Начальник київського метро: "В середньому на день у нас 1,5 млн пасажирів"
Начальник КП "Київський метрополітен" Віктор Брагінський в інтерв'ю РБК-Україна розповів про збитковість підприємства і які він бачить виходи, про те, коли скасують жетони і коли в метро буде wi-fi.
РБК-Україна: Які дохідна і видаткова частини бюджету метрополітену?
Віктор Брагінський: Коли я прийняв підприємство, плановий збиток на кінець року повинен мав скласти 724 млн грн. За три місяці роботи нам вдалося провести оптимізацію і зменшити цю цифру на 150 млн.
Ми ідемо від фірм-посередників і намагаємося проводити максимум робіт своїми силами. Наприклад, на нашому вагонобудівному заводі. Зараз дохідна частина метрополітену на кінець року 1 млрд гривень, а видаткова - 1 млрд 574 млн. При таких показниках поки насилу вистачає коштів, щоб вчасно виплачувати працівникам зарплату, розраховуватися за електроенергію і нести зобов'язання за кредитними договорами.
РБК-Україна: Що Ви плануєте робити для скорочення збитковості підприємства?
Віктор Брагінський: Враховуючи специфіку метрополітену, у нас не дуже багато можливостей, щоб підвищити дохід. Основні засоби підприємства становить профільна діяльність, тобто перевезення пасажирів. Також ми отримуємо прибуток від непрофільної діяльності - реклами і оренди.
Але в загальній структурі фінансової це незначна частина. Наприклад, по оренді - 16 млн грн. на рік. Цей показник можна збільшити шляхом перегляду тарифних ставок. Ми направили відповідне звернення до місту.
РБК-Україна: Наскільки подорожчання проїзду допоможе скоротити рівень збитковості підприємства?
Віктор Брагінський: Наш основний дохід безпосередньо залежить від пасажиропотоку. Відповідно, залежність очевидна. А наскільки вдасться скоротити збитковість за рахунок вартості проїзду, залежатиме від тарифу, який встановить місто.
РБК-Україна: І все-таки, скільки, за вашими підрахунками, повинен коштувати проїзд у метро?
Віктор Брагінський: Однозначно повинна покриватися собівартість перевезення пасажира. Для розвитку підприємства і модернізації підприємства потрібно закладати рентабельність. Її розмір, а також загальну стратегію у цьому напрямку стверджує місто.
РБК-Україна: А яка собівартість проїзду сьогодні?
Віктор Брагінський: Собівартість проїзду становить 3,11 грн. Дохід від одного пасажира, з урахуванням пільгових категорій, що становить 1,61 грн. З 280,6 млн грн, передбаченої нам компенсації, ми отримали тільки 96,7 млн грн.
РБК-Україна: Скільки щодня жителів столиці користуються метрополітеном. Скільки серед них пільговиків (за даними за 2014 р.)?
Віктор Брагінський: В середньому в день у нас 1,5 млн пасажирів, трохи більше в будні, і відповідно менше на вихідних. Кожен четвертий з них - пільговик.
РБК-Україна: Чи буде підвищено вартість проїзного паралельно зі збільшенням вартості разової поїздки?
Віктор Брагінський: Це було б логічно, але яке рішення прийме місто, я не знаю. Звісно, у нас є розуміння того, що вартість проїзду за проїзним має бути менше, ніж вартість разової поїздки. Але водночас потрібно передбачити ліміт. У нас є випадки, коли за проїзним квитком пасажир за місяць примудряється проїхати понад 1 тис. разів.
Але в середньому кількість поїздок 1 пасажира становить 56-60. Я вважаю, нам треба прив'язуватися до конкретної цифри. Якщо провести аналогію, то так свого часу зробили мобільні оператори.
РБК-Україна: В якому стані знаходиться рухомий склад метрополітену? Розкажіть про плани оновлення або модернізації рухомого складу.
Віктор Брагінський: В метрополітені ще експлуатуються вагони класу "Е" 1960-х років випуску, 95 з них вже модернізували. Проект дуже успішний. Після проведення робіт, ми отримали економію електроенергії, підвищився рівень безпеки та комфорту для пасажирів. Тому ми намагаємося максимально прискорити проведення другого етапу модернізації. Ще 50 вагонів за цією ж програмою "зелених інвестицій" плануємо зробити за рік.
Водночас до кінця 2015 р. дефіцит на лінії буде близько 25 поїздів. Виходячи з нашої сьогоднішньої фінансової ситуації коштів на покупку нових складів не передбачено, тому основний варіант оновлення складу саме модернізація.
РБК-Україна: Коли плануєте повністю відмовитися від жетонів?
Віктор Брагінський: Це багато в чому залежить від свідомості наших пасажирів. Ми намагаємося донести до них переваги електронних квитків різними способами. Відмова від жетонів вигідний і зручний як пасажирам, так і метрополітену. Я думаю, що повний перехід на картку буде в наступному році.
РБК-Україна: Коли буде запроваджено єдиний електронний квиток?
Віктор Брагінський: Метрополітен здебільшого вже готовий до його впровадження. Питання в наземному транспорті. Там потрібно починати практично з нуля. Тому зараз розробляються технічні завдання. Як тільки місто схвалить, я думаю, що нам знадобиться рік-півтора для реалізації цього проекту.
РБК-Україна: Останнім часом значно почастішали випадки "мінування" станцій. Як позначаються на роботі метрополітену подібні випадки? Чи позначилися подібні "мінування" на загальному пасажиропотоці? Які збитки метрополітен несе через такі випадки?
Віктор Брагінський: В першу чергу, подібні "мінування" погано позначаються на моральному стані працівників метрополітену. Кожне мінування - це стрес. Персоналу необхідно повністю перебудувати графік руху поїздів. Відповідно, це дискомфорт для пасажирів.
Особливої динаміки падіння пасажиропотоку через такі "мінування" ми не спостерігаємо. Адже пасажир, який планував їхати на метро, скористається сусідньою станцією.
РБК-Україна: Чи готовий сьогодні метрополітен виконувати функції бомбосховища? Проводилися якісь підготовчі роботи у цьому напрямку через військові дії в країні?
Віктор Брагінський: Ми регулярно проводимо такі роботи. Відразу після мого призначення на посаду ми переглянули всі інструкції. Також були проведені відповідні навчання.
Метрополітен здатен вкрити близько 200 тис. чоловік, в середньому до 1400 людей на одній станції. Перебувати в підземці можна буде до 48 годин.
РБК-Україна: Коли можна очікувати Інтернет на всіх станціях метрополітену?
Віктор Брагінський: За впровадження wi-fi вже проведено конкурс. Орієнтовно для реалізації проекту потрібен рік. Мобільний зв'язок та мобільний Інтернет на перегонах впроваджуватимуться паралельно.
Розмовляв Ілля Іванов