупівлі робіт та обладнання для потреб компанії, пояснювали тоді свої дії в НАКу. У даний момент Прокопів займає посаду заступника міністра енергетики та вугільної промисловості.
Тепер же у своїх зверненнях до перших осіб держави колектив "Укртрансгазу" заявляє про "необґрунтовану і безпідставну" вимогу адміністрації "Нафтогаз України" звільнити віце-президента-головного інженера УТГ Ігоря Бурака. У листах говориться, що такі дії НАК робить нібито після його виступу 7 липня на засіданні РНБО, де розглядалося питання готовності української газотранспортної системи до зими. "Ігор Бурак підтвердив (на засіданні РНБО - ред.) наявність проблем, пов'язаних з виконанням оператором ГТС поточних ремонтів та виробничих програм", - наголошується у всіх зверненнях профкомів та членів ради директорів "Укртрансгазу".
Джерела РБК-Україна, близькі до РНБО підтвердили виданню, що таке засідання дійсно проходило, і на ньому виступали представники НАКу і УТГ, в тому числі і Ігор Бурак. "Обговорювався стан ГТС та майбутній опалювальний сезон", - запевнив співрозмовник видання. Але, за його словами, ситуація не розглядалася РНБО як критична і як загроза для безпеки. Такі заяви в Раді назвали "фейком".
Втім, джерела РБК-Україна, знайомі з ситуацією зсередини, запевнили видання, що після цього виступу правління "Нафтогазу" запропонувало Ігорю Бураку написати заяву про звільнення "без пояснення причин і проти його бажання". У НАКу цю інформацію називають "наклепом", заявивши, що нікого не змушують залишати посади і писати заяви.
Зв'язатися з самим Ігорем Бураком РБК-Україна не вдалося. Але співрозмовники видання в УТГ, підписи яких стоять під зверненням до влади, пояснили, що "керівництву "Нафтогазу" не сподобалося, що головний інженер не побоявся донести до РНБО реальну ситуацію з ремонтами". Втім, говорити "під запис" джерела відмовилися, пославшись на пункт в рішенні загальних зборів акціонерів "Укртрансгазу" (тобто, НАК), згідно з яким розголошення співробітниками компанії будь-якої внутрішньої інформації може стати приводом для їх обґрунтованого звільнення. Поки Ігор Бурак продовжує виконувати обов'язки віце-президента і головного інженера "Укртрансгазу", а автори листа досі чекають відповіді від перших осіб країни.
Тендерні баталії
РБК-Україна стали відомі деякі подробиці доповіді Ігоря Бурака на засіданні РНБО на початку липня. В його презентації йшлося про дві системні проблеми з фінансуванням ПАТ "Укртрансгаз", які можуть стати перешкодою для ефективної підготовки оператора ГТС до опалювального сезону.
Перш за все, мова йде про скорочення акціонером компанії "Нафтогаз України" планів з капітальних інвестицій. "НАК системно ріже фінансування на модернізацію і ремонт магістральних газопроводів, підземних газових сховищ і компресорних станцій", - повідомив виданню джерело в УТГ.
"На цей рік заплановано інвестицій на 7,3 млрд гривень, а в першому півріччі профінансовано не більше 0,4 млрд гривень, тобто близько 5% від запланованих на цей період коштів", - повідомляють в УТГ.
При цьому, 7 млрд гривень - це сума, прописана в затвердженому "Нафтогазом" фінплані дочірньої компанії. Його ще має затвердити уряд, але в раді директорів УТГ вже кажуть, що й ця цифра не відповідає реальним потребам компанії в інвестиціях. Держпідприємство спочатку оцінило їх в 11,9 млрд гривень. Варто зазначити, що за інформацією РБК-Україна, Кабінет міністрів розгляне проект фінплану "Укртрансгазу" на цей рік на своєму найближчому засіданні. До тих пір, поки фінансовий документ компанії не затверджений остаточно, менеджмент не може здійснювати капітальні інвестиції.
Незадоволені співробітники УТГ і станом поточних ремонтів. "Всі тендери на закупівлю обладнання гальмуються правлінням компанії з постачальниками, які виграли тендери раніше, не розраховуються вчасно, а тим часом кількість інцидентів на магістральних газопроводах в минулому році зросла на третину і продовжує зростати", - розповіло РБК-Україна джерело в одному з філіалів УТГ на правах анонімності.
"Коли кажуть, що УТГ не виконав план по ремонтах і капінвестиціях, це означає, що УТГ не сплатив за контрактами, які укладені на проведення будь-яких робіт або поставки товарів. По багатьом контрактам ми виявили, що граничні строки оплати настають не по факту поставки або проведення робіт, а через 130-180 днів після цього. Зараз компанія прийняла рішення чітко виконувати умови контрактів в частині термінів оплат", - пояснив виданню Олексієнко. За його словами, за новими договорами, які компанія укладає в поточному періоді, умови закупівлі для всіх контрагентів приводяться до "єдиного знаменника".
В УТГ відзначають, що ситуація з підготовкою до опалювального сезону залишається тривожною, але її не можна назвати незадовільною або критичною. "Тривожна, тому що частина робіт та закупівель, які ми планували на третій квартал, або відкладаються, або не здійснюються по причині того, що не завершена процедура реформування процесів здійснення закупівель. Ми досі виявляємо порушення в наших підрозділах при підготовці документації на тендери. Ми іноді бачимо неякісну підготовку документації, що деякими учасниками ринку можуть трактуватися як маніпулювання, або недостатньо чіткі умови підготовки тендерів. Поки ми ще не вийшли на той рівень, коли наші підрозділи готують все чітко і в строк. Менеджмент змушений повертати значний обсяг запитів на проведення тендерів на місця", - зазначив Сергій Олексієнко.
Причини, по яким менеджмент переглядає підходи до процедури закупівель робіт, обладнання та обслуговування контрактів з контрагентами, які виграли тендери, безпосередньо пов'язані з причинами звільнення попереднього керівництва "Укртрансгазу".
Конфлікт між головою правління НАК Андрієм Коболевым і тодішнім президентом УТГ Ігорем Прокопівим розгорівся у вересні минулого року. Публічним він став після того, як на прохання Прокопіва і без узгодження з "Нафтогазом" було змінено статут компанії-оператора ГТС. Вона була виведена з-під контролю акціонера і перепідпорядкована Мінекономрозвитку безпосередньо. Ситуацію тоді вирішив прем'єр Володимир Гройсман, перепідпорядкувавши газову монополію і її "дочки" Кабміну.
У той же час "Нафтогаз" заявив про системні порушення в процедурах держзакупівель в УТГ. Сумніви у НАКу викликали тендери, на яких було придбане обладнання і роботи для реконструкції трьох дожимних компресорних станцій на суму понад 4 млрд гривень. Другий великий тендер, який викликав питання стосувався робіт для внутрішньотрубної діагностики 4,6 км магістральних газопроводів на суму 258 млн гривень. Його виграла компанія Integrity West pipelines testing (ОАЕ), але перемогу в конкурсі оскаржив інший учасник тендеру Rosen Europe B. V. (Нідерланди).
"В результаті адмінколегія Антимонопольного комітету відхилила цю скаргу і визнала тендер таким, що відбувся, - згадує нинішній заступник міністра енергетики,екс-президент УТГ Ігор Прокопів. - Проблема не в корупції, тому що на мене нічого немає, і бути не може. Проблема в розбіжності поглядів на стратегію компанії УТГ з її акціонером - НАКом. Я не можу оптимізувати без пояснення вагомих причин такий комплексний об'єкт як ГТС. А раптом керівництво НАКу почало різати тендери, вимагати скорочення сервісних служб і т. д. В результаті цих дій діагностика магістралей не проводилася вже два роки, поточні ремонти гальмуються, і все це загрожує серйозними наслідками для ГТС".
За словами Сергія Олексієнка, проблеми із закупівлями і аналізом капітальних інвестицій в УТГ досі носять системний характер. І це відображено у звіті аудитора (компанія Deloitte & Touche, - ред.) за минулий рік. Зокрема, за словами Олексієнка аудитори не знайшли достатніх обґрунтувань для здійснення капітальних інвестицій на суму 1,8 млрд гривень. Під питання аудитори поставили доцільність закупівель товарів і послуг на 4,5 млрд гривень - суми, з яких в тому числі здійснювалося придбання обладнання та поточні ремонти.
"Аудитор перевіряв проведені компанією тендери вибірково. За деякими з них була завищена ціна закупівлі. А за деякими питання виникли, тому що купувалося обладнання, яке вже й так було на складах компанії, і наші плани не передбачали його використання в поточному році. Менеджмент компанії, який був призначений у березні, взяв на себе зобов'язання переглянути підходи до планування, інвестицій та поточних ремонтів", - уточнив РБК-Україна Сергій Олексієнко. При цьому член правління УТГ уточнив, що система закупівель реформується за наказом акціонера - НАК "Нафтогаз України", а щодо порушень, які мали місце в ході проведення тендерів в минулому році, компанія має намір звертатися в правоохоронні органи.
"Поки керівництво переглядає підходи, УТГ змушене проводити поточні ремонти за рахунок аварійного запасу матеріально-технічних ресурсів, які є на складах. Якщо так піде і далі, взимку ми вичерпаємо його, а нових закупівель, що дозволяє менеджмент, поки катастрофічно не вистачає на наші потреби. Грубо кажучи, нам скоро буде трубопроводи нічим зварювати", - жаліється один з членів ради директорів "Укртрансгазу".
Гра в стратегію
З боку колективу компанії конфлікт і безпосередньо з правлінням "Укртрансгазу", і з акціонером в особі НАК "Нафтогаз України" трактується так, що керівництво "чистить" компанію, звільняючи її від всіх незгодних. "У діях адміністрації НАК "Нафтогаз України" ми бачимо спробу перекласти відповідальність за дії невігласів на технічну інтелігенцію підприємства", - пишуть співробітники УТГ у своєму зверненні до влади. У неофіційних коментарях РБК-Україна вони кажуть, що не розуміють реформ, які проводить НАК і боятися, що в результаті ГТС буде передана іншій компанії - "Магістральні газопроводи України", а система підземних сховищ і сервісних служб буде істотно оптимізована і доведена до банкрутства.
З іншого боку, правління компанії каже, що їх дії - частина стратегії, а колектив "досить чутливо сприймає будь-які зміни, які відбуваються на підприємстві. "Компанія проходить серйозну трансформацію, пов'язану з переосмисленням стратегії і приведенням структури компанії до певних вимог", - уточнив Олексієнко.
Зокрема, мова йде про роботу компанії УТГ після 2019 року, коли закінчується термін дії транзитного контракту НАК "Нафтогаз України" з російським "Газпромом".
Важливо розуміти, що УТГ не є стороною цього договору, але в його рамках компанія виконує певний технологічний регламент, пов'язаний з підтримкою потужності і забезпеченням стабільності транзиту. ""Газпром" і уряд РФ будує нові газопроводи в обхід України. І не збираються відмовлятися від цих планів. Ми не можемо їх ігнорувати. Це зобов'язує нас передбачати варіант стратегії розвитку ГТС, при якому знадобиться скорочення внутрішньої потужності, щоб адаптувати систему до тих ринкових умов, в яких ми можемо опинитися в 2019 році. Ми використовуємо всі доступні канали, в тому числі суди, щоб перешкодити цим недружнім діям, але потрібно розуміти, що для російського керівництва це принциповий проект і істотний ризик є. Якщо зараз ми використовуємо систему на 50%, а після 2019 року, припустимо, будемо використовувати лише 20% потужності, то нам необхідно готуватися до виведення з плану капітальних інвестицій", - говорить Сергій Олексієнко.
""Укртрансгаз" не сторона контракту з "Газпромом". Але є технічна угода з російською стороною, якиу ми повинні виконувати. Це означає, що ми повинні зараз і під час дії транзитного контракту забезпечити потужність "на вході" ГТС в 275 млрд кубометрів і 175 млрд кубометрів "на виході". 72 компресорні станції повинні "стояти в рушниці", з 700 агрегатів як мінімум третина повинні бути готові до роботи. На це потрібні ресурси, інакше система не буде працювати. А нам кажуть - оптимізовуйтеся, але в той же час, забезпечте і транзит, і закачування, і стабільний опалювальний сезон. При тому, чіткого плану щодо скорочення потужностей після 2019 року досі немає", - говорить член ради директорів УТГ, відмовившись назвати своє ім'я.
За інформацією РБК-Україна, вчора члени ради директорів "Укртрансгазу" зустрічалися на нараді з керівництвом "Нафтогаз України". "НАК продовжує наполягати на своєму", - резюмував один з присутніх на нараді, відмовившись уточнити подробиці.